Jeg er helt enig med horizonblue.
Nicolaj´s forslag er godt og Kia motoren kan uden tvivl løse opgaven, men pålideligheden kendes ikke i maritimt miljø. Et par hyrevogns-diesler eller mindre lastvognsmotorer ( sidstenævnte til deplacement både ) ville jeg afgjort foretrække fremfor en "moderne" dieselmotor.
Min favorit motor til maritimt brug er:
- 6 cylindret rækkemotor
- Uden trykladning
- Stor slaglænge
- Traditionel brændstofpumpe ( ikke CDI eller lign. )
- Borg Warner hydraulisk gearkasse eller VP SX drev
- Gerne i støbejern evt. kun topstykke i aluminium
- Forkammerkæde
- Motoren åbnet evt. renoveret inden montering.
Jo, Volvo Penta har haft - hvis ikke der stadig er - svære problemer med deres D-serie. Specielt D-6 serien har haft uhyre kvalitetsproblemer efter kort tids brug. Ser vi på andre moderne dieselmotorer er de på ingen måde nær så driftsikre som de traditionelle fra Ford A´s tid - støbejernskonstruktion, uden trykladning og Bosch brændstoffpumpe er en sublim cocktail uden sidestykke.
I tilfældet med valg af motor til båden, må driftsikkerheden have første priotet - herefter kan så samles en liste med de udvalgte og herfra tages en beslutning om, hvilken der skal bruges.
Mulighederne er mange....
__________________
Chi non risica, non rosica
|