Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 200
0 medlemmer og 200 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Fenderen.dk

Fenderen.dk (http://www.fenderen.dk/forum/index.php)
-   Off topic (http://www.fenderen.dk/forum/forumdisplay.php?f=60)
-   -   Santa Fe total tot..... (http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=1055)

Miss Mancini 25-02-2009 18:46

Santa Fe total tot.....
 
Så skete det første driftsstop med min Santa fe efter 387000 km...:(

Lige nu holder jeg på Vestmotorvejen ved Tjæreby - et par kilometer efter Storebæltsbroen på vej mod København.

Under kørslen kom der pludselig kraftig rødudvikling bag bilen og hastigheden faldt drastisk. Ude foran - måske automatgearkassen - fik en meget metallisk lyd - hverken olietrykslampe eller for høj motortemperatur lyste.

Nu venter jeg på Falck, der har ca. 1 1/2 times ventetid...:( :(

Godt jeg har computer med..:) :)

ENN 25-02-2009 18:53

Jamen dog rolf - brug dansk autohjælp i stedet hehe

Nå men måske en turbolader? lad os håbe den ikke har ædt en turbolader for så er motoren færdig :(

ENN 25-02-2009 18:57

Forsvandt motorens trækkraft? eller mistede du bare gearkassen?

Røgen tyder på en ødelagt turbolader - når lejerne er slidte rammer turbinehjulet til sidst huset - skovlhjulene splintres - motorolie løber ud i indsugningen (derfor ryger den kraftigt) og er man uheldig æder motoren metalresterne af skovlhjulene og ødelægges - er man rigtig uheldig kommer så store smørreoliemængder ud i indsugningen at motoren "kører" på smørreolien den "indånder" og så løber den løbsk og stopper først hvis den stikker et ben gennem siden eller løber tør for smørreolie

Miss Mancini 25-02-2009 19:07

Citér:

Originally Posted by ENN (Indlæg 9467)
Forsvandt motorens trækkraft? eller mistede du bare gearkassen?

Røgen tyder på en ødelagt turbolader - når lejerne er slidte rammer turbinehjulet til sidst huset - skovlhjulene splintres - motorolie løber ud i indsugningen (derfor ryger den kraftigt) og er man uheldig æder motoren metalresterne af skovlhjulene og ødelægges - er man rigtig uheldig kommer så store smørreoliemængder ud i indsugningen at motoren "kører" på smørreolien den "indånder" og så løber den løbsk og stopper først hvis den stikker et ben gennem siden eller løber tør for smørreolie

Motoren tabte effekt meget hurtigt - herefter røgudvikling bag bilen.
Jeg har lige pejlet oliestanden på motor og gearkasse - det ser fint ud.

Lige inden jeg stoppede motoren med tændingsnøglen, så hakkede og prustede den og det gav nogle kraftige ryk frem og tilbage i bilen selvom gearvælgeren prompte blev sat i neutral imens jeg trillede ind til siden.

Hvad er symptomerne på en eksploderet converter/automatgearkasse ?

ENN 25-02-2009 19:14

Symptomerne virker ikke som en aut gearkasse - som regel mistes et par gear først og så falder alle gear ud til sidst en converter "eksploderer" som sådan ikke

Det lyder som en turbolader eller en deffekt injektor

Miss Mancini 25-02-2009 19:20

Citér:

Originally Posted by ENN (Indlæg 9471)
Symptomerne virker ikke som en aut gearkasse - som regel mistes et par gear først og så falder alle gear ud til sidst en converter "eksploderer" som sådan ikke

Det lyder som en turbolader eller en deffekt injektor

Gearkassen har "slået knuder" de sidste par dage. I to tilfælde, har gearkassen blokeret fremdrift - ved hastighed omkring 50 km/h - med det resultat at jeg var ved at blive kastet ud igennem forruden.

ENN 25-02-2009 19:29

Hvad sker der når du starter motoren - er den blokeret? normalt vil en gearkasse ikke skabe problemer for selve motoren men det lyder ikke godt det med gearkassen

Afhængig af om du vil beholde bilen så er løsningen altså en fabriksrenoveret gearkasse - og afhængig af hvad der er sket med motoren - en ombytter

Jeg har selv lige købt 2 stk bærearme til min "nye" BMW de skal skiftres ved lejlighed - pris hos BMW små 1600 kr/ stk pris hos Carl Christensen (der forhandler de originale Lemförder bærearme) 560 kr

Derudover har jeg indkøbt 4 stk nye CR injektorer fra Bosch - dem der sidder i fejler intet men nu har jeg et sæt reserve - jeg gav 1000 kr/stk købt direkte ved bosch (det sted du også kender) det er under 1/3 af prisen hos BMW

Miss Mancini 25-02-2009 19:34

Citér:

Originally Posted by ENN (Indlæg 9475)
Hvad sker der når du starter motoren - er den blokeret? normalt vil en gearkasse ikke skabe problemer for selve motoren men det lyder ikke godt det med gearkassen

Afhængig af om du vil beholde bilen så er løsningen altså en fabriksrenoveret gearkasse - og afhængig af hvad der er sket med motoren - en ombytter

Jeg har selv lige købt 2 stk bærearme til min "nye" BMW de skal skiftres ved lejlighed - pris hos BMW små 1600 kr/ stk pris hos Carl Christensen (der forhandler de originale Lemförder bærearme) 560 kr

Derudover har jeg indkøbt 4 stk nye CR injektorer fra Bosch - dem der sidder i fejler intet men nu har jeg et sæt reserve - jeg gav 100 kr/stk købt direkte ved bosch (det sted du også kender) det er under 1/3 af prisen hos BMW

Jeg skal ikke have startet noget som helst...:)

Jeg vil gerne - hvis jeg må - have dig med på sidelinien, når fejlen skal lokaliseres og skadernes omfang vurderes, inden den endelige beslutning tages omkring reparation.

Jeg har kigget på mobile.de for en reservedelsbil med 180000 km på tælleren. Den koster 3000,- EUR, og er med automatgear-

ENN 25-02-2009 19:57

Tag ladeluftslangen af ved indsugningsmanifolden - er der meget olie? er der ingen olie af betydning så start den og se om den spytter olie og rester fra turboladeren ud gennem slangen

Stikker du en finger ned i slangen og mærker på olien (der er altid en anelse olie i trykslangen det kommer fra krumtaphusventilationen) er der så metalpartikler i?

ENN 25-02-2009 20:10

:dizzy::cry:RainsmileyJeg tror vi har "lost contact" måske hele hyandaien eksploderede med Rolf - eller også er Falck nået frem phppp

Casper T 25-02-2009 20:49

jubii jeg fik min suki idag næsten en måned på værksted,19000dkr+moms pga af noget dårligt loctitte fra fabrikken.puha godt med garanti

Jess 25-02-2009 20:56

Og så driller folk mig fordi jeg kører engelsk bil ?????

Horizonblue 25-02-2009 22:03

Køb en tysker, min Golf 1,6 benzin 1988 har kørt 400000000000000000000000, undskyld 400.000 km

Motoren har aldrig være lukket op. Generator og vandpumpe, begge originale reservedele som jeg skiftede da jeg købte den, har nu kørt 275.000 km

Gearkassen har jeg aldrig rørt ved, bevares der er ved at være lidt slør i gearstangen, men efter 400 K kunne diverse led nok trænge til at blive udskiftet.

Bruger hverken olie eller vand (Ja det passer sgu)

Koblingen har aldrig været skiftet.

Fantastisk mekanik :-)

ENN 26-02-2009 07:42

Citér:

Originally Posted by Horizonblue (Indlæg 9506)
Køb en tysker, min Golf 1,6 benzin 1988 har kørt 400000000000000000000000, undskyld 400.000 km

Motoren har aldrig være lukket op. Generator og vandpumpe, begge originale reservedele som jeg skiftede da jeg købte den, har nu kørt 275.000 km

Gearkassen har jeg aldrig rørt ved, bevares der er ved at være lidt slør i gearstangen, men efter 400 K kunne diverse led nok trænge til at blive udskiftet.

Bruger hverken olie eller vand (Ja det passer sgu)

Koblingen har aldrig været skiftet.

Fantastisk mekanik :-)

Med kærlig pleje og fornuftigt brug kan specielt en diesel nå astronimiske km tal

En af mine kolegaer har en audi der rundede 740000 km forleden dag - han har lige måttet skifte blæsermotoren da den var slidt oppoppe

Selv har jeg det princip at lave en del forebyggende vedligehold - så kommer man ikke i den situation at det hele er "kørt" ned på samme tid

Injektorer renoveres efter max 200000 km uanset om de fejler noget eller ej - på en CR motor er det ofte defekte injektorer der kan føre til tabet af en motor "før tid"

Nu har min "nye" BMW kørt 83000 km og der er lidt slør i en bærearm (et kendt "problem" på E46ère og mange andre biler) jeg skifter begge sider + styrekugler og "kødben" til krængningsstabilisatoren - samtidigt får den nye skiver og klodser så er forvognen nemlig "nulstillet" og kan køre mange km før der skal kigges på den igen - og når man først adskiller det kan man ligesågodt skifte alle sliddele. Det hjælper selvfølgeligt at man kan få delene meget billigt (jeg benytter kun original eller OEM dele på mine biler) hele forvognen på en BMW er Lemförder dele og de er dyre i en BMW kasse men billige at købe engros hos den Danbske agent (Carl Christensen)

Jeg har som også anskaffet 4 stk nye CR injektorer - til at have på lager - de er produceret af Bosch og købt direkte gennem bosch koster de 1000 kr pr stk - gennem BMW koster de ca 3-4 gange så meget

Miss Mancini 26-02-2009 08:06

Jeg blev hentet af Falck i aftes omkring kl. 21.00.....

Bilen står nu hos Automatgearspecialisten i Kvistgård - ved siden af MB Marine og Cylinderservice. Jeg tager ud og undersøger bilen lidt nærmere idag, hvis ellers jeg får tid...:) :)

Anders kr 26-02-2009 08:24

Jeg lytter lige, med der er vist mange gode skjulte råd, til hvad man skal holde sig fra når man køber bil ;-) og hvad der holder-dlof--f

ENN 26-02-2009 09:05

Hvad får dig til at tro det er gearkassen - har du undersøgt hvad der forårsagede røgen?

Miss Mancini 26-02-2009 09:17

Citér:

Originally Posted by ENN (Indlæg 9526)
Hvad får dig til at tro det er gearkassen - har du undersøgt hvad der forårsagede røgen?

Gearkassen har givet svære problemer det seneste stykke tid. Jeg oplevede for få dage side, hvordan bilen "bremsede" brat op uden at jeg havde rørt bremsen. Der lød metalliske lyde ude fra motorrummet.

Samtidig har der i motorrumet været en tendens til en underlig lyd - som når et leje er defekt.

Jeg har ikke været ude og undersøge bilen endnu. Det bliver måske først i næste uge. Bådudstillingen kalder...

ENN 26-02-2009 17:18

Citér:

Originally Posted by Casper T (Indlæg 9492)
jubii jeg fik min suki idag næsten en måned på værksted,19000dkr+moms pga af noget dårligt loctitte fra fabrikken.puha godt med garanti


Har de virkeligt kunnet bruge 1 måned på den rearation sssurr

Fik du lavet service samtidigt?

Casper T 26-02-2009 20:30

1 Vedhæftelse(r)
Det er konen der kører suzukien til daglig,de havde lovet en uge+et par dage,så da der var gået en uge lånte jeg en bll af en jeg har hjulpet meget gennem tiden,så var der ikke mere brok......suzuki frederikssund brug dem aldrig....endelig en vw igen lød det fra fruen:rolleyes:


Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 15:12.

Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.

» Statistikker
Medlemmer: 127,495
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, PedarButenetty
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 15:12.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden