Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Trailer

Trailer Spørgsmål relaterende til trailere

» Online brugere: 337
11 medlemmer og 326 gæster
Aldoquophybop, Anthonylot, DargothEnquilt, DarylFoftolelf, Iomarwhavinc, KabOraseDer, StevenNic, Thomasmum, UmulOremBeaum, Williammub, willmt
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 07-10-2014, 13:48
Linda Linda er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2014
Bopæl: Nordsjælland
Indlæg: 14
Billeder: 3
Trinkøl - bygge selv?

Jeg synes prisen for trinkøl hos forhandleren er lige lovlig pebret.
Så jeg vil høre, om nogen har erfaring i at bygge selv - det skal være med 4 hjul som erstatter de to kølruller, der sidder på vippe-stangen som standard
Tænker hvilke hjul egner sig bedst - har set nogen har brugt sækkevogns-hjul fra Harald Nyborg - men kan de holde til vægten på sigt??
Alle tips og tricks til en billigere løsning en færdigkøbt modtages meget gerne
Attached Images
File Type: jpg beslag for trinkøl 4 ruller.jpg (13.9 KB, 80 views)
Reply With Quote
  #2  
Gammel 07-10-2014, 14:45
MartinN's Avatar
MartinN MartinN er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
Indlæg: 1,377
Billeder: 102
Velkommen til Fenderen

Hvilken båd har du? - kan du uploade et billede af kølen?

Hvad er årsagen til du vil ændre konstruktionen?
__________________
/Martin

En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...

_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax

Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________
Reply With Quote
  #3  
Gammel 07-10-2014, 16:02
Linda Linda er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2014
Bopæl: Nordsjælland
Indlæg: 14
Billeder: 3
Jeg vil lave om på den, fordi båden ikke kan køre jævnt og ordenligt af traileren som den er. Jeg har en Karnic 2050, men den har et "hak" under kølen ca. midt på båden så den "sætter sig" på de bagerste kølruller, når jeg skal køre den af traileren. Lidt bøvlet at forklare. Har pt. løftet de bagerste sideruller så den ikke støtter på de to bagerste køleruller og de går fri af styrerillerne bag på - men længere oppe på skroget er starter andre styreriller - og disse kører så på siderullerne nu, så det er stadig ikke optimalt. Derfor vil jeg gerne have rykket mine bagerste sideruller ud igen så de ikke går på styrerillerne og kølen ikke skal køre på kølrullerne - men i stedet mellem de bløde gummihjul.

Forståeligt?? Sikkert ikke - så må jeg hjem og tage billeder hvis det kan hjælpe.



Citér:
Originally Posted by MartinN Se indlæg
Velkommen til Fenderen

Hvilken båd har du? - kan du uploade et billede af kølen?

Hvad er årsagen til du vil ændre konstruktionen?
Reply With Quote
  #4  
Gammel 07-10-2014, 21:32
MartinN's Avatar
MartinN MartinN er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
Indlæg: 1,377
Billeder: 102
Jeg er med på hvad du mener

Du skal vælge systemet hvor der er indsat en tilpasset kølrulle imellem de 2 gummihjul. Kølen kører på rullen til at starte med og når bunden bliver med flad så kører den op på gummihjulene. Jeg ved ikke om det er sådan at Brenderups system er lavet.
De trailere jeg har haft uden den lille kølrulle, har der ikke været anden end problemer med, så det er altid endt med jeg har lavet det om.

Det er ikke en god ide at lade båden hvile på siderullerne, de må kun støtte og absolut ikke bære båden, det giver skader på skroget med tidens løb.
__________________
/Martin

En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...

_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax

Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________
Reply With Quote
  #5  
Gammel 08-10-2014, 13:21
Linda Linda er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2014
Bopæl: Nordsjælland
Indlæg: 14
Billeder: 3
Den skal heller ikke ligge permanent på siderullerne - det var bare den eneste løsning lige nu og her for at den kan køre ordenligt af traileren uden at skal køre af i "frit løb" - som vi har gjort i et par år nu - men det har resulteret i skader på stævnen så var nødt til at finde en hurtig løsning - og det blev i første omgang at hæve siderullerne.

Jeg kan ikke se, hvorfor der skal være en lille kølrulle - jeg vil helst uden om en kølrulle mellem hjulene - ellers er jeg bange for jeg bare får samme problem.
Skal prøve at se, om jeg kan tage billede af båden neden under så man kan se, hvad det er der gør, at den hænger på rullerne



Citér:
Originally Posted by MartinN Se indlæg
Jeg er med på hvad du mener

Du skal vælge systemet hvor der er indsat en tilpasset kølrulle imellem de 2 gummihjul. Kølen kører på rullen til at starte med og når bunden bliver med flad så kører den op på gummihjulene. Jeg ved ikke om det er sådan at Brenderups system er lavet.
De trailere jeg har haft uden den lille kølrulle, har der ikke været anden end problemer med, så det er altid endt med jeg har lavet det om.

Det er ikke en god ide at lade båden hvile på siderullerne, de må kun støtte og absolut ikke bære båden, det giver skader på skroget med tidens løb.
Reply With Quote
  #6  
Gammel 08-10-2014, 18:02
LarsH LarsH er offline
Gast
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Sjælland
Indlæg: 287
Billeder: 5
Hej Linda

Jeg er i gang med at lave noget lignende til min "nye" trailer, jeg havde et sæt der minder om det du beskriver på den gamle, det virkede super fint.

Hvis du er interesseret kan vi, når jeg er færdig, teste mine ruller/hjul på din trailer, så kan du se om det løser dit problem, inden du investerer :-)

Mvh
LarsH "Ramses"
__________________
LarsH
Reply With Quote
  #7  
Gammel 08-10-2014, 22:25
MartinN's Avatar
MartinN MartinN er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
Indlæg: 1,377
Billeder: 102
Citér:
Originally Posted by Linda Se indlæg
Jeg kan ikke se, hvorfor der skal være en lille kølrulle - jeg vil helst uden om en kølrulle mellem hjulene - ellers er jeg bange for jeg bare får samme problem.
Skal prøve at se, om jeg kan tage billede af båden neden under så man kan se, hvad det er der gør, at den hænger på rullerne
Den lille rulle skulle båden gerne kun køre på i starten og så køre op på de store gummihjul inden inden de når den air trap du har på skroget.

Når Lars har konstrueret noget, så plejer det gerne at virke 110%, så vent og evt. se om du kan bruge hans løsning.
__________________
/Martin

En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...

_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax

Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________
Reply With Quote
  #8  
Gammel 09-10-2014, 07:40
Linda Linda er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2014
Bopæl: Nordsjælland
Indlæg: 14
Billeder: 3
Hej Lars

Det lyder kanon, det er et tilbud man da ikke kan sige nej til. Så det vil jeg meget gerne prøve. Kunne være fantastisk at få det løst, så den bare kan trille af og slut med skader på kølen.
For ja - det er også surt at investere, hvis det så ikke er det som skal til.

Mvh
Linda


Citér:
Originally Posted by LarsH Se indlæg
Hej Linda

Jeg er i gang med at lave noget lignende til min "nye" trailer, jeg havde et sæt der minder om det du beskriver på den gamle, det virkede super fint.

Hvis du er interesseret kan vi, når jeg er færdig, teste mine ruller/hjul på din trailer, så kan du se om det løser dit problem, inden du investerer :-)

Mvh
LarsH "Ramses"
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 111,410
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, UmulOremBeaum
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 21:55.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden