Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 303
0 medlemmer og 303 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Emne: Fenderen
View Single Post
  #4  
Gammel 19-06-2009, 11:23
ENN's Avatar
ENN ENN er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
Citér:
Originally Posted by Clasg Se indlæg
Jeg synes lige diskussionen er lidt skinger pt.

Vi er vel alle enige om at situationen i Svendborgsund er grotesk.
Her tænker jeg på reglen om "planing".

Der er flere mærkelige ting i den sag:
- hvorfor skal Svendborgsund være internationalt farvand ?
- hvorfor ændres de nuværende regler ikke, når nu politiet ikke kan administrere dem alligevel.
- og hvorfor tilpasser man ikke området med lav hastighed til områder, hvor det er påkrævet.

Jeg tror man ville nå langt ved at ændre reglen om planing til en fast hastighedsbegrænsning. Og samtidig indsnævre området, hvor reglen gælder
således at det kun gjaldt fra Vindeby/Broen og om til Thurøbund.
Ideelt set skulle der være fleksible hastighedsgrænser ligesom visse steder på landevejene. Altså at planing kunne tillades på tidspunkter, hvor der ikke var tæt trafik af langsomtgående fartøjer (dvs. udenfor feriesæsonen og på visse hverdage).
Hvem kender ikke fornemmelsen af at føle sig som en idiot, når man kl. 02:00 om natten holder for en lysregulering uden der er et øje i sigte.?

I Silkeborg hvor jeg sejler er der faste hastighedsgrænser, 5 knob i åen og 8 knob i søerne. De er indført for at skåne bredderne mod erodering og beskyttelse af fuglelivet.
MEN: store motorbåde trækker en enorm hækbølge ved 8 knob, og jævnligt vælter der kajakker og kanoer ved mødet med disse bølger.
Her er en fast hastighedsregel altså uhensigtsmæssig.....og dog, for vi har alle ansvar for at passe på hinanden og tage hensyn.
Ergo må der også være et moralsk ansvar for at sejle "efter forholdene".
Og det er altså et spørgsmål om : trafiktæthed, vind, bølger, typen af medsejlende (store<->små både), badende, årstiden, etc.

Hastighedsgrænser gør det ikke alene.

Så budskabet må være at : der skal være plads til alle - og - VIS HENSYN.

God week-end til jer alle - nu tager jeg til Norge på svip-tur - HE HE
Helt enig

Man skal lave regler der kan administreres

På "min" svenske sø er der skam også hastighedsbegrænsninger bestemte steder - og perioder hvor der er landgangsforbud på bestemte øer (fuglenes klækningsperiode) og det overholder folk fint.

Der er et søpoliti der bruger laser hastighedsmålere og som slår benhårdt (men venligt) ned på overtrædelser - trods alt er de regler der er på søen fornuftige fx at man ikke må gøre landgang i naturresavaterne i fuglenes klækningsperiode - at man max må sejle 5 knop på enkelte strækninger osv.

Politiet deroppe er i øvrigt (som de fleste danske betjente) meget fornuftige og hlet rimelige - jeg har talt med dem et par gange - mest når jeg fører dansk flag for da er de nysgerrige overfor hvordan man er kommet helt op i sommen

Alkoholregler findes også - og de kontroleres ved kroen ved færgelejet hver weekend - men de er rimelige hvis fx en gråhåret mand sejler i sin snekke ud og fisker lidt - iført redningsvest - og måske får et par øl - ja det gør de normalt ikke noget ved

Hvis derimod en båd høvler med 30+ knop gennem et fartreguleret område med høj musik og overbordkastning af tomme dåseøl ja så er de der pronto og så falder hammeren hvilket er helt rimeligt

Så det handler om letforståelige regler der nemt kan måles og så rimelighed fra såvel bådføre som politiets side af
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"

"Any Grease is better than no Grease at all"





Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958

Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991


Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9

Og sikkert nogle flere jeg har glemt

Reply With Quote
 
» Statistikker
Medlemmer: 126,506
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, Barney34O5
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 20:43.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden