Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Mekaniske forumet > Motor

Motor Spørgsmål til motorer af alle arter kan stilles her. Inden- og/eller udenbords og/eller jetski - bare skyd løs.

» Online brugere: 597
3 medlemmer og 594 gæster
Mazinallonia, Norrisfescheeks, Phillipgisse
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 14-05-2011, 19:20
Chribs
Gæst
 
Indlæg: n/a
Mercury 50 hp blå bånd

Jeg har netop købt en sådan, den er formentlig fra 1979, pæn og nydelig, men den har en lille fejl ifølge sælgeren, den kan kun startes og køre når motoren er tiltet helt op, men når den bliver tiltet ned går den ud..

Jeg har ikke fået kigget på den endnu, jeg mistænker benzin-tilførslen på den ene eller anden måde, men er ikke sikker på noget, så måske der er nogen herinde fra der har et bedre bud. ?
Reply With Quote
  #2  
Gammel 15-05-2011, 15:03
nicolajjetrider's Avatar
nicolajjetrider nicolajjetrider er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
Billeder: 3
Svømmer der hænger .
__________________
Livsglad vandsportsaktivist

Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
Reply With Quote
  #3  
Gammel 15-05-2011, 21:04
MartinN's Avatar
MartinN MartinN er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
Indlæg: 1,377
Billeder: 102
Citér:
Originally Posted by nicolajjetrider Se indlæg
Svømmer der hænger .
Enig, det er også mit bedste bud.
__________________
/Martin

En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...

_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax

Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________
Reply With Quote
  #4  
Gammel 15-05-2011, 21:17
Chribs
Gæst
 
Indlæg: n/a
På alle 4 kaburatorer ? Det er en af de ting jeg vil jeg tjekke.

Jeg har købt en 15 -16 fods Amerikansk speedbåd med denne motor og indreg trailer, som jeg ville give min 2 piger, men selv om de elsker at sejle, vil de ikke have den, da de ikke mener at kunne håndtere den, samt komme den i vandet og tage den op igen..

Jeg har selvfølgelig lovet at hjælpe dem indtil de kan gøre det nemt og sikkert alene, men lige meget hjalp det, så nu vil jeg bare gøre den sejlklar og skyde den af....
Reply With Quote
  #5  
Gammel 25-10-2011, 18:10
jan131070 jan131070 er offline
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2011
Bopæl: skive
Indlæg: 1
Citér:
Originally Posted by Chribs Se indlæg
Jeg har netop købt en sådan, den er formentlig fra 1979, pæn og nydelig, men den har en lille fejl ifølge sælgeren, den kan kun startes og køre når motoren er tiltet helt op, men når den bliver tiltet ned går den ud..

Jeg har ikke fået kigget på den endnu, jeg mistænker benzin-tilførslen på den ene eller anden måde, men er ikke sikker på noget, så måske der er nogen herinde fra der har et bedre bud. ?

hej christian
det var mig der har købt båden af dig og det lille problem de havde med den ikke kunne starte når den var tiltet ned, glemte du da hvis og nævne for mig, selvom jeg kan se du viste det, du sagde kun den havde skidt i karburatoren, kan informere dig om det var en lille kontakt der sidder på amerikanske motore der gør motore ikke kan starte når de er tiltet op, denne kontakt var så blevet forbundet forkert så den virkede modsat, samtidig med en masse andre ledninger var monteret forkert, vandpumpen var så ødelagt fordi den har været startet uden vand, pakninger omkring udstødning var defekt, samt en del andre småting, har kostet 5000 i reperation og den sejler stadig ikke helt godt, du burde skamme dig og stå og fortie oplysninger når du sælger båd
Reply With Quote
  #6  
Gammel 25-10-2011, 18:53
megelundo megelundo er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2011
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 217
Billeder: 5
Citér:
Originally Posted by jan131070 Se indlæg
hej christian
det var mig der har købt båden af dig og det lille problem de havde med den ikke kunne starte når den var tiltet ned, glemte du da hvis og nævne for mig, selvom jeg kan se du viste det, du sagde kun den havde skidt i karburatoren, kan informere dig om det var en lille kontakt der sidder på amerikanske motore der gør motore ikke kan starte når de er tiltet op, denne kontakt var så blevet forbundet forkert så den virkede modsat, samtidig med en masse andre ledninger var monteret forkert, vandpumpen var så ødelagt fordi den har været startet uden vand, pakninger omkring udstødning var defekt, samt en del andre småting, har kostet 5000 i reperation og den sejler stadig ikke helt godt, du burde skamme dig og stå og fortie oplysninger når du sælger båd

Generelt kan det vel kun siges at man ALDRIG skal købe en båd/motor medmindre denne kan starte og køre uden problemer. Og helst også kun opstart fra helt kold motor. Hvis man alligevel køber en motor der ikke kan gå ordentligt eller jævnt, bør man jo vurdere med sig selv om det er en risiko man vil løbe.

Nu kan det lyde som bedre vidende - Og det er det også. For jeg har nemlig selv engang sprunget på et køb med en "vingeskudt motor". Det var en 60HK Mercury fra 1990. Under sejlads går motoren periodisk ned på ca. 4000 RPM. Sælger siger så at det sker når at oliebeholderen(selvblanderen) er ved at være tom. Da vi var kørt fra Jylland til sjælland med en lejet trailer ville vi have spildt 2000kr. ved at vende tomhændet hjem igen. Så vi troede på sælger og købte båden.

På vores første ture med båd/motor skete det samme igen. Selvom oliebeholder var blevet fyldt. Så da jeg på det tidspunkt var ret "ung" i fejlfinding på påhængsmotorer måtte jeg køre den på værksted. Og de grinte næsten af mig da jeg fortalte om den besked sælgeren havde givet os omkring manglende olie. Det viste sig så at det var en ventil af en eller andet art ved den ene cylinder som var flækket. Og motoren dermed periodisk kun gik på 2 cylindre.

I din situation kan man vende den lidt på hovedet. Hvis du købte en bil fra ´79 - Ville du så også forvente at den gik 100% som en ny? Der kan/skal man nok forvente lidt unoder. Prisen har formentligt også afspejlet at det var en gammel motor, og set i bakspejlet kunne det godt være et den motor skulle have været solgt til skrot. Men nu hvor du er begyndt at ofre mange tusinde kroner på den skal man jo overvejer om man kan leve med den som den er, eller man skal stoppe med at putte flere penge i den. Specielt hvis du ikke selv kan lave noget på den. For så løber reparationer altså rigtig hurtigt på sådan en gammel kværn. Og uden nogen sikkerhed for at det bliver helt godt igen.

Set fra den positive side så har du "kun" spildt 5000kr. Jeg tror der er rigtig mange købere
at gamle brugte både der ville være lykkelig over kun at have spildt 5000kr.


Så rådet herfra: Køb aldrig en motor der ikke kan kører og sejle 100% fejlfri med mindre du er villig til at løbe en risiko. Og glem alt om sælgerens besked om at "det sikkert bare er en lille ting". For hvis det var det, mon ikke så at sælgeren ville have fået det lavet. Specielt nu hvor man står med et salg for øje. Tilbyd evt. at gi´de penge ekstra som sælger mener det koster at udbedre skaden. Og så kan han/hun ringe når reparationen er gennemført. Og så vil jeg tro at du ikke hører fra ham/hende igen....

Held og lykke med det videre forløb...
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 114,497
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Mazinallonia
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 07:15.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden