Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Elektronik

Elektronik Lanterne, 12v, landstrøm, Video og Audio mm i båden..

» Online brugere: 374
10 medlemmer og 364 gæster
Anthonylot, CurtisSwerhal, DanielSef, DannySoign, DudleyRuttona, JamesGuaSp, JarockUnrelry, MojokEnritte, StevenNic, Thomasmum
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 24-03-2013, 14:18
Hugoianer Hugoianer er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2013
Bopæl: Danmark
Indlæg: 57
Aldi Marine batteri

Hej

Nogen der ved hvor godt Aldi's Leisure Marine batteri er ?

Står foran at skal have købt batteri til motor (vovlo md5a) og et forbrugsbatteri

Formoder efter læsning på nettet, at dette her 75ah batteri er til ren motor brug, så vil gerne høre om jeg kan forvente at det er bedre en et alm bil batteri og om det evt også kan bruges som forbrugsbatteri, ellers køber jeg det store fra HN til forbrugsdelen

Vh Bo
Reply With Quote
Fenderen.dk Sponsor
GPS Tracker til Bil, Båd, MC
  #2  
Gammel 24-03-2013, 17:03
Mikkel Andersen Mikkel Andersen er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Mar 2013
Bopæl: Nordfyn
Indlæg: 12
Der findes start batteri, og forbrugs batteri. du kan ikke bruge et start batteri til forbrug eller omvendt. Jeg ville aldrig købe dem fra aldi.
Reply With Quote
  #3  
Gammel 24-03-2013, 17:06
Hugoianer Hugoianer er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2013
Bopæl: Danmark
Indlæg: 57
Nu er der jo flere producenter der sælger batterier der funker til begge dele, jeg vil bare høre om der er nogen der har erfaringer med dette her.

Personligt har jeg ikke noget imod at handle varer i aldi, syntes det er produktet der tæller og ikke navnet på butikken
Reply With Quote
  #4  
Gammel 24-03-2013, 17:26
fjorddolphin fjorddolphin er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: May 2012
Bopæl: stauning
Indlæg: 31
Billeder: 18
Thumbs up Aldi batteri

Hej Bo.Har et af Aldi`s batterier til at trække bovpropellen.Har indtil nu funket i 4 år.Da jeg stod og manglede et batteri,var Aldi det eneste sted,hvor der var åbent,så jeg tog chancen.4 år for godt 500 kr.er ok.Hej Arne
Reply With Quote
  #5  
Gammel 24-03-2013, 17:26
kjaerlarsen kjaerlarsen er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Horsens
Indlæg: 204
I princippet kan du godt bruge et startbatteri til forbrug, men det er ikke umiddelbart at anbefale, da dybe afladninger hurtigt vil forkorte levetiden. Forbrugsbatteri som startbatteri er et stort no go!
Jeg ville bruge de ekstra skillinger og købe nogle gode batterier af kendt fabrikat til de respektive formål.
__________________
Monterey 262 cruiser
Merc. 5.7 EFI, ferskvandskølet, nu med Bravo one :-)
tidligere båd:
Monterey 2100 CC
Volvo AQ260, DP 290

Facts do not cease to exist because they are ignored.......
Reply With Quote
  #6  
Gammel 24-03-2013, 18:13
Hugoianer Hugoianer er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2013
Bopæl: Danmark
Indlæg: 57
Citér:
Originally Posted by fjorddolphin Se indlæg
Hej Bo.Har et af Aldi`s batterier til at trække bovpropellen.Har indtil nu funket i 4 år.Da jeg stod og manglede et batteri,var Aldi det eneste sted,hvor der var åbent,så jeg tog chancen.4 år for godt 500 kr.er ok.Hej Arne
Takker :-)
Reply With Quote
  #7  
Gammel 24-03-2013, 21:16
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Måske man kan få udleveret et Teknisk Datablad på det omtalte batteri fra ALDI - heri vil fremgå, hvem der er producent eller leverandør.

Det skulle ikke undre mig, at det er en "kendt" producent...
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #8  
Gammel 24-03-2013, 21:59
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
jeg fik problemer med strømmen i en sommerferie og skulle bare have nogle batterier. købte nogle af de billige fra Jem og Fix og de har klaret den i 5 år og bliver brugt til forbrug.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #9  
Gammel 25-03-2013, 08:57
Hugoianer Hugoianer er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2013
Bopæl: Danmark
Indlæg: 57
Citér:
Originally Posted by Rolf T Se indlæg
Måske man kan få udleveret et Teknisk Datablad på det omtalte batteri fra ALDI - heri vil fremgå, hvem der er producent eller leverandør.

Det skulle ikke undre mig, at det er en "kendt" producent...
Ja kunne være man skulle spørge, tvivler dog på at de ved det.

Tror absolut også tit at det er et mærkenavn der står bag billigere mærker, kræver så at det "bambus" navn de har givet produktet er blevet "afluret"

Vi ved jo alle at mange mærke producenter producere mere en de kan sælge, men hvis de laver tilbud vil det gå ud over brandet, så derfor sælger de dem under andre navne.
Kunsten er jo så lige at få det afluret.

Mit helt store problem er at de ikke skriver om det er et start eller et forbrugsbatteri, det ville jo være rart at vide inden man tilslutter det
Reply With Quote
  #10  
Gammel 25-03-2013, 10:25
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by Hugoianer Se indlæg
Ja kunne være man skulle spørge, tvivler dog på at de ved det.

Mit helt store problem er at de ikke skriver om det er et start eller et forbrugsbatteri, det ville jo være rart at vide inden man tilslutter det
Det vil højst sandsynligt fremgå af det Tekniske Datablad.

Kontakter du ALDI er jeg sikker på, at de har Teknisk Datablad, men det er nok hovedsædet du skal have fat i.

Hvis du ser på kemi produkter leveret af Harald Nyborg, Biltema mfl. kan du som ofte altid downloade det lovpligtige Sikkerhedsdatablad og Produktdatablad under hvert produkt.

Jeg kan oplyse, at det er et aut. firma der skal udfærdige ovenstående dokumenter, og det koster i omegnen af 6000 - 6500 kr. ex. moms pr. stk.
Ovenstående dokumenter skal udfærdiges på dansk og skal oprettes for hvert separat varenummer.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #11  
Gammel 25-03-2013, 10:40
MartinN's Avatar
MartinN MartinN er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
Indlæg: 1,377
Billeder: 102
Uanset hvad du ender med at købe skal du være sikker på at batteriet har de rette CCA/MCA værdier i fht. dine behov. En load-test af batteriet vil vise dets sande jeg.

Nogle fabrikanter oplyser desværre indimellem "lidt for gode" værdier på batterierne.

I længden hænger pris og kvalitet sammen, specielt når det gælder startbatterier.
__________________
/Martin

En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...

_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax

Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________
Reply With Quote
  #12  
Gammel 25-03-2013, 12:36
Hugoianer Hugoianer er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2013
Bopæl: Danmark
Indlæg: 57
Har lige været i aldi og købe et.
De har ingen datablad man kan få udleveret i butikken, så vil da lige se om jeg kan finde en mailadresse på aldi's hovedsæde.

På deres hjemmeside står:

Driftsklart 12 V batteri til marinebrug.
Batteriet er ekstremt robust og tåler kraftig og langvarig belastning.
Mål: (LxBxH): 278 x 175 x 190 mm.
Kapacitet: 75Ah.

Er det teksten til et start batteri eller et brugsbatteri ?

i skriver at man kan læse noget om batteriets ande natur vil at tilslutte det til en lader.

Har bla en Brandford 13 amp digital lader, så hvis der er nogle værdier der der kan bruges til noget, så skriv lige tilbage :-)

Vh Bo
Reply With Quote
  #13  
Gammel 25-03-2013, 12:43
Hugoianer Hugoianer er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2013
Bopæl: Danmark
Indlæg: 57
Nå, aldi bryder sig ikke om email, så inden jeg griber til knoglen skal jeg lige være sikker på om det datablad jeg skal spørge til, er noget jeg har krav på eller kun noget jeg kan spørge ind til ?

Bare for at forebygge at jeg blive afvist alt for hurtigt. :-)
Reply With Quote
  #14  
Gammel 25-03-2013, 13:17
Softice's Avatar
Softice Softice er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Bramming
Indlæg: 772
Billeder: 5
Citér:
Originally Posted by Hugoianer Se indlæg
Har lige været i aldi og købe et.
De har ingen datablad man kan få udleveret i butikken, så vil da lige se om jeg kan finde en mailadresse på aldi's hovedsæde.

På deres hjemmeside står:

Driftsklart 12 V batteri til marinebrug.
Batteriet er ekstremt robust og tåler kraftig og langvarig belastning.
Mål: (LxBxH): 278 x 175 x 190 mm.
Kapacitet: 75Ah.

Er det teksten til et start batteri eller et brugsbatteri ?

i skriver at man kan læse noget om batteriets ande natur vil at tilslutte det til en lader.

Har bla en Brandford 13 amp digital lader, så hvis der er nogle værdier der der kan bruges til noget, så skriv lige tilbage :-)

Vh Bo
Det må være et forbrugsbatteri,da det tåler langvarig belastning. Stat batteri skal kunne klare stor belastning i relativ kort tit f.eks motor start.
__________________
Scand 32 Atlantic årgang 1984.
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643

Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.

Tidligere både:
Banner 28 årgang 1974
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
BW 71C 1:1
Fast aksel
14"/11" 4 bladet bronze skrue.

Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.

14' Vator styrepults jolle årgang?
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
Reply With Quote
  #15  
Gammel 25-03-2013, 13:22
Hugoianer Hugoianer er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2013
Bopæl: Danmark
Indlæg: 57
Citér:
Originally Posted by Softice Se indlæg
Det må være et forbrugsbatteri,da det tåler langvarig belastning. Stat batteri skal kunne klare stor belastning i relativ kort tit f.eks motor start.
Ja det tænkte jeg også , men de bruger jo samtidigt ordlyden kraftig belastning og det er vel ordlyden til et startbatteri ? Og dem man kan finde på nettet der har haft købt dem før, har vist alle brugt dem til startbatteri med succes

Er lidt i tvivl om de prøver at sælge det som et combo batteri og er derfor endnu mere i tvivl om jeg skal bruge det til det ene eller det andet, skal jo have et af hvert, så indtil nu er der jo ingen skade sket :-)
Reply With Quote
  #16  
Gammel 25-03-2013, 13:34
Softice's Avatar
Softice Softice er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Bramming
Indlæg: 772
Billeder: 5
Citér:
Originally Posted by Hugoianer Se indlæg
Ja det tænkte jeg også , men de bruger jo samtidigt ordlyden kraftig belastning og det er vel ordlyden til et startbatteri ? Og dem man kan finde på nettet der har haft købt dem før, har vist alle brugt dem til startbatteri med succes

Er lidt i tvivl om de prøver at sælge det som et combo batteri og er derfor endnu mere i tvivl om jeg skal bruge det til det ene eller det andet, skal jo have et af hvert, så indtil nu er der jo ingen skade sket :-)
Mht til startbatteri så kommer det vel også an om det er en 12 cyl dieselmotor med dårlig kompression eller en 5 hk let startende. Jeg bruger samme batterier agm lignede forseglede batterier og det virker godt.Bruger et på 100 amp til start ( VP TAMD40B 165 hk ) og 2 til forbrug som er koblet sammen så der er 200 amp til rådighed. Der er beregnet til hård belastning og langvarig afladning. Tror du kan bruge dem. Min erfaring er at du kan købe rigtig gode batterier, men bruger en billig lader der ikke vedligeholder batterierne så er det lige meget.
__________________
Scand 32 Atlantic årgang 1984.
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643

Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.

Tidligere både:
Banner 28 årgang 1974
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
BW 71C 1:1
Fast aksel
14"/11" 4 bladet bronze skrue.

Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.

14' Vator styrepults jolle årgang?
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
Reply With Quote
  #17  
Gammel 25-03-2013, 13:46
Hugoianer Hugoianer er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2013
Bopæl: Danmark
Indlæg: 57
Citér:
Originally Posted by Softice Se indlæg
Mht til startbatteri så kommer det vel også an om det er en 12 cyl dieselmotor med dårlig kompression eller en 5 hk let startende. Jeg bruger samme batterier agm lignede forseglede batterier og det virker godt.Bruger et på 100 amp til start ( VP TAMD40B 165 hk ) og 2 til forbrug som er koblet sammen så der er 200 amp til rådighed. Der er beregnet til hård belastning og langvarig afladning. Tror du kan bruge dem. Min erfaring er at du kan købe rigtig gode batterier, men bruger en billig lader der ikke vedligeholder batterierne så er det lige meget.

Købte lige båden her sidst på efteråret og der sidder en Volvo md5a i, så vi snakker vist 1 cyl og 7 - 8 hk . aner ikke hvad der som minimum skal til at starte sådan en fætter.

der var to batterier i båden 1 til start og 1 til forbrug. Forbrugsbatteriet var et 60 amp exide nautilus og startbatteriet et 75 ah marine batteri fra scanbrit.

har for den sags skyld ingen problemer med at købe 2 af de her fra Aldi, da prisen jo ikke er dyrere en et billigt bilbatteri fra HN og så bruge dem til begge dele, men hvis det specifikt er bedst til kun det ene vil det måske være dumt ?

Ellers så drøner jeg nok op imorgen og snolder 1 til, hvis der er flere tilbage
Reply With Quote
  #18  
Gammel 25-03-2013, 14:48
Softice's Avatar
Softice Softice er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Bramming
Indlæg: 772
Billeder: 5
Citér:
Originally Posted by Hugoianer Se indlæg
Købte lige båden her sidst på efteråret og der sidder en Volvo md5a i, så vi snakker vist 1 cyl og 7 - 8 hk . aner ikke hvad der som minimum skal til at starte sådan en fætter.

der var to batterier i båden 1 til start og 1 til forbrug. Forbrugsbatteriet var et 60 amp exide nautilus og startbatteriet et 75 ah marine batteri fra scanbrit.

har for den sags skyld ingen problemer med at købe 2 af de her fra Aldi, da prisen jo ikke er dyrere en et billigt bilbatteri fra HN og så bruge dem til begge dele, men hvis det specifikt er bedst til kun det ene vil det måske være dumt ?

Ellers så drøner jeg nok op imorgen og snolder 1 til, hvis der er flere tilbage
I dit tilfælde vil jeg også gøre det. Måske 2 til forbrug efter hvor meget du skal bruge køleskab,varmer kortplotter osv. Nu ved jeg ikke hvordan de er koblet op, men jeg vil sætte et skillerelæ ind så når du sejler vil dit start batteri blive ladet op først derefter dit forbrugsbatteri. Jeg gik fra omskifter så skulle jeg ikke tænke på hvilket batteribank der skulle lades speciel hvis man har to forskellige størrelser batteri og fabrikat.
Jeg bruger dette skillerelæ og er sat op efter diagrammet: http://www.kjoeller.com/Tystor/septor_skillerelae.htm
__________________
Scand 32 Atlantic årgang 1984.
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643

Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.

Tidligere både:
Banner 28 årgang 1974
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
BW 71C 1:1
Fast aksel
14"/11" 4 bladet bronze skrue.

Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.

14' Vator styrepults jolle årgang?
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
Reply With Quote
  #19  
Gammel 25-03-2013, 15:34
Hugoianer Hugoianer er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2013
Bopæl: Danmark
Indlæg: 57
Citér:
Originally Posted by Softice Se indlæg
I dit tilfælde vil jeg også gøre det. Måske 2 til forbrug efter hvor meget du skal bruge køleskab,varmer kortplotter osv. Nu ved jeg ikke hvordan de er koblet op, men jeg vil sætte et skillerelæ ind så når du sejler vil dit start batteri blive ladet op først derefter dit forbrugsbatteri. Jeg gik fra omskifter så skulle jeg ikke tænke på hvilket batteribank der skulle lades speciel hvis man har to forskellige størrelser batteri og fabrikat.
Jeg bruger dette skillerelæ og er sat op efter diagrammet: http://www.kjoeller.com/Tystor/septor_skillerelae.htm
Hej

Tak for link :-)

Båden står i original stand hvad strøm angår (sunwind 26 fra 1980) så der er 2 håndtag ved motoren, 1 for at tænde for startbatteri og 1 for at tænde for forbrug, så har købt 2 små elektroniske billige ladere fra lidl for at kunne komme igang her til sommer, men skal da absolut have bygget noget op på sigt der er mere smart. Regner med at skulle finde noget der svare til 1 gruppe med startbatteri og op til 2 ekstra grupper til forbrug, da det giver mulighed for at flytte gamle batterier over i den ene forbrugsgruppe, så alt ikke skal skiftes hvergang. har dog været lidt i tvivl om hvordan det skulle grejes, men dit link ser jo meget smart ud.Derudover regner jeg med at gå over til udenbordsmotor når motoren står af, for at holde udgifterne nede på sigt

Har godt nok en udgave af el om bord, men den er fra 98 og efter at have læst lidt i den har jeg fornemmelsen af at mange af de ting man kan købe idag ikke var der den gang. Har så ikke fået set om de nye udgaver er mere opdaterede
Reply With Quote
  #20  
Gammel 25-03-2013, 16:21
Softice's Avatar
Softice Softice er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Bramming
Indlæg: 772
Billeder: 5
Citér:
Originally Posted by Hugoianer Se indlæg
Hej

Tak for link :-)

Båden står i original stand hvad strøm angår (sunwind 26 fra 1980) så der er 2 håndtag ved motoren, 1 for at tænde for startbatteri og 1 for at tænde for forbrug, så har købt 2 små elektroniske billige ladere fra lidl for at kunne komme igang her til sommer, men skal da absolut have bygget noget op på sigt der er mere smart. Regner med at skulle finde noget der svare til 1 gruppe med startbatteri og op til 2 ekstra grupper til forbrug, da det giver mulighed for at flytte gamle batterier over i den ene forbrugsgruppe, så alt ikke skal skiftes hvergang. har dog været lidt i tvivl om hvordan det skulle grejes, men dit link ser jo meget smart ud.Derudover regner jeg med at gå over til udenbordsmotor når motoren står af, for at holde udgifterne nede på sigt

Har godt nok en udgave af el om bord, men den er fra 98 og efter at have læst lidt i den har jeg fornemmelsen af at mange af de ting man kan købe idag ikke var der den gang. Har så ikke fået set om de nye udgaver er mere opdaterede
Der findes flere skillerelæer på marked og opkobling er vist den samme, men Tystor er i den dyre ende, men jeg ved det virker. bruger selv 2 af samme slags og har topladning på batterierne,da den interne modstand er meget lav.
__________________
Scand 32 Atlantic årgang 1984.
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643

Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.

Tidligere både:
Banner 28 årgang 1974
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
BW 71C 1:1
Fast aksel
14"/11" 4 bladet bronze skrue.

Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.

14' Vator styrepults jolle årgang?
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 111,281
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, MojokEnritte
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 12:37.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden