» Online brugere: 353 |
0 medlemmer og 353 gæster |
No Medlemmer online |
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51. |
|
- - Alkylatbenzin
( http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=1541)
Alkylatbenzin
Tankstationen på "min" sø er begyndt at sælge alkylatbenzin fra en af standerne - prisen er den samme som for "alm" benzin
Alkylatbenzin har mange fordele - og ingen ulemper hvis den altså sælges til samme pris som alm benzin
Alkylatbenzin er lagringsstabil i op til 4 år hvilket betyder at os med bådmotorer ikke får så mange karburator og brændstofsystem problemer hvis vi anvender alkylatbenzin - derudover er den renere end alm. benzin og er en miliømæssig fordel
Jeg har nu kørt 2 tankfulde alkylatbenzin gennem min motor og kan konstatere at den går eminent på denne benzin - og da den samtidigt ikke r dyrere så bliver det det brændstof jeg vil benytte på båden fremover
I kan læse mere om alkylatbenzin her http://www.aspen.se/Files/PDF/Produc...ktblad1_DK.pdf
|
Campion 165(seb) |
06-07-2009 22:25 |
:) Det må jo nærmest være det man betegner som en "win-win" situation??
|
Ja det er win-win både for bådejeren og for naturen
Gad vide om man også vil kunne købe alkylatbenzin herhjemme snart - altså på stander man kan allerede købe det i små dunke
Jeg har forstået at länet støtter alkylatbenzinen med 40 øre pr liter for at fremme salget - og for at beskytte den fine sø
Det er for bådejeren en fordel - specielt at alkylatbenzin kan opbevares i årevis uden at udfælde noget - så båden behøver ikke få tømt karburator/benzinsystemet ved længere tids stilstand
|
Citér:
Originally Posted by ENN
(Indlæg 15061)
Ja det er win-win både for bådejeren og for naturen
Gad vide om man også vil kunne købe alkylatbenzin herhjemme snart - altså på stander man kan allerede købe det i små dunke
Jeg har forstået at länet støtter alkylatbenzinen med 40 øre pr liter for at fremme salget - og for at beskytte den fine sø
Det er for bådejeren en fordel - specielt at alkylatbenzin kan opbevares i årevis uden at udfælde noget - så båden behøver ikke få tømt karburator/benzinsystemet ved længere tids stilstand
|
Nej, sådan noget kan vi ikke få her i landet i store mængder, det er jo miljøvenligt :eek: Det må vente til de finder ud af om staten kan tjene på det, ellers bliver det ikke til noget :(
|
ChristianX |
07-07-2009 10:16 |
Jeg har brugt Aspen i et par år nu, til rc biler. ;) skide smart
|
Horizonblue |
07-07-2009 11:11 |
Citér:
Originally Posted by Albjerg
(Indlæg 15066)
Nej, sådan noget kan vi ikke få her i landet i store mængder, det er jo miljøvenligt :eek: Det må vente til de finder ud af om staten kan tjene på det, ellers bliver det ikke til noget :(
|
Så sandt som det er sagt............
|
Jeg har brugt det til havemaskiner før i tiden meeen 20 kr/literen stoppede festen :rolleyes:
|
Citér:
Originally Posted by ENN
(Indlæg 15044)
|
Hold da op. MON tallet er på 92 på alkylatbenzinen som giver 93,5 PON oktan. Det er rigtig godt. Det kan jeg bruge på mine Scorpion motorer (som ellers kræver 98 oktan "almindelig (RON)" benzin)
|
Citér:
Originally Posted by ENN
(Indlæg 15044)
Tankstationen på "min" sø er begyndt at sælge alkylatbenzin fra en af standerne - prisen er den samme som for "alm" benzin
|
Hvordan kan det lade sig gøre at sælge det til samme pris som alm benzin ?
|
Citér:
Originally Posted by BrianL
(Indlæg 15102)
Hvordan kan det lade sig gøre at sælge det til samme pris som alm benzin ?
|
Se ENNs tidligere svar
Citér:
Originally Posted by ENN
(Indlæg 15061)
|
|
De 40 øre (svenske tilmed ) Gør da næppe den store forskel, i forhold til hvad vi skal give i dk.
Her skal Aspen da vist være på bud, hvis man kan få 5 litter for 130 kr
|
Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 22:52. |
|