Fenderen.dk
 
GPS Tracker til Bil, Båd, MC

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 183
1 medlemmer og 182 gæster
HKBenito
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Fenderen.dk

Fenderen.dk (http://www.fenderen.dk/forum/index.php)
-   Motor (http://www.fenderen.dk/forum/forumdisplay.php?f=26)
-   -   Uheldig med importbåd (http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=2333)

Miss Mancini 05-05-2010 12:29

Uheldig med importbåd
 
2 Vedhæftelse(r)
Her er billeder af en MerCruiser 5.7 liter MPI motor årgang 2003.

Båden er hentet i Florida USA i vinteren 2010 og eftermonteret med fuldsystem ferskvandskøling af ejeren selv.

Som det fremgår af billederne, er der alvorlige skader på toppakning og cylinderen. Ejeren nåede desværre kun 4 sejltimer i sin nye båd før motorhavariet var en kendsgerning.

Ved bådkøb i USA kan der fra sælgers side af udføres en motortest fra relevant myndighed/firma, der bekræfter motorens tilstand. Såfremt der sker et motorhaveri efter køber har fået båden leveret, vil skadernes omfang blive dækket af forsikringen - det er tilfældet med denne motor. Garantien på båd og motor kan afvige.

Bådejeren har fået stillet i udsigt, at der monteres en fabriksny motor, hvor forsikringen som tidligere omtalt dækker skaderne.

Desværre er det ikke første jeg oplever disse sørgelige billeder med motorhavari. Som ofte sker det med importbåde fra bl.a USA - de sidste motorer jeg har solgt til danske bådejere, har netop skulle erstatte defekte motorer fra importbåde, som er købt i enten Florida eller Californien.

Bekker 05-05-2010 12:48

Jeg antager din pointe og gode råd er at man skal få checket motoren af en godkendt myndighed i USA inden man handler. Men er der en speciel grund til at det ofte ses på motorer fra USA? De passes vel generelt ligeså godt som i Europa mht. service og almindelig vedligehold!

Skal det forståes sådan, at hvis man ikke har fået lavet et motorcheck af en autoriseret myndighed i USA, så dækker forsikringen ikke?

Miss Mancini 05-05-2010 13:01

Citér:

Originally Posted by Bekker (Indlæg 23970)
Jeg antager din pointe og gode råd er at man skal få checket motoren af en godkendt myndighed i USA inden man handler. Men er der en speciel grund til at det ofte ses på motorer fra USA? De passes vel generelt ligeså godt som i Europa mht. service og almindelig vedligehold!

Skal det forståes sådan, at hvis man ikke har fået lavet et motorcheck af en autoriseret myndighed i USA, så dækker forsikringen ikke?

Der er flere svar til dine spørgsmål:

- Saltindholdet i områderne Florida og Californien er langt højere end i de danske farvande. Vi kan vel sige, at vi i indre danske farvande sejler i brakvand.

- Med et højt saltindhold i vandet, få drifttimer og sjælden gennemskylning af motoren med ferskvand, betyder det, at motoren udsættes for gevaldige tæringsprocesser sammenlignet med en bådmotor, der siden fødsel har sejlet i f.eks. danske farvande og som hvert år vinterkonserveres med glycol

- Vinterkonservering er ukendt i Florida og Californien. Hvorfor skulle motoren vinterkonserveres, når der er varmegrader året rundt...?
Vinterkonservering med glycol stopper netop tæringsprocesserne.

Derfor kan jeg kun anbefale, at der manes til forsigtig, hvis der handles importbåd. Kan der tegnes forsikring ved motorhavari, vil jeg klart anbefale det.

Til inspiration koster fabriksnye motorer i samme kategori som den defekte på billederne i omegnen af 70000,- kr. + evt. ferskvandskøling.

mohabba 05-05-2010 17:22

Hvad skal man forvente af omkostninger ved en sådan survey i USA og er det den samme som foretager en survey af hele båden, motor og drivlinie?

Lars T 05-05-2010 19:56

mohabba - jeg gav 750 dollars for at få lavet en survey af min.

Manorwar 05-05-2010 23:37

Bådejeren har fået stillet i udsigt, at der monteres en fabriksny motor, hvor forsikringen som tidligere omtalt dækker skaderne.????

brolfchen -hvilken forsikring dækker denne slags skade ???
:eek::eek::eek:

jan p 06-05-2010 04:55

Manowar>
Det er vel surveyerens forsikring der dækker, hvis skaden sker på grund af fejl han burde have opdaget

Miss Mancini 06-05-2010 06:22

Firmaet der gav motoren "det grønne stempel" er dækket af en forsikring, såfremt motoren viser sig at have fejl og mangler i en nærmere aftale periode efter køber har modtaget båden.

mohabba 06-05-2010 11:50

Citér:

Originally Posted by Lars T (Indlæg 23979)
mohabba - jeg gav 750 dollars for at få lavet en survey af min.

Ok, tak

Omfattede det hele båden, motor og drivlinie?

Lars T 06-05-2010 12:11

Ja, men uden den garanti Rolf nævner.

mohabba 06-05-2010 15:51

Citér:

Originally Posted by Lars T (Indlæg 23998)
Ja, men uden den garanti Rolf nævner.

Blev båden så også prøvet i vandet?

Lars T 06-05-2010 20:06

Ja - men ikke af mig selv :o

mohabba 07-05-2010 00:18

Citér:

Originally Posted by Lars T (Indlæg 24004)
Ja - men ikke af mig selv :o

nej, men af survey´eren?

Anders kr 07-05-2010 18:33

Må man være så fræk og spørge hvad han gør med den maskine, der ikke virker, mere?

Og det ligner da der ikke har være nok olie tryk, hvis der altså har være noget,

Lars T 07-05-2010 20:10

Citér:

Originally Posted by mohabba (Indlæg 24009)
nej, men af survey´eren?

Jeps :)


Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 12:29.

Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.

» Statistikker
Medlemmer: 126,160
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, HKBenito
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 12:29.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden