Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Mekaniske forumet > Motor

Motor Spørgsmål til motorer af alle arter kan stilles her. Inden- og/eller udenbords og/eller jetski - bare skyd løs.

» Online brugere: 349
5 medlemmer og 344 gæster
Donaldken, miteenhah, Sobotaneach, StevenNic, Thomasmum
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 16-10-2013, 07:43
asap_217's Avatar
asap_217 asap_217 er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Sep 2011
Bopæl: Jylland
Indlæg: 79
Volvo Penta KAMD42P årgang 1996 erfaringer

Jeg har forelsket mig i en båd hvori der ligger Volvo Penta KAMD42P årgang 1996 motor med 1400 timer på tælleren. Jeg er dog blevet lidt skræmt efter kort tids søgning på nettet angående sådan en motor. For flere har netop sådan en motor været et meget dyrt bekendtskab pga. dyre sager som går istykker.
Nogen her på fenderen der har erfaringer med sådan en maskine?

Mvh
Lars
Reply With Quote
  #2  
Gammel 16-10-2013, 09:08
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by asap_217 Se indlæg
Jeg har forelsket mig i en båd hvori der ligger Volvo Penta KAMD42P årgang 1996 motor med 1400 timer på tælleren. Jeg er dog blevet lidt skræmt efter kort tids søgning på nettet angående sådan en motor. For flere har netop sådan en motor været et meget dyrt bekendtskab pga. dyre sager som går istykker.
Nogen her på fenderen der har erfaringer med sådan en maskine?

Mvh
Lars
Nej, ingen egne erfaringer med motoren, men de rygter du har hørt omkring kostbar vedligeholdelse kan være korrekte - mange VP ejere bliver "slagtet", når dieselhesten er i behov for reservedele, som ikke skal skiftes så ofte....

1400 timer giver et årligt gennemsnit på ca. 82 sejltimer. Lidt afhængigt af, hvilken båd og sejlområde lyder det sandsynligt.

Som jeg - frit for hukommelsen - husker den nævnte motor, er den både med kompressor og turbolader dvs. at kompressoren "bygger" ladetryk op fra lave omdrejninger, og når udstødningsgassen har nået en hvis hastighed med stigende omdrejninger, så kobler kompressoren fra og turbolader overtager trykladningen. Et princip som bl.a også bruges af VW på nogle af deres benzinmotorer. Godt eller skidt ? Man kan konkludere, at komponenterne til trykladningen som ofte kun kan købes hos Volvo, og det afspejler sig i reservedelspriserne. Kompressoren er så vist jeg husker med eget oliekar, så her skal olien skiftes særskilt. Turboladeren bruger samme tryksmøring som motoren.

Om det er et godt eller skidt valg ? Årg. 1996 - 1400 timer - ry for dyre reservedele og service....

Jeg ved at enkelte Volvo Penta gearkasser fra deres egen produktion kombineret med TAMD41 motoren har en levetid på ca. 1400 timer iflg. Volvo Penta - hvilken gearkasse er der i båden, hvis ikke der er z-drev monteret ?
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 111,349
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Sobotaneach
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 18:06.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden