Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer

Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer Her kan du stille spørgsmål ang vedligeholdelse, forbedringer og reparationer - Du finder også links til manualer og lign.

» Online brugere: 172
1 medlemmer og 171 gæster
Edwardapown
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 18-12-2011, 21:04
MortenBP MortenBP er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2011
Bopæl: DK
Indlæg: 227
Hvilken bundmaling bruger I?

Hej

Om 3 måneder er det forår, og en ny sæson kan starte. Jeg har som bekendt et projekt med at slibe bunden ned til gelcoat og starte forfra med primer.

Jeg kommer til at sejle op til ca. 30-35 knob og har planlagt at bruge Hempel Hard Racing White oven på Hempel Light Primer. Men giver det for meget "bøvl" i forhold til vedligehold?

Hvilken maling bruger I, og hvorfor bruger I netop denne maling?
Reply With Quote
  #2  
Gammel 19-12-2011, 07:39
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
Billeder: 32
Jeg bruger International Trilux. Det havde den forrige ejer brugt, og jeg er virkelig tilfreds med det. Bunden har ingen ruer. Kun lidt et meget fint lag snask nogle steder. Jeg har ellers kun erfaring med Mille fra Hempel. Det er en selvpolerende maling, der ikke opbygger lag. Men den egner sig ikke til sådan en racer som min.

Hvis jeg skulle skifte til noget andet end Trilux, ville jeg nok undersøge hvad der er mindst vedligeholdelse ved. Jeg behøver ikke de sidste marginaler på topfarten.
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
Reply With Quote
  #3  
Gammel 19-12-2011, 07:43
thg thg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
Jeg har gode erfaringer med Jotun NonStop VK som er selvpolerende, dvs. man opbygger ikke tykke lag år efter år som man gør med hårde bundmalinger! Den er godkendt til alle hastigheder (det er der ingen andre selvpolerende der er!)

Efter en sæson i vandet var der ikke en eneste rue på bunden, kun lidt slam og alger som var lige til at vaske af.

Iøvrigt har Jotun også den fordel at den kan tåle at stå på land i optil 9 mdr. efter påføring, dvs. man kan (hvis man vil) male båden i efteråret når man tager båden op, så den er klar til søsætning i foråret! Der kan Hempel og International kun stå på land i optil 3 mdr. mener jeg det er!

Se Jotun's produktark her: http://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&...Hr9zD-bv-tPNnw


Har tidligere prøvet forskellige bundmalinger fra Hempel og International og jeg må sige at jeg bedste resultat har jeg fået med Jotun!
Reply With Quote
  #4  
Gammel 19-12-2011, 09:33
Albjerg's Avatar
Albjerg Albjerg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa)
Indlæg: 1,256
Billeder: 42
Jeg har brugt Hard Racing, men er ikke voldsomt imponeret. Der er ikke meget begroning, men ruer og muslinger trives i bedste velgående på mit drev. Samtidig skaller malingen af mange steder erter at båden er blevet taget op.
__________________
Dan Albjerg

Ingen båd lige nu

Tidligere både:
Skibsplast Sportsmann
Glastron Sierra V212
Ramo 21" damjolle
Reply With Quote
  #5  
Gammel 19-12-2011, 15:07
MortenBP MortenBP er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2011
Bopæl: DK
Indlæg: 227
Hvad er forskellen på NonStop VK og NonStop Low CU?

Er det samme produkt som har fået nyt navn?

Nogen som vil købe 2,5 liter Hard Racing White?
Reply With Quote
  #6  
Gammel 19-12-2011, 16:23
Skibsbyggeren.'s Avatar
Skibsbyggeren. Skibsbyggeren. er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Aalborg
Indlæg: 399
Billeder: 11
Jeg bruger International´s Cruiser. det er en selvpolerende bundmaling, som er fremstillet til max. 35 knob. Jeg er yderst tilfreds med denne bundmaling. Fordelen er, at det ikke opbygges tykke lag, da der slides lidt af, hver gang du sejler.
__________________
"Når faste aksler fungerer for Mærsk, så er det også godt nok til mig !"

Skibsbyggeren.

Albin 25
Albin AD 21 udskiftet til Solé Mini 32

Powles 36 Fly
2 x Ford Sabre C 212, som skrevet står, med faste aksler !
Valliant 250 RIB, 5 HK Mercury.

XPE 4950
Reply With Quote
  #7  
Gammel 19-12-2011, 18:16
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Jeg har i længere tid brugt International Trilux, da det også kan bruges på drevet. Har været godt tilfreds. Med lidt god vilje, kan det holde i to sæsoner.

Men hvad med dette produkt?

http://www.coppercoat.dk/index.html

De lover jo som sædvanlig guld og grønne skove, holdbarhed 10 år.

Kunne måske godt fristes til at behandle Flyfishen med dette, når den kommer dertil.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #8  
Gammel 19-12-2011, 19:56
thg thg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
Citér:
Originally Posted by MortenBP Se indlæg
Hvad er forskellen på NonStop VK og NonStop Low CU?

Er det samme produkt som har fået nyt navn?

Nogen som vil købe 2,5 liter Hard Racing White?


NonStop VK er en videreudvikling af NonStop Low CU.
Reply With Quote
  #9  
Gammel 26-04-2012, 21:39
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
Billeder: 32
Bundmaling - planende både

Vil godt lige tage denne tråd op igen.
Jeg står meget snart med en ren bund, da jeg er gået i gang med at skrabe den gamle maling af. Det giver mig muligheden for at vælge en anden type maling. Har brugt Trilux indtil nu, med stor tilfredshed. Men den har den ulempe at den kræver meget arbejde. Der bygges lag op hvert år, og det bør slibes hver gang. Hvis vi kun taler om malinger der egner sig til planende både, er der nogenlunde dette udvalg. Hvad ville I gøre, hvis det primært handler om at begrænse vedligeholdelsen?

International Trilux
International VC17
Hempel Hard Racing
Jotun Racing

og så et par stykker der er på vippen. De påstår i hvert fald at de er til hurtige både, men holder det?

Jotun NonStop
International Cruising
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
Reply With Quote
  #10  
Gammel 26-04-2012, 22:09
Strøyer's Avatar
Strøyer Strøyer er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: nordjylland
Indlæg: 1,949
Billeder: 12
Vc 17
Det er på centuryen og virker bare, og rækker langt jeg bruger ca 1 liter til 27 fod 2,5 m bred.
Coronetten skal have det samme næste år når den er skrabet i bund.
En fed farve at søsætte, men bliver til en pæn koksgrå/sort efter et par uger, ikke en rue.
Har brugt en blød lavfart bundmaling på agterspejlet hvor vandet står stille.
__________________
Coronet 31 aft cabin.
1975
Perkins ht6.354m 145 HK.
Fast skrueaksel.

Aquaquick 2,35m. RIB. 2009
M. styrepult.
Tohatsu 15 HK. 2-takt 2012

Tidligere båd.
Century Mirada 270 XL 1990
Volvo Penta 570A 275 HK.
Volvo Penta Dp290A.

Tidligere båd.
Fletcher arrowflyte bravo
Mercury 115hk. 6 cyl inline.
"tower of power"

Sidst redigeret af Strøyer; 26-04-2012 kl. 22:18.
Reply With Quote
  #11  
Gammel 27-04-2012, 06:58
thg thg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
Kan kun gentage mine erfaringer med Jontun NonStop VK:

Jeg har gode erfaringer med Jotun NonStop VK som er selvpolerende, dvs. man opbygger ikke tykke lag år efter år som man gør med hårde bundmalinger! Den er godkendt til alle hastigheder (det er der ingen andre selvpolerende der er!)

Efter en sæson i vandet var der ikke en eneste rue på bunden, kun lidt slam og alger som var lige til at vaske af.

Iøvrigt har Jotun også den fordel at den kan tåle at stå på land i optil 9 mdr. efter påføring, dvs. man kan (hvis man vil) male båden i efteråret når man tager båden op, så den er klar til søsætning i foråret! Der kan Hempel og International kun stå på land i optil 3 mdr. mener jeg det er!

Se Jotun's produktark her: http://www.jotun.com/jotun/paints/20...16.11.2011.pdf

Rigtig godt tilbud på Jotun her:
http://www.shipshop.dk/jotun_nonstop...g-p-68241.html

Har tidligere prøvet forskellige bundmalinger fra Hempel og International og jeg må sige at jeg bedste resultat har jeg fået med Jotun!

Så er der kommet en som hedder International Micron Extra EU som skulle kunne holde flere sæsoner - måske den var et kig værd...
Reply With Quote
  #12  
Gammel 27-04-2012, 07:03
LarsG's Avatar
LarsG LarsG er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2010
Bopæl: København
Indlæg: 114
Citér:
Originally Posted by thg Se indlæg
Kan kun gentage mine erfaringer med Jontun NonStop VK:

Jeg har gode erfaringer med Jotun NonStop VK som er selvpolerende, dvs. man opbygger ikke tykke lag år efter år som man gør med hårde bundmalinger! Den er godkendt til alle hastigheder (det er der ingen andre selvpolerende der er!)

Efter en sæson i vandet var der ikke en eneste rue på bunden, kun lidt slam og alger som var lige til at vaske af.

Iøvrigt har Jotun også den fordel at den kan tåle at stå på land i optil 9 mdr. efter påføring, dvs. man kan (hvis man vil) male båden i efteråret når man tager båden op, så den er klar til søsætning i foråret! Der kan Hempel og International kun stå på land i optil 3 mdr. mener jeg det er!

Se Jotun's produktark her: http://www.jotun.com/jotun/paints/20...16.11.2011.pdf

Rigtig godt tilbud på Jotun her:
http://www.shipshop.dk/jotun_nonstop...g-p-68241.html

Har tidligere prøvet forskellige bundmalinger fra Hempel og International og jeg må sige at jeg bedste resultat har jeg fået med Jotun!

Så er der kommet en som hedder International Micron Extra EU som skulle kunne holde flere sæsoner - måske den var et kig værd...
Jeg prøver Jontun NonStop VK i år efter at have læst dine anbefalinger, er spændt på at se resultatet når den skal op igen
__________________
Lars


Båd: Maxum 1900 SC2
Motor: Mercruiser 4,3 MPI
Drev: Alpha one gen II
Reply With Quote
  #13  
Gammel 27-04-2012, 07:14
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by Strøyer Se indlæg
Vc 17
Det er på centuryen og virker bare, og rækker langt jeg bruger ca 1 liter til 27 fod 2,5 m bred.
Helt enig.

Jeg har brugt VC17M i mange år og er super tilfreds. Bygger ikke lag op, der skal ikke slibes før påføring, rækker meget langt, tører hurtigt, holder bunden ren og er meget glat (i forhold til andre bundmalinger).
Reply With Quote
  #14  
Gammel 27-04-2012, 07:18
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
Billeder: 32
Thg: hvad har du gjort ved bunden da du pillede båden op. Kun vasket eller har også skulle skrabe og slibe?
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
Reply With Quote
  #15  
Gammel 27-04-2012, 07:31
thg thg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
Citér:
Originally Posted by Ulman Se indlæg
Thg: hvad har du gjort ved bunden da du pillede båden op. Kun vasket eller har også skulle skrabe og slibe?
Vasket den af med en alm. autobørste med vand i blandet dette produkt: http://www.watski.dk/f/ONE100-GELCOA...S-15-L-2915261

Brugte kun dette produkt fordi jeg havde det stående, tror nu nok det havde været fint med alm. marineshampoo - der var absolut ingen ruer eller andet - kun lidt slam og alger lige til at skrubbe af - dog med lidt hårdere tryk i vandlinien!
Reply With Quote
  #16  
Gammel 27-04-2012, 08:39
MortenBP MortenBP er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2011
Bopæl: DK
Indlæg: 227
Jeg har fulgt THGs anbefaling og valgt Nonstop VK. Nu har jeg ikke prøvet det i praksis endnu, men blot tanken om, at jeg ikke foreløbigt skal igennem hele processen med at skrabe, slibe, prime hvert forår, men istedet blot skal vaske/højtryksspule og male bunden en enkelt gang, når båden bliver taget op i efteråret, gør at jeg er glad for valget. Næste forår skal båden blot poleres, og så er det i vandet med den :-)
Reply With Quote
  #17  
Gammel 27-04-2012, 09:32
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
Billeder: 32
Til sådan en 22 fods båd som min skal man vel op på 4 x 2,5 liter primer hvis den skal have 4-5 gange ? Går der virkelig så meget til?

Ps: mht. Vc17 bygger den vel lag op ligesom de alm hårde malinger. Det er bare tyndere lag.
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
Reply With Quote
  #18  
Gammel 27-04-2012, 09:45
MortenBP MortenBP er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2011
Bopæl: DK
Indlæg: 227
Jeg brugte 7,5 liter Jotun Anti Pest på mine 20 fod, så det er nok ikke helt ved siden af.

Husk handsker! Epoxy er ikke sundt for huden. Et godt åndedrætsværn er også en god ide. Jeg fik først købt et, da jeg var næsten færdig, men blev overrasket over forskellen selvom jeg var ude i den fri luft.
Reply With Quote
  #19  
Gammel 27-04-2012, 09:50
thg thg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
Båden skal jo som udgangspunkt kun have primer 1 gang i bådens levetid og ja der går ret meget til 4-5 lag. Jeg gav min 4 lag Jotun AntiPest og havde indkøbt 1x 2,5 liter pr. lag - der var dog 0,5-0,8 liter i overskud ved hvert lag!
Reply With Quote
  #20  
Gammel 27-04-2012, 13:23
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by Ulman Se indlæg
Ps: mht. Vc17 bygger den vel lag op ligesom de alm hårde malinger. Det er bare tyndere lag.

Det er jo tyndt som vand, så lagene er supertynde.

Jeg har brugt det siden midten af firserne og har endnu ikke set en båd malet med VC17M hvor man kan kan tale om en malingtykkelse der er nævneværdig.

Jeg tror selvpolerende bundmalinger bygger tykkere lag op end VC17M, med mindre der sejles/vaskes så meget at alt maling der er blevet påført bliver slidt af.
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 114,152
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Andreasbhg
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 05:59.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden