Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 188
1 medlemmer og 187 gæster
JamesClozy
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Fenderen.dk

Fenderen.dk (http://www.fenderen.dk/forum/index.php)
-   Motor (http://www.fenderen.dk/forum/forumdisplay.php?f=26)
-   -   opgradering til MPI (http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=1443)

Thomas E. 13-06-2009 21:27

opgradering til MPI
 
Hej
Jeg har 2 merc 5,7 i min båd og kunne godt tænke mig at få mpi eller efi i stedet for karburator
kan man købe et ombygningssæt ? og hvor ?

Mvh Thomas

Miss Mancini 13-06-2009 21:58

Citér:

Originally Posted by Thomas E. (Indlæg 13976)
Hej
Jeg har 2 merc 5,7 i min båd og kunne godt tænke mig at få mpi eller efi i stedet for karburator
kan man købe et ombygningssæt ? og hvor ?

Mvh Thomas

Ja, motoren kan godt ombygges til MPI eller det billigere EFI system.

Er valget imellem MPI eller EFI, ville jeg afgjort foretrække MPI.

Konverteringen omfatter også nyt indsugningsmanifold - det er til tider svært at skaffe, men bør medfølge, hvis man køber et komplet konverteringssæt.

Jeg har set konverteringssættet på Ebay flere gange, men de sælges hurtigt.

Lars T 15-06-2009 21:50

Hej Thomas,

Hvorfor vil du opgradere.?
Benzinøkonomi eller andet?

Mark B 15-06-2009 22:18

Vil det sige at man rent faktisk kunne "opgradere" en 3.0'er Mercruiser Kaburator-model til en MPI med sådan et konverteringssæt?

Hvad er sådan nogle sæt set til prismæssigt?

nicolajjetrider 16-06-2009 07:25

ja det kan man Mark, men det kan slet ikke svare sig og du møder ikke konverter kitsne til 3.0ern på nettet endnu... Så trail du bare din båd her over så jeg kan lave den:)

Mark B 16-06-2009 08:33

Citér:

Originally Posted by nicolajjetrider (Indlæg 14074)
ja det kan man Mark, men det kan slet ikke svare sig og du møder ikke konverter kitsne til 3.0ern på nettet endnu... Så trail du bare din båd her over så jeg kan lave den:)

Jeg trailer den snart et andet sted hen!! (lossepladsen!!!)

Ej, det går noget bedre efter at du har haft pillet ved den :-) Kaburatoren skal renses og den "skifterarm" skal justeres igen, så er jeg sikker på at den er hjemme igen. Men knap så fedt når vi ingen Mercruiser forhandlere har hernede i egnen der kan ordne det skidt Party0012

ENN 16-06-2009 09:16

1 Vedhæftelse(r)
Har du et vandudskillerfilter på motoren mark? det plejer at være mangel af et ordentligt filter sammen med fx en utæt påfyldningsstuds der giver problemerne på en karburatormotor - jeg kan på det kraftigste anbefale et racor filter der er professionel kvalitet - det fanger vand og skidt før du får problemer med at det kommer i karburatoren

Er dit tanksystem tæt? kan der komme vand mv ind nogen steder?

Jeg har en motor som din - med nu 280 timer den har dobbelte racor filtre og har aldrig slået en prut forkert - men den får også rent brændstof altid-dlof--f racor filtrene findes med gennemsigtig underdel - og med underdel i stål - af uransagelige grunde er kun sidstnævnte godkendte til i/o motorer

At ombygge en 3,0èr til en 3,0 mpi er ikke økonomisk forsvarligt idet der bla skal et andet topstykke til - dysserne sidder nemlig i topstykket på 3,0èren

nicolajjetrider 16-06-2009 10:21

Mark, rul den her over, ellers må jeg komme ned til dig igen og så bruge en dag på den. Så montere vi et filter som ENN har vist ovenfor og så tager jeg renseudstyr med til karb'en. Så du ude igen.

Miss Mancini 16-06-2009 10:22

Hos nytdrev.dk kan vi tilbyde RACOR filter som vist på ENN´s indlæg.

fenderen.dk-pris, kr. 550,- incl. moms og levering
Prisen dækker filter og konsol.

Er på lager i DK.

nicolajjetrider 16-06-2009 10:24

Rolf, hvordan variere størrelserne? eller er det "all-in-one" jeg tænker bare en V8er må sku ha et større flow end en R4?

ENN 16-06-2009 10:29

RACOR angiveer et max flow i liter pr time - og det rækker som regel langt over det selv en v8èr kan klare at slupre i sig - så de er universelle

Fedt at Nytdrev har fået RACOR filtre - det er topkvalitet - ja verdens bedste filtre/vandudskillere IMHO

De sælges også med "volvo penta" navnet trykt på - men volvo`s er RACOR filtre med et andet navn på

Horizonblue 16-06-2009 11:05

Citér:

Originally Posted by Mark B (Indlæg 14067)
Vil det sige at man rent faktisk kunne "opgradere" en 3.0'er Mercruiser Kaburator-model til en MPI med sådan et konverteringssæt?

Hvad er sådan nogle sæt set til prismæssigt?

Hvis du vil have indsprøjtning på 3,0'eren, er den eneste reelle mulighed en TBI.

http://www.affordable-fuel-injection...on=show_detail

Da hiver du bare karburatoren af, smækker TBI enheden på, kobler ledninger til og så har du indsprøjtning.

Hvis der skal MPI på 3,0'eren, skal du selv i gang med at lave manifold med dyser i. Det vil være en skidt ide at svejse dyse-stydser på den gamle støbejerns manifold, medmindre du laver ferskvandskøling på manifolden.

Indsugnings og udstødningsmanifold er een enhed på 3,0'eren. Det vil sige, at hvis du svejser dyse-studser i din manifold, og bare kører derudaf med saltvand, så ruster den som sædvanlig op på et tidspunkt. Når du så skal have ny manifold på motoren, skal du til at svejse studserne i igen, på den nye manifold.

I bilverdenen er der flere, som selv svejser dysestudser i en gammel manifold, eller selv laver en ny manifold med studser i, for at få MPI på en gammel motor.

På de helt nye 3,0'ere med MPI, sidder dyserne i topstykket, som ENN siger. Det er urealistisk at få fat i sådan et, i den nærmeste fremtid.

goffy 16-06-2009 11:22

Citér:

Originally Posted by ENN (Indlæg 14093)
RACOR angiveer et max flow i liter pr time - og det rækker som regel langt over det selv en v8èr kan klare at slupre i sig - så de er universelle

Fedt at Nytdrev har fået RACOR filtre - det er topkvalitet - ja verdens bedste filtre/vandudskillere IMHO

De sælges også med "volvo penta" navnet trykt på - men volvo`s er RACOR filtre med et andet navn på



de findes også med navnet YAMAHA det står der på den sidste jeg skiftede :D

Lars T 17-06-2009 12:53

Mark - jeg har flyttet dine indlæg og de andres svar til en seperat tråd :)


Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 23:33.

Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.

» Statistikker
Medlemmer: 126,175
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, JamesClozy
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 23:33.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden