Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Generelle spørgsmål

Generelle spørgsmål Fyr løs

» Online brugere: 322
6 medlemmer og 316 gæster
LeifFlulany, pemapeent, PeraturCEX, StevenNic, Thomasmum, Vilianaogf
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 11-08-2014, 14:53
Ellida Ellida er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2014
Bopæl: DK
Indlæg: 10
Vis i GOD tid at du vil vige - tak

Vi oplever en gang imellem, at hurtigtsejlende motorbåde styrer ret mod os i lang tid - og først 5-10 bådlængder fra os, begynder de at dreje, så vi kan se, at de faktisk VIL overholde deres vigepligt.

NÅR de så viger og sejler udenom, så er det med en afstand af kun ca 5 bådlængder - og så bliver vi selv nødt til, at skifte kurs, for at tage deres bølger i en passende vinkel.

Det er meget ubehageligt. Vi er jo ikke tankelæsere - vi kan IKKE "læse" at de faktisk HAR tænkt sig at sejle udenom. Vi kan jo ikke "læse" at de måske er meget erfarne og vil tage hensyn.

Den der skal vige, skal VISE det!! -- og i GOD tid.

Den som skal vige, kan uden at det "koster noget" af tid eller benzin tage en lille kursændring i meget god tid - så kan alle se, at de VIL vige - og de kan holde en afstand, så de ikke generer andre (med deres bølger).

Det er ikke svært at give "Plads og luft" til andre - og også vise de andre, at man faktisk HAR set dem, og vil vige.


Læs søsportens sikkerhedsråd om dette:

http://www.soesport.dk/News/Sider/V...lende.aspx
>>>>>>>>>>>>>>>
For hurtigt og forkert
Et af de generelle problemer er, at vandscootere og hurtigtgående speedbåde sejler alt for hurtigt og kommer for tæt på andre både og ”bløde trafikanter” som kajakroere og badende. De meget hurtige hastigheder medfører dårlig reaktionstid, som kan blive farlig for andre, der færdes på vandet, men også for
jetski og speedbådssejlerne selv.

Vis hensyn – så er der plads til alle
Indenfor al sejlads opererer man med et begreb, der hedder godt sømandsskab. Det indebærer bl.a., at man holder udkig, har styr på sit fartøj og bærer redningsvest. Men det betyder også, at man tydeligt gør opmærksom på, hvordan man har tænkt sig manøvrere, så det ikke kommer som en overraskelse for de øvrige ”trafikanter”. Og at man udviser hensyn, og f.eks. ikke generer ankerliggere, roere og andre sejlere.

>>>>
Ja - det var bare det jeg ville sige., til dem som måske ikke lige har tænkt på det -
Tak - mvhA
Reply With Quote
  #2  
Gammel 11-08-2014, 16:45
kjaerlarsen kjaerlarsen er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Horsens
Indlæg: 204
Kan godt følge dig.
Sejler selv motorbåd og vi gør meget ud af ikke at genere andre på vandet, såsom at passere andre både bagom, eller med god afstand, så hækbølgen ikke generer mere end højst nødvendigt.
Med 21-22 knob får man tilbagelagt en pæn distance på kort tid, så vi ser altid et godt stykke frem for at kunne planlægge ruten uden de store rorbevægelser og gene for andre.
Når det så er sagt, så findes der faktisk også enkelte sejlbåde, der "glemmer" hvordan man gebærder sig når der sejles for motor.
Heldigvis har jeg personligt ikke oplevet nogle nævneværdige episoder under sejlads, men pilen peger begge veje.
Heldigvis opfører langt størstedelen af de sejlere, vi har mødt, sig meget fornuftigt.
__________________
Monterey 262 cruiser
Merc. 5.7 EFI, ferskvandskølet, nu med Bravo one :-)
tidligere båd:
Monterey 2100 CC
Volvo AQ260, DP 290

Facts do not cease to exist because they are ignored.......
Reply With Quote
  #3  
Gammel 11-08-2014, 17:15
Sjip Sjip er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2009
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 117
Billeder: 17
Som Larsen skriver, så må respekt være gensidigt, jeg sejler stortset kun i silkeborgsøerne, og der er man simpelhen nødtil at være agtpågivenhed, for der er mange kano sejlere, der er ude for første gang, men selv Hjejlebådene sejler som det befinder dem, med mere end 5 knob, hvor du kun må sejle 5 knob, og mere end 8 knob, hvor ja man kun må sejle 8 knob.
Men de står ikke tilbage for at melde dig, hvis du sejler forstærkt.

Med alt det ovenstående, vil jeg egenligt bare sige, jeg forstår dig, den danske arrogance, er også på vandet.
Det betyder dog ikke mere ind det, jeg har kun mødt hjælpsomme både/personer, på vandet og man skal da lige regne med at der kommer en bølge eller 2 fra andre både.

Husk en planende eller sågar en halvplanende båd, for fuldkraft, laver MEGET mindre bølger, ind hvis de de gik for lav fart.


Lars
__________________
Nordan 16
Evinrude Elan 35hk 96'

http://www.youtube.com/nordan16
Reply With Quote
  #4  
Gammel 11-08-2014, 17:35
Ellida Ellida er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2014
Bopæl: DK
Indlæg: 10
Tak for jeres positive svar.

Jeg var lidt usikker på modtagelsen, da jeg er "ny" her på stedet. Emnet vigepligt og hensyn og den slags, kan jo være lidt ømtåleligt.
Vi sejler jo selv en halvhurtig speedbåd - og prøver også at tage hensyn til kajakker og svaner og andre sejlere ved at tage en stor blød bue udenom.
>>>

Ja det er også ganske rigtigt, at en båd som planer (typisk 15 knob) , faktisk laver væsentligt mindre bølger, end en båd som ligger under planingsfart ( typisk 7-8-9 knob).

Den båd, som ikke er oppe i planingsfart, skubber jo en stor bølge op + har meget større brændstofforbrug. Det kan jo ikke betale sig at "mase sig op ad bakke".
Og ligger med stævnen i vejret, og har dårligt udsyn også.

MEN alligevel - en båd der planer i høj fart laver også nogen meget korte og krappe bølger, som kan være meget generende - så man kan jo godt tage farten lidt af.

mvh A
Reply With Quote
  #5  
Gammel 11-08-2014, 17:49
kjaerlarsen kjaerlarsen er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Horsens
Indlæg: 204
Det er faktisk ret interessant, når snakken går på både i frokoststuen.
Mange af mine kollegaer har lidt svært ved at forstå, at en helplanende båd faktisk går mest økonomisk ved enten 4-5 knob eller 20-22 knob. Hækbølgen er også klart mindre ved 22 knob end ved "møvefart".
Men ellers enig: Vis hensyn! Der er plads nok til os alle, og det er skønt på/ved vandet.
__________________
Monterey 262 cruiser
Merc. 5.7 EFI, ferskvandskølet, nu med Bravo one :-)
tidligere båd:
Monterey 2100 CC
Volvo AQ260, DP 290

Facts do not cease to exist because they are ignored.......
Reply With Quote
  #6  
Gammel 11-08-2014, 20:22
Ellida Ellida er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2014
Bopæl: DK
Indlæg: 10
Hej KjerLarsen
-- ja det kan også være svært at forstå hvordan det kan være sådan.

Jeg har lavet et indlæg om dettte på et andet forum:
http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/162853

Jeg har lavet en nogenlunde præcis graf som viser benzinforbruget i forhold til farten.
Denne graf er omregnet til vores egen bådstørrelse - 5,7 m lgd m. 60 HK motor - og altså 5,00 m. vandlinielængde.
Det er tydeligt at en fart på 5 knob er OK, og fart 12-20 knob også er OK.
Absolut dårlig økonomi er 8-9 knob.
Topfart koster også ekstra.

-- Prøver med et billede, men jeg ved ikke lige om det bliver rigtigt.

mvh A.
Attached Images
File Type: jpeg benzinforbrug.jpeg (36.8 KB, 13 views)
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 111,275
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, PeraturCEX
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 12:16.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden