Der er mange her på fenderen som ingenting gør for at beskytte deres motor i vintersæsonen. De lader motoren stå med gammel sur olie muligvis med kondensvand fra kølig efterårssejlads. De har ingen problemer med det, så det jo godt for dem.
Jeg mener dog at det er en god idé at nogle af følge anvisningerne fra olie industrien, mekanikere og fabrikanterne Volvo og Mercury.
Volvo sagde på et tidspunkt at de anbefalede at skifte motorolie som en del af vinterklargøring og derefter opstart af motoren med den friske motorolie så den kan blive fordelt i motoren. Det var alt som var krævet af Volvo og jeg mener at Volvo sagde at det beskytter motoren i x antal måneder, men så ikke mere.
Da marine type olier normalt indeholder VPI (vapor phase inhibitor) additiv pakke
http://www.subseafluids.com/vpi_corrosion.htm så er det et yderligere argument for at Volvos metode er fin til at beskytte motoren og disse additiver virker bedst med helt ny olie. Med andre ord brug en marine olie med VPI og motoren er som sådan konserveret bare med motorolien.
Bemærk dog at Mercury kun anbefaler olie skift som vinterklargøring, ikke opstart af motoren efter skiftet. Flere petrokemiske ingeniører er ikke enige med Mercury i dette, men er derimod enige med Volvo om efterfølgende opstart for at fordele den friske rene olie. Men alle er enige om ikke at lade motoren stå med gammel olie.
Men hvad så med ventiler etc som ikke bliver smurt ved ovennævnte metode. Jeg ved godt at problemet med hængende ventiler på grund af rust efter længere tids stilstand ikke er så normalt, men det er trods alt forekommede i nogle tilfælde. Mekanikere siger at det oftest forekommer på ældre motorer som kan have små utætheder som gør at der fugt i motoren. Mercury anbefaler den metode som jeg nævnte ovenfor med benzin cocktailen med totaktsolie, dette smører samtidig indsprøjtningsdyserne.
Hvad gør jeg så ?
Jeg gør en kombination af Volvos og Mercurys. Jeg skifter olie og starter op mens jeg kører den specielle benzin cocktail igennem og fordeler den nye rene olie.
Så er motoren konserveret for mit vedkommende.