View Full Version : Renovering af ældre 15 hk Yamaha
Jeg har overtaget en ældre Yamaha 15 hk fra ca 1986. Desværre var den tidligere ejer af den overbevisning at Yamaha holder evigt, derfor er der aldrig blevet skiftet vandpumpe i den.
Jeg er ikke helt tryk ved at skulle skulle den ad, da de rustfrie bolte er tæret fast, og jeg er bange for at dreje hovederne af dem.
Hvilken fremgangsmåde ville I vælge til at få boltene ud - varme, slag, rustopløser m.m. ???
Du kommer nok til at bruge hele repertoiret.
Er der ikke et par trick i baghånden jeg ikke har nævnt?
Man kan nogen gange med held bruge en luft/elnøgle med slag, men det er ikke risikofrit.
Nogle gange kan Coca Cola opløse den slags, men det er svært at få en større stump dyppet i det.Det er nok noget med at rokke lidt med det, rustopløser, som får nogen timer til at trænge ind, rokke lidt osv. osv.
Små slag på boltenden kan også virke positivt. Vigtigst er tålmodighed.
Man kan nogen gange med held bruge en luft/elnøgle med slag, men det er ikke risikofrit.
Nogle gange kan Coca Cola opløse den slags, men det er svært at få en større stump dyppet i det.Det er nok noget med at rokke lidt med det, rustopløser, som får nogen timer til at trænge ind, rokke lidt osv. osv.
Små slag på boltenden kan også virke positivt. Vigtigst er tålmodighed.
Der er ikke andet for end at gå igang.
Du har helt ret med tålmodigheden !!!
Da jeg i mine væsentlige yngre år var mekaniker hos Tempo Både, var vores største skræk halvgamle påhængsmotorer, specielt Mercury. De var næste umulige at skille ad, og det var helt umuligt at forklare kunden grunden til den store regning, mange gange måtte vi sige nej, da faren for at ødelægge noget ved at skille den ad, var særdeles overhængende. Men det er da også svært at få folk til at lade motoren adskille, selvom den ikke fejler noget, bare for at man kan skille den ad, den dag det er nødvendigt.
Jeg har et problem at at få afmonteret den nederste del af benet.
Alle bolte (4 stk=) er afmonteret, samtidigt er stangforbindelsen til gearkassen skilt ad.
Men jeg kan ikke tage benet af, er der noget jeg har overset?
Kan det tænkes at trækakslen er groet fast ved krumtappen?
Er der nogen som kan henvise til en tegning over konstruktionen?
Har det slet ikke givet sig ?
Har det slet ikke givet sig ?
Det er under 1 mm :dizzy:
http://webservices.motorsportdealers.com/parts/partImages/YAM_OUT/2/OB/9_9_15SJ_LJ_ESJ_ELJ_SH_LH_ESH_ELH/IMAGES/LOWER__DRIVE_2_9915H.Gif
Her er der nogle tegninger.
http://www.ericsoutboard.com/pages/parts/viewbybrand/24/YamahaOutboard.aspx
Takker.
Jeg kan dog ikke se der skulle være andet som holder det sammen.
Men man er jo ikke så vild med at bruge hårde metoder!
Kan du ikke vende den på hovedet, og sprøjte noget rustløsner ind på akslen så det løber ned til strålerne ?
lille tut
18-11-2009, 07:18
prøv at skrue nr 2-3 af på Strøyer tegning mener der sidder en umbrako op under der.
eller har du den til at give sig en milimeter hele vejen rundt
Jeg har været ude for den samme udfordring.
Jeg kunne også kun få den løsnet ca 1 mm.
Løsningen blev følgende.
Jeg borede hul i mellembenet, ud for drivakslen, vendte motoren med gearhuset opad og sprøjtede rustopløser ind på akslen, der således løb ned i samlingen mellem drivakslen og krumtappen. Den stod "i blød" i 4 dage med daglig tilførsel af mere rustopløser.
Dette hjalp ikke umiddelbart så meget at motoren kunne skilles ad.
Så måtte den i strækbænken :-)
Billederne herunder beskriver vidst bedst.
Da der blev trukket maks (der stod 2 tons på taljen) og samtidig masseret lidt med en gummihammer og hoppet på mellembenet, løsnede den sig med et tydeligt "knald" og var herefter klar til servicering :-)
http://www.fenderen.dk/gallery/files/2/9/6/valloire130.jpg
http://www.fenderen.dk/gallery/files/2/9/6/valloire131.jpg
Mvh
LarsH
Herlige billeder.
Det er det jeg kalder opfindsomhed...
Det er nu også et dejligt sted de billeder er taget ser det ud til.
Campion 165(seb)
20-11-2009, 07:33
...Genialt.!! :D:D:D
Jeg forstå intet af det billede.?
Hænger motoren ikke for lavt.? Kan fåret ikke bare går hen over motoren? Så virker den jo på ingen måde efter hensigten - et hegn..!? ;);)
Super billeder LarsH - kreativitet på øverste hylde :)
Temmelige sjove billeder LarsH!
Jeg tror naboer kigger lidt når jeg spænder den op mellem lygtepælene :-)
Nå men der tyder på jeg må samme procedure igennem.
Tak for ideen :-)
Så er motoren lagt i stræk efter opskriften fra LarsH :-)
Jeg har spændt taljen så hårdt jeg kan, det var med vejret holdt når den fik et ekstra klik. :eek:
Burde man ikke være bekymret for lejerne som akslen sidder i, eller at trække akslen skæv?
Billeder kommer :D
Så er der lige et par billeder.
http://www.fenderen.dk/gallery/showimage.php?i=820&catid=member&imageuser=42
http://www.fenderen.dk/gallery/showimage.php?i=819&c=member&imageuser=42
http://www.fenderen.dk/gallery/showimage.php?i=818&c=member&imageuser=42
http://www.fenderen.dk/gallery/showimage.php?i=817&c=member&imageuser=42
http://www.fenderen.dk/gallery/showimage.php?i=816&c=member&imageuser=42
Det virker umuligt at få den skilt ad, jeg har ikke kunne få lavet større sprekke end der lige kunne presses et knivsblad ind.
wov det ser sgu ud til at være fast arbejde :D
wov det ser sgu ud til at være fast arbejde :D
Jebs, nu er jeg oppe på ca 4 mm sprække. Jeg satte en forlænger på taljens spændearm, men nu kan den i strækkes længere, så den får lov at hænge en uge mere i stræk. Jeg vil skyde på der er 3-4 Tons tryk på.
Jeg har ligge måttet skifte den 3"x3" stolpe i bunden da den brækkede midt over pga. trykket!
Så skete det sgu - juhuuuu. fjupeqopqfjupeqopqfjupeqopq
I dag fik den 10 slag med hammeren og så sprang det fra hinanden.
Nu har jeg skilt vandpumpen ad, og jeg blev faktisk lidt overrasket over at den ikke så værre ud. Godt nok var der knækket 2 lameller, men gummiet var stadig blødt. Jeg havde slet ikke regnet med at der var nogle lammeller tilbage. Den har aldrig været skiftet og motoren er fra ca. 1986.
Til gengæld kan jeg godt forstå den kørte varm, prøv at se billedet taget af det indevendige pumpehus. Udgangen er stoppet af de 2 afbrækkede lameller :eek:
Herligt, det er altid rart når noget lykkes.
I "strækbænken" er det som regel kun et spørgsmål om tid før de fleste giver op og "tilstår"......... :-))
Godt du fik den skilt ad.
Ja, det var aldrig lykkedes uden din hjælp Lars, tak for det :D
vBulletin® v3.8.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.