Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer

Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer Her kan du stille spørgsmål ang vedligeholdelse, forbedringer og reparationer - Du finder også links til manualer og lign.

» Online brugere: 483
3 medlemmer og 480 gæster
miteenhah, StevenNic, Thomasmum
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 04-08-2015, 23:40
Sigge Sigge er offline
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2015
Bopæl: Grønland
Indlæg: 7
Bundmaling

Hejsa herinde ;-)
Jeg har lige et spørgsmål vedrørende påføring af maling oven på "ukendt" malingstype.

Næsten over alt ser og beskrives at ALT gammel maling SKAL tages af og at man minimum skal grunde 3 gange inden ny maling.

Jeg spørge bare er der nogen der kan komme med en "frygtelig historie" hvor man har malet en båd hvor det bare er gået helt galt ?

Jeg har haft båd i 20 år og har haft over 20 både og service under behandling og har ALDRIG oplevet at en maling er skallet af eller kogt op.
Selvfølge skal der slibes og tørres af, men er det ikke bare et spin ? fra bundmalings sælgere ?

Mvh Peter
Reply With Quote
  #2  
Gammel 06-08-2015, 09:47
MKJ MKJ er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Kolding
Indlæg: 48
Spin eller ej...
I sidste ende er der vel kun een til at vælge hvilken løsning man ønsker at bruge... Og det er ejer.
Den beslutning træffes (forhåbentligt) på baggrund af forskellige input og overvejelser.
Jeg bestemte mig bla i foråret for at bundmale min båd og først give den 3 x primer. Min nabo spurgte mig også, om det ikke var overkill, men det synes jeg jo så ikke. Jeg havde besluttet mig for at gå med livrem og seler.
Reply With Quote
  #3  
Gammel 06-08-2015, 16:22
je__ns
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jeg har da også nogle gange overmalet ukendt bundmaling uden problemer, men mon ikke producenterne bare tager deres forholdsregler, så de ikke får klager.
Da der jo nok er en minimal risiko, for at det skaller af, eller koger op.
Reply With Quote
  #4  
Gammel 06-08-2015, 17:49
Sigge Sigge er offline
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2015
Bopæl: Grønland
Indlæg: 7
Tak for svarrene.

Tror du har ret, de vil ikke have klager hvis det skulle gå galt, men det er nok altid en god ide at give et lag primer inden man smider maling for flere tusinde på ;-)

Mvh Peter
Reply With Quote
  #5  
Gammel 06-08-2015, 18:27
Sjip Sjip er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2009
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 117
Billeder: 17
Da jeg købte min båd, var den behandlet med en blød bundmaling (ukendt)
Jeg gave den Hempel Mille light, direkte på, blev dog noget tynd slidt.

Hempel Mille light er udgået så jeg skiftede til Mille extra, i år har jeg forsøgt med Yacht Primer mellem gammel og ny bundmaling.

Fra Hempel:
http://www.hempel.dk/da-DK/products/...r-primer-26030

HEMPEL'S UNDERWATER PRIMER 26030 er en terpentinopløst, fordampningstørrende maling, der udfylder porerne i den gamle, udludede bundmaling og virker som isolering for det ny lag antifouling. Pigmenteret med aluminiumsskæl.
Anvendelsesområde

Som en mellemstrygning mellem epoxy- og fordampningstørrende malinger. Som en sealer for gammel bundmaling.


Nu får vi at se til efteråret, om det gør, en forskel.

mvh Lars
__________________
Nordan 16
Evinrude Elan 35hk 96'

http://www.youtube.com/nordan16
Reply With Quote
  #6  
Gammel 06-08-2015, 20:13
CPH1420 CPH1420 er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2013
Bopæl: Christianshavn
Indlæg: 34
Så vidt jeg forstår det, kan man kun prime med to-komponent primer oven på en anden to-komponent, mens man kan anvende en en-komponent ovenpå både en- og to-komponent, dvs 'ukendt' bundbehaling. Da jeg i sin tid skulle "starte forfra" fordi bundmalingen skallede af rådede Watski mig til at bruge en-komponent primer. Eks. den fra Imternational. Fik meget fin
telefonisk rådgivning fra Watski.
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 111,485
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, javiernz11
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 11:11.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden