|
- Motor
( http://www.fenderen.dk/forum/forumdisplay.php?f=26)
Tricks til ældre motorer
Hej folkens,
Jeg har fået en gammel Suzuki DT14D 1978 (metalblå med hvid cover med rød skrift) med kort ben med i en handel, sælger siger den har stået stille i garage i 2 år, men da den blev stillet hen sejlede den fint. Den ser vel smurt ud ved alle smørenipler, gear går godt uden slør og der er god kompression.
Det er fristende at sætte den i en balje vand og hive liv i den, men har fået at vide at det er klogest at skifte gearolien og impelleren før den startes op.
Jeg har fundet eksplosiontegner af motoren og udfra disse ligner det at gearklumpen kan tages af efter 4 bolte er fjernet mellem ben og gearklump, men jeg kan ikke få gearklumpen løs - prøvede først en blød gummihammer derefter en træklods og en rigtig hammer, men den rokker sig ikke en millimeter!
Jeg har tænkt på at slibe 2 mejsler spidse og banke dem "stille" i fra begge sider, men jeg ved ikke om jeg så kommer til at ødelægge en pakflade eller o-rings kanal.
Er der nogle tricks til at skille sådan en gammel svend ad mere nænsomt?
Der sidder 3 messing skruer (lige kærvede desværre) ned af gearklumpen - gætter på nederste skrue er bundskrue til gearolien, midterste skrue olie niveau/påfyldning og øverste dræn af salt/kølevand. Ville være fantastisk hvis der er nogen der ved hvad disse skruer er til eller hvor jeg kan finde ud af det - har søgt og søgt på nettet efter en reperationsmanual uden held.
Håber der er nogen der har stiftet bekendtskab med sådan en model og kan give lidt guldkorn : )
|
Kan du ikke uploade dine tegninger?
|
Citér:
Originally Posted by MartinN
(Indlæg 42314)
Kan du ikke uploade dine tegninger?
|
Jo, er der en upload funktion på forummet? (beklager er ny)
|
Lad være med at banke mejsler ind, du ødelægger bare kanten, aluminium er jo ret blødt-
Måske du har overset en skrue, eller det er gearforbindelsen, der mangler at blive frigjort.
|
Du kan bare vedhæfte den et af dine svar.
|
1 Vedhæftelse(r)
Gearakslen skulle så vidt jeg har forstået ikke være låst eller sikret aksielt i anden en gearklumpen, men "bare" sidde i en mange kantet stråle forbindelse direkte op i krumtappen.
Håber jeg har vedhæftet rigtig.
|
2 Vedhæftelse(r)
Nå jeg kunne ikke lade være med at rense karburatoren og hive gang i motoren, den startede forbløffende i 2. træk, stod fint i tomgang og lød sund.
Men intet kølevand og det piblede op rundt om gearvælgeren, impelleren havde det godt nok heller ikke så godt da jeg endelig fik gearklumpen fra benet (desværre med metoden større hammer) impelleren manglede "hovedet" på en af armene og holdte lidt formen efter huset, men kan det passe den slet ikke kan give et lille skævt når impelleren ser sådan ud? (skulle gerne have vedhæftet et billede). Huset så ser rimelig blank ud, ikke nogle trælse riller/spor hvis impelleren løber.
Jeg er lidt forvirret over det vand der kom op ved gearvælgeren - kan det værre udst. gassen der skaber overtryk i benet og dermed presser dette vand ud der? Synes det er lidt spøjst.
|
Nå så blev der lidt tid mellem eksamenerne og stumperne kom hjem fra Italien. Jeg fik renoveret vandpumpen, men nu BLÆSTE den vand op omkring gearvælgeren, før piblede det kun. Det var så messingrøret som forbinder vandpumpen og motorblokken som ikke havde ramt hullet/konusset i blokken, det blev bøjet tilbage til formenlig org. placering og nu svuppede gearklumpen på plads og nu sprøjtede den godt med kølevand ud gennem benet det korrekte sted vel og mærke - dejligt.
Så nu mangler jeg bare at skifte gearolien, men bund og overløb skruerne er ligekærvede messingskruer så vidt jeg kan se, er der nogle tricks til at løsne disse på en blid måde?
Min erfaring med messing er at det er noget sprødt noget hvis det er gammelt og sidder fast, og jeg er ikke meget for at begynde at varme på lakken...
Mvh Asbjørn
|
Campion 165(seb) |
21-06-2013 04:52 |
Et lille hurtig forsøg kunne være at prøve at stramme dem et lille hurtigt 'nyk/vrid' og derefter se om de så kan skrues ud?
|
Godt med WD40 på og lad det bløde op et stykke tid, så på med en skruetrækker og giv nogle små kontakte slag med en lille hammer imens du løsner. Det får oftest den korrosion der binder til at løsne sig.
|
Tak for svarende, det prøver jeg!
|
Citér:
Originally Posted by Asbjørn
(Indlæg 42983)
Nå så blev der lidt tid mellem eksamenerne og stumperne kom hjem fra Italien. Jeg fik renoveret vandpumpen, men nu BLÆSTE den vand op omkring gearvælgeren, før piblede det kun. Det var så messingrøret som forbinder vandpumpen og motorblokken som ikke havde ramt hullet/konusset i blokken, det blev bøjet tilbage til formenlig org. placering og nu svuppede gearklumpen på plads og nu sprøjtede den godt med kølevand ud gennem benet det korrekte sted vel og mærke - dejligt.
Så nu mangler jeg bare at skifte gearolien, men bund og overløb skruerne er ligekærvede messingskruer så vidt jeg kan se, er der nogle tricks til at løsne disse på en blid måde?
Min erfaring med messing er at det er noget sprødt noget hvis det er gammelt og sidder fast, og jeg er ikke meget for at begynde at varme på lakken...
Mvh Asbjørn
|
Er du sikker på det er messingskruer? Mine på min Evinrude er stål skruer.
|
Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 19:19. |
|
Powered by vBulletin® Version 3.8.5 Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
|
» Statistikker |
Medlemmer: 126,112
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, Briandof |
|