|
- Motor
( http://www.fenderen.dk/forum/forumdisplay.php?f=26)
Kort eller langt ben?
Hej alle.
Jeg har lige byttet min gamle Glastron til denne lille sag http://www.baadgalleri.dk/galleri/98...ann_skibsplast
Nu er mit spørgsmål - er den kortbenet eller langbenet. Motoren er fra 98 og har ikke gået mange timer jfr. tidligere ejere. men jeg overvejer at skifte den ud til en 4-takter og gerne med el-start, da jeg er lidt doven.
Er det et tåbeligt projekt at gå i gang med. Båden er konstrueret til max 40 hk ifølge typeskilt, men vil der være forskel om jeg benytter 2- eller 4-takt?
|
asap_217 |
16-11-2013 12:30 |
Hej,
Du kan måle dig frem:
Agterspejlshøjde = 381 mm for kortbenet
Agterspejlshøjde = 508 mm for langbenet
|
Miss Mancini |
16-11-2013 14:27 |
Behold den nuværende 2-takter. Den er ufattelig servicevenlig, og med dine tidligere erfaringer omkring benzinforbrug på VP AQ170, så vil du blive glædeligt overrasket over din nye motors formåen med at sutte suppe....:)
Fin båd i øvrigt, Albjerg - tillykke med den.
|
Citér:
Originally Posted by Rolf T
(Indlæg 44425)
Behold den nuværende 2-takter. Den er ufattelig servicevenlig, og med dine tidligere erfaringer omkring benzinforbrug på VP AQ170, så vil du blive glædeligt overrasket over din nye motors formåen med at sutte suppe....:)
Fin båd i øvrigt, Albjerg - tillykke med den.
|
Takker Rolf. det er umiddelbart også en fin motor, men den har snoretræk, hvor jeg nok ville foretrække el-start.
|
Miss Mancini |
17-11-2013 16:11 |
Citér:
Originally Posted by Albjerg
(Indlæg 44432)
Takker Rolf. det er umiddelbart også en fin motor, men den har snoretræk, hvor jeg nok ville foretrække el-start.
|
Arh, Albjerg - mon ikke du overkomme at trække i snoren i ny og næ...:)
|
Fletcher14 |
17-11-2013 21:15 |
Den er en rigtig fin! Jeg synes, at motoren ligner en langbenet. Jeg ville også klart gå efter en elektrisk start med trim & tilt. Det er simpelthen et spørgsmål om sikkerhed. En totakter kører og trækker generelt super godt til en billig brændstofpris, men, de kan også nemt gå i stå ved havnemanøvrer - og så er der ikke altid tid til balance-gang og trækkeri i en drøj start-snor. Motorer med start-snor-start mangler også tit i-gear-beskyttelse, hvorfor de kan springe i gang - og skabe store problemer. Dertil kommer vigtigheden af trim & tilt, hvor fart eller søgang kan være så meget sikrere ved en hurtig justering af trim & tilt. Jeg tror dog, at en større motor vil kræve forstærkning af agterspejlet også.
|
Citér:
Originally Posted by Albjerg
(Indlæg 44422)
Hej alle.
Jeg har lige byttet min gamle Glastron til denne lille sag http://www.baadgalleri.dk/galleri/98...ann_skibsplast
Nu er mit spørgsmål - er den kortbenet eller langbenet. Motoren er fra 98 og har ikke gået mange timer jfr. tidligere ejere. men jeg overvejer at skifte den ud til en 4-takter og gerne med el-start, da jeg er lidt doven.
Er det et tåbeligt projekt at gå i gang med. Båden er konstrueret til max 40 hk ifølge typeskilt, men vil der være forskel om jeg benytter 2- eller 4-takt?
|
Tillykke med den nye båd, Dan. Den ser fin ud :-)
|
Takker
Tak for de venlige ord. Jeg ved heller ikke om det er nødvendigt med en større motor, men jeg vil nok være lidt på udkig efter en 40 hk 2-takt med el-start og trim engang til foråret.
Nu ved jeg godt at der er meget delte meninger om motorers kvalitet, men er der noget jeg absolut bør holde mig fra (ud over motorer fra før 1995) og er der noget som klart kan anbefales?
|
Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 14:23. |
|
Powered by vBulletin® Version 3.8.5 Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
|
» Statistikker |
Medlemmer: 126,452
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, RoyalSprui |
|
Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 14:23.