Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Mekaniske forumet > Motor

Motor Spørgsmål til motorer af alle arter kan stilles her. Inden- og/eller udenbords og/eller jetski - bare skyd løs.

» Online brugere: 574
1 medlemmer og 573 gæster
RaymondSag
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

 
 
Emne værktøjer Visning af emner
Prev Previous Post   Next Post Next
  #1  
Gammel 14-04-2013, 21:32
Asbjørn Asbjørn er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Apr 2013
Bopæl: 8300, Denmark
Indlæg: 17
Tricks til ældre motorer

Hej folkens,

Jeg har fået en gammel Suzuki DT14D 1978 (metalblå med hvid cover med rød skrift) med kort ben med i en handel, sælger siger den har stået stille i garage i 2 år, men da den blev stillet hen sejlede den fint. Den ser vel smurt ud ved alle smørenipler, gear går godt uden slør og der er god kompression.

Det er fristende at sætte den i en balje vand og hive liv i den, men har fået at vide at det er klogest at skifte gearolien og impelleren før den startes op.

Jeg har fundet eksplosiontegner af motoren og udfra disse ligner det at gearklumpen kan tages af efter 4 bolte er fjernet mellem ben og gearklump, men jeg kan ikke få gearklumpen løs - prøvede først en blød gummihammer derefter en træklods og en rigtig hammer, men den rokker sig ikke en millimeter!

Jeg har tænkt på at slibe 2 mejsler spidse og banke dem "stille" i fra begge sider, men jeg ved ikke om jeg så kommer til at ødelægge en pakflade eller o-rings kanal.

Er der nogle tricks til at skille sådan en gammel svend ad mere nænsomt?

Der sidder 3 messing skruer (lige kærvede desværre) ned af gearklumpen - gætter på nederste skrue er bundskrue til gearolien, midterste skrue olie niveau/påfyldning og øverste dræn af salt/kølevand. Ville være fantastisk hvis der er nogen der ved hvad disse skruer er til eller hvor jeg kan finde ud af det - har søgt og søgt på nettet efter en reperationsmanual uden held.

Håber der er nogen der har stiftet bekendtskab med sådan en model og kan give lidt guldkorn : )
Reply With Quote
 


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 114,505
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, KorazTat
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 09:07.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden