Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Trailer

Trailer Spørgsmål relaterende til trailere

» Online brugere: 385
9 medlemmer og 376 gæster
AlexSr, Austinalet, DGEdward, Eusebioanenurf, Killiandrunnybub, Peerlit, RaymondSag, RonaldLah, Thomasmum
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 05-07-2009, 22:54
Sarah Louise's Avatar
Sarah Louise Sarah Louise er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2009
Bopæl: København
Indlæg: 152
Billeder: 5
Kørsel med bådtrailer??

Jeg står snart og skal til Tyskland og hente min båd.. Der følger en trailer med og jeg har derfor tænkt mig at køre den hjem :-)
Båden vejer 1100 total og så vejer sådan en trailer vel også nogle hundrede kilo???

Nu har jeg researchet en del og er efterhånden noget forvirret over 2 ting:

1. Må jeg køre med en bådtrailer med den totalvægt på mit normale kørekort? (hvis ikke, da har min bror det "store" kørekort til turistbus - er det nok?)

2: Hvor "stor" en bil skal der til, for at måtte trække traileren? Jeg har en mistanke om jeg er ude i en firhjulstrækker (og sådan en er jeg ikke i besiddelse af ...

Håber der er nogle kloge hoveder her der kan hjælpe!!! :-)

Hilsen
Sarah Louise
Reply With Quote
  #2  
Gammel 05-07-2009, 23:05
Casper T
Gæst
 
Indlæg: n/a
lille huske regel tag total vægten på bilen+total vægten på traileren(altså ikke de faktiske men dem fra reg attesten),overstiger dette over 3500kg så er trailer kort påkrævet,,,,,,,,de faktiske vægte kan man bruge når man har kortet altså hvis din bil må trække 750kg må du gerne have en 1200kg trailer på bare den kun er læsset til max 750 total,er dette noget rod??????men der skal ikke en kæmpe bil til den båd du skal hente
Reply With Quote
  #3  
Gammel 05-07-2009, 23:05
Searider Searider er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Apr 2009
Bopæl: Fredericia
Indlæg: 91
du må trække en dansk indregistreret trailer på 1300kg total hvis: din bil er godkendt til at må trække mindst 1300kg og din bils totalvægt ikke overstiger 2200kg. Det samlede vogntogs totalvægt må ikke overstige 3500kg på lille kørekort, det samme gælder din bror, medmindre han har kørekort til hænger C-E, D-E eller B-E. 4 hjulstrækker er langtfra nødvendig, mange almindelige personbiler må trække 1300kg. Min VW Passat må eksembelvis trække 1700kg og det er jo en meget normal bil.

Men en tysk trailer må du ikke trække, så der stopper festen, hvis du vil køre lovligt.
Reply With Quote
  #4  
Gammel 05-07-2009, 23:08
Casper T
Gæst
 
Indlæg: n/a
der nok også et sted på nettet hvor du kan taste dine dataer ind og se hvilket kort du har brug for....................PS.alt under 30% overlæs kan du betale dig fra over 30% ryger kortet(mener jeg bestemt)
Reply With Quote
  #5  
Gammel 05-07-2009, 23:08
Sarah Louise's Avatar
Sarah Louise Sarah Louise er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2009
Bopæl: København
Indlæg: 152
Billeder: 5
Så fat i registreringsattesten og lave lidt regning:-)...

Jeg har talt med færdselsstyrelsen og motorkontoret og jeg må gerne køre ind i Danmark med en trailer på tyske plader, så længe jeg får den kørt til syn og omregistrering hurtigst muligt.. som hun sagde: så emsige er vi altså heller ikke :-) .. det havde jeg nemlig hørt fra flere, så tænkte jeg måtte dobbeltchecke med myndighederne, og det var det svar jeg fik ...
Reply With Quote
  #6  
Gammel 06-07-2009, 00:49
je__ns
Gæst
 
Indlæg: n/a
Hej
Har du undersøgt det rent forsikringsmæssige, det vil være brand ærgeligt, at få totalskadet båden, især hvis den ikke er forsikret.
Hvis traileren er danskindregistreret, dækker din bils forsikring, alene ansvarsforsikring (det gør den jo nok ikke på en tysk indreg. og så kan det blive helt uoverskueligt dyrt)

Kaskoforsikringen er normalt dækket af bådens forsikring.

mvh jens
Reply With Quote
  #7  
Gammel 06-07-2009, 17:01
MartinN's Avatar
MartinN MartinN er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
Indlæg: 1,377
Billeder: 102
Citér:
Originally Posted by Sarah Louise Se indlæg
Så fat i registreringsattesten og lave lidt regning:-)...

