Fenderen.dk
 

www.propshop.dk

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Generelle spørgsmål

Generelle spørgsmål Fyr løs

» Online brugere: 572
2 medlemmer og 570 gæster
OrknarokOverrally, Viktoripyg
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 27-07-2009, 06:44
JOR's Avatar
JOR JOR er offline
Junior admin
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Fyn
Indlæg: 705
Billeder: 104
Interessant artikel

Jeg lige over denne her i FS....... Syntes den kunne være værd at dele http://www.fyens.dk/article/1287310:...eller-til-soes

Læs lige hele artiklen inden du konkludere
__________________
Jan Rasmussen
40 74 04 25

Sidst redigeret af JOR; 27-07-2009 kl. 06:50. Begrundelse: tilføjede lige sidst line
Reply With Quote
  #2  
Gammel 27-07-2009, 07:34
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Artiklen berører faktisk et emne som jeg har spekuleret en del over i min ferie...

Min 28 fods motorbåd laver ved al fart over 5 knob en ganske pæn hækbølge, og ved min cruising fart som typisk er 8-10 knob ( altså ikke særligt raskt i vores verden ), laver den en ganske anseelig hækbølge.

Hvis jeg så skal tage farten af hvergang jeg passerer en kludesejler, så skal jeg så langt ned i fart, at jeg sandsynligvis ikke kan komme forbi ham ved en forbi sejling, og ved en passage skal jeg så langt ned i fart, at båden bliver væsentligt sværere at manøvrere med....

Så hvad gør en sejler så, som ren faktisk anser sig selv som værende hensynsfuld på vandet ??

Iøvrigt er det langt de fleste kludesejlere som vinker tilbage, det er samtidig langt de færreste der vinker først....
Reply With Quote
  #3  
Gammel 27-07-2009, 08:03
Strøyer's Avatar
Strøyer Strøyer er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: nordjylland
Indlæg: 1,949
Billeder: 12
Ja hvad er at vise hensyn ??
Jeg har oplevet at 5 sejlbåde ligger og krydser i et smalt løb der er ingen tvivl om at de er sammen og konkurerer lidt, det i sig selv er sgu fint nok.
Problemet er at de optager så meget plads i det smalle løb, at det er umuligt at passere dem med 6 knob da afstanden imellem dem er for kort, Hvis jeg skulle ligge og vente på mere plads skulle jeg ned i en fart på 4 knob hvor den er utrolig dårligt styrende. så da vi kom 4 stk motorbåde 27 -44 fod og der nærmest var kø på vandet og der ikke blev vist hensyn fra deres side var der kun den mulighed at give gas og komme igennem med en højere fart.
Med gensidigt hensyn havde der ikke været et problem eller store bølger.
Der skal da være plads til os alle.
Motorbåde er jo heller ikke kun til gene for dem, de står jo ofte og vinker med en tamp når de står på en grund.
Eller ligger under en bro..........
__________________
Coronet 31 aft cabin.
1975
Perkins ht6.354m 145 HK.
Fast skrueaksel.

Aquaquick 2,35m. RIB. 2009
M. styrepult.
Tohatsu 15 HK. 2-takt 2012

Tidligere båd.
Century Mirada 270 XL 1990
Volvo Penta 570A 275 HK.
Volvo Penta Dp290A.

Tidligere båd.
Fletcher arrowflyte bravo
Mercury 115hk. 6 cyl inline.
"tower of power"

Sidst redigeret af Strøyer; 27-07-2009 kl. 08:10.
Reply With Quote
  #4  
Gammel 27-07-2009, 08:35
Skibsbyggeren.'s Avatar
Skibsbyggeren. Skibsbyggeren. er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Aalborg
Indlæg: 399
Billeder: 11
Åhhh ja... der er ikke noget der bringer ens urin mere i kog, end en sejlbåd med alle klude oppe, som man viger for - for derefter at konstatere at sejlbåden også går for motor, uden at vise motortrekanten i masten ! Sejlbåd for motor, med sejl oppe er jo at regne for motorbåd, hvilket flertallet af danske sejlbådsfolk glemmer.
I Tyskland falder der klækkelige bøder, hvis motortrekant ikke benyttes.
Måske skulle Politiet også kikke lidt efter sejlbåde når de er på vandet.
__________________
"Når faste aksler fungerer for Mærsk, så er det også godt nok til mig !"

Skibsbyggeren.

Albin 25
Albin AD 21 udskiftet til Solé Mini 32

Powles 36 Fly
2 x Ford Sabre C 212, som skrevet står, med faste aksler !
Valliant 250 RIB, 5 HK Mercury.

XPE 4950
Reply With Quote
  #5  
Gammel 27-07-2009, 13:48
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Sikker i brokker jer
sprang i "Lev og lad leve" afsnittet over. Der er plads til os alle..
Jeg har intet problem med at vige, tage farten af og passér "kludesejlerne/gardinaberne", men jeg er også sikker på at jeg har mere menneskeligt overskud end de har.

Ellers en fantastisk artikel..!
For en god ordensskyld har jeg kopieret artiklen - om det er helt lovligt ved jeg ikke, sletter den gerne igen hvis jeg for oplysninger herom..

Goddag hr. Kjeld Bjerre. Først tak for mange gode artikler om dette og hint og ikke mindst beretningerne om sejladsen over Atlanten.

Dernæst et forslag: Jeg er lystsejler med hjemhavn på Gjøl. Vi færdes ofte i de nærliggende områder på fjorden, og på ferier så længere væk.

Især i nærområdet - det vil sige i de forholdsvise smalle sejlrender eksempelvis fra Hals til Løgstør - generes lystsejlere ofte af "fartbøller til søs".

Det er hurtigtgående og af og til store motorbåde, der drøner forbi med stor hastighed og efterlader så store hækbølger, at sejlbåde og mindre motorbåde kastes rundt - børn falder ned af bænke, varm kaffe skolder ældre mennesker og så videre.


Så vidt jeg ved, står der i søvejsreglerne, at der under sejlads skal vises hensyn til andre sejlende. Det mindste, man kan forlange af disse begejstrede mennesker og deres hurtige både, er, at de nedsætter hastigheden ved snæver passage af mindre skibe.

Er der tale om egentlig chikane - kuldsejling, kan man selvfølgelig tilkalde politiet, men inden de kommer til søs, vil der naturligvis gå en rum tid. Til gengæld kan man så få disse søens fartbøller spritprøvet.

Vi oplever selvfølgelig, at der også er sejlere, der udviser det fornødne hensyn.

Så jeg foreslår, at du forfatter en artikel om emnet og gør opmærksom på problemet.

Hej Hans Simonsen - du har fat i en ende, ingen tvivl om det! Og jeg har selvfølgelig også tit oplevet situationer, hvor vi har bandet de store og hurtigtgående motorbåde langt væk, når de høvler tæt forbi og sætter en vældig sø.
Møghamrende irriterende
Aldeles arrig kan man blive, når de oven i købet har den frækhed at vinke sødt og formodentlig venter, at du vinker tilbage - medens du og familien kæmper for at at få styr på spileren og redde frokosten fra at ryge på dørken! Og det næste kvarters tid skal man så høre de store motorers larm langsomt forsvinde i horisonten ... ja, de buldrende fartuhyrer er møghamrende irriterende, når man selv er en lille stilfærdig sejler. Enig!

Men jeg ved alligevel ikke, hvad jeg skal mene om emnet - jeg synes faktisk, det er svært af have nogen skråsikker mening om, fordi - som min gode nabo altid siger, når hun kommer i det filosofiske hjørne: Lev og lad leve. Eller sagt lidt mindre poetisk: Der skal faneme være plads til os alle sammen!

Og nogle af os synes altså, at det er udtryk for den største nydelse at fare af sted med 20-30-40 knob - de oplever en sitrende glæde, når alle otte cylindre sutter benzin i sig og hamrer derudad - når hele båden vibrerer, og kølvandet piskes til skum - når håret stryger bagud, og tøserne på bagsædet hviner ...

Eller hvad det nu går ud på. Jeg ved det jo ikke, for jeg er sejler og sætter pris på helt andre ting. Men det giver mig ingen ret til at betvivle "de andres" glæde ved deres form for sejlads. Bare fordi du og jeg kan blive enige om, at den stille sejlads med vinden som drivkraft er den eneste rigtige - bare fordi du og jeg udgør flertallet og utvivlsomt har den bedste smag og de helt rigtige meninger - så giver det os ingen ret til at påtvinge andre den samme gode smag.

Bare fordi vi er gamle og har lært at sejle i en optimistjolle - og derfor vitterligt ved bedre end alle de andre - så giver det os ingen ret til at dømme nutidens sejlerbørn ude, bare fordi de på en stille aften i havnen fiser rundt i deres gummibåde med påhængsmotorer - medens vi pæne folk med åh-så god opdragelse sidder og tyller rødvin i os og i øvrigt ikke kan forstå, hvorfor nutidens børnefamilier vælger sejladsen fra.

Der skal være plads til ungerne i deres brummende gummibåde - også selv om de laver lidt bølger i havnen! Og der skal være plads til de unge mennesker og deres vand-scootere - og til speedbådene - og til de store motorbåde.

I et ordentligt samfund er der plads til os alle sammen - og til gengæld anstrenger vi os for at vise hensyn, så den enes glæde ikke ødelægger fornøjelsen for de andre. Det er og forbliver den eneste vej, som er både værdig og farbar i et demokratisk samfund.
Kære motorbådsfolk
Min holdning til problemet må derfor være, at der ikke skal laves regler for alt muligt imellem himmel og jord - vi skal ikke pudse politiet på hinanden, når vi føler os stødt på manchetterne, men forsøge at appellere til det bedste i hinanden. Fra mig som sejler skal det derfor lyde:

Kære motorbådsfolk - tænk lige over, at jeres hækbølge sætter himmel og jord i bevægelse, når I sejler for tæt og for hurtigt forbi sejlbåde og joller. Så skal vi - "de rigtige sejlere" - til gengæld nok prøve på at være knap så højrøvede og frelste ...

Ps: - kære motorbådsfolk: En del af problemet består helt sikkert i, at vi sejl-sejlere bare ikke fatter fidusen ved motorbådssejlads. Fortæl os om skønheden ved motorsejlads - så vi kan begynde at sætte pris på hinanden i stedet for at pege fingre. Skriv til din avis, og giv motor-sejlerne stemme - nu!
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..

Sidst redigeret af Lars T; 27-07-2009 kl. 13:55.
Reply With Quote
  #6  
Gammel 27-07-2009, 13:54
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jeg er helt enig i, at der skal være plads til os alle. Og dårlige eksempler kan vi sikkert alle finde, men 98% af os på vandet gør jo intet for at genere andre....

Men når nu der i artiklen øffes over hækbølgerne, og jeg vil gerne medgive at jeg gentagne gange har set sejlbåde vippe voldsomt, når jeg har sejlet forbi dem med 8 knob...

Men stadigvæk kan jeg næsten ikke sætte farten yderligere ned, og hvis jeg skulle gøre det hvergang jeg møder en kludesejler, så kan jeg ikke bestille andet.

Men hvordan skaber vi så større forståelse for hinanden, for helt ærligt så er der sgu en del kludesejlere som bestemt ikke ser med venlige øjne på os motorbåde...
Reply With Quote
  #7  
Gammel 27-07-2009, 14:03
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Citér:
Originally Posted by Peter508 Se indlæg
Men hvordan skaber vi så større forståelse for hinanden, for helt ærligt så er der sgu en del kludesejlere som bestemt ikke ser med venlige øjne på os motorbåde...
Peter - jeg er helt enig.! Der er masser, Jeg sidder i Roskidel havns udvidelsesgruppe og der er der medlemmer som omtaler os motorbådsejere som terrorister. Jeg ved godt det er venligt ment og sagt med et smil, men det hjælper ikke på stemningen.
Den eneste måde at parterne kan mødes er jo ved at en af parterne optræder som den modne part, og det er lige præcis den part jeg selv ønske at repræsenterer. Jeg ser desværre ofte at mange, rigtig mange motorbådsejer/speedbådsejere ikke viser hensyn i fjorden, og det gavner ikke forholdet.
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #8  
Gammel 27-07-2009, 16:58
Strøyer's Avatar
Strøyer Strøyer er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: nordjylland
Indlæg: 1,949
Billeder: 12
Lars du har da helt ret. jeg er helt enig.
Men der er stadig mangel på gensidig hensyntagen, også fra sejlbådsfolket.
En sjov historie fra en jeg kender.
Han har vredet mere havvand ud af sokkerne end vi har sejlet i, det er fortrinsvis i sejlbåd.
Han synes da det er sjovt at sejle i en motorbåd engang imellem
"Så kan man da opføre sig som en motorbådsspasser og se hvem af kludesejlerne der ikke har gjort søklar, det er dem der vinker med lukket hånd"
"De sgu fandme sejle i en kridtgrav eller købe en campingvogn..."
Men ellers er han stor tilhænger af gensidig hensyntagen
Og det kunne have været ham der havde skrevet det sidste.
__________________
Coronet 31 aft cabin.
1975
Perkins ht6.354m 145 HK.
Fast skrueaksel.

Aquaquick 2,35m. RIB. 2009
M. styrepult.
Tohatsu 15 HK. 2-takt 2012

Tidligere båd.
Century Mirada 270 XL 1990
Volvo Penta 570A 275 HK.
Volvo Penta Dp290A.

Tidligere båd.
Fletcher arrowflyte bravo
Mercury 115hk. 6 cyl inline.
"tower of power"
Reply With Quote
  #9  
Gammel 27-07-2009, 17:06
Skibsbyggeren.'s Avatar
Skibsbyggeren. Skibsbyggeren. er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Aalborg
Indlæg: 399
Billeder: 11
Nu var det jo ligesom en sejler med pind, som lagde kimen til denne debat. Selvfølgelig skal der være plads til os alle, derom hersker der ingen tvivl!
Men - bor man i et glashus - så skal man som bekendt ikke kaste med sten !
Da vi havde Albin 25 prøvede vi flere gange, at vi næsten blev tvunget på grund, fordi at nu skulle sejlbåden død og kritte krydse.
Hvad blev der af det der med at "holde behørig udkik" ?Man skifter jo heller ikke vognbane uden at orientere sig, eller....
Med hensyn til hækbølger lider jeg nok under, at jeg selv har prøvet at hurtige både har overhalet, hvorved at jeg har haft førnøjelsen af hækbølgerne.
Når jeg møder, eller overhaler mindre både, slår jeg ned for gassen. Der er et eller andet psykologisk i, at store eller hurtige motorbåde slår ned for gassen, selvom hækbølgen bliver større.

PS. Her i vores klub er der både motorbådsejere og sejlbådsejere.
Sejlbådsejerne kaldes også for "Sejlermafiaen"
__________________
"Når faste aksler fungerer for Mærsk, så er det også godt nok til mig !"

Skibsbyggeren.

Albin 25
Albin AD 21 udskiftet til Solé Mini 32

Powles 36 Fly
2 x Ford Sabre C 212, som skrevet står, med faste aksler !
Valliant 250 RIB, 5 HK Mercury.

XPE 4950
Reply With Quote
  #10  
Gammel 27-07-2009, 18:48
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jeg hører selv til de der viger, når og hvis jeg overhovedet kan. havet er stort nok til os alle, og jeg har ingen problemer med at vige for en klud, ligesom jeg også i god tid viser en passerende motorbåd i hvilken retning, jeg har tænkt mig det skal gå. Således at ingen er i tvivl om, i hvilken retning jeg sejler.

Eksempelvis denne sommer i Svendborgsund lå jeg pænt med 4-5 knob bag nogle sejlbåde, og afventede bedre plads at sejle forbi på o.sv. o.s.v.

Men men men....der er jo i begge lejre ret brådne kar, jeg har mødt motorbåde i meget høj fart sik sakkende ud og ind imellem os andre både, og meget tæt sejlende på os andre. Specielt gjorde det sig gældende med flere store flybridge både i Flensborg fjord...

Ligeledes har jeg også møde klude sejlere, som ud af den blå luft pludselig ændrer kurs for så at skære ind foran mig. Eller et fjols som synes at han var så dygtig en sejler, at han ikke behøvede at gå for motor ud af Rudkøbing havn, og mente at han skulle krydse ud af udsejlingen, som maksimalt er 20 mtr. bred, og der lå han og krydsede, alt imens vi var 3-4 motorbåde som drev rundt inde i havnen og ikke kunne komme ud...

Men det er dog undtagelserne. Jeg snakker meget med folk i havnene, og det er upåagtet om det er en klud eller en motor de har at sejle med... Og alle er enige om, at vi alle skal være der, at det er en fælles interesse, at det er hyggeligt at hilse og bla. bla. bla....Men når så kluden er hevet op, motoren er startet....så er det ligesom om at alle gode intentioner er væk, og de 2 lejre maksimalt tåler hinanden. Selvom jeg dog bestemt aner mere modvilje fra kludene, end vi har imod dem....

Så tilbage til mit tidligere spørgsmål, hva' dælen gør vi for at skabe en større forståelse for hinanden ??

Eller er det en tabt kamp at få kludene til at acceptere lidt motorlarm og udstødningsgas ??

Måske det i virkeligheden bare er misundelse....

Nåh ja en anden lille sjov episode fra ferien....Vi lå for kaj i Faaborg, og ind sejler den fedeste og mest velholdte Grand Banks jeg har set, den var virkelig virkelig flot også selvom det var en tysker. Nå men jeg hjælper med at fortøje den, og komplimeterer efterfølgende manden for hans flotte båd ( en båd som jeg meget gerne vil have skal være vores næste ). Manden skynder sig at forklare, at konen og hans helbred ikke mere kunne klare at være kludesejlere, men at de altså havde sejlet med klud i mere end 35 år....

Som om han ville undskylde at han sejlede i en båd til 1 mill.+....
Reply With Quote
  #11  
Gammel 27-07-2009, 20:52
ENN's Avatar
ENN ENN er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
Man skal vise he nsyn til alle incl kludesejlerne - kan de ikke lide en og ikke vil hilse så sk... være med det - det ødelægger ikke mit humør
Der syntes at være en holdning hos nogle kludesejlere til at de er "finere" sejlere end os andre - men dem om det
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"

"Any Grease is better than no Grease at all"





Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958

Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991


Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9

Og sikkert nogle flere jeg har glemt

Reply With Quote
  #12  
Gammel 27-07-2009, 22:54
Clasg's Avatar
Clasg Clasg er offline
Bogholder, kontoret for sund fornuft
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 577
Billeder: 42
Citér:
Originally Posted by Strøyer Se indlæg
"De sgu fandme sejle i en kridtgrav eller købe en campingvogn..."
Ha, der er søreme samme "krig" på campingpladserne.
Der hedder det bare "fastliggerne" mod "nomaderne".

Lige i øjeblikket nyder vi det her ved Sønderborg i en lejet campingvogn, men jeg synes godt nok det er lidt komisk med "fastliggerne".

De har fast plads til campingvognen, fortelt + for-fortelt + sidetelt + fortov.
"Grunden" er som regel afmærket med lamper, krukker og sågar HÆK..!

Men de er altså flinke nok
2 af dem hjalp mig med at få vognen rullet på plads og hejst fortelt.
Det kostede kun et par Ceres Royal.

Nå, tilbage til tråden....det er en rigtig god artikel, som rammer lige i øjet.
Hatten af for den gode stemning.
__________________
Båd: pt. ingen
Tidligere både:
Sea Ray Sundancer 275
Flipper 575
Sea Ray Sundancer 230
Skagerak 21
Sea Ray 160
Pepper 16
Brømo
Divese joller
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 114,561
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, OrknarokOverrally
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 22:56.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden