Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Mekaniske forumet > Motor

Motor Spørgsmål til motorer af alle arter kan stilles her. Inden- og/eller udenbords og/eller jetski - bare skyd løs.

» Online brugere: 329
8 medlemmer og 321 gæster
Danbum, Grimbollusaweew, HamilOxind, JamesFoese, RamirezChearlY, StevenNic, Thomasmum, ZapotekLon
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 16-02-2012, 12:19
LarsG's Avatar
LarsG LarsG er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2010
Bopæl: København
Indlæg: 114
EFI vs MPI

Hej,

Jeg har lige et endnu et motor spørgsmål, håber at I gider hjælpe endnu engang ;-) på et eller andet tidspunkt håber jeg at kunne give den anden vej :-)

Er der store fordele i MPI (Multi Port Injection) i forhold til en EFI (Electronic Fuel Injection). Jeg spørger fordi at jeg er blevet tilbudt en Mercruiser 5,7 EFI til min lille 19" fods boot, og jeg havde jo oprindeligt tænkt mig en MPI da jeg ikke har set så mange EFI'er i min motorsøgen.

På forhånd tak for jeres svar
__________________
Lars


Båd: Maxum 1900 SC2
Motor: Mercruiser 4,3 MPI
Drev: Alpha one gen II
Reply With Quote
  #2  
Gammel 16-02-2012, 13:06
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by LarsG Se indlæg
Hej,

Jeg har lige et endnu et motor spørgsmål, håber at I gider hjælpe endnu engang ;-) på et eller andet tidspunkt håber jeg at kunne give den anden vej :-)

Er der store fordele i MPI (Multi Port Injection) i forhold til en EFI (Electronic Fuel Injection). Jeg spørger fordi at jeg er blevet tilbudt en Mercruiser 5,7 EFI til min lille 19" fods boot, og jeg havde jo oprindeligt tænkt mig en MPI da jeg ikke har set så mange EFI'er i min motorsøgen.

På forhånd tak for jeres svar
Hvis det er en EFI motor, så er det en lidt ældre udgave med en del år på bagen.

I nyere tid, kan man vel sige, at EFI er discountudgaven for MPI, og vel ikke rigtig anbefalelsesværdig. Der er mange dyre elektronisk komponenter på motoren, som kan blive et mareridt - jeg har det kun fra mine kunder, og har ikke prøvet det på egen krop..

Brugte bådmotorer er som ofte gambling på højt plan - nogle virker og fungerer i en årrække imens andre giver hovedpine fra første dag.

Ændre du motorkonfigurationen, så skal gearingen i drevet ændres fra nuværende 1.81:1 til 1.47:1. Det betyder nyt gearsæt og lejer i øverste del af drevet. Underhuset skal ikke ændres.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #3  
Gammel 16-02-2012, 13:12
LarsG's Avatar
LarsG LarsG er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2010
Bopæl: København
Indlæg: 114
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk Se indlæg
Hvis det er en EFI motor, så er det en lidt ældre udgave med en del år på bagen.

I nyere tid, kan man vel sige, at EFI er discountudgaven for MPI, og vel ikke rigtig anbefalelsesværdig. Der er mange dyre elektronisk komponenter på motoren, som kan blive et mareridt - jeg har det kun fra mine kunder, og har ikke prøvet det på egen krop..

Brugte bådmotorer er som ofte gambling på højt plan - nogle virker og fungerer i en årrække imens andre giver hovedpine fra første dag.

Ændre du motorkonfigurationen, så skal gearingen i drevet ændres fra nuværende 1.81:1 til 1.47:1. Det betyder nyt gearsæt og lejer i øverste del af drevet. Underhuset skal ikke ændres.
Tak for dit svar Rolf..Jeg er opmærksom på at købe brugt er risky business men mht. gearingen er den samme som for min nuværende, så det burde der ikke skulle ændres ved.
__________________
Lars


Båd: Maxum 1900 SC2
Motor: Mercruiser 4,3 MPI
Drev: Alpha one gen II
Reply With Quote
  #4  
Gammel 16-02-2012, 13:58
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by LarsG Se indlæg
Tak for dit svar Rolf..Jeg er opmærksom på at købe brugt er risky business men mht. gearingen er den samme som for min nuværende, så det burde der ikke skulle ændres ved.
Jeg tror ikke umiddelbart, at dit drev er 1.47:1 med mindre det er blevet modificeret........
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #5  
Gammel 16-02-2012, 14:24
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Rolf - Hvorfor er det nødvendigt at ændre gearingen? Lars kan vel bare finde en anden propel der passer til den ny motors omdrejninger.

I disse 13kr/literen-tider ville jeg nok kikke efter 4.3MPI'er. Den vil nok være lettere at komme af med end en V8'er, selv om forbruget i sidste ende ikke er meget anderledes.
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #6  
Gammel 16-02-2012, 17:25
LarsG's Avatar
LarsG LarsG er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2010
Bopæl: København
Indlæg: 114
Citér:
Originally Posted by Lars T Se indlæg

I disse 13kr/literen-tider ville jeg nok kikke efter 4.3MPI'er. Den vil nok være lettere at komme af med end en V8'er, selv om forbruget i sidste ende ikke er meget anderledes.
Brændstoføkonomien er ikke så vigtig for mig, jeg får jo også flere HK at gøre godt med ;-) så det går nok.. plus det er ikke så tit at jeg er ude og give den fuld gas, der er meget havnesejlads dvs. kun 3-6 knob meget af tiden og tit ligger vi bare stille på vandet og hygger. Men det er nu også en 4,3 MPI jeg primært er ude efter, men nu fik jeg så tilbuddet på sådan her 5,7 EFI og tænkte at den måske kunne ligges i :-)
__________________
Lars


Båd: Maxum 1900 SC2
Motor: Mercruiser 4,3 MPI
Drev: Alpha one gen II
Reply With Quote
  #7  
Gammel 16-02-2012, 18:00
nicolajjetrider's Avatar
nicolajjetrider nicolajjetrider er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
Billeder: 3
Efi er for fedt!!!! Bare dreje nøglen og så afsted

Hvad er vægt forskellen på 6 & 8 cyl?
Jeg er stor tilhænger af 5.7ern den er så fin!
__________________
Livsglad vandsportsaktivist

Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
Reply With Quote
  #8  
Gammel 16-02-2012, 19:16
Anders kr's Avatar
Anders kr Anders kr er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Nordsjælland
Indlæg: 935
EFI Systemet virker sådan en der sidder på toppen af indsugningen en karburator liggende ting,

Det er luft spjældet oven over dem sidder der som regel 2 injektor, som fungere til alle 8 cylindre, ikke særligt præcist!

MPI ( multi point )

Der sidder en for hver cylinder og der med er det noget mere præcis, og giver en betydelig bedre økonomi, med omvendt har du også mere det kan gå i stykker da der er meget mere elektronik, og flere injektorer,

I midt hovede må mpi'ern være den bedste da den kan dosere brændstoffet helt præcist,

Men en EFI ville jeg kun købe, fordi du slipper for slippe for besværet med at en karburator motor kan være lidt svært at starte, specielt når den er ordenligt varm,

Men en rigtig V8'er er altså med en karburator !!

Hvad der billigst i længede med reserve del ect. må du nok lytte til Rolf.
__________________
Seamaster 33 classic 1999 Diemax 6-260
Kawasaki 750SX jetski 1992
Glastron CVX 20 1976 5,7 liters V8 300hk årgan 1997
Shakespeare 13' 6"V sportmann 130hk yamaha V4"GO FAST"
Tidliger både,
Shakespeare shadow 16 årgang 1977 3,0 mercruiser
Glastron ssv 164 3,0 LX mercruiser
Suzumar 260 med en 9,9 johnson
Suzumar 300 med en 15hk Honda

Powermarine.dk
Powermarine-shop.dk



20 43 99 58
Reply With Quote
  #9  
Gammel 16-02-2012, 21:06
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Ingne tvivl om at MPI'eren er EFI'er teknologisk overlegen, plus at den alt andet lige må dosere brændstoffet mere præcist.

Med hensyn til hypperne får du får omkring 260hk fra 5.7'eren og 225 fra 4.3'er så der knap 15% flere.

Jeg mener at vægtforskellen mellen en BB og SB er omkring 60 kg, men mon ikke Brian eller Rolf kan byde ind med noget mere kvalficeret end "jeg mener"
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #10  
Gammel 16-02-2012, 22:01
Hyl Hyl er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2010
Bopæl: Randers
Indlæg: 20
Der er bare så meget mere bundtræk i en 5,7 end i en 4,3 og så er v8 bare federe :-) Jeg har for år tilbage selv monteret en 5,0 v8 i en Maxum 1900. Der er absolut ikke meget plads tilbage, men hold op hvor den sejlede godt :-)
Reply With Quote
  #11  
Gammel 17-02-2012, 02:26
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
Billeder: 32
Jeg tror at en V6 MPI er det rigtige for dig Lars.
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
Reply With Quote
  #12  
Gammel 17-02-2012, 07:36
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Jeg skrev for nogen tid siden en lille historie om benzin indsprøjtning.

http://horizonblue.dk/efi.htm

Der er et par billeder også, af de to systemer der findes.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #13  
Gammel 17-02-2012, 09:37
nicolajjetrider's Avatar
nicolajjetrider nicolajjetrider er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
Billeder: 3
Rigtig god læsning HB! Meget godt beskrevet!

Jeg kan huske at da jeg havde 5.7'er snakkede jeg med A-Hundested om at købe et EFI kit og sætte på maskinen, ærger mig stadig over jeg ikke gjorde det selvom båden er solgt.

Jeg er stor tilhænger af at kunne starte motoren og gå tomgang og at den selv finder den rette mængde benzin. Jeg ser mange båd ejere der starter motorne op og lader dem gå - 1500-2000rpm i tomgang for at varme op.... Det gør ondt i mine øre ihvertfald.
__________________
Livsglad vandsportsaktivist

Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
Reply With Quote
  #14  
Gammel 17-02-2012, 10:07
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Citér:
Originally Posted by nicolajjetrider Se indlæg
Jeg er stor tilhænger af at kunne starte motoren og gå tomgang og at den selv finder den rette mængde benzin. Jeg ser mange båd ejere der starter motorne op og lader dem gå - 1500-2000rpm i tomgang for at varme op.... Det gør ondt i mine øre ihvertfald.
Jeg krummer også tit tæer, når folk starter deres karburator motor. Først forsøger de uden at give gas og/eller pumpe, og så går den i stå med det samme. "Nå, nu skal den satme igang" og så får den en hel omgang på gashåndtaget og starter op med 3000 O/min. Andre smider fortøjninger, starter motoren og sætter derefter i gear. De går også tit i stå midt i havnebassinet.

Min bådplads er ikke så langt fra slæbestedet, så der er nogle "situationer" af og til.

Med en indsprøjtningsmotor er det blevet nemmere at starte en motor, hvis man ikke er gode venner med en karburator.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #15  
Gammel 17-02-2012, 10:34
LarsG's Avatar
LarsG LarsG er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2010
Bopæl: København
Indlæg: 114
Thumbs up

Tusinde tak for info, det er da helt utroligt alt den viden der kan hentes herinde fra :-)

Jeg er ikke blevet meget klogere på hvor interesseret jeg er på den aktuelle motor, men nu er jeg da blevet klogere i min søgen (som meget snart skal ende ud i en fornuftig motor)
__________________
Lars


Båd: Maxum 1900 SC2
Motor: Mercruiser 4,3 MPI
Drev: Alpha one gen II
Reply With Quote
  #16  
Gammel 17-02-2012, 11:37
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Lars - kan du kaste lidt lys på 5'7eren?
Årgang, motortimer osv.
Det kunne jo være at du kunne indregne et komplet udskiftning af udstødningsystem i tilbud til sælger.
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #17  
Gammel 17-02-2012, 11:58
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Jeg vil sige, at skal der være god harmoni i båden(19 fod), så er en 4,3MPI bedst. Den er ikke overdimensioneret, men heller ikke for svag. En 3,0 vil være i underkanten.

Min egen 18 fods har en 4,3'er(2 portet karb), synes at den passer rigtig godt til størrelsen, det er ikke en raket-båd, men heller ikke nogen sinke. Har af og til spekuleret over en V8'er til den, men er klar over at det nok går lidt ud over harmonien. For mig vil det være en langt bedre løsning, at finde en 4 portet karburator, eller bygge motoren om til EFI/MPI.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #18  
Gammel 17-02-2012, 12:45
LarsG's Avatar
LarsG LarsG er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2010
Bopæl: København
Indlæg: 114
Citér:
Originally Posted by Lars T Se indlæg
Lars - kan du kaste lidt lys på 5'7eren?
Årgang, motortimer osv.
Det kunne jo være at du kunne indregne et komplet udskiftning af udstødningsystem i tilbud til sælger.
Jeg har ikke så meget info om den, men her er hvad jeg har fået af vide af sparsom info:

* Timeantal kendes ikke
* Motor skulle være fra 01
* Saltvandskølet, manifolder er fine.
* Motor er nyserviceret og kører perfekt.

Den er også at finde på DBA: http://www.dba.dk/mercruiser-57-efi/id-80888724/

Sælger er marinemekaniker (arbejder i hver faldt på et marineværksted) så jeg går ud fra at han ved hvad han taler om, men selv han kan jo ikke se ud i fremtiden og da den er 11 år gammel så kan der vel gå en del galt som selv han ikke kan forudse

Jeg er forsat mest stemt på en ny motor, men dem jeg kan få til under kr. 50.000,- og som er MPI er fra Tyskland og jeg ville helst handle i DK og hos en der kan give lidt garanti ;-)
__________________
Lars


Båd: Maxum 1900 SC2
Motor: Mercruiser 4,3 MPI
Drev: Alpha one gen II
Reply With Quote
  #19  
Gammel 17-02-2012, 19:53
molboen molboen er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2010
Bopæl: nordsjælland
Indlæg: 142
der mangler i den grad foto af motoren, den kan være nok så fin eller totalt bund rusten, et par gode foto ville vise om den er malet op eller står orginalt.

Som du selv er inde på er der mulighed for at du får en fin motor som du kan sejle med længe, og muligheden for at du sejler i 3 timer og den er kaput !!! er der også

Nyt ved man hvad er, men hvis han er marinemekanikker, har han sikkert ikke noget i mod at give et lille garentibevis på x antal timer eller 1 måned ect.

Som jeg husker det har du jo stadivæk transom og drev, var der ikke stadivæk mulighed for at finde et alternativ med en 4,3er, der må være en masse af dem rundt omkring. tyske og armikanske fra en stor sø plejer ikke at være tæret, men i god stand.


et par danske her !!!
enda en i jyllinge,

http://www.dba.dk/mercruiser-43l-v6-190hk/id-72058714/

http://www.guloggratis.dk/sport/baad...gepos=4#images

http://www.dba.dk/motor-mercruiser-v...k/id-80594865/

http://www.dba.dk/motor-mercruiser-v...k/id-73265689/








Citér:
Originally Posted by LarsG Se indlæg
Jeg har ikke så meget info om den, men her er hvad jeg har fået af vide af sparsom info:

* Timeantal kendes ikke
* Motor skulle være fra 01
* Saltvandskølet, manifolder er fine.
* Motor er nyserviceret og kører perfekt.

Den er også at finde på DBA: http://www.dba.dk/mercruiser-57-efi/id-80888724/

Sælger er marinemekaniker (arbejder i hver faldt på et marineværksted) så jeg går ud fra at han ved hvad han taler om, men selv han kan jo ikke se ud i fremtiden og da den er 11 år gammel så kan der vel gå en del galt som selv han ikke kan forudse

Jeg er forsat mest stemt på en ny motor, men dem jeg kan få til under kr. 50.000,- og som er MPI er fra Tyskland og jeg ville helst handle i DK og hos en der kan give lidt garanti ;-)
Reply With Quote
  #20  
Gammel 17-02-2012, 20:37
LarsG's Avatar
LarsG LarsG er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2010
Bopæl: København
Indlæg: 114
Citér:
Originally Posted by molboen Se indlæg
der mangler i den grad foto af motoren, den kan være nok så fin eller totalt bund rusten, et par gode foto ville vise om den er malet op eller står orginalt.

Som du selv er inde på er der mulighed for at du får en fin motor som du kan sejle med længe, og muligheden for at du sejler i 3 timer og den er kaput !!! er der også

Nyt ved man hvad er, men hvis han er marinemekanikker, har han sikkert ikke noget i mod at give et lille garentibevis på x antal timer eller 1 måned ect.

Som jeg husker det har du jo stadivæk transom og drev, var der ikke stadivæk mulighed for at finde et alternativ med en 4,3er, der må være en masse af dem rundt omkring. tyske og armikanske fra en stor sø plejer ikke at være tæret, men i god stand.


et par danske her !!!
enda en i jyllinge,

http://www.dba.dk/mercruiser-43l-v6-190hk/id-72058714/

http://www.guloggratis.dk/sport/baad...gepos=4#images

http://www.dba.dk/motor-mercruiser-v...k/id-80594865/

http://www.dba.dk/motor-mercruiser-v...k/id-73265689/
Takker for din research, men vil helst have en EFI eller MPI når det nu skal være noget andet end den jeg havde i forvejen. Jeg må så nok en tur til Tyskland..

En anden ting, jeg kan ikke forstå at US boat kan have disse motorer tilsalg stadigvæk, de havde dem også tilsalg sidste forår hvor jeg begyndte at søge.
__________________
Lars


Båd: Maxum 1900 SC2
Motor: Mercruiser 4,3 MPI
Drev: Alpha one gen II
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 111,331
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, HamilOxind
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 16:31.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden