» Online brugere: 359 |
0 medlemmer og 359 gæster |
No Medlemmer online |
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51. |
|
Hvorfor har I den motortype I har?
Jeg kunne godt tænke mig at høre lidt om de forskellige grunde der er til at I har den type motor I har.
Mange er sikkert startet med en udenbordsmotor og med tiden skiftet til indenbordsmotor. Andre har holdt fast ved udenbordsmotoren.
Personligt er jeg mest til påhængsmotorer, bl.a fordi jeg så har muligheden for opgradere på en nemmere måde, men også fordi jeg syntes det ser godt ud på båden.
Hvad ligger til grund for jeres valg??
|
Campion 165(seb) |
12-10-2009 20:56 |
Citér:
Originally Posted by MartinN
(Indlæg 18102)
...Personligt er jeg mest til påhængsmotorer, bl.a fordi jeg så har muligheden for opgradere på en nemmere måde, men også fordi jeg syntes det ser godt ud på båden....
|
Kunne ikke være mere enig med din kommentar... :)
|
Casper T |
12-10-2009 21:08 |
Ville have en rød motor,det kunne jeg ikke finde som påhæng,så derfor en indenbords Volvo 6cyl gxi.:grin:
|
min båd er 26 fod og drømmebåden er nok 32/34 fod og så er påhængsmotor udelukket. Som casper T siger så er en rød Volvo en flot motor at se på. :grin:
|
lille tut |
13-10-2009 06:36 |
Sejler også med Volvofjupeqopq men min er sort det var de i de årgange, drevet er bare det bedste:D:D
|
Vi valgte indenbords af 2 årsager: De stigende tyverier af U/B samt støjniveau. Det har selvfølgelig både fordele og ulemper. En af fordelene er helt klart at vi ikke skal have en motorbrønd men kan ligge oven på motoren. En ulempe er at motoren skal renoveres og det er ikke helt nemt at finde dele til og jeg kan ikke lige tage den hjem i værkstedet. Men sådan vil der altid være overvejelser, uanset hvad du køber. Men godt spørgsmål at stille.
|
Båden blev købt med påhæng, og er med tiden blevet opgraderet... men må indrømme det kunne være et sjovt projekt at bygge en indenbors i båden!!!
Men mon ikke det tager for meget plads:( ville ellers være rart når man tænker på mit benzin forbrug... 225hk Johnson, fra 94, den sluger en del:(
|
Citér:
Originally Posted by KS1
(Indlæg 18111)
Båden blev købt med påhæng, og er med tiden blevet opgraderet... men må indrømme det kunne være et sjovt projekt at bygge en indenbors i båden!!!
Men mon ikke det tager for meget plads:( ville ellers være rart når man tænker på mit benzin forbrug... 225hk Johnson, fra 94, den sluger en del:(
|
indenbords motor optager nok ikke mere plads end udenbords.
de fleste både med udenbords har jo en motorbrønd (eller hvad det nu hedder)
og det svarer næsten til det plads du skal bruge til indenbords.
|
Citér:
Originally Posted by goffy
(Indlæg 18112)
indenbords motor optager nok ikke mere plads end udenbords.
de fleste både med udenbords har jo en motorbrønd (eller hvad det nu hedder)
og det svarer næsten til det plads du skal bruge til indenbords.
|
Jeg tror desværre den "motorbrønd" der er på min er for lille.. men vil da prøve at måle den op, kunne jo være i havde nogle gode ideer til mig:)
Men en indenbords må da tage lidt mere plads, for den plads hvor motoren skal have er f.eks. pt. fyldt med redningsveste!!!
|
1 Vedhæftelse(r)
For mig at se, så er det pladsen der afgør det, det er jo nærmest kun på både i 17-21 fod der reelt er et valg.
Jeg vil til enhver tid vælge indenbordsmotor at flere grunde ( i uprioriteret rækkefølge)
1) man stjæler ikke bare lige en indenbordsmotor
2) jeg elsker badeplatformen når der leges med vandsport. Det samme gør børnene
3) Støjniveauet er lavere fordi motoren ligger lavere. Ved en udenbordsmotor er selve motoren oppe i niveau med rælingen, mens en indenbordsmotor ligge under sædepolstringer med mere
4) ligevægten i båden er bedre
5) indenbordsmotoren er billigere ved anskaffelse
6) Flottere udseende med indenbordsmotor
Ved både under 17 fod skal det være udenbordsmotor for ikke at optage plads i cockpittet
Ellers skal man jo overveje sådan en båd her
|
Tja med en 14 fods jolle, står valget mellen åere, og påhængsmotor.
Jeg valgte så påhængsmotoren :)
|
Jeg har valgt påhængsmotor fordi jeg er lidt motormongol, så er det nemmere at smide motoren til service ( eller overbord, når man bliver rigtigt træt af den ) lf-flg
|
Citér:
Originally Posted by Jess
(Indlæg 18119)
Jeg har valgt påhængsmotor fordi jeg er lidt motormongol, så er det nemmere at smide motoren til service ( eller overbord, når man bliver rigtigt træt af den ) lf-flg
|
:grin::grin: det sidste havde jeg ikke tænkt på. fjupeqopq
|
Casper T |
13-10-2009 18:51 |
Citér:
Originally Posted by Jess
(Indlæg 18119)
Jeg har valgt påhængsmotor fordi jeg er lidt motormongol, så er det nemmere at smide motoren til service ( eller overbord, når man bliver rigtigt træt af den ) lf-flg
|
.......overbord uha uha,sælger du ikke lidt fordikringer
|
Citér:
Originally Posted by Casper T
(Indlæg 18122)
.......overbord uha uha,sælger du ikke lidt fordikringer
|
Jep -dlof--f
|
Jeg syntes der er langt bedre plads udnyttelse i en båd med indenbordsmotor.
|
Horizonblue |
15-10-2009 10:59 |
Jeg foretrækker indenbords, synes at bagenden er pænere, når der ikke sidder et stort skrummel af en påhænger. Okay, det er da også lidt blæret med en V8 påhængsmotor.....
Men jeg vil til enhver tid foretrække indenbords. Det er almindelige bilmotorer som er mariniseret, så jeg synes at de er nemmere at arbejde med og finde stumper til, til rimelige priser. Desuden har man også mulighed for selv at skrue en anden motor(diesel måske) sammen med drevet.
Som nogen måske har bemærket, er jeg lidt facineret af vandskibåde, Mastercraft Prostar & Correct Craft Ski Nautique. Jeg synes at konceptet med en motor i midten og fast skrueaksel er dejlig simpelt og bådene kan jo godt flytte sig alligevel. Desuden kan man gå rundt i båden, langs rælingen både i siden og agter, så det er til at tage fra, ved havnemanøvrer.
|
Norvik20" |
17-10-2009 21:01 |
Jeg valgte en båd med indenbordsmotor fordi jeg gik efter et lavt brændstofforbrug, og fordi det skulle være en diesel.
Men jeg forstår ikke at Jan P skriver at de er billigere i anskaffelse, er de virkelig det?
Den seneste udgave af min motor, Vetus 3Cyl, 27Hk koster 66.600kr+moms. Godtnok er det en diesel, men 80.000kr for 27Hk..?
Syntes godtnok det er pebret.:eek:
Mvh
|
Citér:
Originally Posted by Norvik20"
(Indlæg 18215)
Men jeg forstår ikke at Jan P skriver at de er billigere i anskaffelse, er de virkelig det?
Mvh
|
Well, det gælder jo nok ikke generelt, og da slet ikke hvis vi snakker diesel. Jeg har ikke undersøgt det så nøje.
men for Tahoe både gælder det, at de modeller der fåes med både indenbords og udenbords, der er det billigst med indenbordsmotor i samme størrelser.
Det er så også Mercruiser, som der produceres rigtig mange af
|
Skibsbyggeren. |
18-10-2009 10:48 |
fjupeqopq
Citér:
Originally Posted by Norvik20"
(Indlæg 18215)
Jeg valgte en båd med indenbordsmotor fordi jeg gik efter et lavt brændstofforbrug, og fordi det skulle være en diesel.
Men jeg forstår ikke at Jan P skriver at de er billigere i anskaffelse, er de virkelig det?
Den seneste udgave af min motor, Vetus 3Cyl, 27Hk koster 66.600kr+moms. Godtnok er det en diesel, men 80.000kr for 27Hk..?
Syntes godtnok det er pebret.:eek:
Mvh
|
Så ville jeg vælge en Solé Diesel, det spanske svar på Vetus. Solé er billigere at købe på, ifht. Vetus og f.eks. Volvo. Jeg sparede ca. 22.000 kr. ifht. Volvo, og fik 3 hk. oveni. Vetus motorer er ligesom Solé mariniserede Mitshubishi dieselmotorer.
Motoren blev leveret direkte fra fabrikken i Spanien. Der blev kun betalt spansk moms, som på daværende tidspunkt var på 16% altså en besparelse på 9%.fjupeqopq
|
Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 13:51. |
|
Powered by vBulletin® Version 3.8.5 Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
|
» Statistikker |
Medlemmer: 126,484
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, Stephany54 |
|