Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 119
0 medlemmer og 119 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Fenderen.dk

Fenderen.dk (http://www.fenderen.dk/forum/index.php)
-   Ældre både, vedligeholdelse og mekanik (http://www.fenderen.dk/forum/forumdisplay.php?f=71)
-   -   Volvo Penta 3.0 GSPFS (http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=4476)

s_h_sondrup 08-07-2013 11:43

Volvo Penta 3.0 GSPFS
 
Hej Fenderen,

Jeg har efter sæsonstart haft lidt problemer med min Volvomotor fra ca. 2000.

Den har indtil i lørdags startet fint og jeg har også kunnet sejle den i lave omdrejinger. Hvis jeg har givet gas, har motoren efter ca. 5-10 givet op og er gået i stå. Når den så har været gået iståførste gang, har den problemer med at starte. Man kan dog få den igang og seje med lave omdrejninger et kort stykke tid hvorefter den går ud igen. Når den har stået lidt, kan man starte den ige og den kan stå i tomgang uden problemer.

I lørdags forsøgte jeg mig lidt frem. Skiftede batteri og brændstoffilter, samt rensede luftindsugningen til kaburatoren. Intet af det hjalp. Den eneste effekt jeg kunne observere var at motoren gik ud after kortere og kortere tid. Til sidst kunne jeg slet ikke få gang i den. En underlig lille detalje jeg opdagede var at motoren tabte omdrejninger, når jeg gik op i forenden af båden (19 fod) og begyndte at hakke noget i det. Det samme skete når jeg gyngede båden fra side til side. Bagbord var værst.

Jeg har mistanke til enten kaburatoren eller brændstofpumpen. Men hvis det skulle være brændstofpumpen, forstår jeg ikke hvorfor motoren overhovedet ville køre før lørdag??? Jeg går ikke ud fra at kaburatoren kan suge ret meget selv??? Da jeg afmoterede det nye brændstoffilter igen, kunne jeg dog se at det ikke var fyldt særligt meget op.

Er der mon nogen der kan kommee nærme en diagnose en jeg kan?

På forhånd mange tak for hjælpen.

Mvh. Søren Sondrup

goffy 08-07-2013 13:12

er du sikker på der ikke er lidt vand i brændstofsystemet og tanken. På min volvo 3,0 fra 2005 sidder der et meget lille filter i kaburatoren. Filtret sidder hvor brændstof røret går ind i kaburatoren, der er en ekstra omløber og bag den største gemmer filtret sig :-)

Ibber36 08-07-2013 15:28

Er enig med goffy og er sikker på det enten er vand i tanken eller i karburatoren.

s_h_sondrup 08-07-2013 16:39

Hej Ibber og Goffy,

Tak for diagnosen. Jeg har sådanset først opdaget problemet da jeg tankede båden op efter jeg havde sat den i vandet. Første tur var på gammel benzin og der oplevede jeg ikke nogen problemer. Kan det hænge sammen med vand i tanken/kaburatoren som i beskriver?

Jeg har også haft skruet lidt på luftskruerne på siden af kaburatoren. Den ene korkpakning vikrede lidt løs. Måske jeg kan have skubbet noget pakning ind i kaburatoren? Lyder det sandsynligt udfra de nævnte symptomer?

Goffy, det filter du beskriver ved brændstofrøret, kan det passe at det er i messing (måske konisk i form)?

Hvis der er tale om vand i tanken, har i så et godt fif til hvordan jeg skal få det tømt af? Tanken er indbygget og ligger under gulvet. Skal den suges ud med hævert princip.

Mvh. Søren

Miss Mancini 09-07-2013 08:15

Vand i brændstofsystemet er en af de hyppigste årsager til driftstop på bådmotorer. Vandet dannes f.eks. ved kondens i tanken, tvivlsom brændstofkvalitet, utæt tankdæksel mv.

En god ide er at have vandudskiller imellem benzintank og karburator, så kan man nemt holde øje evt. vand i brændstoffet.

Ja, en god ide er at få benzintanken tømt evt. med en sugeanordning f.eks. en hævert.

Er der vand i benzintanken vil det ligger i nederste lag, da det er tungere end benzin.

lille tut 09-07-2013 17:05

Der sidder også et filter på sugerøret nede i tanken med kontraventil i den kan nemt være stoppet så brændstof pumpen ikke suge nok op

s_h_sondrup 20-07-2013 05:52

Hej igen. Endnu engang tak for jeres bud på hvad min motor kunne fejle. Umiddelbart kan jeg ikke finde nogen tilstoppede filtre, så det læner sig nok i retning af vand i systemet. Jeg er dog ret sikker på at brændstoffiltetet også skulle kunne fungere som vandudskiller. Men det indeholder kun benzin når jeg afmonterer det.

Jeg undrer mig også over at det ikke fyldes helt op. Kan det skyldes at motoren ikke rigtig kommer igang og pumpen dermed ikke får kørt rigtigt længe nok?

Problemerne med at starte motoren, som jeg har beskrevet, opstod først efter udskiftning af brændstoffilter og justering på luftskruerne til karburatoren. Skruerne står nu i deres standard position, hvilket skulle kunne sikre en nogenlunde drift. Jeg er bare lidt nervøs for at jeg kan have ødelagt noget af det pakningsmateriale omkring skruerne. Det virkede meget mørt og der kom lidt fnuller med, da jeg skruede den ene helt ud. Ville det i sig selv kunne være årsag til startproblemerne?

Jeg tror stadig at der godt kunne være et vandproblem eller noget med svømmerventilen,men kunne godt tænke mig at høre jeres mening om min teori ovenfor.

På forhånd tak.

Mvh Søren

Norvik20" 20-07-2013 18:19

Det ligner et pumpeproblem....

Hvis filteret ikke fyldes, og det ellers ligner et diesel eller oliefilter, så har jeg erfaring med at det er fødepumpen den er gal med.

Mvh

s_h_sondrup 22-07-2013 13:08

Hej Norvik20",

Ja det er jeg også lidt bange for. Hvad mener du om min teori omkr. færdige pakninger omkring luftskruerne i karburatoren? Kan det evt. forårsage de omtalte symptomer? Problemerne med at starte motoren opstod først efter at jeg havde pillet ved luftskruerne og skiftet filtret. Før det kunne den nemt starte, men kørte ringe og gik til sidst ud.

Mvh Søren

Norvik20" 25-07-2013 22:20

Undskyld det forsinkede svar.

Jeg er ikke så klog på karburatorer, men alle utætheder vil få motoren til at få for mager blanding (og en høj eller dårlig tomgang).
Men at den giver op efter et stykke tid og går i stå, det tyder på en stoppet si (grovfilter), eller en defekt fødepumpe.

Mvh


Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 02:40.

Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.

» Statistikker
Medlemmer: 126,119
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, JosephArric
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 02:40.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden