Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Mekaniske forumet > Motor

Motor Spørgsmål til motorer af alle arter kan stilles her. Inden- og/eller udenbords og/eller jetski - bare skyd løs.

» Online brugere: 295
5 medlemmer og 290 gæster
AkaschaLiz, BenitoWeils, Kaffuirrizof, StevenNic, Thomasmum
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 14-10-2015, 08:02
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Volvo Penta AQ170 med begrænset trækkraft

Jeg har en AQ170 (B30 række 6 triple Solex karburator) i min Draco 1700. Bruger den mest på Silkeborg søerne, så det er tøf-tøf fart for det meste. Har dog sejlet med den andre steder, hvor der var mulighed for at lukke op for gassen. Den har altid været en død hund at få op at plane, så jeg har gjort lidt forskellige ting; renoveret karburatorer, tjekket tænding, kørt på separat tank, tjekket benzintryk osv, men uden sønderlig forskel.

Den accelererer fint op til 2000 rpm, men derefter taber den kræfterne. Jeg har sat lambdasonde i udstødningsknæet, så det er muligt at holde øje med hvad der sker, og jeg kan se at den får for lidt benzin.

Da jeg havde renoveret karburatorerne, måtte der være en anden fejl i dem, så jeg ledte efter en tegning der kunne vise nøjagtigt hvordan flowet fungerer. Måske var der en kanal et sted jeg havde overset, som var stoppet.

I den søgen fandt jeg en gammel Solex manual, hvor der var en interessant tegning i. Se vedhæftede.



Den viser hvordan svømmerhuset skal være placeret i forhold til sejl/køreretningen. Havet er selvfølgelig vandret for det meste, men når man skal op og plane, stejler båden temmelig meget, så den er nærmest på vej op ad en bakke.

Hvis svømmerhuset er bag ved indsugningsrøret, risikerer man at motoren får for lidt benzin, når det går op ad bakke. På B30'eren sidder svømmerhuset bag ved indsugningsrøret, originaltmonteret........

Jeg har prøvet at rotere mine karburatorer 180°. Og nu kan den komme afsted.

Der er nok en vis grænse for hvor meget båden skal stejle, før det giver et problem, men på min båd er den grænse overskreddet.

Har kigget lidt på nettet, på de forskellige Volvo motorer der har denne karburator, og det ser ud til at på B20'eren sidder svømmerhuset også "forkert" Sjovt nok, så sidder det rigtigt på B21/B23 motorerne (OHC)

Nu sejler der selvfølgelig ikke så mange B20 og B30'ere som der gjorde engang, men alligevel kunne jeg tænke mig at høre om der er andre der har oplevet noget lignende?
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #2  
Gammel 14-10-2015, 13:55
nicolajjetrider's Avatar
nicolajjetrider nicolajjetrider er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
Billeder: 3
Helt tosset at det virker, men helt genialt at du fandt fejlen !

Vil problemet egentlig ikke kunne løses med en brændstof pumpe ?
__________________
Livsglad vandsportsaktivist

Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
Reply With Quote
  #3  
Gammel 14-10-2015, 16:00
je__ns
Gæst
 
Indlæg: n/a
Svømmer højden må jo også have stor indflydelse, er den lige i det laveste, og karburatoren "vender forkert" er det jo nok ekstra slemt.
Reply With Quote
  #4  
Gammel 14-10-2015, 18:58
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
En anden benzinpumpe kan ikke gøre den store forskel. Svømmeren lukker af når huset er fuldt, og forsøger man at presse mere benzin ind, drukner motoren formentlig ved lav hastighed.

Jeg har også kørt med en el pumpe, i stedet for den mekaniske, da jeg troede at den mekaniske var træt og ikke kunne fylde alle karburatorerne hurtigt nok op, men det hjalp ingenting.

Jeg prøvede på et tidspunkt at skifte til større dyser, det hjalp ganske lidt, men motoren druknede næsten, ved lav fart. Den gik på 4 cyl og lugtede fælt af benzin.

Svømmerstanden er ikke uvæsentlig nej, men i Solex 44PAI karburatoren justerer man den ikke umiddelbart. Selve armen er ret kraftig og kort, man kan stort set ikke ændre svømmerstanden, ved at bøje den. I manualen stod der at man blot skulle tjekke om den er beskadiget, samt veje den. Der var ikke specificeret et højdemål, som på en typisk V8 karburator.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #5  
Gammel 17-10-2015, 10:42
Kim's Avatar
Kim Kim er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: MidtSj
Indlæg: 474
Billeder: 57
Hurra

så fandt du den absolut eneste fordel ved brændstofindsprøjtning .
__________________
Hilsen Kim
MerCruiser 350mag.mpi .. med cool fuel gen.3 nu på 3.lavtrykspumpe
Yamaha v8 drev
Reply With Quote
  #6  
Gammel 17-10-2015, 17:41
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Har faktisk igennem tiden tænkt, at det kunne være sjovt at lave indsprøjtning på den (har lavet det på en gammel bil, Megasquirt)

Da jeg fik indkredset problemet til at være mangel på benzin, blev jeg endnu mere opsat på, at det er det jeg gør. Men nu hvor jeg fandt "fejlen" tror jeg at det må vente, har jo et andet projekt.....

Men jeg skal have lavet stangtrækket til karburatorerne om. Nu da de er vendt 180°, passede det oprindelige ikke mere, så jeg strikkede noget midlertidig sammen af en kraftig ståltråd og nogle strips

Måske kunne man lave et andet træk imellem de tre karburatorer, så de er nemmere at synkronisere. Problemet med det nuværende, er at når man stiller dem ind, med løse skruer, så kan de flytte sig lidt, når man spænder dem.

Var lige en tur på vandet i går eftermiddags, åh, hvor er det herligt at den kan arbejde.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #7  
Gammel 19-10-2015, 00:10
Kim's Avatar
Kim Kim er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: MidtSj
Indlæg: 474
Billeder: 57
__________________
Hilsen Kim
MerCruiser 350mag.mpi .. med cool fuel gen.3 nu på 3.lavtrykspumpe
Yamaha v8 drev
Reply With Quote
  #8  
Gammel 19-10-2015, 07:47
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Jep, B30 E, har ind imellem kigget lidt efter om der skulle være nogen til salg, men de hænger ikke på træerne.

Tror at det er næsten samme mængde i arbejde at bygge min egen motor om til sprøjt, som at få en B30E lavet til marine.

Det er et tudsegammelt indsprøjtningssystem (Bosch D jetronic) som det nok ikke er nemt at finde dele til. Dyserne er også anderledes end dem man bruger i dag, lavohms med slange tilslutning, i stedet for højohms med O ring tilslutning.

Jeg har en indsugningsmanifold fra en B30E til at ligge, som er klar til at svejse dysebøsninger på, samt modificere plenum(ellers kan den ikke være i motorkassen). (dyserne sidder i topstykket på B30E)

Hvis jeg modificerer B30E manifolden, så bliver det nærmest en bolt-on enhed, som blot kan erstatte den gamle manifold med karburatorer.

Så den skal skrues på, der skal trækkes ledninger, monteres programmerbar motorstyring og benzinslange + pumpe, så er vi klar. Tændingen vil jeg ikke røre ved, den originale fordeler har fået elektronisk og det fungere fint.

Jaja, det lyder let, men som jeg har erfaret, så tager projekter altid længere tid end man regner med.....

Tror bare at jeg fortsætter med karburatorer......
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #9  
Gammel 19-10-2015, 09:56
Kim's Avatar
Kim Kim er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: MidtSj
Indlæg: 474
Billeder: 57
Thumbs up God plan

Ville ønske jeg havde haft den samme inden jeg lagde ny motor med brændstofindsprøjtning i min båd
__________________
Hilsen Kim
MerCruiser 350mag.mpi .. med cool fuel gen.3 nu på 3.lavtrykspumpe
Yamaha v8 drev
Reply With Quote
  #10  
Gammel 20-10-2015, 13:14
Albjerg's Avatar
Albjerg Albjerg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa)
Indlæg: 1,256
Billeder: 42
Det er egentlig lidt "sjovt", for jeg havde aldrig de problemer i min Glastron, men den var selvfølgelig også noget større. Men kan tydeligt huske da Nico havde karbs til rensning - det gav en verden til forskel...
__________________
Dan Albjerg

Ingen båd lige nu

Tidligere både:
Skibsplast Sportsmann
Glastron Sierra V212
Ramo 21" damjolle
Reply With Quote
  #11  
Gammel 21-10-2015, 07:21
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Draco'en stejler meget, når den skal op at plane, din Glastron har formentlig ikke rejst næsen så meget op. Hvis man tog min motor og lagde i en anden(større) båd, ville problemet sikkert heller ikke opstå.

Ind imellem tænker jeg, at problemet må jo have været der lige siden B30'eren blev lagt i (båden er født med en B20'er).

Jeg prøvesejlede den ikke i forbindelse med købet, det var om vinteren, sælgeren boede langt fra vandet, men den kunne starte, prisen var lav og den skulle have en overhaling. Havde nok købt den alligevel, selvom den ikke kunne tage gas.

Hvem der har lagt den i og hvornår, ved jeg ikke. Ham jeg købte den af, har ikke gjort det. Den har haft skiftende ejere indtil jeg fik den, den var til salg forskellige steder, men hver gang med B30'eren i.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #12  
Gammel 23-05-2018, 19:24
Røde Rudi Røde Rudi er offline
 
Tilmeldelsesdato: May 2018
Bopæl: Kbh
Indlæg: 1
Samme problem

Hej.

Jeg har helt samme problem med min corall 23 aq 170.
Jeg gir gas og den reagerer fint men ved 10-11 kn og 2500 omdr. gider den ikke mere.

Er det relativt nemt at vende karburatorerne??

Jesper
Reply With Quote
  #13  
Gammel 24-05-2018, 07:17
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Det er ganske nemt at vende karburatorerne 180°. Dog skal der fikses noget, med hensyn til stangtrækket, da det er nød til at virke modsat. I første omgang strikkede jeg noget sammen med et stykke tyk ståltråd og nogle strips, blot for at tjekke om det overhovedet hjalp at vende karburatorerne. Senere lavede jeg noget helt nyt mekanik.

Hele historien er her, scroll ned til bunden af siden.

http://horizonblue.dk/1700_topless_renovering.htm
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 111,424
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, BenitoWeils
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 23:02.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden