» Online brugere: 379 |
0 medlemmer og 379 gæster |
No Medlemmer online |
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51. |
|
 |

19-06-2009, 10:25
|
 |
Bogholder, kontoret for sund fornuft
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 577
|
|
Jeg synes lige diskussionen er lidt skinger pt.
Vi er vel alle enige om at situationen i Svendborgsund er grotesk.
Her tænker jeg på reglen om "planing".
Der er flere mærkelige ting i den sag:
- hvorfor skal Svendborgsund være internationalt farvand ?
- hvorfor ændres de nuværende regler ikke, når nu politiet ikke kan administrere dem alligevel.
- og hvorfor tilpasser man ikke området med lav hastighed til områder, hvor det er påkrævet.
Jeg tror man ville nå langt ved at ændre reglen om planing til en fast hastighedsbegrænsning. Og samtidig indsnævre området, hvor reglen gælder
således at det kun gjaldt fra Vindeby/Broen og om til Thurøbund.
Ideelt set skulle der være fleksible hastighedsgrænser ligesom visse steder på landevejene. Altså at planing kunne tillades på tidspunkter, hvor der ikke var tæt trafik af langsomtgående fartøjer (dvs. udenfor feriesæsonen og på visse hverdage).
Hvem kender ikke fornemmelsen af at føle sig som en idiot, når man kl. 02:00 om natten holder for en lysregulering uden der er et øje i sigte.?
I Silkeborg hvor jeg sejler er der faste hastighedsgrænser, 5 knob i åen og 8 knob i søerne. De er indført for at skåne bredderne mod erodering og beskyttelse af fuglelivet.
MEN: store motorbåde trækker en enorm hækbølge ved 8 knob, og jævnligt vælter der kajakker og kanoer ved mødet med disse bølger.
Her er en fast hastighedsregel altså uhensigtsmæssig.....og dog, for vi har alle ansvar for at passe på hinanden og tage hensyn.
Ergo må der også være et moralsk ansvar for at sejle "efter forholdene".
Og det er altså et spørgsmål om : trafiktæthed, vind, bølger, typen af medsejlende (store<->små både), badende, årstiden, etc.
Hastighedsgrænser gør det ikke alene.
Så budskabet må være at : der skal være plads til alle - og - VIS HENSYN.
God week-end til jer alle - nu tager jeg til Norge på svip-tur - HE HE 
|

19-06-2009, 10:51
|
Landkrabbe
|
|
Tilmeldelsesdato: Apr 2009
Bopæl: Fredericia
Indlæg: 91
|
|
derfor kort sagt, sejl efter forholdene. Politiet bør videofilme når det går for grel til, og hvis man ikke vil modtage en evt. bøde, så er det jo retten der afgør hvor vidt det er ulovlig eller ej, men det er det jo i forvejen i dag med fart for tæt på land osv. Tror sgu de fleste ved når de presser citronen i tæt trafik, de færeste vil nok gå i retten, bøden er jo trods alt . kun 500kr og man lærer jo af sine fejl.
Jeg mener stadig det er skrigene godnat med en fart restriktion, for alle de dage hvor der er få på vandet, der er der jo intet til hinder for at plane mellem thurø bund og svendborgsundbroen overhovedet. Almindelig sund fornuft bør ikke gøres kriminelt. Og nej, jeg snakker ikke om, at så er det smart at sejle 70mph. det vil jo sjældent være forsvarligt i snævre farvande.
|

19-06-2009, 10:54
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
NICO: fortsæt bare din kamp og du vil opdage at jo mere du stritter imod så flere stramninger kommer der bare. Det var sådan det gik til her hos os.
Du gør det kun værre for dig selv og andre hvis du ikke følger reglerne.
PS: JEG HAR ALDRIG PLANET UD GENNEM HAVNE INDLØBET FOR JEG HAR LÆRT AT VISE HENSYN.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

19-06-2009, 11:23
|
 |
?
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
|
|
Citér:
Originally Posted by Clasg
Jeg synes lige diskussionen er lidt skinger pt.
Vi er vel alle enige om at situationen i Svendborgsund er grotesk.
Her tænker jeg på reglen om "planing".
Der er flere mærkelige ting i den sag:
- hvorfor skal Svendborgsund være internationalt farvand ?
- hvorfor ændres de nuværende regler ikke, når nu politiet ikke kan administrere dem alligevel.
- og hvorfor tilpasser man ikke området med lav hastighed til områder, hvor det er påkrævet.
Jeg tror man ville nå langt ved at ændre reglen om planing til en fast hastighedsbegrænsning. Og samtidig indsnævre området, hvor reglen gælder
således at det kun gjaldt fra Vindeby/Broen og om til Thurøbund.
Ideelt set skulle der være fleksible hastighedsgrænser ligesom visse steder på landevejene. Altså at planing kunne tillades på tidspunkter, hvor der ikke var tæt trafik af langsomtgående fartøjer (dvs. udenfor feriesæsonen og på visse hverdage).
Hvem kender ikke fornemmelsen af at føle sig som en idiot, når man kl. 02:00 om natten holder for en lysregulering uden der er et øje i sigte.?
I Silkeborg hvor jeg sejler er der faste hastighedsgrænser, 5 knob i åen og 8 knob i søerne. De er indført for at skåne bredderne mod erodering og beskyttelse af fuglelivet.
MEN: store motorbåde trækker en enorm hækbølge ved 8 knob, og jævnligt vælter der kajakker og kanoer ved mødet med disse bølger.
Her er en fast hastighedsregel altså uhensigtsmæssig.....og dog, for vi har alle ansvar for at passe på hinanden og tage hensyn.
Ergo må der også være et moralsk ansvar for at sejle "efter forholdene".
Og det er altså et spørgsmål om : trafiktæthed, vind, bølger, typen af medsejlende (store<->små både), badende, årstiden, etc.
Hastighedsgrænser gør det ikke alene.
Så budskabet må være at : der skal være plads til alle - og - VIS HENSYN.
God week-end til jer alle - nu tager jeg til Norge på svip-tur - HE HE 
|
Helt enig
Man skal lave regler der kan administreres
På "min" svenske sø er der skam også hastighedsbegrænsninger bestemte steder - og perioder hvor der er landgangsforbud på bestemte øer (fuglenes klækningsperiode) og det overholder folk fint.
Der er et søpoliti der bruger laser hastighedsmålere og som slår benhårdt (men venligt) ned på overtrædelser - trods alt er de regler der er på søen fornuftige fx at man ikke må gøre landgang i naturresavaterne i fuglenes klækningsperiode - at man max må sejle 5 knop på enkelte strækninger osv.
Politiet deroppe er i øvrigt (som de fleste danske betjente) meget fornuftige og hlet rimelige - jeg har talt med dem et par gange - mest når jeg fører dansk flag for da er de nysgerrige overfor hvordan man er kommet helt op i sommen
Alkoholregler findes også - og de kontroleres ved kroen ved færgelejet hver weekend - men de er rimelige hvis fx en gråhåret mand sejler i sin snekke ud og fisker lidt - iført redningsvest - og måske får et par øl - ja det gør de normalt ikke noget ved
Hvis derimod en båd høvler med 30+ knop gennem et fartreguleret område med høj musik og overbordkastning af tomme dåseøl ja så er de der pronto og så falder hammeren hvilket er helt rimeligt
Så det handler om letforståelige regler der nemt kan måles og så rimelighed fra såvel bådføre som politiets side af
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
"Any Grease is better than no Grease at all"
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991
Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
|

19-06-2009, 11:49
|
Kaptajn af eget skib
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: på sundet
Indlæg: 401
|
|
men det jeg har hørt er at det også er fordi bølgen men den bliver kun mindre når man planer
og hvis man ikke må plane og gerne vil afsted får den jo en stor hækbølge når man sejler det den kan uden at plæne
jeg har søgt lidt men jeg kan ikke finde noget om hvorfor de har lavt de regler... altså hvorfor fra dem der er så meget snak og når snakken går bliver den nogen gange bedre 
|

19-06-2009, 11:56
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
mange speedbåds sejler sætter farten ned til den fart hvor båden laver de største bølger. prøv at kikke bagud når farten sættes ned og så vil du opdage at farten skal sænkes yderligere. DET ER AT VISE HENSYN
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

19-06-2009, 12:26
|
Kaptajn af eget skib
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: på sundet
Indlæg: 401
|
|
hmm hvis den lige er kommet op at plæne
eller hvis den pløjer sig gennem vandet
jeg vil da mene at pløje sig giver en stor bølge
|

19-06-2009, 13:12
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
|
|
Det er skuda ikke at vise hensyn når båden trækker en mindre flodbølge fordi båden ikke planer. Undskyld mig men det er da det stik modsatte!
__________________
Livsglad vandsportsaktivist
Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
|

19-06-2009, 18:50
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
Citér:
Originally Posted by nicolajjetrider
Det er skuda ikke at vise hensyn når båden trækker en mindre flodbølge fordi båden ikke planer. Undskyld mig men det er da det stik modsatte!
|
din båd trækker med garanti en stor bølge hvis du sejler 7-8 knob men sgu ikke hvis du sejler 5-6 knob
Alle planende både trækker en stor bølge i det opråde lige før de planer.
DET BURDE DU VIDE SOM SEJLER
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

19-06-2009, 18:59
|
|
Spændende debat...
Jeg synes faktisk også at det ville være mere fair med en fartgrænse, istedet for den nuværende løse omkring planing....
Jeg forstår dog ikke argumentet "der er jo ikke sket nogle uheld"....Betyder det at der skal lig på bordet, før det er okay at indføre restriktioner ??
For i stort set alle andre sammenhænge klandres det offentlige for ikke at agere men altid kun reagere, når der er sket et eller andet tragisk....
Der bliver flere og flere både trods finanskrisen, da folk til stadighed har flere og flere penge imellem hænderne. Det er nemmere at købe speedbåde idag, åbne indre marked o.s.v. Tilgangen til vand legetøj ala diverse tubes m.m. bliver også kontinuerligt mere og mere udbredt.
Jeg synes at det er underligt, at det offentlige nu bliver klandret for at kigge fremad, og ikke vente med restriktioner indtil uheldene ren faktisk sker....
Med fare for at gentage mig selv....så glæder det mig at politiet nu også viser sig på vandet, hele denne diskussion viser tydeligt at det er på høje tide, og som sejler gør det mig en anelse mere tryg på vandet....
|

20-06-2009, 10:06
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
|
|
Goffy, JA, JEG ER SEJLER OG DET VED JEG GODT, MEN DU VED OGSÅ AT BÅDEN LAVER MEGET MINDRE BØLGE NÅR DEN PLANER END NÅR DEN SEJLER 6-8KNOB
P-508: nej der skal ikke lig på bordet, men jeg forstår da simpelthen ikke at når der ingen problemer har været de sidste århundrede at der så skal blæses sådan et reglsæt op. Det ser jeg slet ingen grund til nu hvor resourcherne kan bruges andre steder!.. PT: ligger der en Kutter med Kæmpe Gummibåd på røven i svendborg klar til brug, gad vide hvad det koster? Det eneste den skal er at tage folk der planer i båden så vel som gummibåde og sprit samt dem der har en redningsvest for lidt i båden.
__________________
Livsglad vandsportsaktivist
Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
|

20-06-2009, 11:04
|
|
Nico
du må bedre end nogen anden vide, at fritidssejleriet har ændret sig markant indenfor de senere år....
For 100 år siden var det ikke nødvendigt at indføre må ikke plane regler, da bådene ikke kunne det ;-)
Der er kommet væsentlig flere både på vandet end bare for 5 - 10 år siden, speedbåd kørekortet er en joke, så alt andet lige er der mange nybegyndere på vandet.
Udover det så kan det godt være at du ikke mener, at der har været farlige situationer i sundet, men de 2 søulke som jeg sejlede med i tirsdags mente helt bestemt noget andet....
Og med hensyn til etatens brug af ressourcer....så har jeg faktisk en vis tillid til, at de bruger det der måtte være nødvendigt. Og når reglerne er som de er, og en del dig selv inklusiv blæser på dem, så er de nødt til at være tilstede....præcis som i den landlige trafik...
|

20-06-2009, 11:07
|
|
Iøvrigt mener jeg helt bestemt, at det både er essentielt og ualmindelig vigtigt, at man ikke drikker og sejler, ligeledes at der er redningsveste ombord.
Desværre viser historien at ikke alle mener det, derfor er de alene af den grund nødt til at være på havet.
Jeg har en gummibåd med når vi sejler, den bruger mine 2 unger, og jeg vil føle mig en anelse mindre bekymret, hvis jeg kunne være sikker på at ingen sejlere ville sejle med sprit i blodet....Desværre kan jeg ikke være det...
|

20-06-2009, 13:45
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
|
|
P-508
Allright, kan se hvad du mener med at de senere år ( folk med flere penge ) har købt en båd ( Speedbåd -gummibåd -sejlbåd - osv ) og derved flere uerfarne sejlere. Ligeledes kan speedbåds beviset tages på 1 dag og giver ikke den store erfaring. 1-0 For you
Stadigvæk mener jeg Svendborg-Sund er et fredeligt og ordenligt sted selv på de "hektiske dage" derfor mener jeg stadigvæk at politiet burde finde noget andet at lave, selvom jeg kan se det er sjovt for dem, hvem ville ikke race rundt i en RIB en varm sommerdag med 100hk...
Den regl med redningsvestene forstår jeg virkelig ikke. Jeg har 7-8 veste i mit skiv, men de ligger ude i snuden og det er jo lovligt, men hva helved hjælper det hvis båden springer i luften eller vælter? Derfor kan jeg slet ikke forstå den regl. Kunne slet ikke forstå den da Jonas og jeg blev taget, i en gummibåd med 3hk. hvis den vælter kan vi jo bare stikke en arm i stroppen der hænger overalt på siderne for så synker vi da ikke... Men ak, det gik ikke.
__________________
Livsglad vandsportsaktivist
Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 126,485
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, Vern098229 |
|