Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 165
0 medlemmer og 165 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Fenderen.dk

Fenderen.dk (http://www.fenderen.dk/forum/index.php)
-   Generelle spørgsmål (http://www.fenderen.dk/forum/forumdisplay.php?f=57)
-   -   Elektronisk tændning Mercruiser V 8 (http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=3489)

Daugaard 07-09-2011 07:28

Elektronisk tændning Mercruiser V 8
 
Er der nogen der har erfaring med "eftermonteret " elektronisk tændning, og med montering af det, har hørt priser fra 59 $ til over 300 $ men hvad skal der egentlig til ??

Horizonblue 07-09-2011 10:20

Grundlæggende er der to muligheder, når du vil af med det gamle system.

1. Du kan beholde den gamle strømfordeler og skifte platinerne ud med et lille modul. Det opfylder samme opgave som platinerne, men slides ikke, er altså vedligeholdelsesfrit, samme stabile gnist hver gang. Ulempen er at du beholder det gamle system med vægtklodser der slynges ud, for at forstille tændingen. Hvis denne mekanisme kører træg eller er slidt, kommer motoren ikke til at køre optimalt. En ny tændspole skal der som ofte til, da den skal matche modulet. Du beholder tændrørskabler, dæksel, rotor.

2. Et komplet kit bestående af ny strømfordeler, tændspole og tændkabler. Elektronikken er bygget ind i selve strømfordeleren, så der skal ikke sidde en extern boks. Dette system er toppen, og selvfølgelig det dyreste. Her forstilles tændingen elektronisk, så alle betingelser for optimal motorgang er til stede med dette system.

Horizonblue 08-09-2011 06:42

Kit nr 1 har jeg installeret et par gange i biler og både og det er ret simpelt. Man bestiller et sæt som matcher den strømfordeler man har. Først tager man dækslet af strømfordeleren, ud med rotor og platiner. Dernæst skruer man det elektroniske modul fast i det hul som platinerne sad i. Ja, det sidder kun med en skrue, der sidder en tap som sørger for at det ikke flytter sig.

Inden rotoren sættes på igen, skal der trykkes en ring ned over akslen, den passer over det sted hvor den er kantet (4 kantet for 4 cyl, 6 kantet for 6 cyl......)

Denne ring skal køre ret tæt op ad modulet.

Til sidst sættes rotor og dæksel på igen. Der går to ledninger ud fra modulet, de kan stoppes igennem det originale hul i fordeleren, de sættes på hver sin terminal på tændspolen. Vender de forkert, brænder modulet af. Husk en ny tændspole, der matcher modulet, de penge er godt givet ud.

Den modstand som sidder på gamle tændingsanlæg fjernes. Tændspolen skal have 12 volt direkte.

Herefter er man klar til start. Tændingen skal justeres, man kan ikke regne med at den passer.

Hvis ellers mekanismen der forstiller tændingen virker ok, er dette system ganske udemærket.

De gange jeg har skiftet det, har motoren fået en helt fænomenal tomgang, det er jo ret vigtig i en båd. De gamle platiner var selvfølgelig ved at være slidte og den gamle tændspole træt, men alligevel.....

Den ene gang jeg skiftede, var et par 165 hk OMC række 6'ere. Med det gamle tænding var de meget kede af at komme under 800-900 o/min, de lød til at kunne gå ud hvert øjeblik. I dag kan de gå helt ned på 500.......

System nr 2 er såmænd blot som at installere en ny fordeler.


Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 06:00.

Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.

» Statistikker
Medlemmer: 126,177
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, Wirelessmlc
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 06:00.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden