Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Generelle spørgsmål

Generelle spørgsmål Fyr løs

» Online brugere: 531
0 medlemmer og 531 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #21  
Gammel 23-01-2011, 16:20
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Da debatten stod på om sejlads her i vadehavet var det ikke bølger der var problemet for der er altid bølger her. Problemet som vi fik det forelagt var at fuglene og sælerne blev skræmte og ikke kunne nå at flytte sig og da der i perioder er flere edderfugle og gæs end der er sejler tabte vi sejlere

det med godt sømandsskab og gensidigt hensyn kunne være et krav.... det er jo allerede et krav alle steder, derfor blev der indført speedbådskort for at folk skulle lære godt sømandskab ikke kun at styre båden, men der lægges nok for lidt vægt på det med sømandskab.
uanset hvor mange regler der laves er der altid nogle der træder ved siden af, hvor mange kan holde bilen på 80 km/t på landevejen he he.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #22  
Gammel 23-01-2011, 17:12
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
Billeder: 32
Jeg tror faktisk ikke bølgestørrelsen er et argument der bruges mod planende motorbåde i Roskilde Fjord. Det er farten det handler om. Vi kan alle blive enige om at man bør udvise godt sømandsskab, men der vil altid være en drengerøv eller 2 der synes at det er for morfaragtigt og at den gejlede Corolla skal rives ud af lyskrydset. Vi er mange der godt kan lide at køre og sejle stærkt og hvis vi ikke finder vores indre morfar, er der bare andre der nægter os at fortsætte med at sejle stærkt.
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
Reply With Quote
  #23  
Gammel 23-01-2011, 17:20
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
Billeder: 32
Vi havde for noget tid siden en tråd der handlede lidt om det samme. I flere af svarene kan man godt skimte den indstilling der netop IKKE skal til.
"Jeg har en stor motor så derfor bliver jeg jo nødt til at udnytte den". Hmmm


http://www.fenderen.dk/forum/showthr...eglerne&page=2
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II

Sidst redigeret af Ulman; 23-01-2011 kl. 17:57.
Reply With Quote
  #24  
Gammel 23-01-2011, 21:40
Softice's Avatar
Softice Softice er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Bramming
Indlæg: 772
Billeder: 5
Citér:
Originally Posted by goffy Se indlæg

det med godt sømandsskab og gensidigt hensyn kunne være et krav.... det er jo allerede et krav alle steder, derfor blev der indført speedbådskort for at folk skulle lære godt sømandskab ikke kun at styre båden, men der lægges nok for lidt vægt på det med sømandskab.
uanset hvor mange regler der laves er der altid nogle der træder ved siden af, hvor mange kan holde bilen på 80 km/t på landevejen he he.
Jeg kan kun give Goffy ret.
Det der irritere mig mest ar når man ligger for svaj eller anker og nyder hvad men nu nyder og så at der kommer en af de hurtiggående mindre end 10 m fra en. Fjolset ved jo at det vil give bølger. Der er jo oceaner af plads, men nej lige op og ned af os. Lige der har jeg ikke noget til overs for dem.
Jeg var ved i sommer, ude i ho bugt, ved at tage hævn for der var en der absolut skulle fare forbi med 30 knob+ med det resultat det gyngede lang tid efter. Senere da vi drog hjem så jeg de lå og fiskede, men jeg beherskede mig.
__________________
Scand 32 Atlantic årgang 1984.
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643

Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.

Tidligere både:
Banner 28 årgang 1974
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
BW 71C 1:1
Fast aksel
14"/11" 4 bladet bronze skrue.

Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.

14' Vator styrepults jolle årgang?
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
Reply With Quote
  #25  
Gammel 24-01-2011, 09:11
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Det er nok bare mig, men jeg har absolut ingen problemer med de hurtiggående både, hverken når de ryger forbi mig, eller når de faktisk laver større bølger ved langsommere fart.

Jeg har da prøvet at ligge for svaj, have gang i grillen også kommer der et par hurtige både drønende forbi, så jeg hurtigt måtte redde det der var på grillen.

Men hidse mig op over det det gider jeg nu ikke. Tværtimod nyder jeg synet at de som regel hamrende flotte både, når de er i deres rette element og med fuld damp derud af.

Bølger er en del af det at være på vandet, om de så er natur skabte, eller om det er hæk bølger, det er for mig fuldstændig ligegyldigt.

Iøvrigt findes der næppe ret mange både uanset hastighed, der laver en større hækbølge end jeg gør med M/S Familie-Færgen....
Reply With Quote
  #26  
Gammel 24-01-2011, 11:10
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Citér:
Originally Posted by Peter508 Se indlæg
Det er nok bare mig, men jeg har absolut ingen problemer med de hurtiggående både, hverken når de ryger forbi mig, eller når de faktisk laver større bølger ved langsommere fart.

Jeg har da prøvet at ligge for svaj, have gang i grillen også kommer der et par hurtige både drønende forbi, så jeg hurtigt måtte redde det der var på grillen.
helt enige jeg har heller ikke problemer med hurtiggående både, men der skal stadig vises hensyn. hvis jeg ligger for anker i en lille vig med rolig vand er det helt ok at der kommer andre sejlere forbi med stor fart hvis de holder afstand, men ikke ok hvis de begynder at sejle i cirkler rund om mig, og det har jeg desværre oplevet nogle gange, selvom jeg ligger på kun en meter vand.
når først jeg er ude af vigen igen og på åben vand må de sejle så tosset de vil når de passerer mig.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år

Sidst redigeret af goffy; 24-01-2011 kl. 12:15.
Reply With Quote
  #27  
Gammel 24-01-2011, 21:42
Søren S Søren S er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2010
Bopæl: Jægerspris
Indlæg: 62
Hej.

Nu er denne debat oppe igen.

Kunne ikke helt lade vær med at trække på smile båndet over at ved en evt ny havneudvidelse. Så måtte de ikke skrive folk op der havde motorbåd.
Så er mit spørgsmål så.
Hvad gør man så hvis man på nuværende tidspunkt har en klude sejler (sejlbåd).
Men ikke magter at ha sådanne en mere og køber en motorbåd. Bliver man så smidt ud af havnen???

En anden ting der nok heller ikke er tænkt så meget på.
Det er turismen.
Turisme plejer da og være ligmed penge i den by de kommer til.
Eller er det mig der er forkert på den???
Kan da se der tit kommer større både (sejl og motorbåde) ned igennem fjorden.
Som kommer lang vejs fra. Ikke kun fra andre egne i Danmark. Men også resten af verden.

Så er der ikke også en indtægt på brug af slæbestedet.
De penge får de så heller ikke.

Jeg har den fulde forståelse overfor de sejler der ligger for svag og så der kommer en og sejler tæt på, eller rundt om dem i høj fart.
Har da også set at der er flere der ynder at sejle i høj fart i de snæver render.
Men uanset regler så vil disse altid værre at finde.

God dag
Søren S
Reply With Quote
  #28  
Gammel 25-01-2011, 10:57
Bloody Mary's Avatar
Bloody Mary Bloody Mary er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2010
Bopæl: Frederikssund
Indlæg: 82
Billeder: 5
Fakta er: fra skuldelev havn til Jægerspris er der max 8 knob, og der er ret hyppigt kontrol med radar i sæsonen, og der er kort proces! Samtidig bliver der checket kørekort og redningsveste, og bøderne kan hurtigt blive store til folk der ikke har styr på de ting..

Iøvrigt synes jeg bare det det er rimeligt at forlange at man sejler fornuftigt i et så smalt og lavvandet vandområde som roskilde fjord. Det er jo faktisk et stort fuglereservat man sejler rundt i, og det bør man respektere.. Stor motor eller ej.

Sejlede en tidlig morgenstund med 5 knob fra Gershøj til frederikssund (pga tilstoppet køler) og det var den skønneste tur, vi har aldrig set så mange dyr!

-Og var iøvrigt helt alene på fjorden.. Dejligt!
Reply With Quote
  #29  
Gammel 30-01-2011, 12:28
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Citér:
Originally Posted by Søren S Se indlæg
Hej.

Nu er denne debat oppe igen.

Kunne ikke helt lade vær med at trække på smile båndet over at ved en evt ny havneudvidelse. Så måtte de ikke skrive folk op der havde motorbåd.
Så er mit spørgsmål så.
Hvad gør man så hvis man på nuværende tidspunkt har en klude sejler (sejlbåd).
Men ikke magter at ha sådanne en mere og køber en motorbåd. Bliver man så smidt ud af havnen???

En anden ting der nok heller ikke er tænkt så meget på.
Det er turismen.
Turisme plejer da og være ligmed penge i den by de kommer til.
Eller er det mig der er forkert på den???
Kan da se der tit kommer større både (sejl og motorbåde) ned igennem fjorden.
Som kommer lang vejs fra. Ikke kun fra andre egne i Danmark. Men også resten af verden.

Så er der ikke også en indtægt på brug af slæbestedet.
De penge får de så heller ikke.

Jeg har den fulde forståelse overfor de sejler der ligger for svag og så der kommer en og sejler tæt på, eller rundt om dem i høj fart.
Har da også set at der er flere der ynder at sejle i høj fart i de snæver render.
Men uanset regler så vil disse altid værre at finde.

God dag
Søren S
Hej Søren,

Du skal huske at processen er yderste politisk bestemt. Derforer det vigtig for havenselskabet at sende et signal om at den gerne vil i dialog omkring de emner som den kan påvirke, og samtidigt melde ud t det er en proaktiv foreningen som gerne tager problemstilleringerne op til debat.

Citér:
Originally Posted by Søren S Se indlæg
Så måtte de ikke skrive folk op der havde motorbåd.
Det passer simplethen ikke - hvor læser du det henne? eller hvem har fortalt dig det?


Citér:
Originally Posted by Søren S Se indlæg
Hvad gør man så hvis man på nuværende tidspunkt har en klude sejler (sejlbåd).Men ikke magter at ha sådanne en mere og køber en motorbåd. Bliver man så smidt ud af havnen???
Nej, det gør man ikke. Havneselskabet har og får aldrig indflydelse på hvad en andelshaver har af båd.

Citér:
Originally Posted by Søren S Se indlæg
Så er der ikke også en indtægt på brug af slæbestedet. De penge får de så heller ikke.
De 45 kort som udstedes årlige til en samlet indtægt på omkring 45.000,- dækker lige knap omkostnigner på udskiftelsen af bom, som påkøres 3-4 gange årligt og efterlades uden at skadevolder efterlader navn og adresse.
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 114,568
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, zestoretic price
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 13:54.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden