|
- - knækket bolt
( http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=737)
moseboen |
21-12-2008 20:32 |
knækket bolt
så skete det jo... jeg skulle skrue en skrue af og knæk! så knak den sku :)
nu har jeg hørt så meget om at man skal passe så meget på at en ornepik ikke bliver boret for skævt i for så knækker ornepikken og det er hærdet og så er det umuligt at få det lavt
hva er jeres erfaringer med det?
og er der en anden måde som er mere sikker?
hilsen Mosie
|
Sidder der noget tilbage af bolten? kan du få fat med en vandpumpetang eller en rørtang?
Kan du det så prøv at varme godset og se om du kan få den ud - men gør det med måde da aluminium ikke tåler meget varme og smelter pludseligt - flydepunktet er skarpt slet ikke som på stål
Er den knækket fladt med godset så du ikke kan få fat med noget så bor den ud - kørnerprik præcis midt i - start med et lille bor skift til større og bor op til den størrelse der skal bruges ved skæring af nyt gevind (se i en gevindtabel)
|
lille tut |
21-12-2008 20:38 |
Ja den skal du ikke knække hvor sidder bolten/størrelse fortæl noget mere
|
moseboen |
21-12-2008 20:45 |
der sidder desværre ikke noget ude men jeg kan lige smutte ned og tage lidt billeder´
de kommer inden 10 min ;)
|
moseboen |
21-12-2008 21:02 |
så er billederene der;)
|
1 Vedhæftelse(r)
Fine billeder - og lad dem bare stå du behøver ikke slette dem igen
De der skal bores ud - lav en lille kørnerprik i midten - tag en lille skarpt bor på fx 2 m/m bor for med det - og skift så til større bor der passer til det gevind der sidder - du kan finde borstørrelsen i en gevindtabel (jeg har vedhæftet en) til sidst skærer du gevindet rent med en snittap
Hvad skal du derind efter? det er ophænget du er ved at adskille det adskiller man normalt ikke uden der er en god grund
Og en bibemærkning - hvor er det skøøøøønt at jeg sejler i ferskvand - der har man ikke de der problemer med fasttærede bolte - selv boltene på min 1950èr Husquarna går let som smør - havde den været en saltvandsmotor var den død for 40+ år siden-.ljjj-
|
moseboen |
21-12-2008 21:15 |
hehe ja det må være dejligt :D
nu sagde ham jeg købte den af at den kun havde sejlet i saltvand hehe
men hvordan skal man så skrue dem ud? nogen gode ider? jeg har banket lidt på dem indne jeg prøver at få dem af
jeg vil faktsik bare se hvordan sådan noget ser ud:) det er jo slidt
det kan godt være det lyder lidt dumt meeen min far har sådan noget blødt gummi og jeg forstiller mig bare noget gummi der sidder der inde og tager imod de stød der nu må komme og så tænkte jeg at jeg måske selv kunne lave det :D
tror bare ikke man kan :) hva tror i?
|
moseboen |
21-12-2008 21:19 |
skal man ikke bruge en orne pik?
jeg forstår sådan på det at det tilsidst bare nærmest ødelægger bolten og så det ikke skader gevindet
|
De der sidder FAST du får dem ikke ud med en ornepik - forsøg gerne - men de kommer ikke ud
Der siddet nogle gummiophæng derinde - dem kan du ikke selv lave - men de er ikke så dyre at købe - er de i stykker?
For øvrigt skal du bore hul i bolten før du kan bruge ornepikken så frem med kørneren og begynd borearbejdet - husk at gode skarpe kvalitetsbor letter arbejdet
|
moseboen |
21-12-2008 21:23 |
de er ikke i stykker men slidt :D
jeg har hørt det kostede 3000at få begge lavt er det noget sludder?
hvor kan man købe det?
okay så prøver jeg imorgen at bore lidt:D
|
Man laver dem ikke - man skifter dem - hvad mærke/model/årgang var din motor så skal jeg se om jeg har en tegning af det
De slides for øvrigt ikke - de enten virker eller slipper i vulkaniseringen og så hænger motoren løs
|
moseboen |
21-12-2008 21:28 |
man skal raelt bare starte med en lille bor og skifte til et større
MEN hvor langt skal jeg bore ind jeg vil jo ikke bore ind i noget der ikke skal bores i :D
og hva nu hvis man kommer til at bore 1 mm forkert so ødelægger man jo gevindet?
|
moseboen |
21-12-2008 21:29 |
mariner fra 70´erne
2 cyl
40 hk
langt ben
ved ikke rigtigt hva modellen er :(
|
2 Vedhæftelse(r)
Her er et par tegninger af det du skiller ad
Hvis ikke gummiophængene (position 19) er i stykker (læs har slupet i vulkaniseringen) så lad være med at skille det ad
Hvad får dig til at tro de er i stykker?
Nu kan jeg ikke se det øverste ophæng ordentligt - men sammenlign med de vedhæftede tegninger - det ser for mig ud som om der er lavet noget "storm P" på det øverste ophæng - altså noget hjemmeflækket noget -.ljjj-
|
moseboen |
21-12-2008 21:49 |
hehe det er sikkert noget hjemmelavet
det er i stykker men kan rykke motoren en del frem og tilbage
og de sagde det også ved gnisten da jeg var i praktik der
der var de så flinke at sidste dag måtte jeg tage båden og motoren med :D
og der fik den lige en bundprop det er dejligt at have det:D
|
moseboen |
21-12-2008 21:51 |
man kan se lidt af gummiet og det ser meget mørnet ud
|
moseboen |
21-12-2008 21:53 |
men lige det med bolten skal man ikke bore ektremt præcist for ikke at ødelægge gevindet?
og hvor mangt skal man bore ind? jeg vil jo helst ikke bore for langt og ødelægge mere end det gavner :)
ved du hvor man kan købe sådan noget ophæng?
|
moseboen |
21-12-2008 22:22 |
|
Ja den er god nok - den er gal de er færdige de ophæng - der skal nye på
Du kan købe dem hos enhver Mariner forhandler - men køb den i USA det er billigere (e-bay) eller hør Nytdrev eller marineparts om de skulle have delene
Du kan IKKE lime dem sammen igen - rudelim eller ej det er spild af tid og vil ikke holde
|
moseboen |
22-12-2008 17:12 |
men er det noget der er nødvendigt at skifte og ok billigt?
fordi nu mens jeg har motoren hjemme kunne jeg jo skifte dem :D
men kan jeg komme til at bore for langt og så ødelægge noget? eller skal jeg bore lidt af gangen?
|
Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 20:44. |
|
Powered by vBulletin® Version 3.8.5 Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
|
» Statistikker |
Medlemmer: 128,445
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, Randycex |
|
Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 20:44.