Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Drev og propeller

Drev og propeller Spørgsmål vedr. propeller og drev - mekaniske spørgsmål om drev henviser vi til forumet om mekaniske udfordringer

» Online brugere: 334
6 medlemmer og 328 gæster
GamalQuees, Gioressluse, Karmoktib, Oelkpleseevax, StevenNic, Thomasmum
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 10-03-2013, 10:03
DVDHeaven DVDHeaven er offline
 
Tilmeldelsesdato: Apr 2012
Bopæl: Fredericia
Indlæg: 3
Motor/Drev-overførsel 110S

Hejsa

I 2009 købte vi en balaton 21 fods sejlbåd. Vi var total nybegyndere, og med tiden er vi blevet meget mere bidt af sejlsportens fantastiske oplevelser. Dog er modet ved at forsvinde fra os, da vi mere eller mindre har konstante problemer med båden. Da vi købte den, sad der en indenbords volvo penta md5a i den, og det gik desværre ikke lang tid, før det første problem meldte sig. Når vi sejlede for motor, begyndte vi at få mindre og mindre kraft/sejlfart (knob), så jeg gik selv igang med at finde problemet. Jeg fandt dog ikke problemet, men valgte at købe "ny" motor (md7a) til billige penge. Jeg satte selv motoren i, og fik båden i vandet. Båden sejlede nu perfekt, ca 1 1/2 måneds tid, men det viste sig nu at med tiden begyndte den OGSÅ at give mindre og mindre kraft/sejlfart (knob), når vi sejlede for motor. Den første motor (md5a) havde næsten ingen kompression, jeg kunne mere eller mindre bruge en finger for at dreje svinghjulet rundt. Så mon ikke det var det første problem ?
Md7a til gengæld, kan jeg sku næsten ikke dreje rundt med håndkraft, så det tyder jo på at der er super kompression på. Motoren starter hver gang, første gang, og motoren lyder kanon god. Ingen skuren fra motoren, ingen rysten eller misfarvet afgangsrøg. Men som sagt har den fået samme problem som den første motor, næsten ingen kraft/sejlfart (knob). Den startede ud med ca 4,5 knob, men nu er den nede på ca 1,8 - 2,1 knob. Bunden er IKKE begroet, så hvad kan problemet være ??? Der sidder et sejldrev 110S på, er det måske sejldrevet der fejler noget ???
ÅHHHHH alle idéer er velkomne, da vi SÅ GERNE vil ud og sejle i en velfungernede båd.
Reply With Quote
  #2  
Gammel 10-03-2013, 10:39
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Problemet skal nok findes i motoren og ikke sejldrevet - sejldrevet er "blot" til kraftoverføring.

Jeg ville gøre følgende:

- Foretage kompressionstest ved kold og varm motor
- Undersøge fødepumpen evt. udskifte
- Udskifte brændstoffilteret
- Foretage en prøve af dieselolien ( er det rent diesel ? )

Ved I om den "nye" motor har været renoveret, så tolerencerne imellem stempel og foring er forkerte ?
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #3  
Gammel 10-03-2013, 10:49
DVDHeaven DVDHeaven er offline
 
Tilmeldelsesdato: Apr 2012
Bopæl: Fredericia
Indlæg: 3
Kompressionstest :

Jeg kan jo næsten ikke dreje svinghjulet med hænderne, både ved kold motor og efter sejlads. Så der burde jo være fin kompression ?? Vil dog se om jeg ikke kan finde en trykmåler, jeg kan låne.

Fødepumpe :

Kan denne på nogen måde testes ??

Brændstoffilter :

Udskiftet

Diesel :

Jeg har tømt tanken totalt, og påfyldt ren diesel.

Motorrenovering :

Den har ikke været renoveret, men hvad betyder "tolerance imellem stempel og foring" ?? Er det ventilernes possision du mener her, for hvis ja, så er de indstilt korrekt.

Men hvorfor sejlede den for funde kraft de første 1 1/2 måned, og derefter faldt drastisk lige pludselig ?? hmm
Reply With Quote
  #4  
Gammel 10-03-2013, 11:29
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Nu kender jeg ikke forfærdeligt meget til motorer, og slet ikke den du skriver om...

Men jeg var ude for det samme med vores båd for et par år siden, og det var ikke andet end et tilstoppet diesel filter.

Hvis der er filter på din, ville jeg stille og roligt starte med at skifte den, inden jeg kaster mig ud i den store motor doktor eksamen...
Reply With Quote
  #5  
Gammel 10-03-2013, 11:51
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Helt enig med peter508
det lyder som brændstof mangel. Hvad med sugerøret i tanken, på nogle er der monteret et lille fingerbøl filter i den ende der er ved bunden af tanken.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #6  
Gammel 10-03-2013, 11:59
DVDHeaven DVDHeaven er offline
 
Tilmeldelsesdato: Apr 2012
Bopæl: Fredericia
Indlæg: 3
Jeg skal da helt sikkert have tjekket filteret ) Håber sku jeg kan nøjes med det. Forstår bare ikke problemet kom pludseligt.
Brændstoffilteret på moteren blev jo skiftet, men der sidder dog et filter på selve tilførselsslangen også, den kunne jeg jo prøve at skifte.
Andre gode råd tages også imod, da jeg bare gerne VIL ud og sejle i en ordentlig båd, denne seson.
Reply With Quote
  #7  
Gammel 10-03-2013, 13:41
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Der kan sidde flere brændstoffiltre i forsyningslinien fra brændstoftank til brændstofpumpe.

På familiens motorbåd med OM352 MB lastvognsdiesel sidder der 2 CAV filtre - herefter et berømt "snapseglas" efterfulgt af selve hovedbrændstoffilteret.

Hvordan så/ser brændstoffilteret ud når det er afmonteret ? Kan du spore urenheder ? Urenheder kan komme fra uren diesel eller fra væggene i brændstoftanken.

At du ikke kan dreje motoren skyldes uden tvivl, at motoren er højt komprimeret sammenlignet med f.eks. en benzinmotor med tilsvarende ydelse.

Jeg hælder mest til, at problemet skal findes i brændstoftilførslen.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #8  
Gammel 10-03-2013, 13:49
Softice's Avatar
Softice Softice er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Bramming
Indlæg: 772
Billeder: 5
Der kan også sidde et filter i fødepumpen som kan være stoppet.
__________________
Scand 32 Atlantic årgang 1984.
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643

Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.

Tidligere både:
Banner 28 årgang 1974
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
BW 71C 1:1
Fast aksel
14"/11" 4 bladet bronze skrue.

Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.

14' Vator styrepults jolle årgang?
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 111,341
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Gioressluse
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 17:21.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden