Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Mekaniske forumet > Motor

Motor Spørgsmål til motorer af alle arter kan stilles her. Inden- og/eller udenbords og/eller jetski - bare skyd løs.

» Online brugere: 583
2 medlemmer og 581 gæster
BasirImponia, Matthewsmott
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 12-04-2011, 10:12
LarsG's Avatar
LarsG LarsG er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2010
Bopæl: København
Indlæg: 114
Min motor er død

Hej forrum,

Vi købte for 2 år siden vores første båd, det blev en Maxum 1900SC fra 1999 (2000 model) med en 190 V6 Mercruiser motor m/karburator og saltvandkøling. Vi har siden vi købte den haft små problemer med den hele tiden og vi har sammenlagt ikke fået sejlet særligt meget desværre, sidste år fik den skiftet manifolder, starter og vandpumpe af en garagemekaniker (vi vidste ikke bedre og det var/er jo en gammel båd) og derefter har vi faktisk ikke sejlet i den da så blev varm og ikke kørte på alle cylindere.

Det viser sig nu hvor den til gennemgang hos Stenteq Marine at den har vand i 2 cylindere + en del andre "småting" som hurtigt løber op i minimum kr. 36.000 at reparere uden at han så kan garantere at den så er på toppen og at der ikke er andet galt. Han anbefaler at vi får lagt en ny MPI motor i med feskevandkøling og komplet drivline, det løber dog op i det samme som vi gav for båden for to år siden og vi er derfor i tvivl om hvad vi skal gøre. Kan det betale sig at få lagt en helt ny motor i sådan en "gammel" båd? hvad med gensalgsværdien, går ikke ud fra at det vi giver for motor holder særligt længe hvis vi nu ønsker at sælge båden om et par år? og at sælge den med defekt motor, det lyder ikke som en god plan..

Håber at I kan give et par råd med på vejen da vi som sagt er i vildrede over hvad vi bør gøre..

Der er tale om denne her båd: http://www.baadgalleri.dk/html/gal_v...4961&ipc=27228
Reply With Quote
  #2  
Gammel 12-04-2011, 12:36
molboen molboen er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2010
Bopæl: nordsjælland
Indlæg: 142
De manifolder du fik skiftet hos din garagemekaniker, , er det dem der nu er skyld i at der er vand i de to cylendre, eller er den frostsprunget.
Har du fået lavet ordenlig vinter konsavering af motor, osv osv, det er ikke ret meget info du giver. men vand render vel ikke selv ind i motoren uden at der mangler at blive gjordt noget, med mindre at din garagemekaniker har sløset med pakningerene til manifolde og knæ.

Fordele ved ny motor:
Du får en helt ny motor med garenti på.
MPI starter bare når du skal sejle, og ingen problemer de første mange år, slet ikke hvis den er ferskvandkølet.
lavere benzinforbrug, flere HK
Hvis der er tale om en komplet drivline er der jo også drev og transom med, så er der slet ikke noget at tænke over, bælge i transom trim cylendre og slanger,
JA en ny koster en slags penge, men til gængæld er det problemfrit
med det du fortæller og at den ikek rigtigt har virket ville jeg nok være tilbageholdende med at ofre alt for mange penge på noget gammelt.


Hvis du vælger at lave den gamle, tja så er det billiger her og nu, men med vand i cylenderen er der også rust, hvis du ikke har fået den vinterkonsaveret med glykol, det ruster ikke.
Den bliver varm, det kan være en lille ting, men hvis du har sejlet til den ikke gik ordenligt på alle cylendre, skal topstykkerene sikkert af, og rettes op med nye pakninger,. det koster en del mandetimer at gøre dette.

Regn et godt buget igemmen på en renovering og gang det med 2, så passer det nok, er båden det vær ????
hvad kan den sælges for som den er nu med defekt motor til en der selv kan rep den, jeg formoder at som udgangspunkt så laver du ikke noget mekanisk selv i og med den står hos mekanikker, så ville NY motor løsningen være perfekt. og igen hvor fedt er det af putte penge efter den og 2 gang du er ude at sejle brækker den sig.

i dit tilfælde ville jeg få det presiseret lidt mere hvad der formodes at være galt.

Ellers allerede nu tage beslutningen om ny motor, så kan du igen komme ud og udleve drømmen om sejlas.
Reply With Quote
  #3  
Gammel 12-04-2011, 12:51
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Hvis i vil lægge en helt ny drivlinie i så skal det være med hensigt at beholde båden mange år endnu. Ellers vil det økonomisk være en dårlig investering.

Er transomhus og drevet i orden ?

Med alle de dele der er skiftet på den nuværende motor så kunne det være en mulighed at bruge en longblock som eksempel: http://www.nytdrev.dk/kampagnemodel_...ck-p-1248.html .

Hvis resten af dine dele er i orden så burde det være en noget billigere løsning med en longblock end en helt ny drivlinie, men dertil kommer så arbejdsløn for montering.

Alternativt kan du lede efter en komplet brugt motor.

Sidst redigeret af BrianL; 12-04-2011 kl. 13:30.
Reply With Quote
  #4  
Gammel 12-04-2011, 13:29
LarsG's Avatar
LarsG LarsG er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2010
Bopæl: København
Indlæg: 114
Jeg har talt Tommy fra Stenteq igen og han siger at han/de skal bruge så mange timer på den nuværende motor at det ikke kan svare sig, til dels fordi at han ikke kender omfanget af skaderne helt præcis og fordi at det er en gammel motor, han kan derfor ikke kan garantere at der ikke dukker noget nyt op når han har løst cylindere problemet. Han sagde at kompressionen på 5 ud af 6 var meget dårlig, især på de 2 der står med vand og at motoren generelt var i en dårlig forfatning, så jeg er lidt nervøs for at jeg offer en masse penge på den gamle motor bare for at opdage at der er en masse andet galt med den, han nævnte en del der kunne være galt med den og at det kan meget hurtigt blive en meget dyr omgang som nærmere sig prisen på en ny MPI motor (30.000 derfra).

Det ene manifold er oven i det hele også frostsprængt og han sagde at der kan være andre ting der også er frostsprunget.. Det er vist første og sidste gang at jeg ikke bruger et værksted der ved hvad de laver

Jeg kan godt se at jeg næsten selv skriver hvad der skal gøres, jeg er som I har gættet ikke den store mekaniker og er afhængig af båden bare virker..
Reply With Quote
  #5  
Gammel 12-04-2011, 13:39
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Et eksempel på en brugt motor: http://www.dba.dk/motor-mercruiser-v...k/id-73265757/
Reply With Quote
  #6  
Gammel 12-04-2011, 13:46
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by LarsG Se indlæg
Det ene manifold er oven i det hele også frostsprængt og han sagde at der kan være andre ting der også er frostsprunget.. Det er vist første og sidste gang at jeg ikke bruger et værksted der ved hvad de laver
Hvis nogle af de nye dele såsom manifold er frostsprængt så er en longblock nok ikke en god løsning.

En komplet brugt eller ny motor i stedet.
Reply With Quote
  #7  
Gammel 12-04-2011, 13:56
MartinN's Avatar
MartinN MartinN er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
Indlæg: 1,377
Billeder: 102
Og du kan ikke komme efter værkstedet med en reklamation?
__________________
/Martin

En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...

_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax

Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________
Reply With Quote
  #8  
Gammel 12-04-2011, 13:57
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Personligt ville jeg finde en komplet brugt motor, få den lagt i....

Også ellers ligge det bag mig som værende en oplevelse jeg har lært af.

Det er selvfølgelig super træls, men det gælder om at komme videre, så du kan nyde timerne på vandet.
Reply With Quote
  #9  
Gammel 12-04-2011, 14:04
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Den her kan du købe uden drev og transomhus for 7600 EUR http://www.boatshop24.com/en/engines...-offer-1323534

Det påstås at den slet ikke har kørt, men dertil kommer transport og montering.
Reply With Quote
  #10  
Gammel 12-04-2011, 14:07
Manorwar
Gæst
 
Indlæg: n/a
Ubåden s evinrude er ogsa FUCKET i en bjerging i weekenden
den er blived for varm pga ødlagt impreller og har få en revne i nr 5 cyl. ! FUCKKKKKKKKKKKKKKKKKK
ny hoved er bestillt . grmppppppf ..men der tager 3 uger fra usa ..




Citér:
Originally Posted by Peter508 Se indlæg
Personligt ville jeg finde en komplet brugt motor, få den lagt i....

Også ellers ligge det bag mig som værende en oplevelse jeg har lært af.

Det er selvfølgelig super træls, men det gælder om at komme videre, så du kan nyde timerne på vandet.
Reply With Quote
  #11  
Gammel 12-04-2011, 14:19
Fletcher14's Avatar
Fletcher14 Fletcher14 er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Apr 2009
Bopæl: København
Indlæg: 624
Billeder: 108
Min generelle anbefaling er, at skille det hele ad med det formål, at finde de konkrete årsager til problemer. Det er vel den bedste måde, at træffe beslutning på. Og i dette tilfælde, er det vel næsten lige meget, hvis den evt ikke skal samles igen.
Reply With Quote
  #12  
Gammel 12-04-2011, 16:10
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by Fletcher14 Se indlæg
Min generelle anbefaling er, at skille det hele ad med det formål, at finde de konkrete årsager til problemer. Det er vel den bedste måde, at træffe beslutning på. Og i dette tilfælde, er det vel næsten lige meget, hvis den evt ikke skal samles igen.
Hvis det er rigtigt at der er vand i maskinen, frostsprængninger, dårlig kompression, i generel dårlig forfatning så er der vist ingen grund til at skille mere ad, hvis det er noget der skal ofres arbejdsløn på. Jeg vil sige at den motor er færdig og kan sælges som reservedelsmotor.
Reply With Quote
  #13  
Gammel 12-04-2011, 16:17
pajero's Avatar
pajero pajero er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Sep 2009
Bopæl: Østjylland
Indlæg: 74
Thumbs up

Ikke at du kan bruge det til ret meget nu, men så frostsprænger sådan en manifold altså ikke hvis motoren er ordentligt vinterkonserveret, og det er da meget sandsynligt at en vandkanal i f.eks et topstykke også har en frostskade, så ud med lortet ! læg en anden motor i og sæt dig ind i vinterkonserveringens ædle kunst :-) ps. så skal en ferskvandskølet også konserveres.
mvh Bjarne
__________________
Hvor der er en Jeep er der en vej !
Reply With Quote
  #14  
Gammel 12-04-2011, 17:48
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
ingen tvivl om at det ikke kan svare sig at lappe mere på den maskine.
hvis du vil beholde båden og ikke har planer om udskiftning de næste 5+ år så køb en longblock eller en ny maskine. Har du en ide om at båden skal skiftes inden for de næste 2-3 år så find en nyere god brugt.
Jeg brugte lang tid på at træffe en beslutning da jeg skiftede til en ny maskine i 2005. Mange rystede på hovedet og sagde at det var tosset at købe ny maskine til en båd fra 1973, men jeg har ikke fortrudt købet, det er sgu dejligt at det bare spinner når nøglen drejes.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #15  
Gammel 12-04-2011, 18:04
molboen molboen er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2010
Bopæl: nordsjælland
Indlæg: 142
KLOPF over på det andet bådforum, købte også en båd med letter brugt motor, han ofret en hulens masse penge på nye manifoller og ferskvandskøling osv osv, efter et par få ture døde motoren, og der er også kommet en helt ny i,

skriv evt til ham og hør hans erfaringer, jeg mener ikke du skal bruge nogle penge på gammelt jern,

hvis du er glad for båden mener jeg godt du kan forsvarer en ny motor, lige som goffy skriver, så er det fedt at det bare virker.

Alt andet lige, så i tilfælde af salg, kan du skrive HELT ny mpi motor, med få drift timer, det tæller også i tilfælde af salg
Reply With Quote
  #16  
Gammel 12-04-2011, 19:42
Fletcher14's Avatar
Fletcher14 Fletcher14 er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Apr 2009
Bopæl: København
Indlæg: 624
Billeder: 108
Jeg er selvfølgelig enig med BrianL i, at der ikke skal bruges penge på mere analyse og adskillelse af den gamle motor. Jeg glemte, at skrive, at den slags adskillelse skal gøres på hobby-basis hjemme i værkstedshallen med lidt god Nik & Jay på ghettoblasteren og en Carlsberg Hvede på dåse på bordet.
Reply With Quote
  #17  
Gammel 12-04-2011, 19:47
Chribs
Gæst
 
Indlæg: n/a
Den 2005 Mercruser 4,3 Brian linker til, virker som et godt tilbud, kr 38.000,- ny.seviceret og monteret ?
Reply With Quote
  #18  
Gammel 12-04-2011, 19:52
Campion 165(seb)'s Avatar
Campion 165(seb) Campion 165(seb) er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Odenszeee
Indlæg: 913
Billeder: 14
Citér:
Originally Posted by Fletcher14 Se indlæg
...med lidt god Nik & Jay på ghettoblasteren og en Carlsberg Hvede på dåse på bordet.
Det må så være sangen: "Èn dag tilbage"...?!
__________________
/ Seb

Nuværende båd:
Phantom 21/225 Optimax
Fletcher 199/150 Yamaha

Tidligere både:
RING 16/90 Yamaha
Fletcher 199/200 Merury
Mustang-Trekpoint/50 Suzuki
Fletcher 161/100 Mercury
Fletcher 160/100 Mercury
Fletcher 199/200 Mercury EFI
Campion Cortes 165/200 Mercury
Global 13"/50 Mercury
Selco 15"/35 Johnson, 50 Mercury
Reply With Quote
  #19  
Gammel 12-04-2011, 20:26
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
ØV siger jeg bare - nøj en nedtursmåde at starte sæsonen på.
Personligt ville jeg ikke købe en ny motor/drivline, men derimod høre en forhandler om hvad han skulle have i byttepris hvis jeg købte en ny/brugt båd hos ham. Investeringen som en ny motor vile repræsentere, får du aldrig igen - tiltrods for at du smider en EFI/MPI i.

Prioritetslisten hos mig ville se således ud.
1. Ny brugt båd
2. Ny brugt motor
3. Ny motor
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #20  
Gammel 12-04-2011, 22:03
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Citér:
Originally Posted by Lars T Se indlæg
ØV siger jeg bare - nøj en nedtursmåde at starte sæsonen på.
Personligt ville jeg ikke købe en ny motor/drivline, men derimod høre en forhandler om hvad han skulle have i byttepris hvis jeg købte en ny/brugt båd hos ham. Investeringen som en ny motor vile repræsentere, får du aldrig igen - tiltrods for at du smider en EFI/MPI i.Prioritetslisten hos mig ville se således ud.
1. Ny brugt båd
2. Ny brugt motor
3. Ny motor
du skriver at investeringen får han aldrig igen. Når man investere i en bil til 300 kg og sælger igen efter nogle år har det altså kostet en hel del at have den bil. Hvorfor mener du ikke det skal koste noget at have en båd.
mener du at man kan have en båd i flere år og så sælge til samme pris som man gav for den.
regnestykket skal også lige gøres op med hvad man kan få for en båd uden motor.
vi kan hurtig blive enig om at bruges 100kg på en ny maskine stiger bådens værdi ikke med de 100kg i handel, men sejl med den i 5 år og du kan sikkert få 50-60 kg mere for den end hvis den skulle sælges uden maskine.
så har det kostet 8-10kg om året og man har en ny maskine der aldrig har lavet vrøvl.
der er mange måder at vende tingene på.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 114,550
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, BasirImponia
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 21:09.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden