Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 131
0 medlemmer og 131 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Fenderen.dk

Fenderen.dk (http://www.fenderen.dk/forum/index.php)
-   Motor (http://www.fenderen.dk/forum/forumdisplay.php?f=26)
-   -   Yamaha4 2tkt problemer (http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=2630)

selektiv11 26-08-2010 15:11

Yamaha4 2tkt problemer
 
Har en Yamaha 4hk 2 tkt fra 2001, som starter fint, men efter 5 mins sejlads så dør motoren, den kan startes igen efter 2 min men igen igen igen, må sige jeg efterhånden er træt af at rive i den starter og sejle 200 m ad gangen, har gået karburatoren efter, har nu startet den på land og sat den i en halv tønde med vand, der kører den ok også med drev på, men kan nu se at der ikke er kølevand, er det ikke rigtigt at der halvt nede på "stangen" er et hul hvor det burde komme ud?? Mangler også en manual til denne hvis nogen ligger inde med en sådanne!!

Skal lige nævnes at den første gang pisløb ud med bensin fra karburatoren, og det fiksede jeg ved at rense karburatoren.......

Og at jeg tit sejler med motoren tiltet da jeg har 300m ud til nogenlunde dybt vand, har det en effekt??

goffy 26-08-2010 17:57

jeg fandt denne side men kan kun finde 2-3 og 5 hk i 2-takter

selektiv11 26-08-2010 19:20

Øhh
 
Hvilken side???? Har selv tvivlet lidt på det med 2 eller 4 takt, men på tanken er blandingsforholdet beskrevet så, meen mon ikke den er lige som de 3-5 hestes du fandt, du glemte bare at sætte linket på

goffy 26-08-2010 19:35

Citér:

Originally Posted by selektiv11 (Indlæg 26517)
Hvilken side???? Har selv tvivlet lidt på det med 2 eller 4 takt, men på tanken er blandingsforholdet beskrevet så, meen mon ikke den er lige som de 3-5 hestes du fandt, du glemte bare at sætte linket på

det må være alderen he he
http://www.yamaha-motor.com/outboard...d_manuals.aspx

selektiv11 26-08-2010 19:55

cool
 
tror jeg fandt den, har selv revet mig i håret over at der kun var 4 takter 4 hestes, men altså på 3 hk der er der da en illustration der ligner min motor :-) Takker ærbødigst, nu skal jeg bare nær læse....... Men altså når der står yamaha4 på motor dækslet så er da vel en 4 hestes

Lars T 26-08-2010 19:59

Hej Jesper,
og velkommen til..!
Når du har den nede i vandtønden går den helt fint der? Altsågår den længere tid end det som svarer til de 200meter du beskriver?

goffy 26-08-2010 20:02

Citér:

Originally Posted by selektiv11 (Indlæg 26523)
tror jeg fandt den, har selv revet mig i håret over at der kun var 4 takter 4 hestes, men altså på 3 hk der er der da en illustration der ligner min motor :-) Takker ærbødigst, nu skal jeg bare nær læse....... Men altså når der står yamaha4 på motor dækslet så er da vel en 4 hestes

tror du årgangen stemmer for din motor.
hvis du skriver 1999 så findes der en 4 hk.

selektiv11 26-08-2010 20:19

Citér:

Originally Posted by Lars T (Indlæg 26525)
Hej Jesper,
og velkommen til..!
Når du har den nede i vandtønden går den helt fint der? Altsågår den længere tid end det som svarer til de 200meter du beskriver?

ja kørte den et kvarter, men intet kølevand, har kigget og kigget, kan det være det?? syntes manualen er mangelfuld vedr kølesystemet.

selektiv11 26-08-2010 20:23

Citér:

Originally Posted by goffy (Indlæg 26527)
tror du årgangen stemmer for din motor.
hvis du skriver 1999 så findes der en 4 hk.

der står 2001 på warranty sedlen så..... men altså det sidder jo på ophænget, og det kan jo være skiftet, meen sku mystisk!!!!!!!

goffy 26-08-2010 20:41

i manualen kan man se at vandindtaget er lige under kavitationspladen (mulig stavefejl) men hvor det kommer ud skriver de ikke. Jeg tror ikke der er sladre stråle på den, så det ryger nok bare ud sammen med udstødningen.
kan du ikke tilte motoren så meget at vandindtaget stadig er under vand og udstødningen over vand, for at kontrollere.

MartinN 26-08-2010 20:42

Selv om den går fint i tønden kan du prøve at tjekke flg.:

  1. Udluftningsskrue på tank lukker ikke luft ind, selv om den er løsnet
  2. Pumbebold på slange er defekt, kan give falsk luft så motoren suger luft i stedet for benzin
  3. Brændstofpumpe på karburator er defekt
  4. Tændrør er slidt og tænder ikke kraftigt nok
  5. Vandpumpe (impeller) er defekt så motor bliver for varm
  6. Kølesystem er stoppet så motor bliver for varm, højst sansynligt ved pumpe eller termostat
  7. Termostat er defekt så motor bliver for varm
olie og benzin blandes i 1:100

Der er sladrestråle på modellen, men jeg kan ikke huske om den stadig er uden termostat (det er der på min 4hk Yamaha)
Du kan godt risikere at der løber benzin ud af karburatoren hvis du tilter motoren, det oplever jeg selv ind imellem, men det er ikke lykkedes mig at finde nogen fejl. Det eneste jeg har en ide om sker, er at svømmeren ikke altid lukker helt.

selektiv11 26-08-2010 20:49

Citér:

Originally Posted by goffy (Indlæg 26534)
i manualen kan man se at vandindtaget er lige under kavitationspladen (mulig stavefejl) men hvor det kommer ud skriver de ikke. Jeg tror ikke der er sladre stråle på den, så det ryger nok bare ud sammen med udstødningen.
kan du ikke tilte motoren så meget at vandindtaget stadig er under vand og udstødningen over vand, for at kontrollere.

Nja begge manualer jeg kigger på der viser den at der skal være hul lige under motor kassen, såe

selektiv11 26-08-2010 20:53

Citér:

Originally Posted by MartinN (Indlæg 26535)
Selv om den går fint i tønden kan du prøve at tjekke flg.:

  1. Udluftningsskrue på tank lukker ikke luft ind, selv om den er løsnet
  2. Pumbebold på slange er defekt, kan give falsk luft så motoren suger luft i stedet for benzin
  3. Brændstofpumpe på karburator er defekt
  4. Tændrør er slidt og tænder ikke kraftigt nok
  5. Vandpumpe (impeller) er defekt så motor bliver for varm
  6. Kølesystem er stoppet så motor bliver for varm, højst sansynligt ved pumpe eller termostat
  7. Termostat er defekt så motor bliver for varm
olie og benzin blandes i 1:100

Der er sladrestråle på modellen, men jeg kan ikke huske om den stadig er uden termostat (det er der på min 4hk Yamaha)
Du kan godt risikere at der løber benzin ud af karburatoren hvis du tilter motoren, det oplever jeg selv ind imellem, men det er ikke lykkedes mig at finde nogen fejl. Det eneste jeg har en ide om sker, er at svømmeren ikke altid lukker helt.


Jeg prøver dine forslag, nogen er allerede udeladt, kører på intern tank, men tror mest på kølesystemet, så når den skal arbejde og trække, ja så blir den for varm og staller, men ok Benzinpumpe??? på de her små knallert motorer??, tror ikke en sådan findes på min....., evt hvor sidder kølevandspumpen så henne på sån en ding???? er rimeligt grøn i outboards!!!!!!!!

MartinN 26-08-2010 20:57

Citér:

Originally Posted by selektiv11 (Indlæg 26537)
Jeg prøver dine forslag, nogen er allerede udeladt, kører på intern tank, men tror mest på kølesystemet, så når den skal arbejde og trække, ja så blir den for varm og staller, men ok Benzinpumpe??? på de her små knallert motorer??, tror ikke en sådan findes på min....., evt hvor sidder kølevandspumpen så henne på sån en ding???? er rimeligt grøn i outboards!!!!!!!!

Der er benzinpumpe på din model.
Din vandpumpe sidder i den nederste del af motorbenet:



Ikke samme model som din, men samme placering og fremgangsmåde.

selektiv11 26-08-2010 21:07

Citér:

Originally Posted by MartinN (Indlæg 26539)
Der er benzinpumpe på din model.
Din vandpumpe sidder i den nederste del af motorbenet:



Ikke samme model som din, men samme placering og fremgangsmåde.

super fandt en mariner video der ligner min meget! Heldigvis har jeg en gammel mariner liggende osse i 4 hk hvor motoren har sat sig, lige et sidste spørgsmål, den gamel motor har kortere ben, men kan det ben evt passe på den anden, hvis mariner og yamaha faktisk er en og samme, de to jeg har minder utroligt meget om hinanden, og jeg ville være glad med et 15 cm kortere ben qua mit lave lave vand hernede i bugten!

MartinN 26-08-2010 21:31

Du kan godt bruge det korte ben, men du skal sikre dig at kavitationspladen stadig flugter med bunden af båden, ellers er motoren monteret for højt og så kan du få problemer med kølingen.

Som udgangspunkt var Yamaha og Mariner kun ens indtil sidst i 80'erne, men på de små motorer har samarbejdet vist varet ved i et vist omfang.

selektiv11 28-08-2010 11:58

Citér:

Originally Posted by MartinN (Indlæg 26541)
Du kan godt bruge det korte ben, men du skal sikre dig at kavitationspladen stadig flugter med bunden af båden, ellers er motoren monteret for højt og så kan du få problemer med kølingen.

Som udgangspunkt var Yamaha og Mariner kun ens indtil sidst i 80'erne, men på de små motorer har samarbejdet vist varet ved i et vist omfang.

Har målt og kigget, det kan vidst godt lade sig gøre, men tror nu jeg beholder det lange, har skilt begge pumper ad, og hele gearet fra marineren er i dårlig stand, og ja der var ingen libeller tilbage på yamahaen, så finder en ny og monterer, ingen tvivl om at det var/er problemet, den har vidst ikke set vand i kølesystemet meget meget længe, har en fornemmelse af, at nogen har tørstartet den alt for mange gange!!!!!!!!!

Nå det blir et mandags projekt!! Mange tak for hjælpen Martin og Goffy!!!!!

Grand 28-08-2010 14:44

Et fif med tjek af kølestrålen er at tage noget kraftigt et tråds ledning og stikke ind i kølestråle-kontrol-hullet.
Det er det eneste hul på undersiden af motoren - agter.
Nogle gange kan en snegl vokse sig stor og så skal den knuses og skylles ud..

MartinN 28-08-2010 22:03

Citér:

Originally Posted by selektiv11 (Indlæg 26562)
Har målt og kigget, det kan vidst godt lade sig gøre, men tror nu jeg beholder det lange, har skilt begge pumper ad, og hele gearet fra marineren er i dårlig stand, og ja der var ingen libeller tilbage på yamahaen, så finder en ny og monterer, ingen tvivl om at det var/er problemet, den har vidst ikke set vand i kølesystemet meget meget længe, har en fornemmelse af, at nogen har tørstartet den alt for mange gange!!!!!!!!!

Nå det blir et mandags projekt!! Mange tak for hjælpen Martin og Goffy!!!!!

Selv tak :)

Tjek for en sikkerheds skyld om der er termostat på. Du kan godt risikere at stumper fra impelleren er røget med videre i kølesystemet, og så er det oplagt at de blokerer ved termostaten.

Det kan godt lyde som om at den har været kørt meget varm og så jeg ville lige køre med en federe blanding til at starte med.

Du må da meget gerne lige give en tilbagemelding :)


Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 14:41.

Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.

» Statistikker
Medlemmer: 126,110
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, Franchesca
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 14:41.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden