Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Generelle spørgsmål

Generelle spørgsmål Fyr løs

» Online brugere: 577
1 medlemmer og 576 gæster
Phillipgisse
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 16-03-2014, 18:03
megelundo megelundo er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2011
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 217
Billeder: 5
Toiletpumpe

Hejsa,

Hermed følger lige nogle rookie toilet spørgsmål. Jeg købte i efteråret "ny" båd hvor der som ét af vores krav skulle være toilet ombord. Og det er der så. Men da toilettet og pakninger generelt er trætte overvejer jeg at skifte hele toilettet incl. slanger.

Installationen som den er lavet nu er sådan at der går en 11/2" armeret slange fra toilettet og over i en holdingtank. Fra denne holding tank kan man så pumpe indholdet ud igennem en søventil. Selve pumpen der tømmer tanken ligner for mig en alm. lænse membranpumpe. Og det indikere for mig at den tidligere ejer kun har haft brugt toilettet til "bimmelim" - Men alt i alt er installationen lavet med komponenter der ikke er velegnet til formålet.

Til vores behov ser jeg umiddelbart ikke nogen grund til at have en holdingtank. Båden er både ældre og mindre end det der angives for at det er et krav. Så jeg overvejer at købe et stykke sanitetsslange der forbinder toilettet direkte med søventilen.

Så det giver mig så 2 spørgsmål:

1 - Kan sådan et toilet med manuel håndpumpe godt bruges til "bummelum"(vi har børn ombord så det vil være fint hvis det kunne).

2 - Hvordan "sløjfer" jeg holdingtanken. Vil det være nok at rense den grundigt, og så proppe den af. Eller bør/skal den fjernes helt?
__________________
Marex 77 holiday '87
Yanmar 4JH-DTE
Reply With Quote
  #2  
Gammel 16-03-2014, 19:08
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Har du tænkt på, at hvis du anløber en bro uden toilet faciliteter, at det ikke er så smart uden din holding tank ?

På vores gamle båd var der en holding tank med samme system som du beskriver.

Jeg hældte det kemi i der opløser de faste ting. Købte det rigtige toilet papir beregnet til det, og vi havde aldrig problemer med det. Jeg tømte altid på åben hav, og det var altid opløst....

Vores nye båd er med elektronisk tømning, ellers samme system.

Et af vores krav var holding tank, så man ikke ved ankerpladser eller før omtalte broer, ikke kan bruge toilettet....det samme i en hurtig vending inde i havn.
Reply With Quote
  #3  
Gammel 17-03-2014, 05:15
Softice's Avatar
Softice Softice er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Bramming
Indlæg: 772
Billeder: 5
Jeg vil beholde holdingtanken og når du nu vil have nyt toilet så køb et elektrisk der sidder en pumpe i der skære de faste dele i små stykker så det er nemt at komme af med når du tømmer tanken i åbent hav eller ved en miljø station. Jeg bruger alm toiletpapir og det er fintdelt. Bare ikke putte ting i toilettet der ikke kan findeles ( bind,Tamponer, brugte kondomer osv. ).Det kan laves på to måder , men det kræver et par ventiler. Du kan lave det sådan at når du er på havet tømmer du toilettet direkte i havet og når du er i havn i tanken, men det kræver manuelt arbejde hvergang med at omskifte ventiler så i mine øjne ikke en god løsning.Jeg skiftede for et par år siden om til el toilet og jeg havde en manuel membram pumpe og det virkede fint. I år har jeg skiftet den manuelle ud med en elektrisk pga ( dovenskab ) jeg ikke gad at skulle flytte madrasser i agterkøjen hvor pumpen sidder når jeg skulle tømme tanken.

http://www.shipshop.dk/installation_...bord-a-51.html
__________________
Scand 32 Atlantic årgang 1984.
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643

Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.

Tidligere både:
Banner 28 årgang 1974
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
BW 71C 1:1
Fast aksel
14"/11" 4 bladet bronze skrue.

Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.

14' Vator styrepults jolle årgang?
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
Reply With Quote
  #4  
Gammel 17-03-2014, 13:36
megelundo megelundo er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2011
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 217
Billeder: 5
Tak for input.

En af mine overvejelser om at sløjfe holdingtanken har også været at jeg var/er bekymret for om det nu vil give lugtgener. Men det kan være at med de rette forbehold så er det ikke noget problem.

Jeg starter med at skifte toilet og slanger, og så lade afgangsslangen gå i tanken. Så må vi se om ikke jeg kan få det til at fungere. Når andre kan - kan jeg vel også
__________________
Marex 77 holiday '87
Yanmar 4JH-DTE
Reply With Quote
  #5  
Gammel 17-03-2014, 14:05
Softice's Avatar
Softice Softice er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Bramming
Indlæg: 772
Billeder: 5
Citér:
Originally Posted by megelundo Se indlæg
Tak for input.

En af mine overvejelser om at sløjfe holdingtanken har også været at jeg var/er bekymret for om det nu vil give lugtgener. Men det kan være at med de rette forbehold så er det ikke noget problem.

Jeg starter med at skifte toilet og slanger, og så lade afgangsslangen gå i tanken. Så må vi se om ikke jeg kan få det til at fungere. Når andre kan - kan jeg vel også
Ja mon ikke du kan få det til at fungere. Jeg bruger lidt klosetvædske i tanken når jeg forlader båden i længere tid. Jeg har også et filter på udluftning slangen så prutterne bliver inde i tanken :O
__________________
Scand 32 Atlantic årgang 1984.
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643

Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.

Tidligere både:
Banner 28 årgang 1974
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
BW 71C 1:1
Fast aksel
14"/11" 4 bladet bronze skrue.

Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.

14' Vator styrepults jolle årgang?
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 114,523
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Bogdancuj
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 14:21.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden