|
 |

03-01-2010, 18:30
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Jeg er helt enig med horizonblue.
Nicolaj´s forslag er godt og Kia motoren kan uden tvivl løse opgaven, men pålideligheden kendes ikke i maritimt miljø. Et par hyrevogns-diesler eller mindre lastvognsmotorer ( sidstenævnte til deplacement både ) ville jeg afgjort foretrække fremfor en "moderne" dieselmotor.
Min favorit motor til maritimt brug er:
- 6 cylindret rækkemotor
- Uden trykladning
- Stor slaglænge
- Traditionel brændstofpumpe ( ikke CDI eller lign. )
- Borg Warner hydraulisk gearkasse eller VP SX drev
- Gerne i støbejern evt. kun topstykke i aluminium
- Forkammerkæde
- Motoren åbnet evt. renoveret inden montering.
Jo, Volvo Penta har haft - hvis ikke der stadig er - svære problemer med deres D-serie. Specielt D-6 serien har haft uhyre kvalitetsproblemer efter kort tids brug. Ser vi på andre moderne dieselmotorer er de på ingen måde nær så driftsikre som de traditionelle fra Ford A´s tid - støbejernskonstruktion, uden trykladning og Bosch brændstoffpumpe er en sublim cocktail uden sidestykke.
I tilfældet med valg af motor til båden, må driftsikkerheden have første priotet - herefter kan så samles en liste med de udvalgte og herfra tages en beslutning om, hvilken der skal bruges.
Mulighederne er mange....
__________________
Chi non risica, non rosica
|

03-01-2010, 19:18
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
|
|
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk
Min favorit motor til maritimt brug er:
- 6 cylindret rækkemotor
- Uden trykladning
- Stor slaglænge
- Traditionel brændstofpumpe ( ikke CDI eller lign. )
- Borg Warner hydraulisk gearkasse eller VP SX drev
- Gerne i støbejern evt. kun topstykke i aluminium
- Forkammerkæde
- Motoren åbnet evt. renoveret inden montering.
|
Ja, det er opskriften på det mest driftsikre og behagelige diesel setup. 6 cylindret gør den mere rar at høre på. Og ja, helst en rækkemotor, den er i bedst balance og man har kun een udstødnings manifold.
En kold 4 cyl diesel kan godt være lidt træls at høre på, især i tomgang.
Glemmer aldrig en gaffeltruck(4 cyl diesel) vi havde, der hvor jeg er udlært. Holdt kæft den bankede når den stod i tomgang, især om vinteren. Den var sikkert også godt slidt. Man turde næsten ikke give den gas, af frygt for at man fik et stempel banket op i røven, man sad lige oven på motoren........
Traditionel Bosch pumpe virker altid, den kan køre under vand. Man har også elimineret en fejlkilde, når der ikke er turbo. Dog har jeg spekuleret på om en kompressor var noget man skulle prøve. Toyota laver en kompressor(SC 14) med el-kobling, som kan findes, brugt, til ok penge.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"
The Fleet:
Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev
Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev
Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev
Mvh Per G
|

03-01-2010, 19:34
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Citér:
Originally Posted by Horizonblue
Ja, det er opskriften på det mest driftsikre og behagelige diesel setup. 6 cylindret gør den mere rar at høre på. Og ja, helst en rækkemotor, den er i bedst balance og man har kun een udstødnings manifold.
En kold 4 cyl diesel kan godt være lidt træls at høre på, især i tomgang.
Glemmer aldrig en gaffeltruck(4 cyl diesel) vi havde, der hvor jeg er udlært. Holdt kæft den bankede når den stod i tomgang, især om vinteren. Den var sikkert også godt slidt. Man turde næsten ikke give den gas, af frygt for at man fik et stempel banket op i røven, man sad lige oven på motoren........
Traditionel Bosch pumpe virker altid, den kan køre under vand. Man har også elimineret en fejlkilde, når der ikke er turbo. Dog har jeg spekuleret på om en kompressor var noget man skulle prøve. Toyota laver en kompressor(SC 14) med el-kobling, som kan findes, brugt, til ok penge.
|
Kompressorløsning vil uden tvivl give en optimal fyldning i cylindrene under drift. Dog skal det noteres, at kompressoren arbejder på en anden måde end turboladeren - her er der ladetryk med det samme, da den er trukket via krumtappen. Turbotøven - som det kendes fra flere bilmotorer - er ikke et kendt fænomen på kompressormotorer. Spørgsmålet er blot, om drevet kan holde til det forøgede drejningsmoment som trykladning vil give uanset om der vælges turbo eller kompressor.
Som jeg vurderer dit bådprojekt med FlyFish´en, skal den ikke deltage i Poker Run - derfor synes jeg du skal vælge en "kedelig" motor uden trykladning...  Det vil uden tvivl forlænge levetiden på hele drivlinien....
__________________
Chi non risica, non rosica
|

03-01-2010, 20:05
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
|
|
Hvordan ser det ud med Bmw's E30 324TD motor? Masser af power, godt nok har man Turbo'en, men den har jo forholdsvis lav vægt og massefylden er os ret lille. Den kunne os være rigtig god syntes jeg. Kunne evt. kobles med nogle af BMW Marines andre dele?
__________________
Livsglad vandsportsaktivist
Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
|

03-01-2010, 20:11
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Citér:
Originally Posted by nicolajjetrider
Hvordan ser det ud med Bmw's E30 324TD motor? Masser af power, godt nok har man Turbo'en, men den har jo forholdsvis lav vægt og massefylden er os ret lille. Den kunne os være rigtig god syntes jeg. Kunne evt. kobles med nogle af BMW Marines andre dele?
|
Så vidt jeg husker, er E30 diesel en 4 cylindret motor - jeg tror ikke at den er kraftig nok selv med fabriksmonteret turbo.
Jeg ville satse på Volvo Penta transom og drev - det er fremtidssikret.
"Hjertet" i båden ser ud til at være svære at beslutte.....
__________________
Chi non risica, non rosica
|

03-01-2010, 20:50
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
|
|
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk
Så vidt jeg husker, er E30 diesel en 4 cylindret motor - jeg tror ikke at den er kraftig nok selv med fabriksmonteret turbo.
Jeg ville satse på Volvo Penta transom og drev - det er fremtidssikret.
"Hjertet" i båden ser ud til at være svære at beslutte.....
|
Den gamle E30 BMW (3 serie)med diesel er faktisk en række 6. Jeg har en kammerat der har en(årgang 1987 ca), der er godtnok ikke plader på den mere. Men jeg har været med i den et par gange, mens den stadig kørte. Den var så uden turbo. Den havde gået en mia km, men gik stadig som en symaskine. Tror egentlig maskinen er ok.
Jeg vil nok stadig vælge mercedes'en, da den har 3,0 liter, mens BMW'en har 2,4.
Med hensyn til kompressoren, så var mine tanker at køre med et lavt tryk, dvs. geare kompressoren, så den kun lader ganske svagt. Jeg vil altså montere den på den alm 113 hk Mercedes motor og lade med måske 0,3 bar, mon ikke den skulle kunne holde til det? Altså, den skal bare lade, så man kan mærke at den er blevet lidt mere frisk.
Nej, Flyfish'en skal ikke bruges til Poker run :-)
__________________
"If you can't fix it, don't break it"
The Fleet:
Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev
Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev
Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev
Mvh Per G
|

03-01-2010, 21:08
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Citér:
Originally Posted by Horizonblue
Med hensyn til kompressoren, så var mine tanker at køre med et lavt tryk, dvs. geare kompressoren, så den kun lader ganske svagt. Jeg vil altså montere den på den alm 113 hk Mercedes motor og lade med måske 0,3 bar, mon ikke den skulle kunne holde til det? Altså, den skal bare lade, så man kan mærke at den er blevet lidt mere frisk.
Nej, Flyfish'en skal ikke bruges til Poker run :-)
|
Jeg bliver aldrig tilhænger af trykladning i både til fritidsbrug...  
Jeg kunne have topstykket mistænkt for at flække ved montering af trykladning selv ved lavt ladetryk. En forespørgsel til MB fabrikken i Stuttgart kunne kaste lys over dette....Egne erfaringer kan være kostbare... 
__________________
Chi non risica, non rosica
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 126,094
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, Eltonsuese |
|