| 
				
			 | 
		
		
			
				
 
	-    Motor
	( http://www.fenderen.dk/forum/forumdisplay.php?f=26)
  
	-   -     forbrug
	( http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=2555)
  
 
	
		
		
			| Casper T | 
			18-07-2010 23:12 | 
		 
		 
		 
		
			forbrug   
		
		
			1 Vedhæftelse(r) 
		
		Kan i tyde forbruget ud af dette,jeg bad om forbruget i liter/pr time eller liter pr sømil,den svenske forhandler mener det er dette jeg skal bruge 
	 | 
 
 
 
	
		
		 
		
		
		det fortæller da ikke en dyt om forbruget :D 
	 | 
 
 
 
	
		
		 
		
		
		
	Citér: 
	
	
		
			 
			
				
					Originally Posted by goffy
					(Indlæg 25710)
				 
				det fortæller da ikke en dyt om forbruget :D 
			
			 
		 | 
	 
	 
 Jow da :) ved marchfart 28kn er forbruget ca. 0,69 sm/l.  
	 | 
 
 
 
	
		
		 
		
		
		
	Citér: 
	
	
		
			 
			
				
					Originally Posted by MartinN
					(Indlæg 25711)
				 
				Jow da :) ved marchfart 28kn er forbruget ca. 0,69 l/sm. 
			
			 
		 | 
	 
	 
 he he  det må være 1,45 l/sm :D  
de skriver jo km og det skal lige regnes om til mil.:D  
	 | 
 
 
 
	
		
		 
		
		
		det er sgu en mærkelig opstilling der kan være 204 liter i tanken  
den bruger 183 liter på at sejle 236 kilometer. 
man regner da ikke i kilometer til søs. 
	 | 
 
 
 
	
		
		 
		
		
		
	Citér: 
	
	
		
			 
			
				
					Originally Posted by goffy
					(Indlæg 25713)
				 
				det er sgu en mærkelig opstilling der kan være 204 liter i tanken  
den bruger 183 liter på at sejle 236 kilometer. 
man regner da ikke i kilometer til søs. 
			
			 
		 | 
	 
	 
 Svenskere er mærkelige. :D  
	 | 
 
 
 
	
		
		 
		
		
		
	Citér: 
	
	
		
			 
			
				
					Originally Posted by goffy
					(Indlæg 25712)
				 
				he he  det må være 1,45 l/sm :D  
de skriver jo km og det skal lige regnes om til mil.:D 
			
			 
		 | 
	 
	 
 Ja du har ret :), jeg fik vist byttet rundt på liter og SM. det var 0,69sm/l = 1,45 l/sm :D:D:D  
	 | 
 
 
 
	
		
		
			| Casper T | 
			19-07-2010 12:27 | 
		 
		 
		 
		
		
		Det vil sige i mener den bruger ca.40ltr pr time ved marchfartphppp 
	 | 
 
 
 
	
		
		 
		
		
		
	Citér: 
	
	
		
			 
			
				
					Originally Posted by Casper T
					(Indlæg 25718)
				 
				Det vil sige i mener den bruger ca.40ltr pr time ved marchfartphppp 
			
			 
		 | 
	 
	 
 jeps... ca 40 l/t ved 28 knob.  
	 | 
 
 
 
	
		
		
			| Casper T | 
			19-07-2010 15:01 | 
		 
		 
		 
		
		
		Det lyder af lidt  meget:rolleyes: 
	 | 
 
 
 
	
		
		 
		
		
		merc. 5,0 MPI  260 hk har et ca forbrug som dette. 
det tyder på march. fart ligger omkring de 3500 rpm 
 
omdr_______forbrug i timen 
650________3.7 liter  
1000_______6.1 liter 
1500______10.6 liter 
2000______22.4 liter 
2500______32.3 liter 
3000______34.8 liter 
3500______39.4 liter 
4000______47.0 liter 
4500______59.2 liter 
5000______70.9 liter 
	 | 
 
 
 
	
		
		
			| Casper T | 
			19-07-2010 21:01 | 
		 
		 
		 
		
		
		har du også sådan et skema for en 4,3mpi 
	 | 
 
 
 
 
	
		
		 
		
		
		
	Citér: 
	
	
		
			 
			
				
					Originally Posted by goffy
					(Indlæg 25723)
				 
				merc. 5,0 MPI  260 hk har et ca forbrug som dette. 
det tyder på march. fart ligger omkring de 3500 rpm 
 
omdr_______forbrug i timen 
650________3.7 liter  
1000_______6.1 liter 
1500______10.6 liter 
2000______22.4 liter 
2500______32.3 liter 
3000______34.8 liter 
3500______39.4 liter 
4000______47.0 liter 
4500______59.2 liter 
5000______70.9 liter 
			
			 
		 | 
	 
	 
 Tror du har helt ret. Jeg har tidligere lavet lidt lommestatistik over forbruget på forskellige både/motorer, og generelt ligger marchfart og "økonomisk sejllads" ved 65-70% af motorens max. omdrejninger. I dette tilfælde er 3500 omdrejninger netop 70% af 5000.  
	 | 
 
 
 
	
		
		 
		
		
		Tallene ef fundet her på fenderen.  
 
http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=595
eller her. 4,3 MPi 
 
omdr_______forbrug i timen 
650________2.3 liter  
1000_______4.2 liter 
1500_______8.0 liter 
2000______14.4 liter 
2500______18.6 liter 
3000______23.5 liter 
3500______29.6 liter 
4000______38.3 liter 
4500______50.8 liter 
4850______58.9 liter  
	 | 
 
 
 
	
		
		 
		
			sjovt   
		
		
		rigtig mange båd folk går meget op i hvor meget benzin der bruges pr. time, når jeg på min båd regner om til km pr. liter er der ikke den store forskel bare den er i plan og ikke lige 100 % fuld gas 
	 | 
 
 
 
	
		
		 
		
		
		
	Citér: 
	
	
		
			 
			
				
					Originally Posted by mpa
					(Indlæg 25735)
				 
				rigtig mange båd folk går meget op i hvor meget benzin der bruges pr. time, når jeg på min båd regner om til km pr. liter er der ikke den store forskel bare den er i plan og ikke lige 100 % fuld gas 
			
			 
		 | 
	 
	 
 Sådan ser mine tal også ud. jeg har ført logbog de sidste 6 år og mit gennemsnit hvert eneste år ligger på ca 1,30 L pr. mil. 
ved 2000 rpm går den 6,5-7 knob  forbrug ca 8 l/t 
ved 3000 rpm går den 13 knob      forbrug ca 16 l/t  
kommer jeg over 13-14 knob stiger forbruget hurtigere end farten.  
båden går faktisk bedst ved 13 knob og planer ved 11-12 knob, så 13 knob er den fart vi sejler mest med.
 
ps. min båd er kun en halvplaner  
	 | 
 
 
 
	
		
		 
		
		
		
	Citér: 
	
	
		
			 
			
				
					Originally Posted by goffy
					(Indlæg 25736)
				 
				Sådan ser mine tal også ud. jeg har ført logbog de sidste 6 år og mit gennemsnit hvert eneste år ligger på ca 1,30 L pr. mil. 
ved 2000 rpm går den 6,5-7 knob  forbrug ca 8 l/t 
ved 3000 rpm går den 13 knob      forbrug ca 16 l/t  
kommer jeg over 13-14 knob stiger forbruget hurtigere end farten.  
båden går faktisk bedst ved 13 knob og planer ved 11-12 knob, så 13 knob er den fart vi sejler mest med. 
 
ps. min båd er kun en halvplaner 
			
			 
		 | 
	 
	 
 Hov hov - ikke KUN en halvplaner. Halvplanere er dejlige og har nogle åbenlyse lækre fordele frem for helplanerne. 
Jeg havde også en finsk halvplaner på et tidspunkt, og den kan på mange måder sammenlignes med din. Den havde samme karakteristika. Efterlod hækbølgen ved 11-12 knob og cruisede fint ved ca. 13-14 knob hvor motor og båd var fint i harmoni. Det var dog en diesel, men det er skroget jo ligeglad med :-). Forbrugstallene var lidt pænere end dine !  
	 | 
 
 
 
	
		
		 
		
		
		
	Citér: 
	
	
		
			 
			
				
					Originally Posted by Ulman
					(Indlæg 25737)
				 
				Hov hov - ikke KUN en halvplaner. Halvplanere er dejlige og har nogle åbenlyse lækre fordele frem for helplanerne. 
Jeg havde også en finsk halvplaner på et tidspunkt, og den kan på mange måder sammenlignes med din. Den havde samme karakteristika. Efterlod hækbølgen ved 11-12 knob og cruisede fint ved ca. 13-14 knob hvor motor og båd var fint i harmoni. Det var dog en diesel, men det er skroget jo ligeglad med :-). Forbrugstallene var lidt pænere end dine ! 
			
			 
		 | 
	 
	 
 de finske både som min Finmar kaldes halvplaner men sejler som en helplaner.  
hvis jeg sejler 7 knob og rykker håndtaget i bund, løfter den snuden god i vejret  et par sekunder og så falder snuden ned igen og farten kommer. 
jeg kan holde 13 knob selv i bølger på 1 meter uden båden begynder at banke. 
efter jeg monterede flaps kan jeg på stille vand holde den oppe helt ned til 10,5- 11 knob. den går 19-20 knob på toppen og det er godt klaret af en lille volvo 3,0.   Båden vejer knap 3 tons fuld læsset.  
	 | 
 
 
 
	
		
		 
		
		
		Dette skal ikke opfattes som et forsøg på at være smart eller blæret men; 
Konen og jeg er blevet enige om at vi slet ikke vil fokusere på forbruget, for så kommer vi sq aldrig ud og sejle...... Så vi sejler når vi kan og hælder benz på når det er nødvendigt - og så tager vi resten med banken til vinter-dlof--f 
	 | 
 
 
 
 
	| Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 12:33. | 
	
		
		
		
		
	 | 
 
 
	Powered by vBulletin® Version 3.8.5 Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
	 
	
 
			 | 
		
		
			
				
	
		
			
				| 
				
				» Statistikker | 
			 
		
		
			
				
	
		
			Medlemmer: 129,261 
			Emner: 5,115 
			Indlæg: 47,923 
			
			
		
	 | 
 
	
		| Velkommen til vores nyeste medlem, NateHagena | 
	 
			
		
	 
 
			 |