Fenderen.dk

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 191
0 medlemmer og 191 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu

Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

View Single Post
Gammel 17-06-2009, 09:40
ENN's Avatar
ENN ENN er offline
?

Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Citér:

Det var blot af nysgerrighed jeg spurgte ind til MPI-kittet, for problemet med 3.0'eren er IMØ kaburatoren, der er alt for grov i det og ikke kan dosere benzinen præcist nok i forhold til andre motorer. Det er hvert fald hvad mekanikeren her i Sønderborg siger.

ENN - Jeg har haft tabt benzindækslet - 2 gange nu desværre - under tankning ovre i havnen Den lå 2-3 nætter uden at være "dækket" ordentligt til ved tankdækslet og ved det er der nok kommet lidt skidt og vand i tanken på den. Yderligere har jeg mistanke om at én af mine 25 l dunke ikke har været helt rene, så der måske er kommet skidt med derfra også. Og en sidste ting jeg mistænker, er tanken ovre på havnen - at der har været lidt skidt med i der - men det er så min egen mistanke.
Karburatoren på 3,0èren er en udemærket karburator - men den tåler ikke vand og skidt, desuden bør man bryde den plombering den har på tomgangsdyssen og justere blandingen korrekt (er der kun for at den kan holde nogle emisionsnormer)

Du har helt sikkert vand og møj i brændstoffet når tankdækslet har været væk - køb et originalt der slutter tæt ogt sæt på - troede i øvrigt vores både havde samme tankdæksel min har et der ikke kan tabes og som lukket tæt

Få så renset tanken på båden og det klokkefilter under pumpen - monter så et RACOR vand/brændstoffilter og sørg for ordentlig brændstofhygiejne så er du ude over problemerne

Du har nok ret i at det brændstof du tanker på diverse søtanke ikke altid er helt rent - og ofte har stået meget længe i tanken - det er en af årsagerne til at jeg har min "gas buddy" og kun tanker på landtanke med høj omsætning af brændstof - så har man en vis sikkerhed for at det er rent det man får på

Dit problem er ikke at motoren ikke har MPI for en MPI motor ville også lave kvaler ved urent brændstof - problemet er at du har et utæt tankdæksel og skidt i tanken - samt mangler et rigtigt brændstoffilter - bestil et RACOR det er enkelt at montere og vil hjælpe dig - dog er der selvfølgeligt grænser for hvor meget vand et racor filter kan klare - er der flere litter vand i tanken så kan filtret ikke klare det medmindre du dræner det ofte - det rigtige er i så fald først at rense tanken helt

"Any Grease is better than no Grease at all"

Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958

Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937