Fenderen.dk
 

www.propshop.dk

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 342
0 medlemmer og 342 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Fenderen.dk

Fenderen.dk (http://www.fenderen.dk/forum/index.php)
-   Generelle spørgsmål (http://www.fenderen.dk/forum/forumdisplay.php?f=57)
-   -   Transportdiesel, Motor/Marinediesel eller Fyringsolie. (http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=4566)

Hjulben 27-08-2013 06:38

Transportdiesel, Motor/Marinediesel eller Fyringsolie.
 
Hej gæve sejlere, særligt dem som har en dieseldrevet båd.

Jeg sejlede en del, for nogle år tilbage og er nu ved at købe båd igen.
Jeg har fundet mig en båd, med dieselmotor og det går så op for mig, at regeringen som en del af en plan om at reducere Co2 udslippet har lavet en lov, som foreskriver at transportdiesel, skal indeholde 7% biodiesel. Jeg har så læst at det kan man ikke bruge, til båden da det forøger risikoen for dieselpest. (Vand/kondens i tanken)

Så kan man i en hel del havne købe marinediesel. Nu læste jeg så, at der ikke er biodiesel i fyringsolie og jeg har læst et sted og hørt fra en brændstofchauffør at eneste forskel der er på den gamle type diesel, altså det man i dag kalder marinediesel uden tilsat biodiesel og fyringsolie er farven og at der ikke nødvendigvis er tilsat additiv, altså sikring mod frost.

Hvad gør/bruger I og hvad har i hørt eller hvad ved I om emnet?

Det er jo smart måde, at få Kr. i statskassen. Transportdiesel er dyrere end den gamle almindelige diesel og "sjovt" nok, så er marinediesel også dyrere, endda dyrere end transportdiesel.

Jeg vil lige pointere at jeg godt ved, at fyringsolie alene må anvendes til opvarmningsformål.
Vi er altså ude i ren teori her ;-)

Lidt juridisk stof, om emnet: https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=1801938

Hjulben 27-08-2013 07:20

Q8 kundeservice, oplyser at forskellen på Marinediesel og fyringsolie er op til 3 ting.
1) Afgiften
2) Farven
3) Eventuelt er fyringsolien ikke tilsat additiv. (Frostsikring)

De oplyser end videre, at vi sagtens kan sejle på transportdiesel, hvis der er tale om en ældre motor. De er nemlig ikke følsomme hvad diesel.... hmm... dieseltallet tror jeg han kaldte det, angår.
Vi skal blot tilsætte 0,5-1% IPA (Isopropylalkohol) som i gamle dage kaldtes karburatorsprit og som i dag formentlig kaldes fugtfjerner.

Så kan man måske holde skruen, i vandet :-)

Softice 27-08-2013 07:22

Citér:

Originally Posted by Hjulben (Indlæg 43761)
Hej gæve sejlere, særligt dem som har en dieseldrevet båd.

Jeg sejlede en del, for nogle år tilbage og er nu ved at købe båd igen.
Jeg har fundet mig en båd, med dieselmotor og det går så op for mig, at regeringen som en del af en plan om at reducere Co2 udslippet har lavet en lov, som foreskriver at transportdiesel, skal indeholde 7% biodiesel. Jeg har så læst at det kan man ikke bruge, til båden da det forøger risikoen for dieselpest. (Vand/kondens i tanken)

Så kan man i en hel del havne købe marinediesel. Nu læste jeg så, at der ikke er biodiesel i fyringsolie og jeg har læst et sted og hørt fra en brændstofchauffør at eneste forskel der er på den gamle type diesel, altså det man i dag kalder marinediesel uden tilsat biodiesel og fyringsolie er farven og at der ikke nødvendigvis er tilsat additiv, altså sikring mod frost.

Hvad gør/bruger I og hvad har i hørt eller hvad ved I om emnet?

Det er jo smart måde, at få Kr. i statskassen. Transportdiesel er dyrere end den gamle almindelige diesel og "sjovt" nok, så er marinediesel også dyrere, endda dyrere end transportdiesel.

Jeg vil lige pointere at jeg godt ved, at fyringsolie alene må anvendes til opvarmningsformål.
Vi er altså ude i ren teori her ;-)

Lidt juridisk stof, om emnet: https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=1801938

På vestkysten findes der ingen tanke på havnene hvor man kan tanke diesel uden biodiesel. Jeg bruger den fra den lokale tank og har god hygiejne, bruger additiv til at fjerne overskydende vand. Først og fremmest inden du gør noget vil jeg få renset tanken eller som inimuim kikket derned for at se om der er urenheder og få dem fjernet med det samme særlig hvis du vil sejle den hjem gennem Vesterhavet.Du opdager det kun når du kommer ud og rulle og det hele skvulper rundt.

Hjulben 27-08-2013 12:45

Tak for råd, alt bliver kontrolleret inden afgang.
Har i øvrigt besluttet at den skal fragtes, på vej fra Stauning til Kolding :-)
Så sparer jeg 220 km på vand, hvor af de første 100 km er Vesterhavet.

hammerholt 29-08-2013 11:48

Jeg tror den der diesel diskussion bølger frem og tilbage på hver eneste lystbådehavn, og vores havn er da heller ikke en undtagelse.
I mit optik handler det om udskiftning af tankindhold. Hvis jeg havde en sejlbåd med et ganske lille årligt forbrug, ville jeg helt klart vælge at fylde op med marinediesel i forsøget på at undgå dieselpest. Har man derimod en motorbåd, hvor der ”omsættes” en del diesel i løbet af en sæson, er jeg ikke spor bekymret ved at bruge almindelig dieselolie.
Jeg bruger en 5 – 600 liter dieselolie på en sæson, så det gamle dieselolie er rigeligt fortyndet, desuden tilsætter jeg 1 % karburatoralkohol når båden bliver sat på land, og - indtil videre - har jeg aldrig oplevet problemer.


Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 08:13.

Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.

» Statistikker
Medlemmer: 126,475
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, MichaelLix
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 08:13.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden