Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Generelle spørgsmål

Generelle spørgsmål Fyr løs

» Online brugere: 380
8 medlemmer og 372 gæster
AlexSr, Austinalet, Bernadocer, Einarthype, HamilGeraHaita, MurakOrieptits, RonaldLah, Thomasmum
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 14-05-2017, 06:22
Boatnovice Boatnovice er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: May 2017
Bopæl: Sjælland
Indlæg: 27
Elmotor og solenergi på større motorbåde?

Hej alle sammen.

Jeg er helt ny og faktisk har jeg kun sejlet få gange som passager i små motorbåde. Men jeg er på det seneste blevet mere og mere interesseret i at sejle. Det er især mindre yachts, der har fanget min interesse. Jeg er godt klar over, at det noget, jeg først evt. kan realisere efter en hel del års erfaring med mindre både osv. og man ikke bare hopper ud i sådan et projekt, selvom man har penge til certifikater og båd.

Men noget jeg altid har tænkt over er, hvorfor man (eller jeg i det mindste) ikke rigtig hører eller kan finde noget om elmotorer på større motorbåde i stedet for diesel og benzindrevne motorer. Er det ikke noget, der spekuleres i?

Hvis biler kan køre på elmotorer, kan større motorbåde vel også, eller hvad? Kan man ikke producere elmotorer, der kan levere så meget power? Eller det kan man måske men ikke til en pris, der kan betales?

Nogle af de nye elbiler kan jo virkelig levere power og mener at have læst, at der sidder to stk V8-motorer i nogle af de yachts, man kan få. Der er jo også V8'ere på mange ældre amerikanerøser. Men de er måske ikke lige så kraftige som på motorbåde?

Jeg har nemlig altid tænkt, at det da må give mening, at man kunne drive en motorbåd på solenergi. Evt. delvist som en hybridbil på både el og benzin (f.eks. sejlads med få knob) i stedet for kun diesel eller benzin. Det ville gavne naturen, nedbringe larm fra motorer og være billigere. Det ville da være ideelt at placere solpaneler på en båd.

Jeg indrømmer blankt, at jeg ikke ved noget om motorer eller både. Håber at jeg kan blive lidt klogere :-)
Reply With Quote
  #2  
Gammel 16-05-2017, 08:50
megelundo megelundo er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2011
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 217
Billeder: 5
Hej,

Nu ved jeg ikke præcis hvad du mener med ”en mindre yacht”. Definitionen på en yacht er vist lidt flydende, så ved ikke præcis hvad størrelse vi snakker om.

Men hvis man kigger på de større motorbåde med dobbelt motorinstallation, så snakker man jo hurtigt måske 2x300..500HK. Regnet om til KW så giver det min. 2x200KW motorer – altså min 400KW. Så ved jeg godt at det er sjældent man bruger alle kræfter, men lad os som eksempel sige at man bruger ¼ - altså 100KW – til cruising speed. For at få 1KW effekt fra solpaneler, kræver det ca. 6 kvm. For at kunne levere 100KW – så kræver det altså ca. 600 kvm solpaneler. Hvilket siger sig selv ikke er praktisk muligt. Jeg ved godt at man kan have mange store batterier der hjælper på spidsbelastningen, men en løsning baseret rent på solpaneler er slet ikke realistisk.

Selv en el-motor installation baseret på opladning fra elnettet er svært at forestille sig virke i praksis når man gerne vil have måske 3-5 timers sejlads, og så nå at være opladet og klar til næste dag. Det kræver ladning fra kraft-stik(400V) 32A – eller måske ligefrem 63A. Og det er vist langt fra normalt i havnene.

Så alt i alt – en fin og miljø rigtig tanke, men med det effekt behov er det ikke realistisk og praktisk muligt.
__________________
Marex 77 holiday '87
Yanmar 4JH-DTE
Reply With Quote
  #3  
Gammel 16-05-2017, 17:25
Boatnovice Boatnovice er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: May 2017
Bopæl: Sjælland
Indlæg: 27
Smile

Ja okay....det kan jeg godt se. "Mindre yacht" er mindre gennemtænkt formuleret :-)

Jeg tænkte i størrelsen 36-45 fod. F.eks en Bayliner 3688 eller måske osse en Daycruiser for at skalere lidt ned.

Ja, jeg ved som sagt ikke meget om emnet. Hverken søfart eller el og motorer. Det er jo voldsomt dyrt med brændstof til sådan en båd.
Reply With Quote
  #4  
Gammel 16-05-2017, 17:56
kjaerlarsen kjaerlarsen er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Horsens
Indlæg: 204
Jeg tror såmænd også at du kommer til at bløde rigtig mange penge på batterier, hvis du skal have nok effekt og kapacitet uden at fylde hele kahytten op med batterier. Og så er der lige vægten af sådan en klump li-ion batterier.
Et hurtigt tjek på nettet peger i retning af omkring kr. 100.000,- mindst for batterier alene, og det for en kapacitet til en times sejlads med Megelundos eksempel.
Det kan man godt nok købe meget brændstof for...😄
__________________
Monterey 262 cruiser
Merc. 5.7 EFI, ferskvandskølet, nu med Bravo one :-)
tidligere båd:
Monterey 2100 CC
Volvo AQ260, DP 290

Facts do not cease to exist because they are ignored.......
Reply With Quote
  #5  
Gammel 16-05-2017, 20:09
Boatnovice Boatnovice er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: May 2017
Bopæl: Sjælland
Indlæg: 27
Det har du ret i. Det er mange penge :-) Men når jeg tænker på, at en Tesla kan køre jævnt langt på en opladning og med et batteri, der ikke fylder specielt meget, så synes jeg, at det virker vildt, hvis det skulle kræve så meget mere kraft at drive en båd i cruise fart. Men jeg er jo osse helt blank på emnet selvfølgelig.
Reply With Quote
  #6  
Gammel 17-05-2017, 07:04
Boatnovice Boatnovice er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: May 2017
Bopæl: Sjælland
Indlæg: 27
Jeg har set tråde (vist nok på engelsk) om elmotorer, der kan drive sejlbåde af samme størrelse. Er der forskel i vægt, modstand osv?
Reply With Quote
  #7  
Gammel 17-05-2017, 10:17
kjaerlarsen kjaerlarsen er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Horsens
Indlæg: 204
Kæmpe forskel!
Mange motorbåde er enten hel- eller halvplanende og kræver en pæn portion hestekræfter for at komme ud af vande og holde sig oppe. Det kræver derfor store motorer og meget brændstof.
Sejlbåde derimod, og til dels ikke planende både, kræver betydelig mindre effekt, men der er hastigheden så også meget lavere, typisk 4-8 knob.
Her vil en elmotorløsning være mere rentabel da kravet til kapacitet på batterierne være meget mindre. Dog vil det stadigvæk kræve en pænt stor batteribank hvis du kun vil sejle for motor og have en fornuftig rækkevidde..
Sejlbåde har jo sejl som supplement til motoren :-)
__________________
Monterey 262 cruiser
Merc. 5.7 EFI, ferskvandskølet, nu med Bravo one :-)
tidligere båd:
Monterey 2100 CC
Volvo AQ260, DP 290

Facts do not cease to exist because they are ignored.......
Reply With Quote
  #8  
Gammel 17-05-2017, 10:28
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Brændstofforbruget er enormt for en båd i den størrelse.

Prøv at se på data på http://www.boattest.com, et eksempel kunne være: http://www.boattest.com/review/formu...00-super-sport

Båden har en ca. 1000 liter tank, og sejler planende 500-650 meter pr liter. Du kan se på graferne hvad der sker med forbruget når farten øges.
Reply With Quote
  #9  
Gammel 17-05-2017, 18:02
Boatnovice Boatnovice er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: May 2017
Bopæl: Sjælland
Indlæg: 27
Så kan det sgu godt være, at jeg ikke skal ha båd alligevel :-) Det er dæleme ikke meget pr liter. Så ville en enkelt sejltur på 200 km/sømil jo hurtigt koste 3-5.000 kr. Hvem har dog råd til det? :-) 20 km = 400 kr. Det er sgu en del.

Min tanke var at jeg, når jeg har fri fra job og i weekender, blot ville tage og sejle meget stille et par km/sømil ud og bare være væk fra det hele. Men det kan sgu da hurtigt koste en bondegård bare at komme ud af marinaen.

Der må sgu nogle ingeniører på banen, der kan løse den udfordring. Personligt havde jeg intet imod at give kassen for en el-løsning, hvis det betød, at jeg kunne sejle derudaf og ikke skulle tænke så meget over udgift til fremdriften. El-drift må være en hel del billigere end drift via benzin eller diesel. Med den viden og teknologi vi i dag har, forstår jeg ikke, at det er et problem.

I skal vide at jeg sætter stor pris på, at I tager jer tid til at svare, selvom jeg ikke er stor fan af svarene ;-)
Reply With Quote
  #10  
Gammel 17-05-2017, 19:29
megelundo megelundo er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2011
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 217
Billeder: 5
Nu findes der jo andre alternativer til de bådtyper du kigger på. Kan da fortælle at min egen 26 fod med 77Hk Yanmar, med typisk 6.5-8 knob, bruger ca. 2l/timen. Hvilket jeg dog også selv er meget positiv overrasket over. Og så er diesel udgiften pludselig noget mere spiselig...
__________________
Marex 77 holiday '87
Yanmar 4JH-DTE
Reply With Quote
  #11  
Gammel 17-05-2017, 22:02
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by Boatnovice Se indlæg
Så kan det sgu godt være, at jeg ikke skal ha båd alligevel :-) Det er dæleme ikke meget pr liter. Så ville en enkelt sejltur på 200 km/sømil jo hurtigt koste 3-5.000 kr. Hvem har dog råd til det? :-) 20 km = 400 kr. Det er sgu en del.

Min tanke var at jeg, når jeg har fri fra job og i weekender, blot ville tage og sejle meget stille et par km/sømil ud og bare være væk fra det hele. Men det kan sgu da hurtigt koste en bondegård bare at komme ud af marinaen.

Der må sgu nogle ingeniører på banen, der kan løse den udfordring. Personligt havde jeg intet imod at give kassen for en el-løsning, hvis det betød, at jeg kunne sejle derudaf og ikke skulle tænke så meget over udgift til fremdriften. El-drift må være en hel del billigere end drift via benzin eller diesel. Med den viden og teknologi vi i dag har, forstår jeg ikke, at det er et problem.

I skal vide at jeg sætter stor pris på, at I tager jer tid til at svare, selvom jeg ikke er stor fan af svarene ;-)
For det første er 200 sømil ikke en tur man sådan lige sejler en aftenstund, så kortere ture ud og hjem vil jo ikke være så dyrt. Så når du har fyldt tanken op kan du sejle mange ture, men hvis du har tænkt dig at sejle Sjælland rundt hver anden dag, så vil det naturligvis koste meget, men det er næppe realistisk.

Det er jo fordi det er så energikrævede bare at holde en konstant hastighed med en stor planende båd at det er en udfordring med el-drift, batterikapaciteten skal være enorm for bare at have lidt rækkevidde. Der er uden tvivl mange ingeniører der overvejer fremtidens fremdrift for store planende både, og de fleste værfter laver gerne custom løsninger, så det er bare at kontakte et værft og spørge om de vil lave en eldrevet båd til dig.
Reply With Quote
  #12  
Gammel 18-05-2017, 17:36
Boatnovice Boatnovice er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: May 2017
Bopæl: Sjælland
Indlæg: 27
Citér:
Originally Posted by BrianL Se indlæg
Der er uden tvivl mange ingeniører der overvejer fremtidens fremdrift for store planende både, og de fleste værfter laver gerne custom løsninger, så det er bare at kontakte et værft og spørge om de vil lave en eldrevet båd til dig.
Haha....det kan jeg så fortælle aldrig bliver en mulighed. Så mange penge får jeg aldrig mellem hænderne. Men jeg håber da på, at der kommer et gennembrud på det plan på et tidspunkt. Om det så koster kassen eller ej. Dét at man relativt omkostningsfrit blot ville kunne sejle derudaf ville gøre, at det hurtigt ville være tjent ind igen. Især hvis det kunne lagres via solpaneler.

Hvad med små vindmøller? Er det samme problem? Jeg synes nemlig, at jeg har set det på nogle både. Det er måske kun til 220 nettet?
Reply With Quote
  #13  
Gammel 18-05-2017, 17:38
Boatnovice Boatnovice er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: May 2017
Bopæl: Sjælland
Indlæg: 27
Citér:
Originally Posted by megelundo Se indlæg
Nu findes der jo andre alternativer til de bådtyper du kigger på. Kan da fortælle at min egen 26 fod med 77Hk Yanmar, med typisk 6.5-8 knob, bruger ca. 2l/timen. Hvilket jeg dog også selv er meget positiv overrasket over. Og så er diesel udgiften pludselig noget mere spiselig...
Okay....ja, det er da interessant.
Reply With Quote
  #14  
Gammel 19-05-2017, 21:50
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Cigarette har faktisk lavet en båd med el motorer: http://www.cigaretteracing.com/eng/SP_amgelec.php

Det ser da spændende ud, der er også lidt om den her: http://www.autoblog.com/2013/03/17/a...drive-concept/

Så måske er det ikke så langt ude i fremtiden alligevel
Reply With Quote
  #15  
Gammel 20-05-2017, 14:36
Boatnovice Boatnovice er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: May 2017
Bopæl: Sjælland
Indlæg: 27
Yderst interessant. Lyder dog som noget der stadig ligger langt ude i fremtiden. Men det kan forhåbentlig sparke ingengiørerne igang. Det er i hvert fald noget, jeg vil holde øje med.
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 111,257
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, MurakOrieptits
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 11:02.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden