Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Spørgsmål til køb og vurdering af båd

Spørgsmål til køb og vurdering af båd Skal du have gode råd til køb af ny båd, eller blot have din nuværende vurderet, så er det her vi samler alt info.

» Online brugere: 566
2 medlemmer og 564 gæster
Charlesenece, Phillipgisse
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 01-06-2014, 17:54
bjoern90 bjoern90 er offline
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2014
Bopæl: Kbh
Indlæg: 1
Køb af træbåd!

Hej Fenderen,

Dette er min første post her på siden og ved ikke meget om både for nu at sige det ligeud, derfor håber jeg at i kan belære mig lidt ;-)

Jeg hopper direkte til sagen: jeg har i dag været nede og bese en træbåd og det er lidt af en impulsiv tanke, men prisen på båden er 5000,-, hvilket lyder som en god pris for en båd som primært er bygget af eg og lærk!? Jeg har dog lidt svært ved at vurdere standen på den. Mine spørgsmål lyder:

Er det for stort et projekt at kaste sig ud for en der aldrig har rørt en båd før?
Der er sprækker i skroget få steder, er det mon muligt at udskifte et enkelt eller to bræt på en klinkbygget båd?

Under alle omstændigheder synes jeg det er synd at lade sådan en 110 år gammel sag stå og rådne op, så hvis ikke jeg køber den er det måske en anden som vil slå til?

Mvh Bjørn
Attached Images
File Type: jpg 52ee-14eb-47ad-9ac0-67b542b1f627.jpg (91.4 KB, 6 views)
File Type: jpg 067c-0282-40e3-aa49-166c82564361.jpg (78.0 KB, 7 views)
File Type: jpg 70c6-20e6-4fbb-8462-409abe6dd39f.jpg (79.6 KB, 6 views)
File Type: jpg ab8d-1c62-4048-abde-65d4fd31e4d1.jpg (87.2 KB, 6 views)
Reply With Quote
  #2  
Gammel 01-06-2014, 18:48
megelundo megelundo er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2011
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 217
Billeder: 5
Det er ikke prisen på de 5000kr der skal afgøre om du skal have den båd. Selv om jeg fik den gratis vil jeg nu takke pænt nej tak.

Det at eje en træbåd er en livsstil hvor man skal forvente at fixe på båden MANGE flere timer end man sejler i den. Så hvis du er på jagt efter en båd med mere fornøjelse end arbejde(kan selvfølgelig også være en fornøjelse) så skal du IKKE have en træbåd. De få træbåde der ligger hvor jeg har bådplads, der kan man høre rundsav, excentersliber, boremaskine osv. stortset igennem hele vinteren - bare for at blive klar til næste sæson.


Det er et STORT arbejde at eje en træbåd. Men hvis man er indstillet på det, har værktøj/værksted, evner og tiden til det, så kan sådan en rigtig velholdt træbåd da også være en fornøjelse at se på..
__________________
Marex 77 holiday '87
Yanmar 4JH-DTE
Reply With Quote
  #3  
Gammel 01-06-2014, 18:58
Campion 165(seb)'s Avatar
Campion 165(seb) Campion 165(seb) er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Odenszeee
Indlæg: 913
Billeder: 14
Jeg må give megelundo FULDSTÆNDIG ret.
Det er et STORT (læs; STOOOORT) projekt at give sig i kast med.
Selvom jeg havde muligheden, pladsen omkring sådan en båd ville jeg takke pænt nej tak.
Men dermed ikke sagt at du skal lade dig skræmme af projektet - jeg turde som sagt bare ikke.
__________________
/ Seb

Nuværende båd:
Phantom 21/225 Optimax
Fletcher 199/150 Yamaha

Tidligere både:
RING 16/90 Yamaha
Fletcher 199/200 Merury
Mustang-Trekpoint/50 Suzuki
Fletcher 161/100 Mercury
Fletcher 160/100 Mercury
Fletcher 199/200 Mercury EFI
Campion Cortes 165/200 Mercury
Global 13"/50 Mercury
Selco 15"/35 Johnson, 50 Mercury
Reply With Quote
  #4  
Gammel 01-06-2014, 19:30
Havnemesteren Havnemesteren er offline
 
Tilmeldelsesdato: Feb 2011
Bopæl: Esbjerg
Indlæg: 2
Køb af træbåd

Næsten alle havne forlanger at du har minimum ansvarsforsikring på din båd - at tegne en forsikring på en træbåd er, måske ikke 100% umuligt, men tæt på.
Reply With Quote
  #5  
Gammel 01-06-2014, 19:44
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Citér:
Originally Posted by Havnemesteren Se indlæg
Næsten alle havne forlanger at du har minimum ansvarsforsikring på din båd - at tegne en forsikring på en træbåd er, måske ikke 100% umuligt, men tæt på.
der kan altid tegnes ansvarsforsikring men derimod kasko kan blive et problem
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #6  
Gammel 04-06-2014, 06:17
Havnemesteren Havnemesteren er offline
 
Tilmeldelsesdato: Feb 2011
Bopæl: Esbjerg
Indlæg: 2
Goffy.

Det har du så ikke ret i. Prøv at ringe rundt til selskaberne og spørg, så finder du ud af at det er vanskeligt. Problemet er, at synker en båd inde i havnen, er det selskabet som skal fjerne/rydde op/miljøregning - derfor afvises også ansvar på en træbåd.
Reply With Quote
  #7  
Gammel 04-06-2014, 10:12
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Citér:
Originally Posted by Havnemesteren Se indlæg
Goffy.

Det har du så ikke ret i. Prøv at ringe rundt til selskaberne og spørg, så finder du ud af at det er vanskeligt. Problemet er, at synker en båd inde i havnen, er det selskabet som skal fjerne/rydde op/miljøregning - derfor afvises også ansvar på en træbåd.
Vi har en kollektiv ansvarsforsikring her i klubben og der skeles ikke mellem træ eller glasfiber. min tidligere båd var en træbåd belagt med glasfiber og den var også ansvarsforsikret ! ! har haft forsikret hos trekroner og søassurancen ærø uden problemer.

ansvar dækker skader på andre både eller personer
Kasko dækker brand- kæntring -grundstødning og kollision
de skader du nævner tror jeg forsikringerne regner for kasko skader men båden synker vel også kun hvis der er misligehold ( slanger/skroggennemføringer osv) og så dækker forsikringen ikke. er det en påført skade der er skylden er det jo kaskoen.
Har kun hørt om problemer med KASKO ,men det kan faktisk også lade sig gøre. kræver bare at båden kommer på bedding og en skibskyndig siger ok.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år

Sidst redigeret af goffy; 04-06-2014 kl. 10:37.
Reply With Quote
  #8  
Gammel 08-06-2014, 11:09
Manorwar
Gæst
 
Indlæg: n/a
synker båden er bjergning normalt under kasko
men kun hvis skaden er dækket efter forsikringsbetingelser - ikke alle synkninger er automatisk dækket --- her findes flere udtagelser bla. bådens sødygtighed. mm
her lidt standart forsikringsbetingelser fra en dansk selskab ---XXX--
kasko dækker IKKE

.at fartøjet ikke var sødygtigt, forsvarligt lænset og behørigt udrustet og bemandet, selv om forsikrede ikke har vidst dette.

.at de til fartøjet benyttede fortøjninger og ankergrejer ikke har været forsvarlige, og fortøjningen af fartøjet ikke har været forsvarlig.

.at åbne eller delvis åbne fartøjer har henligget uden for havn, uden at cockpittet har været forsvarligt overdækket med presenning.

.at fartøjet under henliggen/oplægning ikke har været under effektivt og regelmæssigt tilsyn

.Materiale- eller konstruktionsfejl, fabrikationsfejl og skader omfattet af garantiordning.





LIGE derfor er der vigtigt at tegne ALL Risk Kasko og med en separat dækning af bjergningsomkostninger udover den aftl. forsikringsum.

Ansvar dækker IKKE bjergning med mindre bådejer kan gøres ansvarligt efter loven(culpa ansvar) OG myndighede kræver bortskaffelse af vraget .



her lidt fra en dansk selskab xxx..
.Begrænsning i bjærgningsomkostninger:
Ved at yde erstatning for totaltab kan XXX befri sig for ethvert ansvar for bjærgningsomkostninger, for hvilke sikrede ikke allerede hæfter på tidspunktet, hvor XXX meddeler sikrede, at skaden vil blive opgjort som totaltab.

bem. flere selskaber dækker ikke bjergning eller med totalforlis kun udbetaler erstatning til selve båden - bjergnings omkostninger skal kunden selv betale hvis myndighede kræver bortskaffelse af vraget
.Og der kan koster kassen.

Check dine forsikringsbetingelser ...

Sidst redigeret af Manorwar; 08-06-2014 kl. 11:23.
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 114,523
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Bogdancuj
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 14:46.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden