» Online brugere: 340 |
0 medlemmer og 340 gæster |
No Medlemmer online |
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51. |
|
Bruttoregisterton BRT
Hej er der nogle der ved hvordan beregner bruttoregisterton på en båd?
|
http://da.wikipedia.org/wiki/BRT
BRT (Bruttoregistertonnage), skibsteknisk rum-tonnage, som er skibets samlede indvendige målepligtige rumfang.
1 registerton = 100 engelske kubikfod = 2,83 m³
|
Citér:
Originally Posted by Strøyer
(Indlæg 19977)
http://da.wikipedia.org/wiki/BRT
BRT (Bruttoregistertonnage), skibsteknisk rum-tonnage, som er skibets samlede indvendige målepligtige rumfang.
1 registerton = 100 engelske kubikfod = 2,83 m³
|
Jo, men hvad er skibets samlede indvendige målepligtige rumfang?
|
Det er ikke sådan lige at finde ud af, Herligt spørgsmål:D
BRT
Fork. for bruttoregistertonnage. Rummål i registerton à 100 cubic feet = 2,83 m3. Et skibs bruttoregistertonnag omfatter alle lukkede rum, bortset fra dobbeltbund, cofferdamme og casinger af forskl. art. Fra ca. 1990 benyttes nye måleregler, hvor enheden hedder bruttotonnage = BT.
GRT.
[DillSk.88, FtSF1994, VerV2]
Hvordan man så lige måler det op, uden at fylde den med vandfjupeqopq ved jeg ikke.
|
Nej det kan du have ganske ret i. Jeg er ved at kikke på en ny båd ( for mig ) og banken mener det skal registres, da den er over 5 BRT. Det koster "kun" 6000 kr.
|
skibsregister (Verificeret)skibsregister, offentligt register, som føres af Søfartsstyrelsen over danske skibe med en bruttotonnage på 20 eller derover. Der er endvidere mulighed for frivillig registrering af skibe med bruttotonnage ned til 5 samt af udenlandsk registrerede skibe, som er lejet uden besætning af dansk reder (bareboatbefragtet). Ved registreringen tildeles skibet kendingsbogstaver, og der udstedes nationalitetsbevis.
For visse erhvervsfartøjer er der mulighed for at vælge registrering i Dansk Internationalt Skibsregister (DIS), der er oprettet ved særlig lov i 1988, idet man samtidig i skattelovgivningen fritog danske søfolk for at betale skat af hyren.
Skibsregistrene indeholder bl.a. oplysninger om skibstype, dimensioner, tonnage og drivkraft samt om ejendomsret, navn, hjemsted, panterettigheder og brugsrettigheder. Registreringen svarer på mange punkter til tinglysningskontorernes registrering af fast ejendom.
fundet her: http://www.denstoredanske.dk/Bil,_b%.../skibsregister
|
Skibsbyggeren. |
17-12-2009 23:38 |
Hvordan man så lige måler det op, uden at fylde den med vandfjupeqopq ved jeg ikke.
Nåeee... det var du da ellers tæt på af finde ud af i sommers...:rolleyes:
|
Registrering af fritidsskibe
Hvilke fritidsskibe skal registreres, og hvilke fritidsskibe kan registreres?
* Et fritidsskib med en bruttotonnage på 20 eller derover skal af ejeren anmeldes til registrering i Skibsregistret.
* Et fritidsskib med en bruttotonnage på 5 eller derover, men under 20, kan på ejerens begæring registreres i Skibsregistret.
* Et fritidsskib, som bliver bygget i Danmark, kan på ejerens begæring optages i en særlig afdeling af Skibsregistret (skibsbygningsregistret), hvis skibets bygning er så fremskreden, at skibet kan identificeres, og hvis skibets bruttotonnage skønnes at blive målt til mindst 5.
Fundet på:
http://www.sofartsstyrelsen.dk/Skibe...tidsskibe.aspx
Men så spørgsmålet hvordan man opmåler.
På Wikpedia opgiver de dette: http://en.wikipedia.org/wiki/Gross_register_tonnage
Gross register tonnage (GRT, grt, g.r.t.) represents the total internal volume of a vessel, with some exemptions for non-productive spaces.[1] A register ton is equal to a volume of 100 cubic feet (~2.83 m³).[1][2] Gross register tonnage is not a measure of the ship's weight or displacement and should not be confused with terms such as gross tonnage, deadweight tonnage, net tonnage, or displacement.[1][3]
Calculation of gross register tonnage is complex; a hold can, for instance, be assessed for grain (accounting for all the air space in the hold) or for bales (exempting the dead space between the ship's ribs). Also, certain non-productive spaces, such as crew's quarters, are exempted from the calculation.[1]
Crew quaters er et af de rum der ikke skal regnes med så fritidsbåde må næsten være fritaget da det kun er crew quaters over det hele. Motor rummet er vel også et non produktive space?????
|
Jeg har fået svar fra Søfartestyrelsen at man ikke bruger BRT mere efter 1982. man er gået over til BT brutto tonnage.
Ref: http://www.jmarcussen.dk/maritim/mar...e.html#dest130
Mindre skibes måling
Det er bevidst, at jeg af hensyn til omfanget af denne oversigt ikke har medtaget tidligere målingsregler for mindre skibe, men for fuldstændighedens skyld har jeg for de nugældende bestemmelser kort behandlet emnet her under.
Skibe under 15 meters længde, der blev bygget på eller efter den 18/07 1982, skal måles efter BEK nr. 358 af 28/06 1982. Der er tale om en forenklet måling i forhold til konventionsmålingen, og det er en udvendig måling på skibet, der skal foretages. Længden tages fra forkanten af klædningens skæring med dækket til samme sted ved agterstævnen i skibets diametralplan. Bredden er den største udvendige bredde, og dybden måles midt mellem for og agter fra dækket i borde til yderklædningens underkant ved kølen.
Formlen for bruttotonnagen er da BT = V x K, hvor:
V = L x B x D x 0,65, og
K = 0,2 + 0,02 x log10 x V. K kan også udtages af en tabel, hvor fx et volumen på 100 m3 giver koefficienten 0,2400.
Nettotonnagen for mindre skibe er en meget simpel formel, der hedder NT = BT x 0,3.
Lige som de store skibe, så er disse størrelser ubenævnte tal.
[9480 p.12f]
Det viste sig meget snart, at forudsætningerne i BEK nr. 358, 28/06 1982 om de mindre skibes måling ikke holdt stik. Der var myndighederne gået ud fra, at små fartøjer under 15 meters længde altid ville blive bygget med et gennemgående dæk uden forskydninger, men det gjorde de ikke. Skibstegnestuerne byggede rask væk både fartøjer med forskydninger i dækket, løftet brohus etc. og fik derved en måske utilsigtet tonnagefordel.
I vejledningen i Skibstilsynets Meddelelser 406, 1987, blev det derfor specificeret, hvorledes en måling skulle udføres, når der ikke var et gennemgående dæk uden forskydninger. Til grund for den nye bestemmelse er måling til en konstruktionsvandlinje sammenfaldende med en del af dækket og ud fra denne beregning og fradrag eller tillæg for den manglende eller overskydende del af det lukkede volumen.
[SM-406 p.98, VEJ 10040, 30/12 1987]
Så udregningen må være som følger ifm: http://www.sbib.dk/documents/Skibslister/1996.pdf
Spalte 5. Skibets hoveddimensioner. For skibe med internationalt målebrev (1969), angives hoveddimensioner. Længden er 96% af den totale længde målt på en vandlinie, som ligger 85% af den mindste dybde over kølens overkant, eller længden fra forstævnens forkant til rorstammens
midte på nævnte vandlinie, såfremt denne længde er større. I skibe konstrueret med styrlastighed skal denne vandlinie, på hvilken længden måles, være parallel med konstruktionsvandlinien.
Bredde er største bredde moulded.
Dybde er den lodrette afstand fra kølens overkant til undersiden af øverste dæk i borde.
For skibe, hvis L er mindre end 24 m, udstyret med målebrev i henhold til bekendtgørelse om
måling af mindre skibe, angives hoveddimensionerne.
L1= Længden målt fra forkant af klædningens skæring med oversiden af
dækket ved forstævnen til agterkant af klædningens skæring med
dækket ved agterstævnen.
Bredde og dybde er som anført ovenfor.
|
Citér:
Originally Posted by Softice
(Indlæg 19984)
Registrering af fritidsskibe
Hvilke fritidsskibe skal registreres, og hvilke fritidsskibe kan registreres?
* Et fritidsskib med en bruttotonnage på 20 eller derover skal af ejeren anmeldes til registrering i Skibsregistret.
* Et fritidsskib med en bruttotonnage på 5 eller derover, men under 20, kan på ejerens begæring registreres i Skibsregistret.
* Et fritidsskib, som bliver bygget i Danmark, kan på ejerens begæring optages i en særlig afdeling af Skibsregistret (skibsbygningsregistret), hvis skibets bygning er så fremskreden, at skibet kan identificeres, og hvis skibets bruttotonnage skønnes at blive målt til mindst 5.
Fundet på:
http://www.sofartsstyrelsen.dk/Skibe...tidsskibe.aspx
Men så spørgsmålet hvordan man opmåler.
På Wikpedia opgiver de dette: http://en.wikipedia.org/wiki/Gross_register_tonnage
Gross register tonnage (GRT, grt, g.r.t.) represents the total internal volume of a vessel, with some exemptions for non-productive spaces.[1] A register ton is equal to a volume of 100 cubic feet (~2.83 m³).[1][2] Gross register tonnage is not a measure of the ship's weight or displacement and should not be confused with terms such as gross tonnage, deadweight tonnage, net tonnage, or displacement.[1][3]
Calculation of gross register tonnage is complex; a hold can, for instance, be assessed for grain (accounting for all the air space in the hold) or for bales (exempting the dead space between the ship's ribs). Also, certain non-productive spaces, such as crew's quarters, are exempted from the calculation.[1]
Crew quaters er et af de rum der ikke skal regnes med så fritidsbåde må næsten være fritaget da det kun er crew quaters over det hele. Motor rummet er vel også et non produktive space?????
|
Så dette indlæg er ikke aktuelt mere da der regnes ud fra BT og ikke BRT, da BRT er et rummål.
|
må man spørge hvad det er for noget båd du kikker på ?
|
Det er en Scand 32 Atlantic
|
Skibsbyggeren. |
20-12-2009 00:34 |
Den Scand skulle vel aldrig ligge i Skudehavnen i Aalborg?
|
Citér:
Originally Posted by Skibsbyggeren.
(Indlæg 20033)
Den Scand skulle vel aldrig ligge i Skudehavnen i Aalborg?
|
Jo det er den. Kender du noget til den?
|
Skibsbyggeren. |
20-12-2009 13:49 |
Ja. Den ligger på den samme bro som min og Støyers.
Ejeren fortalte, at der var en der interesseret i scanden, som ville give en Banner 28 i bytte. Det er jo det med at lægge 2 og 2 sammen....;)
|
Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 08:21. |
|
Powered by vBulletin® Version 3.8.5 Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
|
» Statistikker |
Medlemmer: 126,475
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, MichaelLix |
|