Jeg har talt med færdselsstyrelsen og motorkontoret og jeg må gerne køre ind i Danmark med en trailer på tyske plader, så længe jeg får den kørt til syn og omregistrering hurtigst muligt.. som hun sagde: så emsige er vi altså heller ikke :-) .. det havde jeg nemlig hørt fra flere, så tænkte jeg måtte dobbeltchecke med myndighederne, og det var det svar jeg fik ...
Normalt når der gives dispensation er der krav om den ikke må være lastet.

Den tyske lovgivning giver dig heller ikke lov til at køre med en tysk trailer efter en dansk bil. De tyske myndigheder/færdselspoliti er endnu mere strikse når det kommer til transport med påhængskøretøjer.

Det eneste jeg dog ville være bekymret om er det forsikringsmæssige i forbindelse med transporten.

Vær også opmærksom på 50 kg's reglen, på alm. B-kørekort må du ikke trække påhæng hvis tilladte totalvægt overstiger din bil tilladte totalvægt med 50 kg. Din brors kørekort er i øvrigt heller ikke nok.

Du kan indtaste dine data her:

www.sikkertrafik.dk
__________________
/Martin

En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...

_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax

Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________

Sidst redigeret af MartinN; 06-07-2009 kl. 18:15.
Reply With Quote
  #8  
Gammel 06-07-2009, 17:16
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by Sarah Louise Se indlæg

Jeg har talt med færdselsstyrelsen og motorkontoret og jeg må gerne køre ind i Danmark med en trailer på tyske plader, så længe jeg får den kørt til syn og omregistrering hurtigst muligt.. som hun sagde: så emsige er vi altså heller ikke :-) .. det havde jeg nemlig hørt fra flere, så tænkte jeg måtte dobbeltchecke med myndighederne, og det var det svar jeg fik ...
Du må gerne køre med traileren med prøveplader i DK, men du må ikke have båden på samtidig.
Reply With Quote
  #9  
Gammel 06-07-2009, 17:29
je__ns
Gæst
 
Indlæg: n/a
Ja en bøde er da til at klare, men et uheld, kan være uoverskueligt.

mvh jens
Reply With Quote
  #10  
Gammel 07-07-2009, 10:29
Sarah Louise's Avatar
Sarah Louise Sarah Louise er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2009
Bopæl: København
Indlæg: 152
Billeder: 5
Tak for svarene - Jeg undersøger alting som en gal og dobbeltchecker med myndighederne, hvordan jeg skal gøre det bedst...
Reply With Quote
  #11  
Gammel 07-07-2009, 10:31
je__ns
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jeg synes det er vigtigst, at du tjekker ud med din forsikring.

mvh jens
Reply With Quote
  #12  
Gammel 07-07-2009, 10:38
Sarah Louise's Avatar
Sarah Louise Sarah Louise er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2009
Bopæl: København
Indlæg: 152
Billeder: 5
Jeg har sendt en forespørgsel til Bavaria aka Manowar ang. forsikring... Taler pt med motorkontoret om at få et par prøveplader på
Reply With Quote
  #13  
Gammel 07-07-2009, 10:44
Sarah Louise's Avatar
Sarah Louise Sarah Louise er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2009
Bopæl: København
Indlæg: 152
Billeder: 5
Motorkontoret siger jeg bare skal sætte sådan en prøvenummerplade/klister fætter på når jeg når grænsen, så er det lovligt - også selvom traileren er læsset med båden.. Godt, det var en problemstilling. Så tager jeg fat i den næste :-)
Reply With Quote
  #14  
Gammel 07-07-2009, 11:20
Sarah Louise's Avatar
Sarah Louise Sarah Louise er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2009
Bopæl: København
Indlæg: 152
Billeder: 5
Forsikringen dækker :-)
Reply With Quote
  #15  
Gammel 07-07-2009, 11:29
xzipet xzipet er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Apr 2009
Bopæl: Esbjerg
Indlæg: 26
Vedr. forsikring.

En ting er at bådforsikringen dækker båden, men du skal også være 100% sikker på at din bilforsikring dækker evnt. uheld når du transporterer båden hjem. Esbjerg politi fortalte at jeg ikke måtter kører med noget på trailer hvis den var tysk indregistereret. Der ville kunne komme et livs lang erstatnings tilbagebetaling hvis du ikke er dækket ved uheld som din bil forsikring skulle have dækket, men under andre forudsætninger ikke gør.

Vær nu helt sikker, prøv at ringe til færdselspolitiet inden du kører afsted.

Martin
Reply With Quote
  #16  
Gammel 07-07-2009, 11:53
Sarah Louise's Avatar
Sarah Louise Sarah Louise er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2009
Bopæl: København
Indlæg: 152
Billeder: 5
Tak Martin, jeg ringer til dem. Men den får danske prøvenummerplader på (traileren)...
Reply With Quote
  #17  
Gammel 07-07-2009, 12:02
Sarah Louise's Avatar
Sarah Louise Sarah Louise er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2009
Bopæl: København
Indlæg: 152
Billeder: 5
Når jeg er kommet hjem med båden laver jeg er langt indlæg om: sådan her får du en tysk trailer hjem LOVLIGT!! :-)

I og med jeg er på prøveplader og vogntoget overholder loven, da dækker bilforsikringen Jvf. færdselspolitiet :-)
Reply With Quote
  #18  
Gammel 07-07-2009, 13:05
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by Sarah Louise Se indlæg
Motorkontoret siger jeg bare skal sætte sådan en prøvenummerplade/klister fætter på når jeg når grænsen, så er det lovligt - også selvom traileren er læsset med båden..
Det passer ikke at du må transportere båden på traileren med prøveplader på, med mindre de har lavet reglerne om hvad jeg tvivler på.
Jeg har selv fået en bøde for det så jeg taler af erfaring. Du skal læse hvad der står på betingelserne for "udlån" af prøvepladen.
Reply With Quote
  #19  
Gammel 07-07-2009, 13:36
Sarah Louise's Avatar
Sarah Louise Sarah Louise er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2009
Bopæl: København
Indlæg: 152
Billeder: 5
Citér:
Originally Posted by BrianL Se indlæg
Det passer ikke at du må transportere båden på traileren med prøveplader på, med mindre de har lavet reglerne om hvad jeg tvivler på.
Jeg har selv fået en bøde for det så jeg taler af erfaring. Du skal læse hvad der står på betingelserne for "udlån" af prøvepladen.
Hej Brian,

Det er meget mærkeligt - nu har jeg talt med både færdselspolitiet, motorkontoret og færdselsstyrelsen. De siger alle jeg holder mig indenfor lovens paragraffer fordi jeg kører direkte til syn med traileren - og synshallen vil gerne have jeg kommer med båden på traileren, da de så kan teste den med belastning. Kørte du også med det formål at køre direkte til syn for en omregistrering?
Reply With Quote
  #20  
Gammel 07-07-2009, 13:49
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by Sarah Louise Se indlæg
Kørte du også med det formål at køre direkte til syn for en omregistrering?
Nej jeg transporterede den hjem efter at have købt den. Måske det gør en forskel at man vil køre direkte til syn ?
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

Similar Threads
Emne Emne forfatter Forum Svar Sidste indlæg
Nyt/andet trækdyr til bådtrailer og lille campingvogn lbk Off topic 7 16-08-2009 22:49
1300-1500 indreg. bådtrailer MartinN Køb 0 19-05-2009 21:52
Udlejningstrailer - kun kørsel i DK MartinN Trailer 16 05-05-2009 19:44

» Statistikker
Medlemmer: 111,272
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Killiandrunnybub
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 12:01.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden