Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 167
0 medlemmer og 167 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Fenderen.dk

Fenderen.dk (http://www.fenderen.dk/forum/index.php)
-   Ældre både, vedligeholdelse og mekanik (http://www.fenderen.dk/forum/forumdisplay.php?f=71)
-   -   Køling.. (http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=1288)

Strøyer 06-05-2009 19:51

Køling..
 
Så kom båden i vandet i dag men....:( Mercruiser 350 Mag saltvandskølet søvandspumpe er remtrukket og sidder på motoren og ikke i drevet.
Den køler ikke ordentligt knæene bliver mere end håndvarme der kommer damp op med udstødningen og når jeg slukker motoren lyder det som om at der løber koldt vand tilbage til en varm overflade.
jeg har lige renoveret søvandspumpen, da impelleren og huset var defekt og der manglede lidt af impelleren.
hvis der sidde rester et sted og blokere for gennemstrømningen, er der så et bud på hvor de vil sidde ? måske i veksleren til olien ? Hvad med i termostaten?
knæ og manifolde?
der var fin gennemstrømning da jeg havde den tilsluttet vandslange. (på en dertil indrettet Gardenakopling ved søvandsindtaget) Men der er vel heller ikke samme vandmængde.

SALTVANDSKØLET.

SU.. Jeg ligger på en gæsteplads-dlof--f
http://www.fenderen.dk/forum/picture...pictureid=1443

ENN 06-05-2009 19:58

Den stump skal findes - som jeg husker det har du en separat søvandspumpe (bruger ikke den i drevet) og stumpen vil sætte sig fast det første sted den ikke kan komme igennem. Der er ikke andet for end at adskille systemet og finde den - evt kan du kontrolere hvor langt frem i systemet der er "fuldt flow" på fx ved at tage slanger etc af og starte motoren kort

På en "alm" motor med alpha drev sidder søvendspumpen i drevet og mistes et impellerblad sidder det som regel - det L/den vinkel hvor søvandet kommer gennem transumet (agterspejlet) den kan afmonteres og impellerbladet fiskes ud - men din kører mig bekendt med en direkte trukket søvandspumpe.

Strøyer 06-05-2009 20:08

Citér:

Originally Posted by ENN (Indlæg 12428)
Den stump skal findes - som jeg husker det har du en separat søvandspumpe (bruger ikke den i drevet) og stumpen vil sætte sig fast det første sted den ikke kan komme igennem. Der er ikke andet for end at adskille systemet og finde den - evt kan du kontrolere hvor langt frem i systemet der er "fuldt flow" på fx ved at tage slanger etc af og starte motoren kort

På en "alm" motor med alpha drev sidder søvendspumpen i drevet og mistes et impellerblad sidder det som regel - det L/den vinkel hvor søvandet kommer gennem transumet (agterspejlet) den kan afmonteres og impellerbladet fiskes ud - men din kører mig bekendt med en direkte trukket søvandspumpe.

Ja du har ret og jeg har tilføjet det i mit spm.
Det er en direkte drevet søvandspumpe.
jeg kan se noget der sidder på afgangsslangen måske en lille oliekøler ?
den er cylindrisk og ca Ø100mm. måske 2-300 mm lang, jeg kan ikke lige nu komme til at se den ordentligt.
http://www.fenderen.dk/forum/picture...pictureid=1443

lille tut 06-05-2009 20:16

Hvis det er din olie køler sidder stykket fast der, for der kan ikke komme noget igennem den som er over 6mm i diameter

Strøyer 06-05-2009 20:18

Citér:

Originally Posted by lille tut (Indlæg 12430)
Hvis det er din olie køler sidder stykket fast der, for der kan ikke komme noget igennem den som er over 6mm i diameter

Jeg ved ikke om det er en oliekøler,
eller kan det være noget andet ?
Edit:
Det er oliekøleren...
https://www.marinepowerservice.com/i...501201_reg.jpg

er det virkelig nok til at stoppe så meget for kølingen ?

goffy 06-05-2009 21:24

er øliekøleren den type hvor vandet skal presses igennem en masse små kobberrør Ø6mm for så skal der ikke meget skidt til før gennemstrømningen er reduceret med 40-50 %
eventuelle stumper fra impellen vil altid sætte sig hvor der er indsnævringer så det mest sikre er nok at prøve sig frem med start ved pumpen. følg slangerne og prøv at løsne og start motoren så du kan se om der kommer vand.
suger den vandet gennem drevet ? en lille utæthed på sugesiden så den suger falsk luft og giver derfor ikke vand nok.

BrianL 06-05-2009 21:37

Citér:

Originally Posted by Strøyer (Indlæg 12431)
Jeg ved ikke om det er en oliekøler,
eller kan det være noget andet ?
Edit:
Det er oliekøleren...
https://www.marinepowerservice.com/i...501201_reg.jpg

er det virkelig nok til at stoppe så meget for kølingen ?

Går ud fra du mener oliekøler til powersteeringen, da smallblocks mig bekendt ikke har motoroliekølere.
Men jeg tror også du kan finde stumpen der.

Strøyer 07-05-2009 06:23

Ok tak
herligt med de gode svar.
Jagten er gået ind og jeg ved hvor jeg skal lede.:D

ENN 07-05-2009 07:12

Citér:

Originally Posted by Strøyer (Indlæg 12431)
Jeg ved ikke om det er en oliekøler,
eller kan det være noget andet ?
Edit:
Det er oliekøleren...
https://www.marinepowerservice.com/i...501201_reg.jpg

er det virkelig nok til at stoppe så meget for kølingen ?

Det er en oliekøler til servistyringen - jeg har 1 stk ny liggende hvis det har interesse

Strøyer 07-05-2009 07:19

Citér:

Originally Posted by ENN (Indlæg 12448)
Det er en oliekøler til servistyringen - jeg har 1 stk ny liggende hvis det har interesse


Ok det er fint, jeg ved mere senere på dagen.
jeg skal lige først skifte to knokkelled på en hundai accent sammen med en kammerat.

Strøyer 09-05-2009 12:13

Hmmm.. så er fejlen fundet. "En fejl 40"sssurr
På pumpehuset står der LH out på den ene studs og RH out på den anden,
Så jeg havde lavet en fejl og monteret motorsiden på RH, det var så ikke der den skulle sidde:o:o
Med en vandslange med vandværkstryk så kunne den køle fint, Men den kunne altså ikke suge vand ind igennem skruen:o:o

ENN 09-05-2009 12:19

He He - ja sådan noget har jeg alllldrig lavet :rolleyes: godt du fandt fejlen

goffy 10-05-2009 19:13

Citér:

Originally Posted by Strøyer (Indlæg 12509)
Hmmm.. så er fejlen fundet. "En fejl 40"sssurr
På pumpehuset står der LH out på den ene studs og RH out på den anden,
Så jeg havde lavet en fejl og monteret motorsiden på RH, det var så ikke der den skulle sidde:o:o
Med en vandslange med vandværkstryk så kunne den køle fint, Men den kunne altså ikke suge vand ind igennem skruen:o:o


flot at du står ved at have lavet en fejl fjupeqopqfjupeqopq

Peter508 10-05-2009 19:16

flot at du står ved at have lavet en fejl

ja jeg havde nok fundet en måde at skyde den over på konen...

-dlof--f

Strøyer 10-05-2009 20:50

Citér:

Originally Posted by goffy (Indlæg 12568)
flot at du står ved at have lavet en fejl fjupeqopqfjupeqopq



De er sgu ikke min stil at krybe udenom......, men der lavede jeg lige en ged.
Jeg mener ellers at have tjek på sagerne.
men kan det bruges til at andre brugere er mere skarpe hvis de skal lave det samme ... så er det jo ikke forgævges.,.

Strøyer 16-05-2009 20:36

Så er båden i Aalborg...... MEN....
Den gik skidegodt (30knob) og hele tiden med opsyn på kølingen.
MEN.. det gik sgu stærkt den blev varm og der stod en fæl hørm og os op fra maskinrummet..
Den (nye rustfri,var nok for blød) rørsplit der holder remhjulet på søvandspumpen var knækket og den havde smidt remhjulet..
Ringede efter en svoger der kom i hans rib. med lidt værktøj og lavede en nød rep.
Så nåede vi næsten til Aalborg, og blev slæbt ind resten af vejen:(
Da jeg så havde reppet søvandspumpen skulle det jo testes:D
Det gik fint indtil vi var på vej ind imellem pælene:( så døde den og kan ikke starte:(:(
Så jeg regner med at skulle bruge lidt tid på den i morgen:D

goffy 16-05-2009 20:51

Citér:

Originally Posted by Strøyer (Indlæg 12918)
Så er båden i Aalborg...... MEN....
Den gik skidegodt (30knob) og hele tiden med opsyn på kølingen.
MEN.. det gik sgu stærkt den blev varm og der stod en fæl hørm og os op fra maskinrummet..
Den (nye rustfri,var nok for blød) rørsplit der holder remhjulet på søvandspumpen var knækket og den havde smidt remhjulet..
Ringede efter en svoger der kom i hans rib. med lidt værktøj og lavede en nød rep.
Så nåede vi næsten til Aalborg, og blev slæbt ind resten af vejen:(
Da jeg så havde reppet søvandspumpen skulle det jo testes:D
Det gik fint indtil vi var på vej ind imellem pælene:( så døde den og kan ikke starte:(:(
Så jeg regner med at skulle bruge lidt tid på den i morgen:D

ØV det er sgu træls at starte sæsonen på den måde :eek:
konen syntes jeg skulle bruge denne weekend på havearbejde sssurr
KUN EN TÅBE FRYGTER IKKE HAVEN

Horizonblue 17-05-2009 18:33

Pumpe
 
Et lille spørgsmål:

Du har søvandspumpen på motoren, det er et plus, så er man fri for at skille drevet ad, for at komme til den.
Men er det et Alpha One drev du har? I så fald, hvad er der gjort ved pumpen ude i drevet?
Er impelleren fjernet?

Strøyer 17-05-2009 18:44

Jeg regner med at impelleren er fjernet for hullet hvor slangen til kølevand går igennem transum er blændet af.

ENN 17-05-2009 19:00

Nja de har nok bare fjernet impelleren og mladet bundpladen og pumpehuset sidde tilbage

På Gen2 holder pumpens bundplade pakdåsen øverst i underhuset fast - så fjerner man pumpen og bundpladen helt så er underhuset utæt

Pakdåsen er nr 51 på tegningen den fastholdes af pumpens bund/ankerplade nr 5

http://nytdrev.dk/images/thumbs/Skit...0II_100_80.jpg


Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 05:08.

Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.

» Statistikker
Medlemmer: 126,100
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, Haroldsnome
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 05:08.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden