Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Generelle spørgsmål

Generelle spørgsmål Fyr løs

» Online brugere: 565
1 medlemmer og 564 gæster
RodneyJet
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 28-07-2011, 11:30
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
Billeder: 32
Sejle alene

Hvor mange af Jer sejler alene i båden og hvor mange har altid mindst 1 med?

Og hvilke tanker gør I andre Jer ifm. at sejle alene?

For mit vedkommende vil det handle om hyggeture i Roskilde Fjord. Jeg har ikke sejlet båden alene endnu. Dels fordi jeg har en idé om at der er noget sikkerhedsmæssigt, men også fordi jeg har svært nok ved havnemanøvrene når der er medhjælpere

PS: Har godt set der har været en tråd om det tidligere.
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II

Sidst redigeret af Ulman; 28-07-2011 kl. 11:48.
Reply With Quote
  #2  
Gammel 28-07-2011, 12:08
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Jeg sejler som ofte alene. Det kan vel tælles på en enkel hånd de gange jeg har haft familien med ude.

Jeg har det fint med at sejle alene, men kan selvfølgelig godt se sikkerhedsaspektet ved at have andre med ombord, såfremt jeg skulle komme til skade.

Inden sejlturen starter undersøger jeg vind- og vejrforhold, der hvor jeg påtænker at sejle hen. Jeg sejler som ofte i nærheden af andre både og gerne langt kystlinien.

Båden har VHF installeret og mobiltelefon er altid med.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #3  
Gammel 28-07-2011, 12:14
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
Billeder: 32
Det er faktisk kun det med at lægge til ved pladsen når jeg kommer tilbage fra turen, der kan give mig sommerfugle i maven. Det er let nok at få båden ud og let nok at sejle den alene. Men der kan gå ret meget kage i det når der skal lægges til. Den lortestrøm har det jo med at ville flytte båden. Jeg tænker at nogen måske har nogle gode fif til en teknik man kan bruge. Ikke noget problem hvis det er helt stille vand og vejr så båden ligger stille mens man skal have fat i fortøjninger m.m.
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
Reply With Quote
  #4  
Gammel 28-07-2011, 12:20
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Bovpropel.......
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #5  
Gammel 28-07-2011, 12:50
Norvik20"'s Avatar
Norvik20" Norvik20" er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: 8860 Ulstrup
Indlæg: 381
Billeder: 90
Jeg var ikke mange dage gammel som sejler før jeg prøvede at båden lagde sig helt på tværs mellem fortøjningspladserne.
Heldigvis var de andre pladser tomme da de fleste endnu ikke havde søsat, så ingen fik skrammer.
Et 'styretov' mellem pæl og bro på hver side af pladsen har gjort ovenstående umuligt, og det er sgu rart når man oftest sejler alene.
Kan du ikke bruge den løsning der hvor du ligger?

Mvh
__________________
Norvik 20"
Vetus Diesel 3Cyl, 22Hk
Fast skrueaksel
Reply With Quote
  #6  
Gammel 28-07-2011, 12:54
Jli Jli er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: May 2011
Bopæl: Aalborg
Indlæg: 70
Billeder: 3
Kender godt fornemmelsen i maven, når man skal lave havnemanøvre, enten alene, i hårdt vejr eller i en ukendt havn. og rigtige sejlere har jo ikke bovpropel (eller også har de ikke råd).
Jeg har sejlet alene i vores nuværende båd et par gange, men kan bedst lide at have fruen med, selvom jeg som regel selv lægger båden ind på plads.
Reply With Quote
  #7  
Gammel 28-07-2011, 13:09
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Jeg sejler tit hyggeture 20-30 mil alene i båden, men på længere ture er det da bedst/sikrest at have selskab. Havnemanøvre er altid det mest spændende, alle øjne i havnen er jo rettet mod den båd der er ved at ligge til.
som Norvik20 skriver så er en snor fra pæl til bro en rigtig god hjælp. Jeg har også set nogle som har en snor imellem de 2 tove fra broen til pælene, snoren er lavet så det kan glide med ud til pælene. På den måde har man altid styr på bådens stævn.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #8  
Gammel 28-07-2011, 15:51
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
Billeder: 32
Ork - jeg har allerede det hele. 2 slingretov og det imellem.
Men tak for svarene
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
Reply With Quote
  #9  
Gammel 28-07-2011, 16:05
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jeg har endnu ikke kastet mig ud i at sejle selv, men hvis jeg ikke var så usikker på om jeg ville kunne ligge til uden hjælp, så ville jeg helt sikker sejle mere ud....

Vores båd er ikke nem at håndtere heller ikke når vi er 2....

Vi har lige lagt til i Sønderborg, og konen missede vind retningen med det resultat at hun strammede op i den forkerte side, og båden smuttede sidelæns over imod naboen....

Havde jeg været selv lige her, så havde jeg nok måtte udveksle forsikrings oplysninger med nabo båden....
Reply With Quote
  #10  
Gammel 28-07-2011, 16:56
Fletcher14's Avatar
Fletcher14 Fletcher14 er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Apr 2009
Bopæl: København
Indlæg: 624
Billeder: 108
Hvis man ikke er rutineret endnu, er det så ikke en løsning, at anløbe havnen med en stribe af store orange jordbær-fendere hele vejen rundt? Det sender også et signal til de øvrige i havnen.
Reply With Quote
  #11  
Gammel 28-07-2011, 19:41
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Citér:
Originally Posted by Ulman Se indlæg
Ork - jeg har allerede det hele. 2 slingretov og det imellem.
Men tak for svarene
hvor er problemet så
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #12  
Gammel 28-07-2011, 20:02
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
Billeder: 32
Citér:
Originally Posted by goffy Se indlæg
hvor er problemet så
Der er ingen problemer når båden først er indenfor pælene og man har fat i alle tov og sat tværtovet fast på en pullert. Men du ved selv hvor vigtige de sekunder er fra du ligger VED pælene, forlader roret og bevæger dig op på dækket for at få fat på fortøjninger, tove, bådshage osv. Hvis der ikke er roligt og den sidder lige i skabet, har båden på de sekunder flyttet sig, bagenden er på vej til den ene side og du ligger ikke længere lige på indsejlingen.

Som flere af Jer skriver, må det være et spørgsmål om bare at kaste sig ud i det og få noget øvelse og få indøvet en rutine.
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
Reply With Quote
  #13  
Gammel 28-07-2011, 20:51
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
kender godt problemet mine 30 år på vandet har givet lidt rutine, men alligevel sker det da at vind og strøm ikke er lige som jeg først vurderede det til
jeg har prøvet at lægge båden udenfor båsen langs pælene og så trække den ind med håndkraft, sikkert ikke nogen kønt syn men det virker " nogen gange"

konen og jeg har gjort det til en vane at skipper bestemmer ombord, forstået på den måde at hvergang vi skal til at lægge til, tager jeg bestik af vind og strøm og ud fra det giver jeg konen ordre til hvad hendes opgave er. snyder vinden så lige, ja så er det jo mig der har givet forkert besked.
jeg nyder det hver gang jeg kan give en ordre til konen hjemme lyder tonen anderledes
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #14  
Gammel 28-07-2011, 20:59
JACRYD JACRYD er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Mar 2011
Bopæl: KBH
Indlæg: 19
Hej Ulman

Nu jeg ikke helt i "samme båd" i det jeg sejler sejlbåd.... men meget ofte alene.
Som de andre nævner, så har alle sejlere såmænd nok lidt sommerfugle ved havnemanøvre... og det nok meget godt, så er man "tændt" og fokuseret på opgaven. Masser KAN gå galt... også for dem med årelang erfaring.
Men det bedste er som du selv skriver, finde et par fornuftige og funktionelle hjælpe-anordninger, so bekm du allerede har... og så derfra øve sig. Øve sig og øve sig.
Det INGEN skam at øve havenmanøvre, faktisk burde alle gøre det lidt oftere. At bekendtgøre sig med sig båd i forskellig vejr-typer er gavnligt.. og den eneste måde at mestre det på, for de opfører sig alle forskelligt.
Så en dog med roligt vejr, tager du beslutningen, tager alene ud, og inden laver du evt en plan for at lægge til... afprøv den, gentag den og korriger den hvos behov. Men lad ikke "frygten" æde dig, og forhindre dig i at komme oftere ud. Hvis nogen på havnen skulle more sig over dig, tja så fortjener de ikke din opmærksomhed, en skønne dag er det dem der laver fejl.

God fornøjelse, og det skal sagtens lykkes at få styr på det, men det kræver at du tager hul på det.

Hilsner
Jacob
Reply With Quote
  #15  
Gammel 28-07-2011, 21:27
Softice's Avatar
Softice Softice er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Bramming
Indlæg: 772
Billeder: 5
Nu er det først med den nye båd jeg er begyndt at sejle alene og jeg har monteret en pullert i hver side midtskibs.Skal lige siges at der er også monteret bovpropel. Nu er det sådan at jeg lægger til med siden og der er pullerterne midtskibs en meget nyttig ting især når der er fralandsvind.Jeg montere et tovværk i pullerten og bakker ind. Når jeg er kommet ind lægger jeg mit mitskibs tovværk om den miderste land pullert. Så er skibet sikret til at kun kan flytte sig en meter til hver side. Er der så meget vind sætter jeg båden i gear så kommer den automatisk ind til broen og jeg kan i ro og mag fortøjre skibet alene.
Man kan også bruge dem ved at tøjre til pæle for at komme i bås. Man lægger sig uden på pælen tøjre tovværket en enkelt omgang til pælen og giver lidt gas derefter firer man tovværket lidt efter lidt og båden drejer om sin egen akse ind i båsen, men den manøver er vel bedst med to personer ombord.
__________________
Scand 32 Atlantic årgang 1984.
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643

Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.

Tidligere både:
Banner 28 årgang 1974
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
BW 71C 1:1
Fast aksel
14"/11" 4 bladet bronze skrue.

Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.

14' Vator styrepults jolle årgang?
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
Reply With Quote
  #16  
Gammel 29-07-2011, 22:16
Chribs
Gæst
 
Indlæg: n/a
I firserne sejlede jeg halvdelen af tiden alene i min Sceptre 14 fods, da min daværende kone ikke gad sejle så tit som jeg gjorde, og hellere ville pusle derhjemme med vores 2 små piger, så enten var det alene eller sammen med 1 eller 2 af vennerne.

Men den var så lille og let, at det aldrig var noget problem at håndtere den alene, og da jeg havde den liggende ude hos bådhandleren Siim´s private hus i Sejs, skulle jeg heller ikke bøvle med at få den i vandet.

Men nu sejler jeg aldrig mere alene, jeg kan dårligt håndtere en søsætning af den alene, og den er også noget tungere og større at skulle lægge til med.

Min nuværende kone elsker at sejle, og hun er ferm til at hjælpe både med at søsætte den, lægge til og tage den op igen.

Jeg har ikke sejlet overhovdet de sidste halvanden måned pga. travlhed på arbejdet, og de dage jeg havde lidt tid, da regnede det.

Jeg holder 14 dages sommerferie fra og med d. 8/8 , så håber jeg vejret arter sig til noget sejlads. og der er jo også regattaen, hvor vi gerne skulle ud hver dag og aften..
Reply With Quote
  #17  
Gammel 31-07-2011, 01:12
Lindegaard Lindegaard er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Køge
Indlæg: 378
Billeder: 31
Jeg er også rimelig ny udi i sejlads, og må sige jeg har det lidt derhen af som du.. det går rigtig fint at komme afsted, men ja der er sommerfugle inden man når i havn.. he he.. sejler endnu ikke alene, selvom det da trækker engang iblandt når vejret er smukt og stille.. syntes vi har nok at se til når kun vi er 2 ombord, hvordan skulle det så ikke gå hvis man var alene og skulle ligge til... ?? kan slet ikke se hvordan det skulle kunne lade sig gøre i mit ski, hvis ikke det var med siden til kaj..
__________________
Birchwood TS 37, 1988.
1 x BMW 180 Hk (nu med ny varmeveksler 2011)
1 x Mercruiser 180 Hk
(Samme blok de er bygget over).
Reply With Quote
  #18  
Gammel 31-07-2011, 07:59
Softice's Avatar
Softice Softice er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Bramming
Indlæg: 772
Billeder: 5
Citér:
Originally Posted by Lindegaard Se indlæg
Jeg er også rimelig ny udi i sejlads, og må sige jeg har det lidt derhen af som du.. det går rigtig fint at komme afsted, men ja der er sommerfugle inden man når i havn.. he he.. sejler endnu ikke alene, selvom det da trækker engang iblandt når vejret er smukt og stille.. syntes vi har nok at se til når kun vi er 2 ombord, hvordan skulle det så ikke gå hvis man var alene og skulle ligge til... ?? kan slet ikke se hvordan det skulle kunne lade sig gøre i mit ski, hvis ikke det var med siden til kaj..
Jeg havde det på samme måde, men en dag tog jeg mig mod til, hvor vejret var godt. Det er bare at springe ud i det man lære meget hurtigt. Det gør jo ikke noget at du gør nogle forsøg. Det måtte jeg da gøre med min første båd. Du skal bare have alle liner og fender klar til at blive brugt.
__________________
Scand 32 Atlantic årgang 1984.
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643

Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.

Tidligere både:
Banner 28 årgang 1974
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
BW 71C 1:1
Fast aksel
14"/11" 4 bladet bronze skrue.

Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.

14' Vator styrepults jolle årgang?
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
Reply With Quote
  #19  
Gammel 31-07-2011, 08:52
nicolajjetrider's Avatar
nicolajjetrider nicolajjetrider er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
Billeder: 3
Jeg sejler ofte også alene, en ting jeg har lært når jeg ligger vores til er at når du er ved at ligge til skal du ha den linet helt op når du bakker ind, ligger den skævt så drop det. Men ligger den rigtigt er det let som en leg og jeg kan nå alle fortøjninger i god tid
__________________
Livsglad vandsportsaktivist

Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
Reply With Quote
  #20  
Gammel 31-07-2011, 13:02
ChristianX's Avatar
ChristianX ChristianX er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Solrød
Indlæg: 1,117
Billeder: 17
Jeg sejler også tit alene, både i min egen speedbåd og den gamles motorbåd, ingen problemer her. Men jeg har dog altid sikkerhedsudstyret iorden.
__________________
Mvh Christian Berendt

Marineservice-sjælland
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 114,570
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, BooneAmare
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 18:47.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden