Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Ældre både, vedligeholdelse og mekanik

Ældre både, vedligeholdelse og mekanik Vedligeholdelse af ældre både og deres mekanik

» Online brugere: 596
3 medlemmer og 593 gæster
EinarAlcorce, Miguelglagued, willmt
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 24-09-2009, 12:20
mohabba's Avatar
mohabba mohabba er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Nuuk, Grønland
Indlæg: 103
Vinduer i Coronet

Jeg overvejer en Coronet Seafarer fra 73´ som ser ud til at være i rimelig stand. Jeg er dog bekymret over vinduerne som må antages at have den oprindelige tætning i. Det ligner kit. I alu-vindueslisterne kan jeg se en form for montage som er meget rusten, næsten opløst.

Jeg fik kun set det hurtigt og må se det efter igen.

Hvad er jeres erfaring med dette, og hvor meget arbejde kan jeg se frem til?

Tak for kommentarer og
venlig hilsen
__________________
Bayliner 285, 2003
5.7 Mag Mpi
Reply With Quote
  #2  
Gammel 24-09-2009, 20:34
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
de årgange af coronet både var udstyret med volvo 3,0 6 cyl. det er nogle meget tørstige motorer og mega dyre hvis du skal ud at finde reservedele.
Mange af de coronet har fået skiftet maskinen/maskinerne, har den du ser på det ?
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #3  
Gammel 24-09-2009, 21:28
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Skrovet behøver du som sådan ikke at være bekymret for, det er bundsolidt. Men alligevel er der et par svage punkter. Vær opmærksom på, om der har stået meget vand i bunden, som er gået bundrammen. Det afsløres bl.a hvis den er meget beskidt indvendig, nede i kølsvinet. Er der nogle steder hvor træet i bundrammen er blottet, prøv at prikke i det, for at konstatere om det er mørt.

Dækket er en sandwich konstruktion med balsatræ, som med tiden giver slip, og derved kan dækket knirke, når man går på det.

Ruder i gamle både har det med at være utætte. Det bedste er selvfølgelig at skille alurammerne fra hinanden, fjerne glasset, rense, tætte, samle osv. Men alurammerne er samlet med rustfrie skruer og efter 30-40 års uberørthed, sidder de som regel uhjælpeligt fast. Varme løsner det meste, med pas på ikke at ødelægge noget. Brug ikke en svejseflamme (autogensæt), den varmer for meget. I stedet har jeg gode erfaringer med en alm gasbrænder (hvor der ikke tilsættes ilt).

Det er selvfølgelig ikke nogen god ide at varme på en skrue, som sidder tæt på glasset.

Jeg har selv adskilt vindspejlet på en 30 år gammel Draco, totalt, også her sad flere skruer fuldstændig fast, men varme var løsningen.

Som Goffy siger, er det ofte et par B30'ere, som sidder i Coronet'erne og det er nogle forslugne bæster, især når de sidder i en tung båd.

Jeg snakkede engang med en mand, som havde en 32 Oceanfarer. Han havde byttet B30'erne ud med et par V8'ere og som han lige kunne fornemme, brugte de mindre benzin.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #4  
Gammel 05-10-2009, 17:49
mohabba's Avatar
mohabba mohabba er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Nuuk, Grønland
Indlæg: 103
Smile

Citér:
Originally Posted by Horizonblue Se indlæg
Skrovet behøver du som sådan ikke at være bekymret for, det er bundsolidt. Men alligevel er der et par svage punkter. Vær opmærksom på, om der har stået meget vand i bunden, som er gået bundrammen. Det afsløres bl.a hvis den er meget beskidt indvendig, nede i kølsvinet. Er der nogle steder hvor træet i bundrammen er blottet, prøv at prikke i det, for at konstatere om det er mørt.

Dækket er en sandwich konstruktion med balsatræ, som med tiden giver slip, og derved kan dækket knirke, når man går på det.

Ruder i gamle både har det med at være utætte. Det bedste er selvfølgelig at skille alurammerne fra hinanden, fjerne glasset, rense, tætte, samle osv. Men alurammerne er samlet med rustfrie skruer og efter 30-40 års uberørthed, sidder de som regel uhjælpeligt fast. Varme løsner det meste, med pas på ikke at ødelægge noget. Brug ikke en svejseflamme (autogensæt), den varmer for meget. I stedet har jeg gode erfaringer med en alm gasbrænder (hvor der ikke tilsættes ilt).

Det er selvfølgelig ikke nogen god ide at varme på en skrue, som sidder tæt på glasset.

Jeg har selv adskilt vindspejlet på en 30 år gammel Draco, totalt, også her sad flere skruer fuldstændig fast, men varme var løsningen.

Som Goffy siger, er det ofte et par B30'ere, som sidder i Coronet'erne og det er nogle forslugne bæster, især når de sidder i en tung båd.

Jeg snakkede engang med en mand, som havde en 32 Oceanfarer. Han havde byttet B30'erne ud med et par V8'ere og som han lige kunne fornemme, brugte de mindre benzin.

Jeg følger skam med i dit projekt.

Der drypper vand ind af flere vinduer når det regner, især det foreste i kahytten som kan åbnes. Vandet samles heldigvis under vinduerne i en rende i skrogsamlingen og render ud af små huller. Trælisterne omkring vinduerne viser dog flere steder tegn på at de har været våde og er mørke og sorte.

Med både fra den tid, er det vel således at da de er samlet af hænder så kan de også splittes ad og samles ligeså godt som fra fabrikken?
__________________
Bayliner 285, 2003
5.7 Mag Mpi
Reply With Quote
  #5  
Gammel 05-10-2009, 21:31
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Citér:
Originally Posted by mohabba Se indlæg
Jeg følger skam med i dit projekt.

Der drypper vand ind af flere vinduer når det regner, især det foreste i kahytten som kan åbnes. Vandet samles heldigvis under vinduerne i en rende i skrogsamlingen og render ud af små huller. Trælisterne omkring vinduerne viser dog flere steder tegn på at de har været våde og er mørke og sorte.

Med både fra den tid, er det vel således at da de er samlet af hænder så kan de også splittes ad og samles ligeså godt som fra fabrikken?
Jo, der er ikke brugt alverden af specialværktøjer for at samle og montere ruderne i de gamle både, stort set kun en skruetrækker.

Men det altoverskyggende problem er, at når de ikke har været rørt i meget lang tid, så irrer aluminiumen omkring skruerne og de kan være vanskelige at løsne og knækker nemt.

Men det KAN lade sig gøre at få skruerne ud, med lidt tålmodighed.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 114,499
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Miguelglagued
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 07:39.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden