» Online brugere: 153 |
0 medlemmer og 153 gæster |
No Medlemmer online |
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51. |
|
- Motor
( http://www.fenderen.dk/forum/forumdisplay.php?f=26)
Bryan6000 |
28-06-2015 18:31 |
Mariner 20hk 2takt "6A9" Sort tændrør
Hej.
Jeg har lidt problemer med min ny ind købte påhængsmotor.
Når jeg er ude og sejle er det som om at den ikke vel gå op i omdrejninger ?
Den laver en ret stor hækbølge ved neutral motorstilling.
Motoren sidder på en lille 14fods jolle. før sad den på en "gummibåd" tidligere ejer påstår at motoren gik perfekt på hans båd.
Jeg har prøvet og pille tændrørene ud, den ene er fin lyser brun den anden er mere sort og våd.
Motoren er efterhånden en gammel svend men i meget flot stand.
Motoren er en Mariner men under motordæksel står der flere steder Yamaha.
Nogle forslag til at løse problemet ?
På forhånd tusind tak
God sommer
|
Prøv at lav en kompressions test ..
Har du prøvet med nye tændrør?
|
Bryan6000 |
28-06-2015 19:58 |
den fik nye tændrør inden første sejltur,
jeg vil prøve og lave en test senere på ugen.
|
ChristianX |
28-06-2015 21:25 |
Det lyder for mig som om at den ikke gnister/forbrænder ordentligt på den cylinder som er våd. Den får ingen gnist fra tændrør til antænding af benzin/luft blandingen.
Start med at afmontere tændrør og kontroller om den gnister.
derefter ville jeg nok også få taget en kompressionstest
|
Bryan6000 |
29-06-2015 06:00 |
Begge tændrør laver pæn gnist.
|
ChristianX |
29-06-2015 07:09 |
Det kan den godt uden belastning, men når den skal antænde under tryk skal der være lidt kraft på gnisten. hvis du evt. har et prøvetændrør er det lidt nemmere at se om gnisten stadig er god.
|
Bryan6000 |
29-06-2015 11:14 |
Hvordan kan jeg teste om den gnister under belastning ?
|
1 Vedhæftelse(r)
Du kan afprøve om tændingen er ok kraftig, ved at etablere et gnistgab på ca 20mm, der skal springe fine blå gnister.(den kan trække omkring 45 mm gnist hvis den er i orden, med lad være med at teste det, det kan smadre din tænding.)
Man bør aldrig turne motoren med løsthængende tændrørshætte, der er en lille risiko for at ødelægge tændingen, da gnisterne så springer tilfældigt, så aktiver dødmandsstoppet når du turner, eller etabler et gnistgab til steel på alle cylindre.
Jeg lavede sådan en tester, så er det bare ar sætte tændrørshætterne på og forbinde krokodillenæbet til steel.
|
Bryan6000 |
29-06-2015 13:33 |
kan jeg ikke bare holde tændrøret 2-3 ca fra cylinder mens jeg trækker i snoren ?
|
ChristianX |
29-06-2015 22:27 |
Der kan være risiko for at du smadrer tændingen, hvis du har et gammelt tændrør kan du prøve at lave større gnistgab og se om den kan trække en god gnist.
Den her er ikke det mest optimale, men den bør give dig en indikation om hvilken en af cylindrene den mangler gnist på når den er under belastning
http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Va...er-2000022150/
|
1 Vedhæftelse(r)
Man kan lave en simpel tester, 2 stk 6mm gevindstang, 1 stk klar plastslange, en ledning til stel.
Gevindstængerne slibes spidse, og presses ind i plastslangen, så afstanden er 18-20mm
Lav en til hver cylinder...
|
Bryan6000 |
30-06-2015 11:13 |
Tak for dit fine billede Jens ! Jeg vil hjem og lave sådan en fætter ! Hvor mange psi skal den helst kunne lave når jeg trækker i start snoren ?
|
Bryan6000 |
30-06-2015 17:34 |
Jeg har nu lavet en kompressions test og den vidst op mod 5bar på begge cylinder !
Så det er vel godkendt ??
|
Citér:
Originally Posted by Bryan6000
(Indlæg 47532)
Jeg har nu lavet en kompressions test og den vidst op mod 5bar på begge cylinder !
Så det er vel godkendt ??
|
Hvordan lavede du testen?
|
Bryan6000 |
30-06-2015 19:24 |
|
En kompressionstest på en kold motor er alt for upræcis, se denne fremgangsmåde fra en tidligere tråd:
http://www.fenderen.dk/forum/showpos...73&postcount=5
Så må du lige se bort fra det der ikke passer på din motor.
Det vigtigste er at alle cylindre ligger ens (indenfor 10-15%)
|
Bryan6000 |
30-06-2015 21:30 |
Det ser ikke ud til at min tændspole kan trække en gnist der er større end 5-10mm ?
på begge tændrør, min motor har en dobbelt tændspole. Kunne det tyde på at der bare skal en ny tændspole til ?
|
ChristianX |
30-06-2015 21:55 |
Hvor gammel er den motor?
Kompressionstesten synes jeg ikke ser speciel god ud. De skal selvfølgelig ligge på 10%forskel, men over 7 bar minimum så du må lige prøve at køre den varm og så tjekke igen
|
Bryan6000 |
01-07-2015 05:27 |
Jeg fik lavet en tændrørs tester igår aftes !
Måske har jeg fundet problemet med at den kun køre på den ene cylinder som tider.
Den ene tændrør kunne ikke trække en pæn blå gnist. Men den anden kunne lave en gnist på om til 1.7cm
Skal jeg prøve og bestille en ny tændspole ?
|
ChristianX |
01-07-2015 06:40 |
Ja så der ihvertfald noget galt der. Kan du komme til at afmontere tændkabel så vi er sikre på det ikke er det der er noget galt med, her tænker jeg på at ohme den igennem
|
Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 15:42. |
|
Powered by vBulletin® Version 3.8.5 Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
|
» Statistikker |
Medlemmer: 126,141
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, JosephBiotH |
|
Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 15:42.