|
Afmontering af drev/drevoile
Hej,
Nu står sæsonen jo snart i vinterkonserveringens tegn, og til alle jer om piller drevet af, så kunne jeg da egnetlig godt tænke mig af vide om i tømmer drevet for oile inden.?
Løber der en slange fra transom til drevet eller hvorda nhænger det sammen.? Jeg har forsøgt mig med manualerne men uden held.
Jeg ville gerne have svar på alle drev - både Volvo og Mercruiser, og Kim du må da rigtig gerne også godt byde ind med info om Yamaha'en :)
|
Casper T |
04-10-2009 16:26 |
olien bliver i drevet volvo/merc
|
2 Vedhæftelse(r)
Volvo sx er nem at afmontere. 3 møtriker på hver side og den ene låsering så akslen der holder trimstemplerne kan trækkes ud + gearkablet.
Drevet kommer hjem i kælderen at stå. Olien skiftes så i løbet af vinteren.
jeg stiller drevet på et par alm bukke så den står på kvadrationspladen og en balje stilles under. drevet får lov til at stå nogle dage så olien kan dryppe af.
Ny olie hældes på og drevet gøres rent + jeg polerer drevet et par gange i vinterens løb (alm voks med teflon)
Drevet er nu klar til montering .
|
Afmontering af drev/drevoile
Mit Yamaha drev bliver af mont.på havnen inden vi kører båden hjem,når det er vasket og stildet ind i laden.Her står det så til jeg tapper olien af en tilfældig vinter dag så der er god tid til at dryppe af inden der skal ny olie på.
Der er ikke den store forskæld på mit Yamaha drev og Mercruiser som ikke har olie beholder inden i båden
6 møtrikker på transom 4 på trim cylinder.
Hvis al olien skal skiftes(med indvendig beholder)er det nemmest at aftappe inden drevet afmont.
|
Citér:
Originally Posted by Kim
(Indlæg 17853)
Hvis al olien skal skiftes(med indvendig beholder)er det nemmest at aftappe inden drevet afmont.
|
Det var det jeg tænkte.
Hvis man "blot" piller drevet af så løber olien vel ud af hullet transom'et indtil den eksterne beholder er tom.
Det var derfor jeg tænkte på om man tappede olien af først, men så står det jo i en længere periode uden olie.?!
Casper - Er du sikker på olien bliver i drevet?
|
Anders kr |
05-10-2009 13:58 |
Hej lars,
Er det fordi du selv skal ha drevet af for vinteren?
Da jeg i så fald gerne kommer og hjælper dig, det ikke så slemt og tage af,
|
Casper T |
05-10-2009 14:16 |
jep jeg er sikker på olien bliver i drevet,ikke engang det i din beholder forsvinder
|
Citér:
Originally Posted by Anders kr
(Indlæg 17866)
Hej lars,
Er det fordi du selv skal ha drevet af for vinteren?
Da jeg i så fald gerne kommer og hjælper dig, det ikke så slemt og tage af,
|
Tja måske - ved det ikke helt om det skal af, men overvejer da bare at prøve at pille det af og på.
Men Anders du er altid meget velkommen..!
Citér:
Originally Posted by Casper T
(Indlæg 17867)
jep jeg er sikker på olien bliver i drevet,ikke engang det i din beholder forsvinder
|
Hvordan kan det det.?
Al fornuft siger jo at det vil løbe ud så snart drevet og transom ikke længere er forbundet.? Eller er jeg gal på den :) igen igen... ;)
|
Casper T |
05-10-2009 14:26 |
Der sidder en ventil,eller hvad det hedder
|
nååå godt så - se det giver jo pludselig mening så..! Jeg "troede" (man skal vide, ikke tro) at olien ville løbe af når man pillede drevet af., men det gør det så ikke.
Cool nok.
|
Smøring
Citér:
Originally Posted by Lars T
(Indlæg 17870)
nååå godt så - se det giver jo pludselig mening så..! Jeg "troede" (man skal vide, ikke tro) at olien ville løbe af når man pillede drevet af., men det gør det så ikke.
Cool nok.
|
Nej olien løber ikke nogen steder :D
men skal du ikke smøre dit kadangled ?
|
Kadanled??
Hmmm sidder det oppe ved tændingsnøglen ;)
|
Hmmm :rolleyes::o
Mon ikke det blev gjort da AH Marine servicerede drevet sidste år :) Men det kunne da være sjovt/spændende/lærerigt" at gøre det selv i år.
|
Casper T |
05-10-2009 21:13 |
Citér:
Originally Posted by Lars T
(Indlæg 17881)
Hmmm :rolleyes::o
Mon ikke det blev gjort da AH Marine servicerede drevet sidste år :) Men det kunne da være sjovt/spændende/lærerigt" at gøre det selv i år.
|
Hvis du så ringer til Bent hos AH ,og spørger ham om hvor tit det skal af vil han sige hver anden år er fint,men hvis det er pga.af risiko for tyveri er sagen en anden.....og mit tager han så af hver år,men det er nu bare fordi at volvo giver deres kunder nyt drev hvert år:D
|
men kadangled har de og de sider ikke oppe ved tændingsnøglen selv om det ville være noget lettere at smøre :D
Et centralt smøre system ville være behageligt så der bare skulde sættes en ny fedtpatron en gangimellem fjupeqopq
|
troede da det var mange år siden man begyndte at bruge kardankryds der ikke skal smøres, det eneste der bliver smurt på mit drev er gimballejet som får nogle tryk fedt hver år inden søsætning. :D
|
Citér:
Originally Posted by goffy
(Indlæg 17886)
troede da det var mange år siden man begyndte at bruge kardankryds der ikke skal smøres, det eneste der bliver smurt på mit drev er gimballejet som får nogle tryk fedt hver år inden søsætning. :D
|
Ja da men dem der kan smøres lever længerer HVIS de bliver smurt,
og det er nemmere at smøre én udskifte
især når man har Yamaha
syntes også jeg hørte noget om BMV på et tidspunkt??
|
Anders kr |
07-10-2009 17:07 |
jo ledet skal smøres jeg ville da gøre det 1 gang om året, lige give det et par tryk i hvad led,
Men lars gi da lige et kald hvis du skal ha det af, kunne da også være hyggeligt lige og sige "hallo" -dlof--f
|
Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 20:05. |
|
Powered by vBulletin® Version 3.8.5 Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
|
» Statistikker |
Medlemmer: 126,143
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, Soleiusek |
|