|
- - nødmotor
( http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=3363)
nødmotor
hvor mange af jer har en ekstra nødmotor med på jeres båd?
og dem der ikke har hvad gør i hvis motoren går kold ?
jeg selv har en ekstra 7,5hk til og ligge inde i et rum i kabinen. også har jeg hæve sænke beslag ved siden af den store til og sætte den på. den er ikke tungere end jeg selv lige kan løfte den om på beslaget.
synes det er en rar sikkerhed og ha, da man ikke kommer langt med nogen årer i en 700kg kabine båd. det brugte jeg da jeg havde en lille 12 fod speedbåd.,
|
har ingen nødmotor og hvor jeg sejler til daglig kan der altid kaldes hjælp fra havnen enten via VHF eller tlf. I sommerferien hvor vi sejler omkring Fyn eller sjælland er vi som reglen 2 både der følges ad, men skulle uheldet være ude kan der da altid kaldes en anden sejler HVIS MAN HAR VHF OMBORD
I de indre danske farvande er der jo ikke langt til havn, så en reservemotor er lidt overkill i mine øjne.
Jeg har altid ekstra olie, filter, tændrør. og remme, impeller og strømfordeler dæksel med. -dlof--f
|
MÆRSK skibene har heller ikke reservemotor ombord, og da jeg har egen maskinmester med på alle ture, anser jeg det heller ikke for nødvendigt. fjupeqopq
|
Jeg har som dig Høvding, også en nødmotor, førhen en lille benzin-motor, men nu har jeg skiftet til en 55lbs Rhino elmotor, med den kan man altid komme i land de fleste steder jeg sejler..
Jeg er langt væk hjemmefra hvis jeg sejler til Tunø, og der kan elmotoren nok bringe mig i land hvis man er midt imellem Jylland og Tunø :) Jeg har et 115 ah. Marine-batteri, og en kapacitetsmåler blandt instrumenterne, så jeg altid kender ladestanden på det.
|
4hk Mariner mest til gummibåden,men har sat et beslag på Chaparral
|
Jeg har ingen nødmotor, men lidt værktøj og småreservedele. Desuden en forsikring, med
Yachtassistance hvis det virker, håber ikke at komme ud for at skulle bruge noget hjælp, men der er mange ting der kan gå galt eller fejle.
Et enestående produkt på det europæiske forsikringsmarked.
Vi tilbyder en slags Falck service på vandet, hvis du får motorstop, er i havsnød m.m.
Denne type omkostninger er normalt ikke dækket ved kaskoforsikring.
Ved Bavaria Kaskoforsikring har du Yachtassistance uden ekstra premie tillæg.
Bavaria sender hurtig hjælp, og betaler omkostninger op til dkk 75.000.
|
jeg har heller ingen nødmotor, indtil videre klarer jeg mig med et flydeanker til at holde stævnen op imod bølgerne hvis den gamle Volvo skulle gi op. Det med Yachtassistance er da ikke meget værd i tilfælde af motorsvigt i hårdt vejr hvor båden hurtigt vender siden til bølgerne!!! flydeankeret er i øvrigt også udmærket når vi holder kaffepause
mvh Bjarne
|
Fletcher14 |
14-07-2011 01:34 |
Hvis man kun har en VHF-radio tilbage blandt sine muligheder - og er i overhængende livsfare, hvad er så den korrekte fremgangsmåde?
Jeg er godt klar over, at kanal 16 bruges i nød, men der forventes formentlig en præcis og troværdig nødmelding, hvis andre i nærheden skal reagere? Hvilken kvittering kan forventes?
Jeg er også godt klar over, at VHF-ejere bør være certificerede, men det er jo ikke sikkert, at alle overlevende er det.
|
Jeg så på et tidspunkt et skema på nettet , som kunne anvendes til det formål du beskriver.
Mener det var taget fra de lærehæfter som man bruger til VHF certifikatet.
Er selv ved at finde lærebøgerne via biblioteket, men da næste eksamen først er i november (i det jyske) så har jeg ikke travlt med at få dem læst. Har ikke klæbehjerne for den slags.
|
Manorwar |
14-07-2011 21:44 |
motorstop i en sejlrinne fylt med hurtiggående coasters i tåget--
DONE IT..
jeg sejler altid med 2 motor på trollingbåden ,min reservemotor 6 hk yamaha 4 takt har mange gange redet min røv i østersøen.
.manual start er smart fordi reservemotoren starter også med en defekte batteri..har prøved dette 30 mil nord fra bornholm i 3 mtr bølger...
Ang BAVARIA YACHT ASSISTANCE- DUER DEN???
Ja den gør!
vi har pt ca 3-5 assistance udrydninger per uge og er normalt med en bjergningsbåd hos kunden idenfor en time,og piratens u-båd bliver flittigt brugt over de siste
her en billed fra siste uge i lillebælt udenfor frederica havn,vores kunde har haft motorstop pga vand i tanken..
han var i sikkert havn idenfor en ½ time efter opkald til os..
http://fenderen.dk/gallery/files/7/lilleb2.jpg
http://fenderen.dk/gallery/files/7/lileb3.jpg
http://fenderen.dk/gallery/files/7/lilleb1.jpg
forholdsregler med motorstop i en sejrende/åben hav
smid anker/drivanker straks . ring til sok/ lyngby radio via mobile /VHF kanal 16,
giv info om bådens og besetnings tilstand og dine koordinater
ring til piraten 21311310 eller spørge lyngby radio om dette..
obsever evt traffic med store skibe og informere lyngby radio om dette.
giv signal til andere sejler med en hvid nødblus/raket og bed om sleb til den næste havn.
BAVARIA betaler for dokumenterte omkostninger op til 75.000 dkr med hjelp fra udenstående.
Hjelper/bjerger BAVARIA kunder andere sejler(ikke BAVARIA kunder) ude af akut havsnød betaler vi også evtl. omkostninger dermed.
BAVARIA yachtassistance dækker helt geografisk Europa ..
til vores kaskokunder er YACHTASSISTANCE uden omkostinger, ikke en krone i selvrisiko..
læs om nødopkald her http://www.sejlsikkert.dk/SikkerhedT...oedopkald.aspx
print siden og har den med i båden..og husk at checke bådens sikkerhedsudstyr ..
|
Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 07:13. |
|
Powered by vBulletin® Version 3.8.5 Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
|
» Statistikker |
Medlemmer: 126,494
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, SavannahBo |
|