Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Generelle spørgsmål

Generelle spørgsmål Fyr løs

» Online brugere: 581
4 medlemmer og 577 gæster
Bogdansqi, GornPeani, Robphist, Sanchowrics
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 15-01-2011, 16:17
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
Billeder: 32
Roskilde Fjord - motorbåde

Forholdet mellem planende motorbåde og andre sejlere i Roskilde Fjord er et problem. Eller dvs. det virker som om det er os med planende motorbåde der er problemet. Det betyder at der igangsættes initiativer for at begrænse vores muligheder for at sejle i fjorden. Der er fastsat regler for hvor der må sejles frit, og hvor vi dermed må plane. Men det forsøges også at begrænse antallet af planende motorbåde. Jeg frygter at pres fra naturfredsningsforeninger, miljøinteresser og sejlbådsfolket betyder NUL planende motorbåde i Roskilde Fjord i løbet af relativt få år.

Jeg kunne godt tænke mig at høre andre herinde omkring hvad der kan gøres ved problemet. Jeg kunne godt tænke mig at nå til et punkt hvor vi kan sameksistere på et plan hvor al form for sejlads er mulig.

Hvad skal der til ?
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
Reply With Quote
  #2  
Gammel 15-01-2011, 21:13
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
I er jo spredt over mange klubber som er domineret af sejlbåde og dem skal i nok ikke forvente meget hjælp fra, selv om det burde være de forskellige bestyrelser der skal tale jeres sag.
det er åbenbart mest planende både der sigtes efter og derfor skulle i måske prøve at samle jer i en forening/klub og på den måde stå stærkere.
Vi har oplevet i vores ferier i roskilde fjord at når vi sejlede stille ca 7 knob hilste alle sejlere pænt, men når vi planede med 13-14 knob var der længere mellem der blev hilst igen.

Vi havde en masse bøvl med naturfredsningsforeningen og en miljøminister i 1980 som ville have alt sejlads forbudt i Ho Bugt + meget begrændset sejlads i resten af vadehavet. Samtidig ville de også have alt fiskeri med garn/ruser + jagt stoppet
Vi var nok ca 700-800 fritidssejlere fordelt over 6-7 klubber dengang og dertil kommer jægerene og fiskerne. Vi havde en masse møder klubberne i mellem og det endte med vi gik sammen alle og dannede vadehavsgruppen, sejlere, fiskere og jægere i en stor gruppe.
Det endte med at sejladsen kun blev forbudt mellem skallingen og øen langli og i resten af vadehavet er max farten 10 knob, dog med undtagelse i de store render som knudedyb og grådyb
Var de sluppet afsted med at frede det hele kunne jeg bare sejle frem og tilbage i åen.
Nu har det dælme lavet det til nationalpark og jeg frygter det er blevet nemmere for naturfredsningsforeningen at komme igennem med stramninger.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #3  
Gammel 15-01-2011, 21:24
Schubert Schubert er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2010
Bopæl: Falster
Indlæg: 11
Billeder: 10
Som skrevet på andet forum - i skal da kontakte DS og få dem til at løse det til gavn for alle. Jeg sidder i bestyrelsen for Kiteboarding Danmark og vi har haft ret meget bøvl med ornitologer osv. der har DS været til stor gavn


min 10 øre
Schubert
Reply With Quote
  #4  
Gammel 16-01-2011, 14:52
kylle kylle er offline
Gast
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2010
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 278
Billeder: 12
Citér:
Originally Posted by Ulman Se indlæg
Forholdet mellem planende motorbåde og andre sejlere i Roskilde Fjord er et problem. Eller dvs. det virker som om det er os med planende motorbåde der er problemet. Det betyder at der igangsættes initiativer for at begrænse vores muligheder for at sejle i fjorden. Der er fastsat regler for hvor der må sejles frit, og hvor vi dermed må plane. Men det forsøges også at begrænse antallet af planende motorbåde. Jeg frygter at pres fra naturfredsningsforeninger, miljøinteresser og sejlbådsfolket betyder NUL planende motorbåde i Roskilde Fjord i løbet af relativt få år.

Jeg kunne godt tænke mig at høre andre herinde omkring hvad der kan gøres ved problemet. Jeg kunne godt tænke mig at nå til et punkt hvor vi kan sameksistere på et plan hvor al form for sejlads er mulig.

Hvad skal der til ?
Det har jeg oss oplevet i roskilde fjord.
Jeg har ofte været udsat for at kajak roer taler meget grimt om motorbådsfolket når de er sejlet forbi imens jeg har rigget båden fra eller til..
Og kun hver 5 Kludesejler gider at hilse..
Jeg syntes altid at jeg har sejlet pænt i fjorden..
Men jeg gider sku ikke at ha' min båd liggende i en havn man ikke føler sig velkommen i fordi man kun har en motor i sin båd..

Derfor er jeg ret sikker på at jeg vil flytte til dragerup marina i Holbæk, der er lidt mere vand, så der er vel plads nok til alle der..

Surt og trist syntes jeg.. Især nu hvor man endelig kender et par fendere fra roskilde havn.
__________________
Mvh. Jesper

SeaRay 240 Sundancer årg. 2002.
Mercruiser 6.2 V8 MPI MX, 320 hk.
Bravo 3 Drev, Duo Prop.

Gummibåd med Yamaha Malta 2,5 hk motor.

Tidligere båd:
Campion Chase 580 årg. 2000.
Mercruiser 4.3 V6 205 hk
AlphaOne GenII
Reply With Quote
  #5  
Gammel 16-01-2011, 15:44
Bloody Mary's Avatar
Bloody Mary Bloody Mary er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2010
Bopæl: Frederikssund
Indlæg: 82
Billeder: 5
Hvor kan man læse om disse problemer, og hvem prøver at forhindre sejlads med planende både?
Det lyder da som noget jeg burde følge med i..
Surt at ligge i marbæk og ikke have lov at sejle på fjorden...

Jeg ville være taknemlig for links eller andre råd..
Reply With Quote
  #6  
Gammel 16-01-2011, 15:56
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
Billeder: 32
http://roskilde.lokalavisen.dk/motor...kler/704239933

http://www.roskildehavn.dk/index.php?underside=1004
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
Reply With Quote
  #7  
Gammel 16-01-2011, 18:06
Bloody Mary's Avatar
Bloody Mary Bloody Mary er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2010
Bopæl: Frederikssund
Indlæg: 82
Billeder: 5
Tak..

Temmeligt spinkelt argument at motorbådene vil ødelægge udsigten fra havnen..

De foretrækker åbenbart en skov af master, der siger "klingklingkling".


Tydeligvis ikke skrevet af folk, der har været en tur på fjorden. Meget ærgerligt og trist at naturnazister bare affærdiger al motorsejlads som naturfarlig. Også sejlbåde for motor.. de skulle hellere forbyde knallerter..(de forurener betydelig mere)
Jeg er ikke helt klar over hvad Natura 2000 indebærer, men det vil jeg nok hellere se at få sat mig ind i.. Ellers kan man jo ikke komme med konstruktive modargumenter..
Reply With Quote
  #8  
Gammel 16-01-2011, 20:31
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Dansk Naturfredningsforening er kun på stikkerne fordi en fra deres lokalrådsbestyrelse tilfældigvis bor i Strandgade som har kik ud over havnen - og han satser naturligvis på at skabe så meget røre som overhovedet muligt. Han repræsentere både Strandgadesbeboerforening og DN, og det er klart at det så bliver pustet op.

I denne weekend i lokalsprøjtet er der en artikel som fortæller at kommunen (forvaltningen) lader beslutningen om at gå videre med havnenudvidelse stå, forudsat at der ikke kommer flere motorbåde på ventelisten.
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #9  
Gammel 16-01-2011, 20:56
kylle kylle er offline
Gast
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2010
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 278
Billeder: 12
For mig lyder det allerede som om at man helst ikke ser motorbåds i havnen..
Dem der er der nu kan man jo ikke rigtig gøre noget ved.

Men det ville ikke undre mug hvis der bliver 8 knob i hele fjorden..

Så smutter de fleste motorbåde vel nok selv..

Og så er alle glade.. Bare ikke os..
__________________
Mvh. Jesper

SeaRay 240 Sundancer årg. 2002.
Mercruiser 6.2 V8 MPI MX, 320 hk.
Bravo 3 Drev, Duo Prop.

Gummibåd med Yamaha Malta 2,5 hk motor.

Tidligere båd:
Campion Chase 580 årg. 2000.
Mercruiser 4.3 V6 205 hk
AlphaOne GenII
Reply With Quote
  #10  
Gammel 16-01-2011, 21:23
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Jeg er ikke helt enig - Retorik er noget sjovt noget i politk, hvor parter skal mødes og debattere deres synspunkter, denne proces er ikke anderledes.

Havneselskabet skal bevise at udvidelsen ikke vil have en negativ effekt på miljøet, og her anses (fra DN's synspunkt) motorbåde at være en relativ stor faktor. Derfor skla havneselskbat jo forsøge at imødekomme denne indsigelse på bedste vis - og det gør de ved at ikke lade flere motorbåde komme på ventelisten til den nye havn.

En evt. fartbegrænsning vil være noget som politiet udstikker, ikke kommunen, DN, Havneselskabet eller nogen andre.
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #11  
Gammel 16-01-2011, 21:41
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
Billeder: 32
Jeg tror Havneselskabet har spillet sine kort virkelig godt og professionelt. Dvs. gået ind i de forhold der er med konstruktivt sind. Og det ser ud til at være den helt rigtige indstilling.

Det er et faktum at der er en anstrengt kemi mellem sejlbåd/motorbåd og at det er sejlbådene der står med de bedste kort på hånden. De har hele miljø-debatten på deres side. Derfor er det utrolig vigtigt for os der gerne vil kunne fortsætte med at sejle planende i fjorden at vi opfører os ret klogt og ret fornuftigt i de kommende år. Jeg tror faktisk at vi skal gøre noget aktivt og ikke blot lade tingene ske om ørerne på os.

Det har været fremme, at det store problem er de små speedbåde der høvler rundt med hanen i bund over det hele. Typisk trailer-både. Jeg kender ikke selv til hvad der er fup og fakta i den sag, men hvis det er korrekt, er de både jo ikke kun et problem for sejlbådsfolket. Så er det også et problem for mig og alle de andre der gerne vil kunne fortsætte med planende sejlads i fjorden.

For et par år siden var der et indlæg på Bådsnak fra en gut der skulle arrangere et træf i Roskilde Fjord. Der opfordredes til "Vild og uhæmmet sejlads". Mange vil sikkert synes at det var da rigtigt friskt og sikke nogle sjove drengerøve. Men i bund og grund er det bare til mega skade for os andre.
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
Reply With Quote
  #12  
Gammel 16-01-2011, 21:56
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
For mig lyder det som om at sejlerne har en interesse forening, alt imens motorbådene ingen har, er det rigtigt ?

Hvis det er rigtigt, så er det da med at få startet sådan en op, således at I også har et talerør....
Reply With Quote
  #13  
Gammel 16-01-2011, 22:08
Chribs
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citér:
Originally Posted by Ulman Se indlæg
Forholdet mellem planende motorbåde og andre sejlere i Roskilde Fjord er et problem. Eller dvs. det virker som om det er os med planende motorbåde der er problemet. Det betyder at der igangsættes initiativer for at begrænse vores muligheder for at sejle i fjorden. Der er fastsat regler for hvor der må sejles frit, og hvor vi dermed må plane. Men det forsøges også at begrænse antallet af planende motorbåde. Jeg frygter at pres fra naturfredsningsforeninger, miljøinteresser og sejlbådsfolket betyder NUL planende motorbåde i Roskilde Fjord i løbet af relativt få år.

Jeg kunne godt tænke mig at høre andre herinde omkring hvad der kan gøres ved problemet. Jeg kunne godt tænke mig at nå til et punkt hvor vi kan sameksistere på et plan hvor al form for sejlads er mulig.

Hvad skal der til ?
Der kører en sådan sag her i Silkeborg pt. En af Sf´s byrådsmedlemmer ønsker al sejlads med motorbåd forbudt i gudenåen og alle tilknyttede søer, han agiter meget for det, og desværre er flere frednings og natur-guruer enige med ham, og støtter op om forslaget.

De ting de fremturer med for at få deres ønsker igennem er alle blevet modbevist, men det stopper ikke sådanne frelste personer, der forsætter deres "kamp" for et motorfrit søsystem, hvor kun pagajer, sejl og elmotorer vil blive tilladt som drivsystem....
Reply With Quote
  #14  
Gammel 16-01-2011, 22:21
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Citér:
Originally Posted by Lars T Se indlæg
En evt. fartbegrænsning vil være noget som politiet udstikker, ikke kommunen, DN, Havneselskabet eller nogen andre.
Ikke helt korrekt lars T. i vadehavet var det Dansk Naturfredningsforening som gav os en fartsbegrænsning på max 10 knob, da de hellere ville have fugle og sæler i området. det er kun et spørgsmål om at de får en fredningsbestemmelse hægtet på området og så kan de næsten bestemme alt.
herovre i vadehavet har de endog udvidet det område med alt adgang forbudt siden den store fredning kom, men ingen er blevet hørt, det var der bare fra den ene dag til den anden.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #15  
Gammel 19-01-2011, 18:29
32OF's Avatar
32OF 32OF er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Fredrikssund
Indlæg: 12
Billeder: 21
Jeg ligger også i Marbæk havn sammen med Bloody Mary. Jeg har aldrig haft nogle problemer i fjorden, måske fordi jeg ikke sejler mere end 6-8 knob, men det har jeg så haft når vi ligger på vores havne plads pga, når der kommer en planende båd syd fra. Alle de døninger bådene laver ruller lige ind gennem havnehuldet og ja det også selv om båden er 22 fod. Kender også mange i Fredrikssund havn, hvor det er flyde broer, ja så tror jeg at i godt kan tænke jer til resten. Hamrende og trækken i alle fortøjninger det er ikke okay. Jeg mødte for et par år siden en som var kommet planende op gennem fjorden, ugen forinden, jeg gik over og bankede på båden da de havde fortøjret og fortalte om problemet når man kommer planende op gennem fjorden. Hans svar var "Det har jeg sgu aldrig tænkt på" Han var helt forstående og kunne godt forstå det. Men selvfølge skal vi alle kunne være der 100% men sejl med omtanke, måske en dag, er det en selv som måske får en røvtur pga, der er en som kommer planende tæt forbi

Mange hilsner
Jørgen
Reply With Quote
  #16  
Gammel 19-01-2011, 19:30
lille tut's Avatar
lille tut lille tut er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: Vestjylland
Indlæg: 1,024
Billeder: 22
Citér:
Originally Posted by 32OF Se indlæg
Jeg ligger også i Marbæk havn sammen med Bloody Mary. Jeg har aldrig haft nogle problemer i fjorden, måske fordi jeg ikke sejler mere end 6-8 knob, men det har jeg så haft når vi ligger på vores havne plads pga, når der kommer en planende båd syd fra. Alle de døninger bådene laver ruller lige ind gennem havnehuldet og ja det også selv om båden er 22 fod. Kender også mange i Fredrikssund havn, hvor det er flyde broer, ja så tror jeg at i godt kan tænke jer til resten. Hamrende og trækken i alle fortøjninger det er ikke okay. Jeg mødte for et par år siden en som var kommet planende op gennem fjorden, ugen forinden, jeg gik over og bankede på båden da de havde fortøjret og fortalte om problemet når man kommer planende op gennem fjorden. Hans svar var "Det har jeg sgu aldrig tænkt på" Han var helt forstående og kunne godt forstå det. Men selvfølge skal vi alle kunne være der 100% men sejl med omtanke, måske en dag, er det en selv som måske får en røvtur pga, der er en som kommer planende tæt forbi

Mange hilsner
Jørgen
Jeg spørger lige lidt forsigtig, jeg aner ikke noget om jeres fart grænser men er det forbudt at plane forbi Marbæk og Frederikssund havn????????????
__________________
Monterey 265
Volvo penta 5,7gxi
Dp-s-drev
Reply With Quote
  #17  
Gammel 19-01-2011, 19:41
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Det er som sådan ikke forbudt at plane mellem Mrbæk og Frederikssund havn, det skal bare foregå under 8 knob
Attached Images
File Type: jpg sejladsrestriktioner.jpg (101.3 KB, 13 views)
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #18  
Gammel 19-01-2011, 20:28
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
det er vist smuttet for mange de par gange jeg har lagt i Frederikssund havn, har der ikke været mange minutter mellem de både der er kommet meget stærk forbi.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #19  
Gammel 20-01-2011, 14:24
32OF's Avatar
32OF 32OF er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Fredrikssund
Indlæg: 12
Billeder: 21
Kunne alle bare overholde fart begransningen tror jeg ikke der havde været de problemer som er ved at komme nu i fjorden. Jeg syntes at det ville være okay med mere kontrol på fjorden, så man er fri for at blive rygget rundt når man ligger fortøjret på sin havneplads. Måske er det uvidenhed, men så vil jeg mene at så skal man undersøge det farvand man nu en gang skal sejle i. Jeg tror også næsten os alle har prøvet når man ligger for svej, så kommer der en tumpe tæt forbi med høj fart så det hele bliver smidt rundt. Det er til tider også normalt i fjorden. det skal selvfølge ikke forståes negativt,det jeg skriver, for min egen båd kan også godt komme over vandet men ikke i Fjorden.

Hilsen Jørgen
Coronet 32 Oceanfarer
Reply With Quote
  #20  
Gammel 23-01-2011, 15:36
Fletcher14's Avatar
Fletcher14 Fletcher14 er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Apr 2009
Bopæl: København
Indlæg: 624
Billeder: 108
Jeg bliver altid så irriteret i de her debatter om fart og bølger.

Det argument med, at højere fart giver højere bølger er en klassisker. Det er desværre ikke korrekt! Argumentet er skabt med hensigt på udstedelse af bøder og syge menneskers udøvelse af magt.

Fakta er, at en gennemsnitlig lyst-speedbåd laver store bølger ved lav fart og små bølger ved høj fart. Det skyldes, at skroget løftes ud af vandet ved høj fart. De hurtigste har kun skruen i vandet og laver blot en stribe gennem vandet.

Hvis det virkelig handler om ro og sikkerhed, der absolut skal reguleres, kunne det være et krav om godt sømandsskab og gensidigt hensyn - og intet andet.
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 114,548
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, GornPeani
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 20:50.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden