Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Ældre både, vedligeholdelse og mekanik

Ældre både, vedligeholdelse og mekanik Vedligeholdelse af ældre både og deres mekanik

» Online brugere: 570
1 medlemmer og 569 gæster
RaymondSag
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 11-07-2011, 23:04
Lindegaard Lindegaard er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Køge
Indlæg: 378
Billeder: 31
Udstødningsrøg

Havde en dejlig tur ud i bugten her til aften, det er tredje gang efter ny varmeveksler vi har den ude og det ser ud til at den nye varmeveksler klarer opgaven til et 12 tal.. der har ihvertfald ikke været nogen alarmer ved fuld kraft...

Lagde dog mærke til en ting her idag... det "ryger" mere fra den motor en fra den anden.. altså ved udstødningen.. eller "oser" kan ikke rigtig se hvad det er, men det er kun når den bliver presset at det forekommer... tænkte lidt om det bare er kølvandet der er det varmere end fra den anden motor, den anden bruge nemlig sit kølvand til bl.a at opvarme varmtvandsbeholderen, inden det ryger ud eller cirkulerer... er det normalt med denne slags udstødnings gas ?? BMW'en er jo ikke ligefrem ny så kunne da godt forestille mig den "røg" lidt.. det er ikke voldsomt, bare lige noget jeg bed mærke i... den gjorde det forøvrigt også da den blev prøvesejlet nden købet...
__________________
Birchwood TS 37, 1988.
1 x BMW 180 Hk (nu med ny varmeveksler 2011)
1 x Mercruiser 180 Hk
(Samme blok de er bygget over).
Reply With Quote
  #2  
Gammel 11-07-2011, 23:22
Softice's Avatar
Softice Softice er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Bramming
Indlæg: 772
Billeder: 5
Citér:
Originally Posted by Lindegaard Se indlæg
Havde en dejlig tur ud i bugten her til aften, det er tredje gang efter ny varmeveksler vi har den ude og det ser ud til at den nye varmeveksler klarer opgaven til et 12 tal.. der har ihvertfald ikke været nogen alarmer ved fuld kraft...

Lagde dog mærke til en ting her idag... det "ryger" mere fra den motor en fra den anden.. altså ved udstødningen.. eller "oser" kan ikke rigtig se hvad det er, men det er kun når den bliver presset at det forekommer... tænkte lidt om det bare er kølvandet der er det varmere end fra den anden motor, den anden bruge nemlig sit kølvand til bl.a at opvarme varmtvandsbeholderen, inden det ryger ud eller cirkulerer... er det normalt med denne slags udstødnings gas ?? BMW'en er jo ikke ligefrem ny så kunne da godt forestille mig den "røg" lidt.. det er ikke voldsomt, bare lige noget jeg bed mærke i... den gjorde det forøvrigt også da den blev prøvesejlet nden købet...
Hvilken farve har røgen?
Er den blå så bruger den olie, er den grå og lugter af diesel er det uforbrændt diesel og er det hvid så er det sikkert vanddamp. Er den grå ved belastning er det sikker nok overbelastning.
__________________
Scand 32 Atlantic årgang 1984.
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643

Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.

Tidligere både:
Banner 28 årgang 1974
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
BW 71C 1:1
Fast aksel
14"/11" 4 bladet bronze skrue.

Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.

14' Vator styrepults jolle årgang?
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
Reply With Quote
  #3  
Gammel 12-07-2011, 09:15
Lindegaard Lindegaard er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Køge
Indlæg: 378
Billeder: 31
hmmmm ... blå er den ihverfald ikke .. og syntes heller ikke ikke den er helt hvid... men der lugter ikke diesel.. men det ville jo nærmest også kræve jeg lagde mig ned på badeplatformen for at kunne lugte det.. he he og vups røg han i.... nu er det jo en gammel motor, og det kunne da tænkes det var overbelastning.. den sklle kunne gå op til 3800 rpm men fænomenet opstår fra de 3000 rpm.. alt ser normalt ud på instrumenter, altså ingen højere vand og olie temp, og olietryk på lige omkring 4 bar ?? tror jeg det var. Hvis det nu er uforbrændt diesel hvad gør man ved det ?? ved overbelastning skal man selvfølgelig drosle ned...
__________________
Birchwood TS 37, 1988.
1 x BMW 180 Hk (nu med ny varmeveksler 2011)
1 x Mercruiser 180 Hk
(Samme blok de er bygget over).
Reply With Quote
  #4  
Gammel 12-07-2011, 09:42
Softice's Avatar
Softice Softice er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Bramming
Indlæg: 772
Billeder: 5
Citér:
Originally Posted by Lindegaard Se indlæg
hmmmm ... blå er den ihverfald ikke .. og syntes heller ikke ikke den er helt hvid... men der lugter ikke diesel.. men det ville jo nærmest også kræve jeg lagde mig ned på badeplatformen for at kunne lugte det.. he he og vups røg han i.... nu er det jo en gammel motor, og det kunne da tænkes det var overbelastning.. den sklle kunne gå op til 3800 rpm men fænomenet opstår fra de 3000 rpm.. alt ser normalt ud på instrumenter, altså ingen højere vand og olie temp, og olietryk på lige omkring 4 bar ?? tror jeg det var. Hvis det nu er uforbrændt diesel hvad gør man ved det ?? ved overbelastning skal man selvfølgelig drosle ned...
Hvis det er uforbrændt diesel så er det din pumpe der måske er justeret forkert. Overbelastning kan være fordi din propel er for stor, men der er mange løsninger. Bruger den olie? Gamle motorer kan bruge lidt olie.
__________________
Scand 32 Atlantic årgang 1984.
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643

Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.

Tidligere både:
Banner 28 årgang 1974
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
BW 71C 1:1
Fast aksel
14"/11" 4 bladet bronze skrue.

Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.

14' Vator styrepults jolle årgang?
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
Reply With Quote
  #5  
Gammel 12-07-2011, 09:49
Lindegaard Lindegaard er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Køge
Indlæg: 378
Billeder: 31
Citér:
Originally Posted by Softice Se indlæg
Hvis det er uforbrændt diesel så er det din pumpe der måske er justeret forkert. Overbelastning kan være fordi din propel er for stor, men der er mange løsninger. Bruger den olie? Gamle motorer kan bruge lidt olie.
næh den bruger ikke olie... kunne måske vær pumpen der er justeret forkert, marine firmaet der monterede den nye veksler og servicerede den mangler lige at komme med ud en tur for sidste check af deresarbejde.. propellen er som den skal være, men den kan måske være begroet med ruer.. ?? det var stigen på badeplatformen ihvertfald efter 1 uge under vand, små, men de var der, og har ikke set bunden af bden siden sidste efterår så det kunne selvfølgelig også være en mulighed, både på bund og propel..

måske jeg lige skulle rykke servicemanden for en sejltur snarest så det bliver rettet..
__________________
Birchwood TS 37, 1988.
1 x BMW 180 Hk (nu med ny varmeveksler 2011)
1 x Mercruiser 180 Hk
(Samme blok de er bygget over).
Reply With Quote
  #6  
Gammel 12-07-2011, 11:48
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Hhmmm, det er højest sandsynligt uforbrændt diesel - det ses tit på ældre dieselmotorer.

Justering af dieselpumpen er en mulighed, men jeg hælder mest til kontrol af dysserne - måske trykskiverne i dysserne skal udskiftes sammen med dyssespidserne.

KAM Diesel i Hedehusene er værd at nævne i denne sammenhæng.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #7  
Gammel 12-07-2011, 12:37
Lindegaard Lindegaard er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Køge
Indlæg: 378
Billeder: 31
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk Se indlæg
Hhmmm, det er højest sandsynligt uforbrændt diesel - det ses tit på ældre dieselmotorer.

Justering af dieselpumpen er en mulighed, men jeg hælder mest til kontrol af dysserne - måske trykskiverne i dysserne skal udskiftes sammen med dyssespidserne.

KAM Diesel i Hedehusene er værd at nævne i denne sammenhæng.
nu håber jeg ikke det er noget med at motoren skal ud af båden he he.. nej spøg til side, hvor sidder sådan nogle svende egentlig?? jeg er ikke så helt meget inde i det, men er jo vild efter at lære noget.. skulle jo gerne udmønte sig i at jeg selv kan passe og pleje, Læs: skifte olie, impellerog deslige, vinterkoservere osv.

Tils videre, er der noget der hedder det?? , har jeg, på anbefaling, anvendt Gert fra CG Marine, han har også stået for montering af den nye varmeveksler som må siges at fungere efter hensigten, før fik vi jo alarm lige omkring 3000 rpm... tror lige jeg skal nævne de her småting for ham...
__________________
Birchwood TS 37, 1988.
1 x BMW 180 Hk (nu med ny varmeveksler 2011)
1 x Mercruiser 180 Hk
(Samme blok de er bygget over).

Sidst redigeret af Lindegaard; 12-07-2011 kl. 12:46.
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 114,570
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, BooneAmare
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 20:57.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden