Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Generelle spørgsmål

Generelle spørgsmål Fyr løs

» Online brugere: 589
2 medlemmer og 587 gæster
Matthewsmott, TipplerPiosolo
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 26-03-2012, 01:21
Norvik20"'s Avatar
Norvik20" Norvik20" er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: 8860 Ulstrup
Indlæg: 381
Billeder: 90
Knas med ekkolodet

Mit Silva-300 ekkolod, som har fungeret upåklageligt hele tiden, er pludselig i dag begyndt at volde problemer.
Begyndte med kortvarige udfald som blev værre og værre, og også en tendens til længere udfald jo dybere vand. Til sidst viste det ingenting langt størstedelen af tiden.

Da jeg så kom i havn og ind på 1.5m vand, ophørte udfaldene næsten, til gengæld viste det 120 - 135 m vanddybde.. på havnepladsen.
Er det afgået ved døden, eller kan det måske bare være ir på kontaktfladerne til ledningen til transduceren? Hvordan 'dør' et ekkolod??


__________________
Norvik 20"
Vetus Diesel 3Cyl, 22Hk
Fast skrueaksel
Reply With Quote
  #2  
Gammel 26-03-2012, 05:22
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
Billeder: 32
Det lyder ikke umiddelbart som samme symptomer, mit gl. ekkolod havde. Det hoppede og dansede i tallene. Jeg gav interferens skylden, men blev aldrig sikker. Det endte med et nyt. Der var faktisk også dybder hvor det så rimeligt ud, men andre dybder hvor den var helt gal. På den vis ligner det det du beskriver.

Jeg ville som du selv foreslår rense det for hvad der nu kan genere. Ir, snask mm. Hvis det ikke virker, .....
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
Reply With Quote
  #3  
Gammel 26-03-2012, 05:50
Mayland's Avatar
Mayland Mayland er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2009
Bopæl: Esbjerg
Indlæg: 57
Billeder: 4
Der kan være kommet fugt ind i transduceren, og så er der desværre kun en vej, men som du skriver, så er der mulighed for ir i kontakt-fladerne / stikkene, og så bør du måske lige tjekke om ledningen til transduceren sidder i klemme et eller andet sted, eller om der kan være knækkede ledere i kablet, hvis det er bøjet skarpt omkring et hjørne, eller måske har en skade, evt. i forbindelse med et mekanisk overbelastning, så der kan være løbet vand ind i kablet.
Du skriver ikke om det kun er referencen der forsvinder, eller om det er displayet der går helt ud, for hvis displayet går ud, så tjek lige dine elektriske forbindelser til instrumentet, der kan være ir i sikringholder eller lign.
God arbejdslyst.
mvh Erik
__________________
Mit liv... Mine regler.....

Askeladden 505 FreeStyle 2000
Reply With Quote
  #4  
Gammel 26-03-2012, 21:47
Norvik20"'s Avatar
Norvik20" Norvik20" er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: 8860 Ulstrup
Indlæg: 381
Billeder: 90
Takker for svarene Ulman og Mayland.
Jeg har ikke haft tid til at køre ned til båden i dag, men i morgen vil jeg skrue instrumentet af og åbne bagsiden, og se om der er noget i gære der.
Transduceren er en indvendigt monteret, med gennemføring, så jeg tvivler på det er fugt i den der gør det.
Mayland, det er referencen der kokser, det viser to streger, i stedet for tal.

På nær hjemme i havnens lave vand, virkede det til at de målinger der sporadisk blev vist, var korrekte.

Jeg er sgu spændt på hvad morgendagen viser.
Og så blev jeg positivt overrasket over priserne på nye ekkolod. Jeg vil bare helst beholde det gamle, både pga. udgiften, men også fordi det med garanti efterlader en stor firkant af mørkere træ, hvor det har siddet på instrumentbordet.
__________________
Norvik 20"
Vetus Diesel 3Cyl, 22Hk
Fast skrueaksel
Reply With Quote
  #5  
Gammel 27-03-2012, 22:43
Norvik20"'s Avatar
Norvik20" Norvik20" er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: 8860 Ulstrup
Indlæg: 381
Billeder: 90
Så har jeg tjekket ledningsforbindelserne bag på instrumentet for ir, de var rene og fine. Afkortede alligevel ledningerne, afisolerede og monterede på ny.
Ingen bedring. Faktisk måler det ikke længere noget overhovedet, heller ikke inde i havnens lave vand.
Afkortede også ledningen ned til transduceren, der var ca. fem meter rullet sammen i overskud, det er væk nu.
Stadig ingen bedring.
Sidste mulighed, som jeg dog ikke selv tror på løser noget, men som skal afprøves inden jeg skrotter det, er at rengøre transduceren under bunden af båden. MÅSKE der sidder noget...?

Havde bare ikke min bøjede kost med.

De næste 5-7 dage er der (selvfølgelig) kø ved ophalervognen, nu har der ellers være ledigt hele vinteren. Så det haster ikke med at købe et nyt, selvom jeg gerne vil have det lavet i en fart!
Jeg troller efter ørreder i det krystalklare vand, fangede fire pæne fisk den dag ekkoloddet stod af. Og lige præcis når man troller, er det jo rart at kende dybden man fisker på. Især når man fisker på det lavere vand langs kysten.
Og om 2-4 uger er det slut med sigtbarheden i fjorden pga forårets algeopblomstring. Så skal ørrederne næsten snuble over agnen for at se den...
__________________
Norvik 20"
Vetus Diesel 3Cyl, 22Hk
Fast skrueaksel
Reply With Quote
  #6  
Gammel 29-03-2012, 18:19
Norvik20"'s Avatar
Norvik20" Norvik20" er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: 8860 Ulstrup
Indlæg: 381
Billeder: 90
Så har jeg også fået renset transduceren under bunden, og som forventet hjalp det ikke.
Jeg har så af en som har forstand på sådan noget, fået at vide at jeg kan være 95% sikker på, at det ikke er transduceren.

Så det betyder at jeg skal have fundet et nyt ekkolod + transducer.
Det bliver nok noget bøvl at finde et lod kompitabelt med den nuværende transducer.

Og jeg er allerede rundforvirret, der er ski mange fristelser, skal man give lidt mere og få det smarte, eller rive sig og købe det man faldt pladask for? (Silva NX2 Analog 0-200m + Transducer) Men info på nettet er til at blive skaldet af. Eks.vis er det ofte uvist om der medfølger transducer, og det er sgu da væsentlig info?!?

Det omtalte Silva kan muligvis ikke bruges alene, men det skal undersøges!
Ville passe perfekt til båden, OG til pladsen fra det gamle Silva. (Ved godt jeg går glip af en masse smarte funktioner som dybdealarm mm. men det havde jeg heller ikke i forvejen) Og måske opererer det ved samme frekvens som mit gamle Silva, så sparer jeg måske transduceren.
http://www.nordjysk-marine.dk/produc...h-0-200m-3156/

Eller helt i modsatte grøft, billigste løsning: http://www.nordjysk-marine.dk/produc...ansducer-3743/

Eller et af disse fordi de er smarte, kan bare ikke lide udformningen, de passer ikke til min båd, og de fylder på instrumentpladsen. http://www.nordjysk-marine.dk/catego...strumenter-36/
Info er ens for dem alle fem, og ingen info om der følger transducer med.

Tlf må gløde i morgen...
__________________
Norvik 20"
Vetus Diesel 3Cyl, 22Hk
Fast skrueaksel
Reply With Quote
  #7  
Gammel 30-03-2012, 22:14
Norvik20"'s Avatar
Norvik20" Norvik20" er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: 8860 Ulstrup
Indlæg: 381
Billeder: 90
Nå, telefonen glødede kun i 31sek. længere tid tog det ikke at give dem mit nummer, så de kunne ringe tilbage.. Resten af dagen var telefonen død.
Hvad er det lige med bådpushere der ikke ringer tilbage som lovet?

Nå, men mens jeg ventede på opkaldet fra Nordjysk-Marine, kørte jeg ned til båden for at se hvad dia. min nuværende transducer har, og om der mon stod noget om frekvensen den opererer ved.

Fik så lyst til lige at tænde ekkoloddet og få bekræftet at det stadig ikke virker.. Øøh, det VIRKER?!? Helt og aldeles perfekt, opfører sig som om der aldrig har været noget galt.
Gjorde alt hvad jeg kunne for at stresse det, bankede hårdt på instrumentet OG på transduceren, hev i ledninger... ALT. Og det virker bare upåklageligt.. Hvad fa'en foregår der, har båden nisser??
Hvorom alting er, så får loddet en chance. Der var een som fortalte mig, at et kraftigt springlag i vandsøjlen, godt kan forvirre ekkoloddet.
Og det var jo varmt og meget solrigt de dage det ikke virkede, nu er vandsøjlen blandet op af blæsten....... Eller osse er det bare nisser.

Nå, men jeg opdagede så til gengæld at det fugter en bette bette micro smule ind, ved transducerens gennemføring. Har det muligvis altid gjort, kunne det godt se ud til.. Jeg har bare ikke haft en stærk lygte dernede, mens båden har lagt på vandet før.

Så det får jeg under alle omstændigheder 'fornøjelsen' med at skulle lave her i foråret.
Det er vel bare transducer ud, og så fjerne gammelt tætningsmasse, i igen og så sikaflex?
__________________
Norvik 20"
Vetus Diesel 3Cyl, 22Hk
Fast skrueaksel

Sidst redigeret af Norvik20"; 30-03-2012 kl. 22:20.
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 114,562
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, TipplerPiosolo
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 23:12.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden