Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Mekaniske forumet > Motor

Motor Spørgsmål til motorer af alle arter kan stilles her. Inden- og/eller udenbords og/eller jetski - bare skyd løs.

» Online brugere: 157
1 medlemmer og 156 gæster
Larryurisk
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 01-12-2010, 22:17
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Der er mange her på fenderen som ingenting gør for at beskytte deres motor i vintersæsonen. De lader motoren stå med gammel sur olie muligvis med kondensvand fra kølig efterårssejlads. De har ingen problemer med det, så det jo godt for dem.

Jeg mener dog at det er en god idé at nogle af følge anvisningerne fra olie industrien, mekanikere og fabrikanterne Volvo og Mercury.

Volvo sagde på et tidspunkt at de anbefalede at skifte motorolie som en del af vinterklargøring og derefter opstart af motoren med den friske motorolie så den kan blive fordelt i motoren. Det var alt som var krævet af Volvo og jeg mener at Volvo sagde at det beskytter motoren i x antal måneder, men så ikke mere.
Da marine type olier normalt indeholder VPI (vapor phase inhibitor) additiv pakke http://www.subseafluids.com/vpi_corrosion.htm så er det et yderligere argument for at Volvos metode er fin til at beskytte motoren og disse additiver virker bedst med helt ny olie. Med andre ord brug en marine olie med VPI og motoren er som sådan konserveret bare med motorolien.

Bemærk dog at Mercury kun anbefaler olie skift som vinterklargøring, ikke opstart af motoren efter skiftet. Flere petrokemiske ingeniører er ikke enige med Mercury i dette, men er derimod enige med Volvo om efterfølgende opstart for at fordele den friske rene olie. Men alle er enige om ikke at lade motoren stå med gammel olie.

Men hvad så med ventiler etc som ikke bliver smurt ved ovennævnte metode. Jeg ved godt at problemet med hængende ventiler på grund af rust efter længere tids stilstand ikke er så normalt, men det er trods alt forekommede i nogle tilfælde. Mekanikere siger at det oftest forekommer på ældre motorer som kan have små utætheder som gør at der fugt i motoren. Mercury anbefaler den metode som jeg nævnte ovenfor med benzin cocktailen med totaktsolie, dette smører samtidig indsprøjtningsdyserne.

Hvad gør jeg så ?

Jeg gør en kombination af Volvos og Mercurys. Jeg skifter olie og starter op mens jeg kører den specielle benzin cocktail igennem og fordeler den nye rene olie.

Så er motoren konserveret for mit vedkommende.
Reply With Quote
  #2  
Gammel 12-12-2010, 07:09
thg thg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
Nogen som lige kan oplyse mig hvilken str. top jeg skal bruge til afmont. af tændrørene?
Reply With Quote
  #3  
Gammel 12-12-2010, 07:46
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by thg Se indlæg
Nogen som lige kan oplyse mig hvilken str. top jeg skal bruge til afmont. af tændrørene?
Du skal bruge en tændrørstop på 16 mm eller 5/8" hvis der sidder den samme størrelse tændrør i din som i min.

Jeg vil anbefale tændrørstoppe som disse http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Va...Tandrorstoppe/ med indbygget magnet som holder på tændrøret så du ikke taber det under afmontering eller montering. De er bedre end dem med gummiindsats.
Reply With Quote
  #4  
Gammel 12-12-2010, 20:08
Chribs
Gæst
 
Indlæg: n/a
Man kan få en slags gummislange som man putter tændrøret ind i, så er det det meget nemt at enten skrue tændrøret ud efter det er løsnet eller skrue det i igen på steder hvor fingre og stive tændrørstoppe dårligt kan bruges... De har dem bla. andet i Biltema.
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 126,141
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, JosephBiotH
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 16:39.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden