| 
				
			 | 
		
		
			
				
 
	-    Motor
	( http://www.fenderen.dk/forum/forumdisplay.php?f=26)
  
 
	
		
		
			| ChristianX | 
			13-05-2011 00:14 | 
		 
		 
		 
		
			Mercury's "Tower of Power" 140 hk   
		
		
		Hej Alle. 
Jeg skal ud at kigge på en båd lørdag, hvor der sidder sådan et piskeris på.  
Men inden jeg køber den, vil jeg lige høre om der er nogen af jer der har erfaringer med den type motor, Motoren er fra 1981-82? 
 
På forhånd tak :) 
	 | 
 
 
 
 
	
		
		 
		
		
		Mine egne erfarringer med Tower of Power.... 
 
Plusser:  
Motoren er fra dengang der ikke var den helt store konkurrence fra de Japanske og andre fjernøsten producenter, og man kunne få mere for sine produkter, så den er skruet rigtigt godt sammen for en påhængsmotor på den tid. 
 
Den har en gang-kultur og lyd som lidt kan sammenlignes med den fornemmelse man fik i gamle Usa biler, en fornemmelse af ubegrænsede kræfter... 
 
Minusser:  
Det er lavet i en tid med forholdsvis billig olie, og det virker som om at benzinen render frit igennem den når den får lidt pedal, også lige som på de Usa blier. 
 
De er ikke helt let at skaffe stumper til længere, nogle af modellerne mere end andre, men der er heldigvis mange skrottede rundt omkring man kan købe brugte dele fra... 
	 | 
 
 
 
	
		
		 
		
		
		Hvis jeg skulle betale  ret meget for den, ville jeg se strålerne på drivakslen og i krumtapenden inden køb. De har det med at forsvinde, eller rettere sagt omdannes til rust. 
	 | 
 
 
 
	
		
		 
		
		
		Hvis den er 140 hk er det ikke den oplyste årgang. 
  
Lynæs's oplysning om aksler er relevant, men hvis propelleraksel er rustfri er drivaksel det også. Jeg mener de kom med rustfri aksler ca. samtidig med at der kom elektronisk tænding på dem, slut 70'er-start 80'er, før den tid var de med thunderbolt tænding (strømfordeler). 
  
Tilbage til årgangen, man må jo sige at det er en afprøvet konstruktion, mercury har haft inline 6'eren på programmet i 31 år, dog ikke med samme effekt og slagvolume.  
  
Hvis det er en 140 hk er den fra 78-80. 
  
Herunder er lidt research: 
  
Årgang Effekt i hk/model 
57 70/700 
58 70/700 
59 70/700 
60 70/700  
61 70/700 80/800 
62 85/850 100/1000 
63 85/850 100/1000 
64 85/850 100/1000 
65 90/900 100/1000 
66 110/1100 
67 110/1100 
68 100/1000 125/1250 
69 100/1000 125/1250 
70 115/1150 135/1350 
71 115/1150 135/1350 
72 115/1150 135/1350 
73 115/1150 150/1500 
74 115/1150 150/1500 
75 115/1150 150/1500 
76 115/1150 150/1500 
77 115 150 155XS 
78 90 115 140 155XS 
79 90 115 140 
80 90 115 140 
81 90 115 
82 90 115 
83 90 115 
84 90 115 
85 90 115 
86 90 115 
87 90 115 
88 90 115 
  
I 1976 kom de med V-6'eren på 2000 ccm mod inline 6'erens 1635 ccm. 
	 | 
 
 
 
	
		
		 
		
			Historie   
		
		
		Inline 6'eren opstod ved at en amerikansk "George Gearløs",  
eksperimenterede med inline 4 i 1956 og fik ideen til at lave en 6'er. 
Han skar toppen af en blok og bunden af en anden, satte dem sammen og  
gjorde så det samme med krumtappene.  
Sådan blev ideen til virkelighed og blokken skabt, den blev testsejlet og  
derefter sat i produktion, markedsført første gang i 1957. 
	 | 
 
 
 
	
		
		
			| ChristianX | 
			14-05-2011 01:55 | 
		 
		 
		 
		
		
		Hov jeg tog fejl, det er en årg. 81. Det var ihvertfald hvad jeg kunne hitte frem til på  Marinshopen.se
Men er det en motor i kan anbefale, Benzinforbrug er skam lidt ligemeget, bare den virker :) 
Men også mere om de har for mange problemer osv :)  
	 | 
 
 
 
	
		
		
			| Bloody Mary | 
			14-05-2011 14:16 | 
		 
		 
		 
		
		
		Jeg ville ikke være bange for at købe den, de er superpopulære, der er mange af dem og der er altid en køber til den. 
 
Jeg kan ikke tro at det kan være svært at finde dele til dem, når der er så mange, der må være et enormt eftermarked! Ellers burde man starte et! 
 
En ikonisk kultmotor! KØB!! 
	 | 
 
 
 
	
		
		 
		
		
		Det med adgangen til brugte stumper er til dels rigtigt, men det er ofte de samme stumper motoren "bruger", f.eks. er det ikke nemt at finde et brugt gearhus. 
En anden ting er at de er ikke med foringer men derimod hårdtforcromet, hvilket vil sige at skulle den rive en cyl. er det byt til nyt. 
Som Lynæs også skriver er de gl. versioner med aksler der gerne vil ruste væk, så dem skal man ihvertfald holde sig fra. 
	 | 
 
 
 
	
		
		 
		
		
		Det er en super fed motor i mine øjne. 
 
At den bruger benzin kommer vel ikke bag på nogen, men den har et fantastisk moment fra de 6 cylinder. 
 
Jeg tror det er vigtigt at den du finder er med en ben som passer perfekt til båden - Skal den over på en lille 14-16's fod så kommer tyngdepunktet højt op da motoren jo er forholdsvis lang :) Så der kan være en risiko for at båden chinewalker (ruller fra side til side). 
	 | 
 
 
 
	
		
		
			| ChristianX | 
			15-05-2011 17:36 | 
		 
		 
		 
		
		
		En lille opdatering, Jeg var ude at kigge på båden. Men motoren var defekt, den havde sat sig, muligvis pga. den har været under vand, da mange andre ting var irret på motoren :( 
	 | 
 
 
 
	
		
		
			| nicolajjetrider | 
			15-05-2011 17:46 | 
		 
		 
		 
		
		
		Link til båden christian :) 
	 | 
 
 
 
	
		
		
			| ChristianX | 
			16-05-2011 00:12 | 
		 
		 
		 
		
		
		Det er den her :)  http://www.dba.dk/speedbaad/id-73952470/ 
Hvis nogle mener det kunne være et sjovt projekt og overvejer at køre ud at kigge på den vil jeg da gerne fortælle hvad min førstehåndsindtryk var :)  
	 | 
 
 
 
	
		
		
			| Campion 165(seb) | 
			16-05-2011 05:39 | 
		 
		 
		 
		
		
		Det behøver du da ikke spørge om???  
Fortæl!!! :D 
	 | 
 
 
 
	
		
		
			| ChristianX | 
			16-05-2011 23:50 | 
		 
		 
		 
		
		
		Båden er i okay stand. Der skal laves et par skader, 1 foran og så 2 bagved.  
Teleflexstyringen er defekt. Alle ledninger i båd skal skiftes pga. ir, eller rust. 
Det var uoriginale forsæder og bagsæde manglede. Motoren var irret på mange ledninger, samt nederste karburator var begyndt at irre. desuden havde motoren sat sig. 
	 | 
 
 
 
	
		
		
			| Campion 165(seb) | 
			17-05-2011 16:25 | 
		 
		 
		 
		
		
		Nåeeee, 'ikke' andet?? -dlof--f 
	 | 
 
 
 
	
		
		 
		
		
		Og nu er den væk fra DBA...???... 
	 | 
 
 
 
	
		
		
			| ChristianX | 
			17-05-2011 23:21 | 
		 
		 
		 
		
		
		Det kan da være den er solgt, og der var en der hoppede på sælgers forklaring med at man snildt lige kunne tage en top og sætte på svinghjulet og løsne motoren. Han havde mange gode ideer til at få motoren løs, lige indtil min far nævnte han var udd. mekaniker. Så blev han tavs.. :) 
	 | 
 
 
 
	
		
		
			| nicolajjetrider | 
			18-05-2011 19:28 | 
		 
		 
		 
		
		
		Jeg har da fået liv i en 3 cyl 1200 motor der havde haft vand i sig i over 6 mdr :) den sad godt fast ! 
 
:D 
	 | 
 
 
 
 
	| Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 07:18. | 
	
		
		
	 | 
 
 
	Powered by vBulletin® Version 3.8.5 Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
	 
	
 
			 | 
		
		
			
				
	
		
			
				| 
				
				» Statistikker | 
			 
		
		
			
				
	
		
			Medlemmer: 129,257 
			Emner: 5,115 
			Indlæg: 47,923 
			
			
		
	 | 
 
	
		| Velkommen til vores nyeste medlem, MariettaPe | 
	 
			
		
	 
 
			 |