Jeg synes lige diskussionen er lidt skinger pt.
Vi er vel alle enige om at situationen i Svendborgsund er grotesk.
Her tænker jeg på reglen om "planing".
Der er flere mærkelige ting i den sag:
- hvorfor skal Svendborgsund være internationalt farvand ?
- hvorfor ændres de nuværende regler ikke, når nu politiet ikke kan administrere dem alligevel.
- og hvorfor tilpasser man ikke området med lav hastighed til områder, hvor det er påkrævet.
Jeg tror man ville nå langt ved at ændre reglen om planing til en fast hastighedsbegrænsning. Og samtidig indsnævre området, hvor reglen gælder
således at det kun gjaldt fra Vindeby/Broen og om til Thurøbund.
Ideelt set skulle der være fleksible hastighedsgrænser ligesom visse steder på landevejene. Altså at planing kunne tillades på tidspunkter, hvor der ikke var tæt trafik af langsomtgående fartøjer (dvs. udenfor feriesæsonen og på visse hverdage).
Hvem kender ikke fornemmelsen af at føle sig som en idiot, når man kl. 02:00 om natten holder for en lysregulering uden der er et øje i sigte.?
I Silkeborg hvor jeg sejler er der faste hastighedsgrænser, 5 knob i åen og 8 knob i søerne. De er indført for at skåne bredderne mod erodering og beskyttelse af fuglelivet.
MEN: store motorbåde trækker en enorm hækbølge ved 8 knob, og jævnligt vælter der kajakker og kanoer ved mødet med disse bølger.
Her er en fast hastighedsregel altså uhensigtsmæssig.....og dog, for vi har alle ansvar for at passe på hinanden og tage hensyn.
Ergo må der også være et moralsk ansvar for at sejle "efter forholdene".
Og det er altså et spørgsmål om : trafiktæthed, vind, bølger, typen af medsejlende (store<->små både), badende, årstiden, etc.
Hastighedsgrænser gør det ikke alene.
Så budskabet må være at : der skal være plads til alle - og - VIS HENSYN.
God week-end til jer alle - nu tager jeg til Norge på svip-tur - HE HE
